صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۳۱

افزایش مشکلات رژیم صهیونیستی و تلاش های جدید علیه مقاومت/حمزه عالمی

ملت فلسطین با رهایی از جنگ 51 روزه، هرچند شاهد وخامت اوضاع در اسرائیل هستند، اما دوباره در معرض طرح های رنگارنگی قرار گرفته اند که با هوشیاری لازم نباید اجازه دهند دستاوردهای مقاومت آنان از بین برود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: رژیم اسرائیل بعد از جنگ غزه دچار مشکلات زیادی شده است. ساکنان سرزمین های اشغالی در وضع ناامیدی محسوسی به سر می برند و روند مهاجرت معکوس از داخل به خارج مناطق اشغالی افزایش یافته است. ابراهیم شقیر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین درباره مهاجرت معکوس جوانان صهیونیست به کشورهای اروپایی می گوید: بافت جغرافیایی رژیم صهیونیستی هر روز در حال تغییر است و مادامی که مقاومت ملت فلسطین وجود دارد بقا در فلسطین اشغالی غیر ممکن است.

در جنگ 51 روزه غزه، به رغم حملات گسترده صهیونیست ها به مردم غزه، بیشتر تاسیسات زیربنایی رژیم صهیونیستی آسیب دید، 10 میلیارد دلار به دلیل سقوط بازار بورس تل آویو به پایین تر از 5 درصد، ضرر اقتصادی ایجاد شد و «یائل اندورن» از سران بلندپایه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای، از افزایش کسری بودجه این رژیم در سال مالی آینده خبر داد.

این وضعیت شکننده در داخل اسرائیل همچنان رو به افزایش رفت و منجر به گسترش اعتراضات در سرزمین های اشغالی گردید. امروزه سرزمین های اشغالی شاهد شکل گیری انتفاضه سوم است. «جمیل مزهر» عضو دفتر سیاسی جبهه آزادیبخش فلسطین در نوار غزه در سخنانی گفت که صبر و سکوت ملت فلسطین در قبال شهرک‌سازی، افزایش تعرض‌ها و جنایات در قبال مقدسات زیاد طول نخواهد کشید و فلسطین در آغاز مرحله جدید و انتفاضه سوم است.

در واقع کشتار بی رحمانه مردم ساکن غزه توسط هواپیماهای اسرائیلی در جنگ 51 روزه و بعد از آن تعرض صهیونیست ها به مسجد الاقصی و ادامه طرح توسعه شهرک سازی ها، خشم فلسطینیان کرانه باختری و سرزمین های اشغالی را برانگیخته و طی این مدت بعد از کشته شدن هر فلسطینی در این مناطق، راهپیمائی ها و اعتراضات گسترده ای توسط فلسطینیان شکل گرفت که انتفاضه سوم را نوید می دهد.

در ماه گذشته به دنبال شهادت "معتز ابراهیم خلیل حجازی" شهید آزاده فلسطینی، 3000 نیروی صهیونیستی جدید در قدس اشغالی برای پیشگیری از گسترش اعتراضات فلسطینیان جمع شدند. در هفته های گذشته قدس شرقی در پی اعلام کابینه صهیونیستی برای ساخت حدود 1000 خانه صهیونیست نشین، با اعتراض و خشم روبرو شد که این اعتراضات تقریبا به کل قدس اشغالی کشیده شده است. همچنین زمانی که اسرائیلی ها بر روی "زیاد ابو عین" وزیر فلسطینی، در رام الله آتش گشودند و وی را به شهادت رساند، در رام الله عزای عمومی اعلام شد و اعتراضات مردمی علیه اشغال گری شدت گرفت.

در آخرین تحولات، ده ها هزار فلسطینی روز جمعه بعد از برپایی مراسم نماز در مسجدالاقصی در قدس اشغالی علیه محدودیت های جدید رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی دست به تظاهراتی باشکوه زدند. به گفته مدیر مسجدالاقصی، شمار تظاهرکنندگان به بیش از 60 هزار نفر می رسید که از کرانه باختری برای برپایی نماز به این منطقه آمده بودند.

از طرف دیگر، ساکنان غزه با همه مشکلات، همچنان روحیه مقاومت خود را حفظ کرده و با وجود اینکه امسال حلقه های محاصره اقتصادی غزه در مقایسه با سال های گذشته( به دلایل مختلف از جمله: امتناع رژیم صهیونیستی از عمل به تعهدات خود در قبال موافقتنامه جنگ 51 روزه غزه و همچنین خدمت دولت مصر به این رژیم در نابودی تونل های حمل مواد غذایی و ایجاد منطقه حائل در بخش مصری رفح ) تنگتر شده است، اما مراسم بیست و هفتمین سالگرد تاسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس با شکوه تر از سال های گذشته برگزار شد. در این مراسم که با سخنان رهبران سیاسی و نظامی حماس همراه بود این جنبش ابعاد دیگری از توانایی های دفاعی خود را در عرصه های مختلف زمینی، هوایی و دریایی و همچنین جنگ الکترونیک به نمایش گذاشت.

در سوی دیگر ماجرا، رژیم اسرائیل علاوه بر مشکلات داخلی که در بالا گفته شد، با مشکلات سیاسی متعددی مواجه است. در هفته های قبل نتانیاهو به دلیل اعتراض زیپی لیونی و یائیر لاپید، وزیر دادگستری و دارایی این رژیم به لایحه اعلام رژیم صهیونیستی به عنوان «دولت یهودی»، آنان را از کابینه اخراج کرد و کابینه وی فروپاشید و تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته شد.

پس از این اتفاق، اتهام زنی سران صهیونیست علیه یکدیگر اوج گرفت و مشخص شد که میان هیأت حاکمه این رژیم اختلافات اساسی وجود دارد و این امر از چالش‌های عمیق حکایت دارد. به عنوان مثال سایت صهیونیستی عاروتص شوا اعلام کرد: "یاییر لاپید رییس حزب یش عاتید و وزیر دارایی برکنار شده کابینه نتانیاهو، با حضور در جمعی از اسراییلی ها در تل آویو تاکید کرد: اسراییل به اسراییلی ها یک عذرخواهی بدهکار است، چراکه در طول 20 سال گذشته مقامات اسراییلی هیچ اقدامی در جهت بهبود وضعیت زندگی آنها انجام نداده اند.

مجموع این شرایط سخت پیش روی اسرائیل، سبب شده است تا نتانیاهو و همراهان وی امنیتی کردن فضا و احتمالا اقدام نظامی دوباره علیه جریان مقاومت را بار دیگر در دستور کار قرار دهند و در همین حال تلاش هایی که از سال قبل از سوی تشکیلات خودگردان و دولت های اروپایی جهت شناسایی دولت فلسطین دنبال می شود، نمی تواند نتایجی مفیدی برای جریان مقامت داشته باشد. بنابراین جبهه مقاومت فلسطین با رهایی از جنگ 51 روزه، بار دیگر در معرض فشارهای جدیدی قرار گرفته است.

تحرکات نظامی اسرائیل در هفته قبل به شکل یک اقدام حقیرانه در حمله نقطه ای به سوریه نشان داده شد و در روزهای قبل نیز این حملات نقطه ای بار دیگر متوجه غزه شد. اسرائیل که در حمله هفته قبل به سوریه، با خویشتن داری سوری ها نتوانست نقشه خود برای وارد کردن سوریه به منازعه ای دیگر و همزمان فرافکندن مشکلات داخلی سرزمین های اشغالی را اجرا کند، این روزها بار دیگر غزه را مورد حملات کور قرار داده تا از یک سو توافقنامه آتش بس را سست کرده و از رسمیت بیندازد و از سوی دیگر اذهان عمومی را از مشکلات داخلی خود با امنیتی کردن فضا دور کند.

از همین رو از هفته قبل، رسانه های حامی نتانیاهو از آغاز جنگی جدید خبر می دهند. روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" که از آن به عنوان شیپور تبلیغاتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم یاد می شود از جنگ جدید اسرائیل در آینده نزدیک خبر داده و مدعی شده که ارتش صهیونیستی در این جنگ پیروز خواهد شد.

"شیلدون ایدلسون" سرمایه دار معروف آمریکایی و صاحب امتیاز روزنامه "اسرائیل هیوم" که حامی مالی تمامی رقابت های انتخاباتی نتانیاهو بود و اخیرا مدعی شده بود که «چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد» در جمع کارمندان این روزنامه تاکید کرده است که اسرائیل به زودی وارد جنگ جدیدی خواهد شد و در آن پیروز می شود.

این در حالی است که اوری مسگاف تحلیلگر روزنامه هاآرتص اعلام کرد: باید اقدامات نتانیاهو در عرصه مسائل داخلی و نه تنها اجتماعی و اقتصادی را به دقت زیر نظر گرفت؛ چرا که تاکنون مشخص نشده است که آیا اولویت وی منافع شخصی است یا منافع رژیم صهیونیستی.

مسگاف تصریح کرده است که مساله امنیتی یکی از مهمترین مسائلی است که باعث ترس و نگرانی ما می شود؛ چرا که نتانیاهو و موشه یالون وزیر جنگ وی هرگز با هشیاری و احتیاط عمل نمی کنند و حمله اخیر جنگنده های صهیونیستی به دو پایگاه نظامی سوریه در نزدیکی دمشق گواهی بر این مدعاست؛ به طوری که سوریه با هشیاری سیاست خویشتنداری را در پیش گرفت، اما اگر خود اسرائیل در معرض چنین حمله ای قرار می گرفت، بلافاصله علیه سوریه اعلام جنگ می کرد.

همزمان با این، جدیدترین اخبار نیز از تلاش ارتش اسرائیل جهت تدوین برنامه جدید نظامی خبر می دهد، که البته با ناکامی که در آزمایش موشک جدید داشت، این موضوع نیز با چالش مواجه شده است.

در کنار تلاش های نظامی – امنیتی نتانیاهو، روند دیگری از سوی دولت های اروپایی، تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی دولت های عربی دنبال می شود که خواسته یا ناخواسته نتایج آن به نفع جریان مقاومت نخواهد بود. برخی تحلیل گران پاره ای از این تلاش ها را در جهت خنثی سازی انتفاضه سوم می دانند. تشکیلات خودگردان فلسطین از ماه ها قبل تلاش کرده تا طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی را در پارلمان های اروپایی و نیز در نهادهای بین المللی دنبال کند.

سوئد اولین کشور اروپایی بود که ماه گذشته "کشور فلسطین" (که هنوز به علت تداوم اشغالگری تشکیل نشده است) را به رسمیت شناخت، این اقدام در شرایطی بسیار مهم انجام شد که فلسطینی‌ها آماده عزیمت به سازمان ملل برای تعیین مدت دو سال جهت پایان دادن به اشغالگری اسرائیلی‌ها در اراضی فلسطینی بودند. اقدام مشابهی نیز از سوی مجلس عوام انگلیس، پارلمان فنلاند، اسپانیا و ایرلند صورت گرفت و بعد از مدتی پارلمان‌ کشورهای دیگر همچون پارلمان فرانسه و پرتغال مساله شناسایی فلسطین را به رای گذاشتند.

همزمان با این موضوع، دیوان عدالت اتحادیه اروپا جنبش حماس را از لیست نهادهای ترویستی خارج کرد و هرچند یک اقدام مثبت تلقی می شود، اما "حسین شیخ الاسلام" دبیرکل دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین این اقدام را نوعی بازی دوگانه از جانب غرب و تقسیم نقش برای اتحادیه اروپا دانست و تصریح کرد:  اتحادیه اروپا با توجه به همین مساله و در تلاش برای فرونشاندن آتش خشم ملت فلسطین و جلوگیری از انتفاضه سوم سعی دارد تا با دادن یک امتیاز حداقلی به جریان مقاومت، به زعم خود طرح های مورد نظر خود را عملی سازد. 

وی در این باره می گوید: این اقدام در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی انجام شده است چرا که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده اند که هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن جنبش حماس در فلسطین اجرایی نخواهد شد و تا زمانی که حماس به عنوان نماینده بخش عظیمی از مردم فلسطین در دولت وحدت ملی در لیست سازمانهای تروریستی باشد، طرح های ارائه شده قابل اجرا نخواهد بود.

علاوه بر این مجموعه کشورهای عربی در سازمان ملل، 26 آذر امسال با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار پایان اشغال مناطقی از فلسطین شدند که رژیم اسرائیل از سال 1967 آن را اشغال کرده است. این طرح به این معناست که حاکمیت اسراییل بر مناطقی که در سال 1948 تحت اشغال درآورده را به رسمیت می شناسد، اما احقاق حقوق اصلی فلسطینی ها شامل رهایی قدس، بازگشت همه آوارگان فلسطینی،‌ تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر و..  را مسکوت می گذارد.

بنابراین ملت فلسطین با رهایی از جنگ 51 روزه، بار دیگر در معرض طرح ها و اقدامات رنگارنگی قرار گرفته و چنانچه مسئولان فلسطینی هوشیاری لازم را نداشته باشند، سرنوست فلسطینیان را با دوره جدیدی از چالش های سیاسی در سطح بین المللی مواجه می سازند و همزمان نیروهای مقاومت باید تهاجمات نظامی اسرائیل را نیز پاسخ دهند. رژیم صهیونیستی طی سال های قبل ثابت کرده که در بحبوحه تلاش های دیپلماتیک طرف های سوم برای برقرای صلح یا شناسایی دولت فلسطین، از تهاجمات نظامی گاه و بی گاه دریغ نمی کند. اکنون نیز صهیونیست ها گام های جدی را برای خنثی کردن و بی خاصیت کردن توافق آتش بس جنگ 51 روزه برداشته اند و با تداوم محاصره اقتصادی غزه، حمله به ماهیگیران فلسطینی�� تیراندازی به ساکنان مرزی غزه و حمله چند روز قبل به غزه، این کار را انجام می دهند.

البته در تحلیل نهایی این روندها به معنای برتری جبهه صهیونیستی نیست، بلکه تبعات داخلی شکست اسرائیل در جنگ 51 روزه کاملا محرز است. از طرف دیگر در مقابل این اقدامات، فلسطینیان دست خالی نیستند، بلکه توان آنان در جنگ اخیر غزه نشان داد که می توانند رژیم اسرائیل را تا مرز فروپاشی سیاسی و حتی چندپارگی داخلی به پیش ببرد. نمایش اقتدار حماس در هفته های قبل و در سالروز تأسیس خود این پیام آشکار را به اسرائیلی ها داد. از سوی دیگر از سرگیری روند آشتی بین فتح و حماس و فعالیت دولت وفاق ملی ضروری است و وساطت برخی از گروههای فلسطینی از جمله جنبش جهاد اسلامی برای حل کدورت پیش آمده در روابط فتح و حماس از این ضرورت ناشی می شود./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات