تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۳۱۷۴

دولتی‌ها حاشیه‌سازی نکنند


دکتر یدالله جوانی

بیش از سه دهه مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار جهانی، سردمداران نظام سلطه را به شدت نگران ساخته و آنان با تمام توان تلاش می‌کنند تا این مقاومت و ایستادگی را فرو ریزند. وحدت و همدلی آحاد مردم ایران در مسیر ایستادگی، رمز موفقیت‌ها طی ۳۶ سال گذشته در جبهه مبارزه با استکبار بوده است.

دشمنان در سال‌های گذشته، بسیار تلاش کرده‌اند تا مردم ایران را در موضوعات مهم و اساسی دچار تفرقه و دودستگی کرده و در صفوف متحد و منسجم ملت رخنه ایجاد کنند.

فشارهای اقتصادی و وضع تحریم‌های سنگین علیه جمهوری اسلامی از جمله نقشه‌های دشمنان برای به ستوه آوردن مردم و دودسته کردن آنان در چگونگی رویارویی با تحریم‌ها و حل مشکلات است. بدیهی است در هنگامه‌ای که دشمنان، موفقیت خود را در گرو بر هم زدن وحدت و یکپارچگی ملت ایران یافته و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، هر کس و از هر موضع و جایگاه، به‌دنبال ایجاد تفرقه و دودستگی در جامعه باشد، خواسته یا ناخواسته، به پیاده‌سازی نقشه دشمنان کمک کرده است. بر همین اساس است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با هزاران نفر از مردم قم در تاریخ چهارشنبه هفدهم دی‌ماه می‌فرمایند: «ایجاد تفرقه و دودستگی در میان مردم، به هر عنوان و با هر توجیه، ضد منافع ملی و ضد آرمان‌هاست.» پرسش این است که یکپارچگی ملی در این وضعیت حساس و سرنوشت‌ساز چگونه حفظ می‌شود؟ پاسخ روشن است؛ اگر همه مسئولان در مسیر قانون و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت کنند، هیچ آسیبی به وحدت جامعه وارد نمی‌شود. اگر همه نخبگان و جریان‌های فکری سیاسی جامعه بر قانونگرایی مسئولان و اقدام براساس قانون تأکید کنند، هیچ‌گاه در بین مردم بر سر انجام کارهای مهم و اساسی اختلاف‌نظر نگران‌کننده پدید نمی‌آید. اگر همه نیروهای معتقد به انقلاب و آرمان‌های آن، فصل‌الخطاب بودن مقام معظم رهبری را در موضوعات اساسی کشور مورد توجه قرار دهند و در عمل به آن پایبند باشند، هیچ‌گاه جامعه دچار تفرقه و دودستگی نمی‌شود. اختلافات وحدت‌شکن در سال ۸۸، ریشه در بی‌اعتنایی عده‌ای به آنچه آمد و گفته شد، بود. البته این اختلافات وحدت‌شکن محصول یک توطئه خارجی و فتنه‌انگیزی قدرت‌طلبان داخلی بود که در پرتو بصیرت عاشورایی ملت ایران در ۹ دی سال ۸۸ پایان یافت و با حضور حماسی مردم در صحنه، فتنه بزرگ شکل گرفته در بستر انتخابات خنثی شد.

اینک به نظر می‌رسد دشمنان بیرونی، دگربار طمع کرده و در تلاش هستند تا با توجه به موضوعاتی در ایران، وحدت جامعه را مخدوش کرده و یکپارچگی مردم در مسیر مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی آنها را بر هم زنند. موضوعاتی مانند حصر سران فتنه و مذاکرات هسته‌ای، از جمله موضوعاتی است که دشمنان امید دارند به عامل تفرقه و دودستگی ایرانیان تبدیل شوند. تأمل در این دو موضوع و حواشی آن طی یک سال گذشته، نشان از طمع دشمنان در این عرصه دارد. تلاش دشمنان خارجی از یک طرف و تلاش یک جریان معلوم‌الحال داخلی که نقش آن در فتنه‌انگیزی‌های سال‌های اخیر و از جمله فتنه ۸۸ کاملاً روشن است از طرف دیگر، در حالی صورت می‌پذیرد که قانون و سیاست‌های کلی نظام برای هر دو موضوع تعیین تکلیف کرده است. حصر سران فتنه که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت پذیرفته، یک امر کاملاً شرعی و قانونی بوده و در صورت تغییر این مصوبه، طبق قانون باید دستگاه قضایی به وظیفه خود در رسیدگی به اتهامات عوامل اصلی داخلی فتنه رسیدگی و متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند.

آنان را مجازات کند. درخصوص مذاکرات هسته‌ای و چگونگی رویارویی با جنگ اقتصادی دشمنان نیز سیاست‌های کلی نظام و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی روشن است. حقوق هسته‌ای ملت ایران خط قرمز در مذاکرات بوده و سیاست نظام در خنثی‌سازی تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی است.

بدیهی است که در هر دو موضوع همه باید تابع قانون و سیاست‌های کلی نظام باشند. دولت به عنوان قوه مجریه و رئیس دولت به عنوان رئیس دستگاه اجرایی باید در عمل بیش از دیگران بر رعایت قانون و پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام پافشاری کند. متأسفانه در روزهای گذشته و به دنبال بیان برخی از مطالب از سوی رئیس دولت در نخستین همایش اقتصاد ایران، برخی از جریان‌های داخلی و دشمنان خارجی به طرح مباحثی پرداختند که نتیجه آن جز ایجاد دودستگی در جامعه چیز دیگری نخواهد بود. آقای رئیس‌جمهور در این همایش سخن از ضرورت همه‌پرسی به میان آورد و بلافاصله اطرافیان و همفکران دولت در ایران و رسانه‌های خارجی، موضوع رفع حصر از سران فتنه و موضوع مذاکرات هسته‌ای را از مصادیق اصلی و مورد نظر آقای روحانی برای همه‌پرسی ارزیابی کردند. تمامی حقوقدانان و صاحب‌نظران، به‌خوبی می‌دانند که اولاً همه‌پرسی مطرح در اصل ۵۹ قانون اساسی، در حوزه قانونگذاری و از صلاحیت‌های قوه مقننه است و ثانیاً طرح این موضوع در اوضاع کنونی، دارای انگیزه‌های سیاسی است. بنابراین ضرورت دارد کسانی که با انگیزه‌های سیاسی به طرح مباحثی در این وضعیت حساس روی می‌آورند، مراقب باشند جامعه را براساس خواست دشمنان دوقطبی نکنند. ضرورت دارد کسانی که خود را تابع ولایت می‌دانند، این سخن مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم را جدی بگیرند: «دولتی‌ها هم مراقب باشند حاشیه‌سازی نکنند و ضمن خودداری از بیان حرف‌های غیرلازم، دودستگی به‌وجود نیاورند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات