تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۵۲

حجت الاسلام مفيد کيايي‌نژاد: همچنان نيازمند تشريح فتنه هستيم

نهم دي يک حرکت خود جوش مردمي بود که مردم خواستند تا اعتقاد دروني نسبت به اصل اسلام و سالار شهيدان امام حسين(ع) نشان دهند.

پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ 9 دي روز پرافتخاري بود که در دفتر تاريخ آن را حماسه ناميدند تا همگان بدانند مردم با بصيرت ايران در حمايت از نظام و رهبري معظم آن همواره ثابت قدم بودند. حماسه 9 دي تبلور احساسات مردم بود، مردمي که تاب نياوردند ببينند به نظامشان بي‌حرمتي مي‌شود، آنها بدون برنامه ريزي قبلي به خيابان‌ها آمدند تا مشت محکمي به دهان ياوه گويان داخلي و خارجي بزنند.

در همين راستا خبرنگار بصيرت گفتگويي را با حجت الاسلام مفيد کيايي‌نژاد عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ترتيب داده است که شما را به خواندن آن دعوت مي‌کنيم.

 

ويژگي‌هاي حماسه 9 دي چيست؟

9 دي نقطه عطفي در تاريخ انقلاب بود چرا که با توجه به شرايط انتخابات سال 88، موضع گيري فتنه‌گرها که از روي عناد و لجاجت بود و برخوردي که در روز عاشورا با بيرق و خيمه ي امام حسين (ع)، مساجد و حسينيه‌ها داشتند که نشان دهنده آن بود که هدف اصلي فتنه گرها، انقلاب وکشور نيست بلکه با اصل اعتقادات ما مشکل دارند.

در اين شرايط بود که مردم متدين و هميشه در صحنه ما حماسه 9 دي را آفريدند، مردم غيور ايران هنوز هم علي‌رغم گذشت 35 سال از انقلاب، در هر شرايطي در صحنه حضور دارند تا مشت محکمي را به دهان ياوه‌گويان خارجي  و مزدوران داخلي بزنند.

مردم با اين حماسه خودجوش نشان دادند که در حمايت از اصل نظام انقلاب و اعتقادات ديني و مقام معظم رهبري ثابت قدم هستند، مقام معظم رهبري نيز با تدبيرهاي خردمندانه خود نقش به سزايي در ساکت کردن اين غائله داشتند و توطئه ها يکي پس از ديگري خنثي شد، چرا که اين فتنه از قبل برنامه ريزي شده بود،  اما 9 دي همه اين مسائل را خنثي کرد و دوستداران نظام و انقلاب به آن نتيجه مطلوبي ک�� مي‌خواستند دست يافتند.

 

چه شد كه حماسه 9 دي شكل گرفت و ملت اينگونه باشكوه به صحنه آمدند؟

براي تشريح حماسه 9 دي بايد کمي به عقب‌تر برگرديم، بعداز غائله‌ي سال 84 عده‌اي به رفتن زير بار قانون تن نداده و مسئله تقلب در انتخابات را مطرح کردند که متاسفانه بعضي از آنها هنوز هم دست بردار نيستند و اين مسائل سبب شد کساني که آن طرز تفکر را مي‌پسنديدند به طرفداري از آنها حرکت کنند، هرچند که اين هم بهانه بود و بعضي از آن افراد به هيچ چيز اعتقاد نداشتند و اين موضوع بهانه ي خوبي براي ريختن در خيابان شده بود تا بتوانند منويات خود را به منصه ظهور برسانند.

البته در اين ميان عده‌اي ناآگاه هم با آنها همراه شدند و زماني که آنها را دستگير کرده و به زندان انداختند اعتراف کردند که انتخابات درستي بوده و تقلبي صورت نگرفته است، حتي برخي از آنها در زمان اصلاحات از اعضاي وزارت کشور بودند که اعتراف کردند تقلبي نشده است.

 

تفاوت حماسه 9 دي با ديگر حركت‌هاي مشابه (راهپيمايي‌هاي 22 بهمن، روز قدس و ...) چيست؟

مسئله 22 بهمن و روز جهاني جمعه قدس روال عمومي خود را دنبال مي‌کند، چون بنا بر نظر حضرت امام خميني(ره) قرار بود که ما دو راهپيمايي داشته باشيم، يکي 22 بهمن و ديگري روز جمعه قدس بود. در 13 آبان که چون يک مقطع خاصي است، راهپيمايي مختصري هم انجام مي‌شود، اما روز 22بهمن و جمعه قدس عمومي است، اما 9 دي يک حرکت خود جوش مردمي بود که مردم خواستند تا اعتقاد دروني نسبت به اصل اسلام و سالار شهيدان امام حسين(ع) نشان دهند، همچنين هدف مردم اين بود تا حمايت خود از مقام معظم رهبري را که از تمام هستي و زندگي خود در اين راه گذشته اعلام کنند.

 

با فتنه‌گران چطور بايد برخورد مي‌شد؟

در مسئله‌ي سران فتنه ما به هيچ عنوان نمي‌توانيم از مقام معظم رهبري جلوتر حرکت کنيم، شايد بعضي از ما توقع داشتيم که سران فتنه اعدام شوند و از بين بروند، اما در اين قضيه ما بايد هرچه مقام معظم رهبري تدبير کرده و تصميم مي گيرند را با جان دل بپذيريم. البته در اين راستا سعي شده که حدالمقدور کارهاي کليدي به عهده‌ي آنها سپرده نشود هرچند متاسفانه ما در اين دولت شاهد هستيم که متاسفانه بعضي از پُست‌هاي کليدي به دست همين فتنه‌گران افتاده است.

 

مجلس در مواجهه با فتنه‌گران چطور رفتار کرده است؟

مجلس شوراي اسلامي بايد نقش بسيار مناسب و موثري در اين قضيه داشته باشد هرچند که بحمدلله تا کنون نقش موثري را داشته است. همان طور که در معرفي وزير علوم شاهد بوديم مجلس به دو سه نفري که معرفي شدند و در فتنه نقش داشتند راي نداد، آن وزيري هم که استيضاح شد به اين دليل بود که از وجود حاميان فتنه گران استفاده کرده بود، پس از آن دو نفر ديگر هم معرفي شدند که به لحاظ نقش داشتن در فتنه راي نياوردند و آخرين وزير جناب آقاي فرهادي به اين خاطر راي آورد که رسماً برائت و بيزاري خود در جلسه ي علني مجلس از فتنه اظهار کرد.

هر چند که رئيس جمهور 16 آذر در دانشگاه صحبت مي کند و مي‌گويد مسير فرهادي همان مسير آقايان قبلي است!

 

رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب تا چه اندازه در مهار فتنه موثر بود؟

رهبر معظم انقلاب در بيانات تاريخي خود در خطبه هاي نمازجمعه تهران در 29 خرداد 1388 همه مسائل را تشريح کردند که صحبت هاي ايشان يک ساعت و نيم به طول انجاميد، اين صحبت ها سبب شد خيلي از افرادي که در اردوگاه فتنه گران بودند متوجه قضايا شده و برگشتند، آغوش اسلام هميشه براي توبه کنندگان باز است و بنا ندارد که بي دليل با کسي مخالفت کند، اما آن افرادي که بعد از صحبت هاي مقام معظم رهبري همچنان بر روي عناد ولجاجت خود پافشاري کرده و هنوز هم اين دشمني را حفظ کرده اند حسابشان از بقيه جداست.

طبيعي است که مرز ما از مرز آن ها کاملاً جدا و مشخص باشد، هميشه بايد مراقب اوضاع و احوال باشيم که مبادا اين جريانات به دست آن ها بيفتد.

 

چگونه حماسه 9 دي را در تاريخ ماندگار كنيم؟

لازمه‌ي ماندگاري اين حماسه روايت کردن آن است، افرادي که بوده و ديده اند بايد براي نسل جديد تعريف کنند. لازمه ي آن اين است که هر سال 9 دي ماه آن مسائل باز گو شود، اينکه چرا 9 دي شکل گرفت و چه اتفاقاتي در 9 دي رخ داد بايد براي نسل جديد تبيين و تشريح شود و اين وظيفه همه مردم ايران است.

 

چه شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي حماسه 9 دي بايد ماندگار شود و به فراموشي سپرده نشود؟

در حال حاضر دشمن خارجي و مزدوران داخلي، عمود خيمه ي انقلاب را هدف قرار داده اند، آنها اصل ولايت فقيه را هدف گرفته اند و ما بايد تلاش کنيم تا اصل مسلّم ولايت فقيه براي مردم جا بيفتد. اگر بتوانيم مردم را ولايت پذير قرار دهيم طبيعي است که مردم در يک مسير حرکت مي کنند و آن هم مسير ولايت فقيه است.

در اين شرايط مردم ديگر به راست و چپ توجه نمي‌کنند، همانطور حضرت علي (ع) فرمودند " اليمين و الشمال مذله و الطريق الوسطي هي الجاده (الکافي ج۸ص۶۷)" راست روي و چپ روي هر دو انحراف است، آن طريق مستقيم است که انسان را به هدف مي رساند. اگر ما بتوانيم طريق مستقيم که همان طريق ولايت است را براي مردم تبيين کنيم و از مردم بخواهيم که در مسير ولايت حرکت کنند مشکلي در جامعه نخواهيم داشت.

 

با توجه به اين که عضو کميسيون فرهنگي مجلس هستيد از آخرين مصوبات کميسيون بفرماييد؟

کميسيون فرهنگي در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري به ويژه فرمايشات امسال ايشان در حال انجام دو کار است، يکي حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر است که کار آن در کميسيون و صحن علني مجلس تمام شده و مصوبه آن به شوراي نگهبان مي‌رود که در صورت تاييد، به دولت داده مي‌شود تا اجرايي شود.

کار ديگر تعالي خانواده ها است که مقام معظم رهبري بر تکثير نسل اصرار دارند، برخلاف گذشته که کشور ايران به کشور جوان معروف بود در حال حاضر پيش بيني شده که در سي سال آينده به کشور پير تبديل مي‌شود. نظر مقام معظم رهبري اين است که بايد براي مردم وسايلي فراهم شود تا بتوانند تکثير نسل داشته باشند و اين طرح با عنوان تعالي خانواده به مجلس آمد که کميسيون فرهنگي بررسي هاي لازم را انجام داد وبعد از ايام بودجه به صحن علني مي‌رود تا انشالله اين طرح هم تصويب شود وبراي جامعه مفيد واقع شود.

 

صحبت پاياني؟

در شرايط امروز جامعه ضرورت دارد که جريان فتنه براي مردم تشريح شود، چرا که متاسفانه مي بينيد برخي افرادي که از آنها توقع نمي‌رود، مي‌گويند فتنه يعني چه؟ اين حرف ها يعني چه؟ فتنه‌اي وجود نداشته است. وقتي رئيس‌جمهور در زنجان مي‌گويد که خدا توبه را قرار داده است بايد گفت توبه براي چه کسي؟ اگر اين افراد را تشبيه به حر مي‌کنيد، حر کسي بود که چکمه هاي خود را به گردن انداخت و خدمت امام حسين(ع) آمد و توبه کرد، امام حسين(ع) هم توبه او را پذيرفت، اما اين افراد راضي نيستند که توبه کنند. بنابراين اصل فتنه بايد براي مردم تشريح شود.

دوم اين که اگر فتنه گر توبه کرد ما از سر تقصير او مي گذريم اگر توبه نکرد بايد به مجازات برسد. اين مسائل  براي مردم گفته شود از آن طرف هم عظمت ولايت و مقام معظم رهبري براي مردم تبيين شود که ايشان نقش بسزايي در هدايت جامعه در قضيه فتنه داشتند و به زيبايي اين مملکت را از اين گرفتاري نجات دادند.

 

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات