تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۴۶۲۱

دورنمای آتش بس بعد از رسوایی عربستان و سربلندی انصارالله/فرزان شهیدی

با پایان حملات هوایی در یمن این پرسش مطرح است که دورنمای تحولات یمن پس از آتش بس چه خواهد بود؟ حوثی‌ها در شرایط پس از آتش بس، دست برتر را داشته و اصرار آنان بر مواضع خود، نشان شکست عربستان است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: پس از 27 روز حملات ناجوانمردانه علیه یمن، وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که به عملیات گسترده هوایی در این کشور موسوم به «طوفان قاطع» پایان داده است. سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین آمار شمار کشته های تجاوز عربستان و کشورهای همپیمانش به یمن را نزدیک به 1000 کشته و 3500 زخمی اعلام کرد. عربستان در این مدت از سلاح‌های ممنوعه و غیرقانونی در سطح بین الملل علیه مردم یمن استفاده کرد و ضمن قربانی کردن صدها شهروند یمنی، بسیاری از زیرساخت های این کشور را نابود کرد.

ادعای عربستان آن است که با توجه به تحقق اهداف عملیات طوفان قاطع علیه یمن، به این عملیات پایان می دهد. وزیر دفاع عربستان سعودی مدعی شد که نیروهای ائتلاف موفق شده اند سلاح سنگین و به ویژه موشک هایی را که به دست حوثی ها افتاده بود و امنیت کشورهای همسایه یمن را تهدید می کردند از بین ببرند.

در بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی عربستان مخابره شد آمده است: عملیات تازه ای در یمن آغاز می شود که «اعادة الامل» (بازگرداندن امید) نام دارد و عمدتا بر راه حل سیاسی برای بحران یمن و کمک رسانی به آسیب دیدگان متمرکز است، اما در عین حال شامل تلاش برای جلوگیری از تحرکات انصارالله خواهد بود.

واکنش ها به آتش بس عمدتا مثبت بوده است. کاخ سفید – بعد از 27 روز حمایت از حملات نامشروع عربستان به یمن- اعلام کرد از توقف حملات به یمن استقبال و از راه حل سیاسی برای این کشور حمایت می کند. روزنامه لس آنجلس تایمز ساعاتی پیش از اعلام توقف عملیات  به نقل از مقام های آمریکایی مدعی شد که دولت باراک اوباما در چندین روز اخیر تلاش کرده بود عربستان سعودی را قانع کند که از ابعاد حملات به شهرها و روستاهای یمن بکاهد؛ عملیاتی که به گفته این مقام ها باعث مرگ تقریبا ۵۰ نفر در روز دوشنبه در صنعا شد.

چنین ادعایی با حمایت اولیه آمریکا از عملیات طوفان قاطع همخوانی ندارد و تنها تلاشی تبلیغاتی است برای ارائه چهره صلح طلب از رئیس جمهور آمریکا.

آمریکا به طور رسمی از این عملیات حمایت می کرد و در روزهای اخیر ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» را به آب های یمن اعزام کرد که به گفته مقام های آمریکایی برای تامین ایمنی خطوط مهم کشتیرانی در منطقه بود.

منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و به عنوان عامل وابسته به سعودی ها، پس از آتش بس، با اعلام بیانیه ای ادعا کرد ما پیروز شده ایم و جایی برای آشوب طلبی حوثی ها در یمن وجود ندارد!

 

شکست و رسوایی عربستان

به اعتراف ناظران نظامی، عملیات طوفان قاطع که از ششم فرردین ماه شروع شد، در جلوگیری از پیشروی حوثی ها ناکام مانده است. همان گونه که پیش بینی می شد حملات هوایی هیچ گاه قادر به توقف مقاومت گسترده مردمی و یا حرکت گروه های چریکی نیست. نمونه بارز این ناکامی حملات رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان و فلسطین است که هرگز نتوانسته است مقاومت را از میان بردارد.

عربستان در همان ابتدای حمله شروطی همچون عقب نشینی حوثی‌ها، تحویل سلاح آنان و بازگشت عبد ربه منصور به یمن را مطرح کرده بود، اما هیچ یک از این پیش شرط‌ها محقق نشد. حوثی‌ها نه تنها از مواضع خود عقب نشینی نکردند، بلکه مناطق جدیدی را تصرف کرده و موقعیت خود را در یمن بیش از گذشته تثبیت نمودند.

خبر اعلام آتش بس در یمن شباهت زیادی با خبر آتش بس اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ های خود علیه لبنان و نوار غزه به بهانه نابودی گروه های مقاومت فلسطینی و حزب الله دارد. رژیم صهیونیستی نیز هر بار مدعی می شد ما در این عملیات ها تمام اهداف خود را عملی کرده و زیرساخت های مقاومت را نابود کردیم،اما کاملا روشن است که چنین اقدامی در جهت خروج آبرومندانه از جنگی مفتضحانه صورت می گیرد.

جنگ رژیم سعودی علیه مردم انقلابی و بی دفاع یمن مانند جنگ های رژیم صهیونیستی بدون هیچ دلیل مشخصی و تنها برای تامین منافع شخصی برخی افراد معلوم الحال به راه افتاد. عملیات طوفان قاطع نه تنها دستاوردی برای عاملان آن نداشت، بلکه باعث همگرایی و وحدت بسیاری از گروه های مختلف مردمی برای مبارزه با عوامل وابسته به عربستان در یمن مانند القاعده و شبه نظامیان وابسته به منصور هادی شد.

در جنگ یمن بسیاری از کشورها که در گذشته همپیمان عربستان بودند از همراهی این کشور به دلیل مشخص نبودن اهداف آن و حمله مستقیم علیه غیرنظامیان خودداری کردند. حتی آمریکا به عنوان حامی راهبردی عربستان، به دلیل نگرانی از پیامدهای منفی جنگ ناکام در یمن، از ادامه همراهی با عربستان سرباز زد.

 

دورنمای آتش بس

با پایان حملات هوایی در یمن این پرسش مطرح است که دورنمای تحولات یمن پس از آتش بس چه خواهد بود؟

بی تردید پیروزی انصارالله که متکی به حمایت گسترده مردم یمن می باشد، بستر شکل گیری روند سیاسی و گفت‌وگوی ملی را فراهم ساخته است. عربستان از گفت وگوی ملی استقبال کرده است، اما این موضوع را بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس مطرح می‌کند و تاکید دارد مذاکرات باید در ریاض و مسقط دنبال شود.

حوثی‌ها اما بر مواضع پیشین خود اصرار داشته و قائل به ادامه گفت‌وگوهای داخلی در یمن و بدون دخالت خارجی هستند. در واقع حوثی‌ها در شرایط پس از آتش بس، دست برتر را داشته و اصرار آنان بر مواضع خود، نشان شکست عربستان است؛ چرا که سعودی ها اهدافشان محقق نشده و این حوثی‌ها هستند که چارچوب و شروط مذاکرات را تعیین می‌کنند.

در سطح بین المللی،روسیه پیش نویسی را در مورد یمن در شورای امنیت آماده می‌کند که با طرح چهار ماده ای ایران منسجم است. جمهوری اسلامی ایران در همین راستا طرح چهار ماده ای (شامل برقراری آتش فوری،کمک های انسان دوستانه به مردم یمن، از سرگیری گفت وگوی ملی یمنی و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن) را ارائه کرده است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با اعتراف به نقش مثبت ایران، آتش بس یمن را نتیجه رایزنی‌های محرمانه ایران و عربستان دانست. استناد سی ان ان به اظهارات معاون وزیر امورخارجه ایران است که یک روز پیش از توقف جنگ اعلام کرد آتش بس در یمن قریب الوقوع است. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی برای نیویورک تایمز از ضرورت وجود عزم سیاسی بیشتر برای متوقف کردن درگیری‌ها در یمن خبر داده بود.

پیش بینی می شود با اعلام آتش بس که به مثابه شکست آشکار عربستان در تحقق اهداف مداخله جویانه اش در یمن محسوب می شود، اوضاع یمن رو به ثبات رفته و اهداف مردم انقلابی یمن که اکنون انصارالله آن را نمایندگی می کند، تحقق یابد. قطعا زیرساخت های ضعیف یمن که در جنگ اخیر بیش از گذشته رو به نابودی رفته است، مستلزم بازسازی با تکیه بر کمک های خارجی خواهد بود. عربستان که از حملات نظامی در یمن طرفی نبسته، این بار قصد دارد با عملیات «بازگرداندن امید» نفوذ خود را در یمن استمرار بخشد. قطعا هوشیاری و مقاومت یمنی ها این بار نیز مانع سلطه جویی عربستان و آمریکا خواهد شد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات