تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۸۳۴
چهارمین دیدار الهام علی‌اف و روحانی، این بار در باکو

تحول در روابط ایران و آذربایجان


رئیس جمهوری در ادامه گسترش روابط با کشورهای همسایه و در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری آذربایجان، روز گذشته به باکو سفر کرد و در کاخ «زاگولبا» مورد استقبال رسمی الهام علی اف قرار گرفت.

این چهارمین دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی و الهام علی اف در نزدیک به 16 ماه فعالیت دولت یازدهم است. علی اف از نخستین رؤسای کشورهای منطقه است که در دولت یازدهم به ایران سفر کرده است.

غیر از این، دو رئیس جمهوری در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و اجلاس شانگهای نیز با یکدیگر دیدار کرده و راه‌های ارتقای مناسبات را بررسی کرده بودند.

با تکیه بر چنین مناسباتی روحانی در بدو ورود به فرودگاه «حیدر علی اف» باکو، اظهارامیدواری کرد با اسنادی که به امضا می‌رسد و مذاکراتی که در این سفر انجام می‌شود، حرکت بسیار خوبی را به سمت رشد و گسترش روابط تهران – باکو شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان همسایه بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است و امروز روابط ما از سال‌های گذشته بهتر است، خاطرنشان کرد: سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، باعث تحولی در روابط دو کشور شد و در جریان این سفر، تقویت روابط تهران – باکو شتاب خواهد گرفت.

برگزاری نشست هیأت‌های عالی رتبه دو کشور

پس از دیدار دوجانبه سران ایران و آذربایجان که بعد از پایان مراسم استقبال رسمی صورت گرفت، روحانی و علی اف در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه دو کشور شرکت و در آن بر گسترش بیش از پیش روابط تهران - باکو در تمامی عرصه‌ها تأکید کردند. روحانی در این نشست با اشاره به چهارمین دیدار خود با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: در این دیدارها گام‌هایی را در راستای افزایش بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های تهران – باکو برداشته‌ایم و مصمم هستیم از ظرفیت‌های دو کشور به نفع دو ملت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه دارند، اظهارکرد: دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و مسائل سیاسی و بین‌المللی از ظرفیت‌های بی‌شماری برخوردار هستند که باید آنها را به فعلیت درآوریم.  رئیس دولت یازدهم اظهار امیدواری کرد در جریان این سفر دو کشور در تمامی زمینه‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و مناسبات خود را هر چه بیشتر ارتقا دهند.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دولت جمهوری آذربایجان اهتمام ویژه دارد که روابط دو کشور و دو ملت را در تمامی عرصه‌ها به هم نزدیک‌تر کند. بعد از پایان نشست هیأت عالی رتبه دو کشور، نشست خصوصی رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان برگزار شد و پس از آن نیز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای گسترش و شتاب‌بخشیدن مناسبات و همکاری‌های خود ۵ یادداشت‌تفاهم و سند همکاری به امضا رساندند.

اسناد همکاری بین تهران و باکو در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری‌های اقتصادی و فنی، پستی، انرژی‌های تجدید پذیر و در بخش ساماندهی رودخانه‌های مرزی در حضور روحانی و علی‌اف از سوی مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا ‌رسید.

روابط نزدیک با همسایگان، سیاست دولت یازدهم

روحانی پیش از عزیمت به باکو، در یک نشست خبری در فرودگاه مهرآباد روابط بسیار نزدیک‌تر ایران با همسایگان را از سیاست‌های دولت یازدهم عنوان کرده و گفت که جمهوری آذربایجان کشوری است که علاوه بر همسایگی دارای فرهنگ، تمدن و مذهب مشترک هستیم و روابط نزدیک‌تر با این کشور برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: قفقاز پلی برای ایران به شمال و شرق اروپا محسوب می‌شود و ایران نیز پل ارتباطی مناسبی برای منطقه قفقاز است که باید این پل ارتباطی را با ایجاد روابط چندجانبه هر چه بیشتر مستحکم‌ کنیم.  وی با اشاره به سه دیدار گذشته خود با رئیس جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در این دیدارها درباره گسترش روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و در این سفر هم این مباحث را ادامه خواهیم داد.

به گفته روحانی، مسائل مرتبط با انرژی و رژیم حقوقی دریای خزر و منابع زیربستر این دریا، محیط زیست، شیلات، همکاری‌های مرزی، توریسم و تجارت و بازرگانی، زمینه‌های مناسبی است که می‌توانیم آنها را به نفع منافع دو کشور فعال کنیم.  مسائل و معضلات منطقه‌ای از جمله تروریسم و مسائل بین‌المللی مانند مسأله قیمت نفت نیز از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است که روحانی از آنها به عنوان یکی از محورهای مذاکره با همتای آذربایجانی خود در این سفر یاد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات