تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۶۲

پیشرفت‌های اقتصادی ایران بر اساس شاخص‌های جهانی/ علی قاسمی

شاخص‌هایی همچون توسعه انسانی، امید به زندگی، دسترسی به آموزش، تولید فولاد، سیمان، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تراز مثبت بازرگانی، بدهی خارجی و... جزء شاخص‌های وضعیت‌سنجی اقتصاد کشورها هستند.

پایگاه بصیرت،تا پیش از دهه 1980میلادی اقتصاددانان برای اندازه‌گیری و مقایسه توسعه اقتصادی بین کشورها، بر چند شاخص‌ مجزا از یکدیگر نظیر توسعه اقتصادی، سطح توسعه‌یافتگی، درآمد سرانه، برابری قدرت خرید و درآمد پایدار تکیه می‌کردند اما از آن پس‌ برخی اقتصاددانان شاخص‌های ترکیبی را پیشنهاد نمودند. به عنوان مثال می‌توان به شاخص ترکیبی موزونی که مک‌گراناهان(1973) برمبنای 18 شاخص اصلی (73 زیرشاخص) محاسبه می‌نمود، اشاره کرد که شاخص‌هایی همچون توسعه انسانی، امید به زندگی، دسترسی به آموزش، تولید فولاد، سیمان، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تراز مثبت بازرگانی، بدهی خارجی و... را هم جزء شاخص‌های وضعیت‌سنجی اقتصاد کشورها ذکر کرد.

لازم به بیان است جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه با تمام توان در برابر  فشارهای خارجی، محدودیت‌های تجاری و تحریم های فزاینده در اقتصاد مقاومت کرده و در اکثر موارد آنها را تبدیل به فرصت نموده است که این امر وضعیت ما را نسبت به کشورهای همطراز اقتصادی متمایز کرده است. نسبت اقتصاد ایران با برخی از شاخص‌های جهانی به شرح زیر است:

1- ایران هفدهمین اقتصاد دنیا

در آخرین گزارش رتبه‌بندی کشورهای جهان، ایران با بیش از 776 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (از لحاظ میزان تبادل Exchange Rate) در سال ۲۰۰۹ در حدود ۳۸۲٫۳ میلیارد دلار که در رده ۲۹ جهان قرار داشت، بر اساس گزارشی که در سپتامبر سال جاری و از سوی بانک جهانی منتشر شده است، ایران در میان 180 کشور جهان رتبه هفدهم را از نظر حجم تولید ناخالص داخلی برمبنای قدرت برابری خرید (PPP) کسب کرد. براساس گزارش یادشده، کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، هند و آلمان رتبه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند. همچنین در جدول ارائه شده از سوی بانک جهانی دو کشور مسلمان ترکیه و اندونزی به ترتیب با 922 میلیارد دلار و 841 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه‌های پانزدهم و شانزدهم جهانی را در اختیار دارند.کشورهای استرالیا و هلند نیز به ترتیب با 733 میلیارد دلار و 621 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی پس از ایران در رده‌های هیجدهم و نوزدهم جهان قرار می‌گیرند.

2- کاهش بدهی خارجی

صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای؛ خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی میزان بدهی‌ کشورهای منطقه خاورمیانه پرداخته است. براساس این گزارش، میزان بدهی خارجی ایران در سال 2010 برابر با 6/22 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2011 حدود 3/6 میلیارد دلار کاهش یافت و به 2/16 میلیارد دلار رسید. این رقم در پایان خرداد ماه سال 91 به 8/13 میلیارد دلار رسید که4/2 میلیارد دلار کمتر از سال قبل است. ایران در میان کشورهای منطقه از نظر میزان بدهی خارجی رتبه خیلی خوبی دارد.

در این میان، امارات با بدهی خارجی 6/147 میلیارد دلاری به عنوان بدهکارترین کشور خاورمیانه‌ای در سال 2011 شناخته شده است. رتبه دوم نیز از آن قطر با بدهی به ارزش 5/125 میلیارد دلار بوده است. سومین کشور از لحاظ بدهی خارجی عربستان است و میزان بدهی آن برابر با 94 میلیارد دلار برآورد شده است. بدهی دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله عراق 3/88 میلیارد دلار و لبنان 68 میلیارد دلار تخمین زده شده است. براساس آمار صندوق بین المللی پول، میزان بدهی خارجی بحرین 36 میلیارد دلار، کویت 6/31 میلیارد دلار و عمان 16/8 عنوان شده است. براساس این گزارش، اردن با 2/6 میلیارد دلار و یمن با 9/5 میلیارد دلار کمترین میزان بدهی خارجی را در میان کشورهای خاورمیانه دارند. در این گزارش رقمی برای میزان بدهی سوریه به عنوان یکی از کشورهای این منطقه ذکر نشده است.

3- کسب رتبه‌های برتر جهانی در عرصه‌ کشاورزی

بنا به اعلام رسمی فائو، ظرفیت کشاورزی در ایران بسیار بالاست. لذا در صورت اتخاذ نگاه راهبردی در بخش کشاورزی می‌توانیم به رتبه های بالاتری در اقتصاد دست پیدا کنیم. در حال حاضر ایران رتبه نخست تولید زعفران، پسته، خاویار، زرشک و میوه توتی را در دنیا، جایگاه دوم تولید زرد الو، خرما، رتبه سوم تولید هندوانه، گیلاس، طالبی، سیب، خیار، رتبه چهارم تولید گوسفند، میوه جات، به، پشم، بادام، گردو، رتبه پنجم تولید سبزیجات، رازیانه، نخود، رتبه ششم تولید آجیل، شیرگاو، گوجه فرنگی، رتبه هفتم تولید انگور، پیاز، آلبالو، کیوی، شیرگوسفند، جایگاه هشتم تولید ادویه‌جات، هلو، نارنگی، لیمو (زرد و سبز)، پرتقال، کدو، را داراست. همچنین رتبه نهم تولید عدس و جایگاه دهم تولید خرمالو، چای و عسل دنیا را دارد. آمارهای پراکنده نشان می‌دهد علاوه بر موارد مذکور، ایران در صادرات رتبه23، تولید مس رتبه10، کاشی و سرامیک رتبه 5، محصولات دانش‌بینان رتبه40، در حوزه انرژی‌های نو رتبه دوازدهم، ‌فناوری اطلاعات رتبه سیزدهم، آب رتبه چهاردهم، سلول‌های بنیادی رتبه هجدهم، میکروالکترونیک رتبه بیستم و زیست‌فناوری رتبه سی و دوم جهان را به دست آورده است. همچنین فائو در جدیدترین گزارش خود، میزان مصرف گوشت در ایران در سال 2014 را 2.462 میلیون تن برآورد کرده و از افزایش 38 هزار تنی تولید این ماده غذایی در این کشور خبر داده است.

4- افزایش شاخص‌های سلامت نسبت به منطقه  

افزایش تعداد پزشکان از 15 هزار نفر به بیش از 111000 نفر و رفع کامل نیاز کشور به جذب پزشک خارجی و همچنین تغییر و تبدیل کشور به قطب منطقه‌ای توریسم سلامت و پذیرش و درمان بیماران خارجی در انواع بیماری‌ها و همچنین دستیابی به دانش کشت سلول‌های بنیادین، قرار گرفتن در ردیف کشورهای برتر پیوند کلیه و درمان بیماری‌های چشمی، کسب تجارب ارزشمند برای مقابله با انواع عوارض و بیماری‌های ناشی از عوامل شیمیائی، بخشی از مهمترین دستاوردهای نوین بخش پزشکی کشور است.

کسب رتبه نخست تولید دارو در سطح خاور میانه، تولید 97% از داروهای مورد نیاز و و صادرات دارو از جمله داروهای بیوتکنولوژی، خودکفایی در ساخت انواع واکسن، ریشه‌کنی فلج اطفال و سایر بیماری‌های فراگیر، پوشش واکسیناسیون از30% به 100%، افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی کشور و موفقیت در اولویت به پیشگیری بر درمان و در نهایت افزایش امید به زندگی از 57 سال به 74 سال و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال از بیش از 12% در سال 57 به کمتر از 5/1% و کاهش مرگ و میر مادران از 54/2% به 24/0% در بعد از انقلاب، از دیگر دستاوردهای علمی در شاخه پزشکی محسوب می‌شود که می‌توان از آن به‌ عنوان انقلاب پزشکی نام برد.

آمار بانک جهانی در این بخش نشان می‌دهد شاخص‌های سلامت نیز در ایران در طی 20 سال گذشته به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا یافته است. نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به طور پایدار از عدد 65 در 1000 در سال 1990 به عدد 27 در سال 2009 کاهش یافته است. همچنین در همان بازه زمانی شاخص مرگ و میر مادران در ازای هر100هزار تولد، از150 مورد به 30 مورد کاهش یافته است. به همین دلیل شاخص های سلامت در ایران معمولا بالاتر از متوسط شاخص های سلامت در کشورهای منطقه هستند. این موفقیت در نتیجه ارائه خدمات درمانی اولیه موثر حاصل شده که موجب برقراری تناسب بین شاخص های سلامت در جامعه روستایی و شهری ایران شده است. در برنامه پنجم توسعه ایران (2011 تا 2015) همچون گذشته توجه ویژه‌ای به سیاست های اجتماعی شده است.

5- چهارمین تولیدکننده جهانی سیمان

بانک جهانی ایران را چهارمین کشور جهان از نظر ظرفیت تولید سیمان معرفی و اعلام کرد ظرفیت تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۳ تنها از چین، هند،‌ و آمریکا کمتر بوده است. بر اساس این گزارش ظرفیت تولید سیمان ایران در سال 2013 بالغ بر 75 میلیون تن بوده است. ظرفیت تولید سیمان چین که بزرگترین تولیدکننده جهان شناخته شده است 2300 میلیون تن در سال 2013 اعلام شده است. این رقم برای هند 280 میلیون تن و برای آمریکا 77.8 میلیون تن برآورد شده است. برزیل، ترکیه، ویتنام، روسیه، ژاپن، و عربستان به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا دهم جهان قرار گرفته اند. تولید سیمان عربستان 50 میلیون تن بوده است. بانک جهانی در ادامه این گزارش،‌ بزرگترین مصرف‌کنندگان سیمان جهان را نیز معرفی کرده و بر اساس آمار سال 2012 ایران را در رتبه ششم قرار داده است. میزان مصرف سیمان ایران در این سال 58.5 میلیون تن اعلام شده است. این نشانه رونق ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی در کشور است.

6- پانزدهمین تولید فولاد جهان

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود از تولید فولاد در جهان در سال 2013، ایران را با تولید 15.422 میلیون تن فولاد در رتبه پانزدهم کشورهای جهان از این لحاظ قرار داد. بر اساس این گزارش، ایران در 12 ماه سال 2013 افزون بر 15.422 میلیون تن فولاد تولید کرده است که این رقم برای مدت مشابه سال 2012 برابر با 14.463 میلیون تن بوده است. بر این اساس، تولید فولاد ایران در سال 2013 نسبت به سال پیش از آن با وجود تحریم‌های غرب از افزایش 6.6 درصدی برخوردار شده است. میزان تولید فولاد ایران در سال 2012، بیش از 1.189 میلیون تن برآورد شده است. بر اساس این آمار، چین رتبه نخست جهان، ژاپن وآمریکا به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم، کشورهای هند، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، اوکراین، ایتالیا، تایوان، مکزیک و فرانسه جایگاه‌های چهارم تا چهاردهم را در اختیار دارند و ایران در جایگاه پانزدهم قرار گرفته است. این وضعیت را با ملاحظه روند افزایشی تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به ویژه گرافیت که کاربرد زیادی در فولاد دارد، محاسبه نمایید نشان خواهد داد که ما در جایگاه خوبی در این صنعت مادر قرار داریم.



 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات