تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۴۵

رمزگشايي از رفتارشناسي ملت ايران در رويارويي با فتنه‌ها

فتنه 88 از حيث ماهيت، پيچيدگي، گستره و عمق، کميت و کيفيت صف‌آرايي عناصر و بازيگران داخلي و خارجي، روند و شرايط حاکم بر محيط ملي و فراملي و همچنين آثار و پيامدها، منحصر به فرد بود.

سایت بصیرت، گروه سیاسی /  انقلاب اسلامي ايران يکي از تحولات بزرگ تاريخ بشر و انقلابي بي‌بديل در دوران معاصر است که به تعبير معمار بزرگ آن؛ «هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام» از همه انقلاب‌ها جدا است. يکي از وجوهي که اين انقلاب و نظام سياسي برآمده از آن را از ساير انقلاب‌ها و رژيم‌هاي سياسي متعارف در جهان متمايز مي‌کند، مشخصه‌هاي منحصر به فرد ملت ايران و نقش و جايگاه آنها در قبال انقلاب و نظام مردم‌سالار ديني است. عزت‌طلبي و روحيه سلحشوري، تکريم و دفاع از حق و عدالت و تنفر از ظلم و ايستادگي در برابر ستم و ستمکاران از ويژگي‌هاي مردم ايران است. مروري بر تاريخ ايران و ماهيت قيام‌ها و نهضت‌هاي مردمي، نشان مي‌دهد که روحيه همبستگي، ظلم‌ستيزي و عدالت‌خواهي، وجه بارز فرهنگ مردم ايران بوده است. اسلام‌خواهي و تلاش براي پياده‌سازي آموزه‌هاي اسلام ناب در تمامي زواياي حكومت و جامعه، روح کلي حاکم بر اغلب اين قيام‌ها و انگيزه اصلي ملت ايران را تشکيل مي‌دهد. قيام حسن‌بن‌زيد در طبرستان، در سال 250 هجري که به دولت انقلابي علوي در طبرستان و ديلم منجر شد، قيام علي‌بن‌بابويه عليه حکام ساماني که شالوده يک دولت مردمي را در شيراز بنا نهاد، نهضت سربداران به رهبري شيخ‌خليفه در سال 737 در خراسان که پس از وي از سوی شاگردش شيخ‌حسن جوري در نيشابور تا هرات گسترش يافت، قيام سادات مرعشي در مازندران با تکيه بر جنبه‌هاي انقلابي مکتب اهل بيت در سال 760، قيام فرزندان شيخ‌صفي‌الدين اردبيلي که به تشکيل دولت صفويه منجر شد، جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، نهضت سردار جنگل در گيلان، قيام شيخ‌محمد خياباني در تبريز، قيام تنگستاني‌ها، نهضت ملي‌شدن صنعت نفت، نهضت پانزده خرداد 42 و بالاخره انقلاب شکوهمند اسلامي ايران در سال 1357، نمونه‌هايي از هنرنمايي و نقش‌آفريني ملت بزرگ ايران در تحولات سياسي- اجتماعي است.
اما مشخصه ممتاز ملت ايران، معرفت بالاي ديني و بصيرت عميق انقلابي- سياسي آنها و کمال‌يابي اين معرفت و بصيرت در دوران معاصر است، البته راز مهم اين معرفت و عنصر اصلي اين بصيرت در پيوند عميق ملت ايران با سيره نبوي، مکتب علوي و فرهنگ عاشورايي نهفته است. همين ويژگي منحصربه‌فرد سبب شد که ملت ايران، آسيب‌ها و تهديدات را درست تشخيص دهد و بهنگام در صحنه حاضر شود و با صلابت از گردنه‌هاي سخت عبور کند. ايستادگي در برابر تحرکات تجزيه‌طلبانه در سال‌هاي اول پس از پيروزي، مقاومت دليرانه در هشت سال دفاع مقدس، تشخيص درست غائله‌ها و فتنه‌هایي که براي براندازي و يا تغيير ماهيت انقلاب و نظام در طول سه دهه پس از پيروزی انقلاب رخ دادند نظير؛ غائله ليبرال‌ها و بني‌صدر و همچنين غائله خلق مسلمان در دهه 60، غائله شيخ ساده‌لوح در سال 67، غائله 18 تير سال 78 و عبور عزتمندانه از همه آنها، نمونه‌هاي درخشانی از کارنامه افتخارات ملت ايران است.
مهم‌ترين آزموني که ملت ايران پشت سر گذاشت، فتنه سال 88 است. اين فتنه از حيث ماهيت، پيچيدگي، گستره و عمق، کميت و کيفيت صف‌آرايي عناصر و بازيگران داخلي و خارجي، روند و شرايط حاکم بر محيط ملي و فراملي و همچنين آثار و پيامدها، منحصر به فرد بود.
يکي از نکات مهم در تحليل فتنه 88 و رفتارشناسي ملت ايران در رویارویی با آن، اين است که با همه تجربه‌اي که ملت ايران پشت‌ سر گذاشته بو��، اما در فتنه 88 حماسه حضور مردم براي پايان دادن به فتنه نزديک به هشت ماه طول کشيد و با حماسه ماندگار «نهم دي و 22 بهمن» اين فتنه نيز خنثي شد. اين موضوع از يک‌سو نشان از پيچيدگي و عمق اين فتنه نسبت به حوادث و موارد مشابه پیش دارد، از سوي ديگر، اين واقعيت را نشان می‌دهد که هر فتنه‌اي با هر عمق و پيچيدگي در برابر معرفت ديني، بصيرت نافذ سياسي مردم و عزم ملي آنها شکستني است. همين ویژگی است که معمار بزرگ انقلاب اسلامي در توصيف ملت ايران مي‌فرمايد: «من با جرئت مدعي هستم كه ملت ايران و توده ميليوني آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله- صلي‌الله عليه‌وآله- و كوفه و عراق در عهد اميرالمؤمنين و حسين‌بن‌علي- صلوات‌الله و سلامه عليهما- مي‌باشند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات