تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۷۳۴۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4073- هفدهم اسفند 93

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) زورگویان تلاش می‌کنند با استفاده از هنر، سیاست و نظامی‌گری، مانع شنیده شدن ندای اسلام ناب شوند. (26/8/93)

سرمقاله

تخریب تدریجی

نشست خبری دیروز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای فرانسوی‌اش، لوران فابیوس، در پاریس به فعالیت‌ها و مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داشت. جان کری در بخشی از اظهاراتش گفت: «ما به توافق‌نامه‌ای نیاز داریم که تضمین کند هر نوع برنامه‌ای که در ایران ادامه پیدا کند، بر اساس معیارهای مشخص‌شده و صلح‌آمیز باشد.» وی همچنین ابراز داشت: «نمی‌خواهیم در هر شرایطی به توافق برسیم، بلکه هدف ما دستیابی به توافق‌نامه مناسب است.» فابیوس نیز در فرازی از صحبت‌هایش گفت: نظر و هدف مشترک ما بر دستیابی به توافقی محکم است که به ایران امکان ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را می‌دهد و به‌طور عینی و بااطمینان، نشان بدهد که ایران به‌دنبال مقاصد نظامی هسته‌ای نیست.»

برجسته‌ترین بخش ادبیات دیپلماسی هسته‌ای غرب در برابر ایران، برگزیدن پیش‌فرض «هدف ایران ساخت سلاح هسته‌ای است» و بازتاب دادن مجاز بودن ایران برای استفاده از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است. آن‌ها با مبنا قرار دادن پیش‌فرض ادعایی و کاملاً بی‌اساس فوق، هرگونه سخت‌گیری افزون‌خواهانه را توجیه می‌کنند و موجه جلوه می‌دهند و با مسئله دوم، اشتیاق و امیدواری مخربی در نزد ایرانیان ایجاد می‌کنند. وجه تخریبی مسئله دوم در تضعیف اراده عمومی در مقابله با افزون‌خواهی دشمن و رنگ باختن ارزش فناوری هسته‌ای در نزد مردم است. محور راهکار مقابله با هر دو موضوع، تبلیغ و تأکید بر تمام حقوق هسته‌ای ایرانیان است که با وجود تمام مانع‌تراشی‌ها و دسیسه‌چینی‌های دشمنان، با جوشش فکری و توانمندی عملی دانشمندان جوان سرزمینشان امروز به حقیقتی انکارناپذیر و افتخاری جهانی تبدیل شده است. اگر زمانی ارزش دستیابی به فناوری هسته‌ای برای تعداد اندکی آشکار بود و اهمیت داشت و انگیزه‌ساز ورود به این مسیر پرآفت و محافظت شد، امروز ملتی بزرگ به ارزش و اهمیت آن واقف شده و برخلاف آغاز کار که انگیزه تعداد اندکی برای رسیدن ساز شده بود، امروز انگیزه یک ملت بی‌شمار برای حفظ داشته ذی‌قیمت هسته‌ای در تب‌وتاب است؛ از این‌رو نباید به سخنان آقای کری و فابیوس اجازه داد تا اراده ملی تحقق و حفظ تمام این دستاورد گران‌سنگ را متزلزل سازد. ان‌شاءالله


ترجمه

توافق هسته‌ای با ایران نزدیک‌ است

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 8 مارس 2015 (17 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته‌ای پر از گفت‌وگوهای دیپلماتیک را در اروپا و خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] گذراند. بسیاری از کارشناسان اوضاع کنونی را مقطعی مهم برای توافق اولیه هسته‌ای با ایران می‌دانند؛ اما با ضرب‌الاجل پایان ماه مارس برای تدوین رئوس توافقی بالقوه، اوضاع همچنان پیچیده است و آقای کری همچنان با چالش‌هایی از جمله فهماندن و دفاع از این توافق در کنگره رو‌به‌روست. وظیفه فوری آقای کری در روز شنبه، ارائه نمایش وحدت با شرکای خود در فرانسه، بریتانیا و آلمان بود؛ درست یک روز پس از آنکه لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اظهار نارضایتی کرد که توافق جدید به حد کافی توانمندی‌های هسته‌ای ایران را مهار نمی‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: فابیوس روز جمعه گفته بود: «پیشرفت‌هایی وجود داشته، اما مادامی که حجم، کنترل و تداوم تعهدات مورد نظر حل‌وفصل نشود، شرایط همچنان ناکافی است... بنابراین، کار زیادی باید انجام شود.» آقای کری پس از دیدار روز شنبه با آقای فابیوس در پاریس پافشاری کرد که فرانسه و آمریکا مواضع مشترکی دارند و هر دو کشور توافق دارند که همچنان شکاف‌هایی با ایرانی‌ها دارند که باید حل‌وفصل شود. آقای کری در نشستی مشترک با وزیر خارجه فرانسه گفت: «می‌دانیم که به‌دنبال اهداف مشابهی هستیم.» آقای فابیوس به سهم خود هشدار داد که اگر توافقی محکم به‌منظور مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران محقق نشود، سبب خواهد شد سایر کشورهای منطقه، برنامه‌های هسته‌ای خاص خود را در واکنش به برنامه هسته‌ای ایران گسترش دهند. نخستین‌بار نیست که آقای فابیوس چنین اظهارات انتقادآمیزی مطرح می‌کند. از نظر وی که مهارت قابل توجهی در مسائل هسته‌ای دارد و مدت‌هاست بر تلاش‌های هسته‌ای ایران متمرکز بوده، توافق احتمالی با ایران باید تقویت شود. برخی تحلیل‌گران آمریکایی گفته‌اند که انگیزه دولت فرانسه در درجه اول مقابله با نقش‌آفرینی آمریکا به‌تنهایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است و به نوعی مخالفت‌های فرانسه با آمریکا مصرف داخلی نیز برای فرانسوی‌ها دارد.

در پایان مقاله آمده است: کری و فابیوس پس از گفت‌وگو با رسانه‌ها وارد نشستی با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا؛ فرانک- والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان؛ و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شدند. گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پیشرفتی دومرحله‌ای است. اگر رئوس یک توافق ماه جاری حاصل شود، توافقی فراگیر و با جزئیات تا پایان ماه ژوئن حاصل خواهد شد؛ اما ضرورت اتفاق‌نظر میان تمام شرکای گفت‌وگوکننده، یکی از چالش‌های پیش روی دولت اوباماست. در مورد مسئله مدت توافق همچنان تصمیم‌گیری نشده؛ اما مدت آن می‌تواند 15 سال یا بیشتر تعیین شود. مسئله مهم دیگر، شکل توافق اولیه است. بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر توافق ماه جاری حاصل شود، شکل سند مکتوب به‌صورت علنی منتشر خواهد شد؟ آیا این توافق «توافقی محرمانه» خواهد بود؟ منتشر نشدن یک «سند علنی» سبب خواهد شد دولت اوباما نتواند کنگره را برای جلوگیری از تحمیل تحریم‌های اقتصادی جدید مجاب کند؛ اما رهبر ایران نیز در سخنرانی ماه گذشته خود از توافقی دومرحله‌ای انتقاد کرد؛ به این دلیل که یک سند علنی اولیه ممکن است در راستای تدوین امتیازگیری از ایران بدون تعهد آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده برای جدول زمانی شفاف و محکم به‌منظور لغو تحریم‌های اقتصادی باشد.

 

اخبار

بالاخره یاسر هاشمی دوست «ح.الف» هست یانه؟!

 پس از ماجرای دوستی مهدی هاشمی با متهم اصلی پرونده استات اویل، بحث دوستی یاسر هاشمی با آقای «ح.الف» که چهارشنبه هفته پیش دستگیر شد، به میان آمده است. دهم خرداد 1391 بود که علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی، به‌صراحت از رفاقت یاسر هاشمی‌رفسنجانی با فردی به‌نام «الف» سخن به میان می‌آورد. وی در این مصاحبه می‌گوید: «به نیروهای امنیتی هم گفتم شما یک مورد از همه این شایعاتی که درباره هرکدام از بچه‌های آقای هاشمی مطرح است را مستند به من ثابت کنید، خودم مقابلشان می‌ایستم؛ به خودشان هم گفته‌ام... یک روز آقای زنگنه به من گفت یاسر یک برج در شهرک غرب دارد، گفتم اگر یاسر در شهرک غرب 10درصد برج هم داشت، من نه‌تنها از وکالت خانواده استعفا می‌دهم بلکه علنی مقابلشان می‌ایستم. بررسی کردم دیدم یک برج متعلق به آقایی به‌نام «الف» است و یاسر هم رفیق «الف» است و آنجا رفت‌وآمد دارد. به یاسر گفتم تو چرا به دفتر «الف» می‌روی که در معرض اتهام قرار بگیری؟» حالا پس از گذشت نزدیک به سه سال از ماجرای مصاحبه وکیل خانواده هاشمی درباره رفاقت یاسر هاشمی و آقای «الف»، علیزاده طباطبایی مصاحبه آن زمان خود را این‌گونه تکذیب می‌کند: «همان زمان هم من متوجه شدم که ماجرا را اشتباه مطرح کردم. چراکه من آن زمان از فرد دیگری شنیدم که یاسر هاشمی در دفتر آقای «الف» رفت‌وآمد داشته و این موضوع را در مصاحبه مطرح کردم. وکیل خانواده هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا همان زمان این موضوع را تکذیب نکردید، گفت: آن زمان مسئله خیلی مهمی نبود و اهمیتی نداشت که بخواهیم آن را تکذیب کنیم.»

 

اخبار کوتاه 

* به‌تازگی یک مؤسسه با پوشش امور خیریه که مسئول آن، فردی است که با عناصر فتنه ۸۸ در ارتباط بوده، در اقدامی عجیب، کتاب‌های مربوط به برخی از فرقه‌های انحرافی را در کتابخانه‌های مدارس برخی از نقاط کشور توزیع کرده است. این فرد که از مجریان سابق برنامه‌های ادبی صداوسیما هم است، برخی از کتب تفکرات انحرافی سروش، اکبر گنجی و مهاجرانی را نیز در این مدارس توزیع کرده است. چندی است برخی فتنه‌گران که در سال‌های گذشته فرصت ظهور و بروز پیدا نکرده بودند، فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند و به‌دنبال نفوذ در قشرهای مختلف جامعه برای پیشبرد اهداف خود هستند.

* تروریست‌های داعش با حفر خندق، تونل و بمب‌گذاری جاده‌ها، شهر موصل عراق را برای مقابله با حمله احتمالی آماده می‌کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی «موسوعه العراق»، یک مسئول حزب دموکرات کردستان اعلام کرد: «عناصر داعش برای دور ماندن از خطر هواپیماهای ائتلاف، در شرق و شمال موصل صدها متر تونل حفر کرده‌اند.» منابع محلی تأکید کردند نیروهای داعش جاده‌های اصلی و سطل‌های زباله شهر را نیز بمب‌گذاری کرده‌اند!

* در پی آزادسازی کامل فرودگاه شهرستان «دور» در شرق تکریت، رزمندگان عراقی، تجهیزات دیده‌بانی و جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی را در این فرودگاه پیدا کردند! پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها، فیلم‌ها و تصاویری از معالجه زخمی‌های داعش در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده بودند که در یکی از آن‌ها، نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش صهیونیست‌ها از زخمی‌های تروریست داعش عیادت می‌کرد!

* «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، در گفت‌وگو با هیئتی از اهالی حضرموت این کشور اذعان کرد که توانسته از طریق تونلی مخفی که از محل اقامتش به خانه فرزندش کشیده شده بود، فرار کند. رئیس‌جمهور مستعفی یمن که دوم بهمن‌ماه از سمت خود استعفا داده بود، دوم اسفندماه به عدن فرار و اعلام کرد که در شهر جنوبی عدن به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. منصور هادی تلاش دارد در عدن دولتی موقت تشکیل دهد که این اقدام با مخالفت‌های جدی رهبران جنوبی یمن و چهره‌های سرشناس عدنی مواجه است.

* روزنامه «تایمز اسرائیل» خبر داد حدود ۳۰ هزار نفر با تجمع در میدان رابین شهر تل‌آویو علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. در این مراسم «مئیر داگان» رئیس سابق موساد، انتقادات شدیدی را علیه نتانیاهو و سیاست‌های وی ابراز کرده بود. این تظاهرات با شعار «اسرائیل تغییر می‌خواهد»، برگزار شد. این تظاهرات در وضعیتی برگزار شده که ۱۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل در ۱۷ مارس فرصت باقی مانده است.

* یکی از سران فتنه که با رأفت نظام از بند حصر رهایی جسته، به‌تازگی در دیداری با هاشمی‌رفسنجانی، پیشنهادها و گلایه‌هایی را مطرح کرده است. وی به هاشمی پیشنهاد داده که حتماً در انتخابات ریاست مجلس خبرگان شرکت کند. وی به هاشمی گفته است: مهم است که شما در این شرایط، فعال و اثرگذار باشید و در فضای کنونی خبرگان نباید این صحنه را خالی کنید. همچنین این فتنه‌گر فعال در این جلسه به دولت انتقاد کرده و در مورد برخورد آن با اصلاح‌طلبان گلایه کرده و گفته است: برخلاف قول‌وقرار قبلی، برخورد خوبی با اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خوب تعامل نمی‌کنند، شما این مطلب را به گوش آقای روحانی برسانید.

اخبار و تحلیل‌ها: اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی بارها ادعا کرده‌اند دکتر روحانی پیروزی در انتخابات را مدیون آن‌ها است و باید به خواسته‌های آن‌ها بیشتر توجه کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات