تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۲۵

جهان سیاست در تعطیلات نوروزی (بخش پنجم و پایانی)


11/1/94

ـ ارتش و کمیته های مردمی یمن، کنترل فرودگاه شهر عدن در جنوب این کشور را به طور کامل به کنترل خود درآوردند. جنبش مردمی انصارالله یمن تاکید کرد: پاسخ دندان شکن ما به تجاوزات عربستان تا درون کاخهای رهبران این کشور خواهد بود و قصرهای شاهزادگان سعودی را در برخواهد گرفت. رزمندگان جنبش مردمی انصارالله موفق شدند وارد یک پایگاه نظامی ساحلی مشرف بر تنگه استراتژیک باب المندب در دریای سرخ شوند. یک فعال سیاسی سعودی معروف به «مجتهد» در صفحه شخصی خود در توییتر از نقش امریکا در حمله نظامی عربستان به یمن پرده برداشت.

یک هیات عالی رتبه پاکستان متشکل از خواجه آصف وزیر دفاع و سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر این کشور در امور خارجی و امنیت ملی برای رایزنی با مقامات عالی عربستان سعودی در خصوص یمن، عازم ریاض شد.

10 شبه نظامی وابسته به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن بر اثر آتش توپخانه نیروهای جنبش مردمی انصارالله کشته شدند. جنگنده های عربستان مناطقی از استان ضالع در جنوب یمن را بمباران کردند. ریاض یاسین وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن خواهان مداخله زمینی هر چه زودتر کشورهای عربی در یمن شد.

دیدبان جهانی حقوق بشر با صدور بیانیه ای از بکارگیری بمب‌های خوشه ای توسط جنگنده‌های سعودی در یمن پرده برداشت و آنرا جنایت خواند. کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که نیروهای نظامی سعودی و متحدانش مانع از نشستن هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی صلیب سرخ در فرودگاه صنعا شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ از آمار بالای تلفات غیرنظامیان یمن در حملات هوایی سعودی به مناطق مسکونی این کشور ابراز نگرانی کردند.

هزاران نفر از شهروندان عراقی در اعتراض به سیاست‌های خشونت آمیز دولت سعودی و مداخله نظامی این کشور در یمن، در شهرهای بغداد و بصره دست به تظاهرات اعتراضی زدند. صدها نفر از مردم یمن به رغم هوای سرد و بارانی، مقابل ساختمان سفارت عربستان در برلین درمحکومیت تجاوز این کشور به یمن تظاهرات کردند.

ـ حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای قطعنامه سیاسی و جانبدارانه شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد را که مدعی نقض حقوق بشر توسط حزب الله در سوریه شده است، محکوم و رد کرد.

ـ فلسطین به عضویت دادگاه کیفری بین المللی درآمد و قرار است این عضویت روز چهارشنبه با برگزاری مراسمی رسما صورت گیرد. سه فلسطینی معترض به اشغالگری رژیم صهیونیستی، در تیراندازی نظامیان این رژیم در خان یونس در نوار غزه، زخمی شدند.

یحیی حورانی معروف به ابوصهیب از اعضای کادر رهبری جنبش حماس در اردوگاه یرموک در جنوب دمشق، بدست افراد ناشناس ترور شد. باشگاه اسرای فلسطینی اعلام کرد که در حال حاضر 99 کودک فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی در اسارت هستند.

ـ با استقرار نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در مناطق مختلف تکریت از جمله ساختمان‌های امنیتی، مجتمع های دولتی و 13 کاخ ریاست جمهوری، تکریت از دست نیروهای داعش و تکفیری آزاد شد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با حضور در تکریت اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با کمک نیروهای مردمی و عشایر سنی پس از آزاد سازی بخش های جنوبی و غربی تکریت از اشغال گروه تروریستی داعش، به مرکز این شهر در شمال بغداد دسترسی پیدا کرده اند.

نیروهای عمل کننده در آزاد‌سازی تکریت، در مرکز این شهر و نیز شهر سامرا و در جوار حرمین عسکریین، پیروزی بزرگ بر داعش و سایر گروه‌های تروریستی از جمله بازمانده های حزب بعث را با شلیک تیرهای هوایی جشن گرفتند. یک مقام امنیتی عراق در استان صلاح‌الدین، از کشف تونل‌های ساخته شده توسط گروهک تروریستی داعش در شهر تکریت خبر داد.

سازمان حج و زیارت اعلام کرد ، حمله تروریستی به اتوبوس زائران ایرانی در شمال بغداد و در مسیر کاظمین به سامرا یک شهید و 9 زخمی بر جا گذاشت. فواد معصوم رییس جمهوری عراق تاکید کرد که مردم و دولت کشورش تمایل به تقویت هرچه بیشتر روابط با تهران دارند، زیرا ایران از ابتدای اوج تنش ها در کنار عراق ایستاده است.

ـ گروه تروریستی داعش با حمله به روستایی در استان حما در سوریه، 30 غیرنظامی از جمله دو کودک را به طرز فجیعی به قتل رساند. شبکه تلویزیونی رسمی سوریه اعلام کرد که شمار تلفات کشتار گروه تروریستی داعش در روستای مبعوجه در استان حما به بیش از 40 تن افزایش یافته است. شبکه تلویزیونی رسمی سوریه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور در عملیاتی رشته کوه الزبدانی نزدیک دمشق را به تصرف کامل درآورد و از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده اند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس بین المللی اهدای کمک به سوریه اوضاع این کشور را بدترین بحران انسانی در این برهه زمانی توصیف کرد. نمایندگان مجلس عوام کانادا علاوه بر تمدید حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در عراق، بر گسترش دامنه این حملات توسط این کشور در خاک سوریه نیز رای داد.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه در مصاحبه ای بسیار مفصل با خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز گفت: ما اهمیت زیادی برای گفتگو قائلیم و از گفتگو با طرف های مختلف برای مبارزه با تروریسم و همچنین برای حل مشکلات موجود استقبال می‌کنیم.

ـ مقام های قضایی مصر اعلام کردند که دادگاهی در این کشور 68 نفر از جمله اعضای اخوان المسلمین را که به برپایی تجمعات غیرقانونی و حمله به نیروهای امنیتی متهم بودند، تبرئه کرد.

ـ سخنگوی استاندار غزنی افغانستان اعلام کرد که هفت عضو یک خانواده براثر انفجار بمب جاسازی شده در شهرستان «اندر» این استان جان باختند. اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که حمیدالله مشهور به ظابط حمید از فرماندهان طالبان در استان های کابل، غزنی و پکتیکا در درگیری با نیروهای امنیتی در کابل دستگیر شد.

ـ شماری از خانواده های زندانیان و اسرای بازداشت شده در زندان مرکزی جو در بحرین برای مشخص شدن وضع فرزندان در بند خود و همچنین شکنجه زندانیان در برابر ساختمان روزنامه الوسط تحصن کردند. دیدبان جهانی حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیق مستقل در مورد حوادث زندان مرکزی جو در بحرین شدند.

ـ به دنبال تشدید بحران و تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، در مناطقی از استان «ریورز» در منطقه نفتی این کشور حالت منع آمد و شد برقرار شد.

ـ سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: مسکو ارتشی کامل در کریمه مستقر کرده که برای دفاع از این منطقه توانایی کافی دارد. وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید تحریم ها علیه روسیه را لغو کند.

ـ دادستان عمومی اوگاندا که مسئول تحقیق درباره بمب‌گذاری‌های سال 2010 در این کشور بود در حومه کامپالا پایتخت این کشور به ضرب گلوله کشته شد.

ـ دولت ژاپن تحریم های یک جانبه اقتصادی علیه کره شمالی را برای مدت دو سال دیگر تمدید کرد.

ـ چین اولین ماهواره نسل جدید و بومی «سنجش از راه دور» خود در سال 2015 را به فضا پرتاب کرد.

12/1/94

ـ «موسی عامر عوده»، سفیر فلسطین در اسپانیا از این کشور خواست تا از نفوذ خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کمک به پایان یافتن شهرک سازی های یهودی در خاک کشورش استفاده کند.

ـ وزیر دارایی سابق روسیه اعلام کرد، روسیه بر اثر تحریم‌های غرب بیش از 150 میلیارد دلار از دست می دهد و این رقم حتی ممکن است که تا 200 میلیارد دلار هم برسد.

ـ اعضای یک گروه افراطی چپ گرا پس از اینکه به زور وارد ساختمان دادگاهی در استانبول شدند «محمت سلیم کرات»، دادستان استانبول را به گروگان گرفتند. پلیس استانبول طی عملیاتی علیه تروریست ها، دو تن از مهاجمان را کشت، اما در این عملیات دادستان نیز جان خود را از دست داد. سلیم، پرونده قتل نوجوان 15 ساله‌ای را پیگیری می‌کرد که در جریان تظاهرات‌ ضد دولتی تابستان 2013 کشته شده بود.

ـ پدافند هوایی یمن در شهر «تعز» در مرکز این کشور یک فروند جنگنده مهاجم عربستان سعودی را سرنگون کرد. از دیگر سو، سازمان ملل متحد حمله هوایی جنگنده های عربستان که منجر به کشته شدن دست کم 40 تن در یک اردوگاه آوارگان در شمال یمن شد را نقض قوانین بین‌المللی دانست و تأکید کرد، مسببان این حمله باید پاسخگو باشند.

در این میان، روزنامه صهیونیستی «یلی» فاش کرد، یک اسکادران از جنگنده های اسراییلی در حملات عربستان و متحدانش علیه یمن شرکت دارد. در این حال، «ریاض یاسین»، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از تلاش عبدربه منصور هادی برای پیوستن این کشور به شورای همکاری خلیج فارس خبر داد. در خبری دیگر، سخنگوی نظامی عملیات تهاجمی عربستان سعودی به یمن به رغم درخواست وزیر امور خارجه دولت مستعفی این کشور برای حمله فوری زمینی به خاک یمن، اعلام کرد، فقط در صورت ضرورت به این کشور نیروی زمینی اعزام می کند.

از دیگر سو، ارتش مصر دو هزار چترباز را به بندر «المخا» از توابع استان تعز در یمن اعزام کرد. در خبری دیگر، ارتش یمن اعلام کرد،دست کم 37 غیرنظامی در حمله هوایی به یک کارخانه مواد غذایی در بندر «حدیده» در حاشیه دریای سرخ جان باخته‌اند. از دیگر سو، حمله هوایی یک جنگنده عربستان سعودی به بیمارستان دانشگاه علوم و فن‌آوری در صنعا پایتخت یمن، شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت.

در این حال، هزاران تن از مردم یمن در اعتراض به تجاوز نظامی عربستان به کشورشان و کشتار مردم بیگناه، در شهرهای مختلف تظاهرات کردند.

ـ دادستان آرژانتین از یک دادگاه این کشور، بررسی مجدد اتهام «کریستینا فرناندز»، رئیس جمهوری آرژانتین درباره توطئه به منظور جلوگیری از تحقیقات درباره پرونده آمیا را خواستار شد.

ـ باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا موافقت خود را با رفع ممانعت در سر راه تحویل چندین هواپیمای جنگده اف -16 به مصر اعلام کرد.

ـ رسانه های پاکستان اعلام کردند، دولت این کشور طرح خرید هشت فروند زیردریایی از چین را تصویب کرده است.

ـ کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، «محمد بوهاری» را به عنوان برنده این انتخابات اعلام کرد.

ـ یک منبع محلی در استان نینوا عراق اعلام کرد، ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی تکفیری داعش اخیرا با یک دخترا آلمانی ازدواج کرد .

ـ یک فروند هواپیمای نظامی مصر اهدافی را در مناطق مختلف جنوب شیخ زوید و رفح واقع در شمال شبه جزیره سینا بمباران کرد.

13/1/94

ـ فعالان سعودی و یمنی با پخش یک نوار ویدیوئی در شبکه اینترنت، از نقل و انتقال نیروهای سعودی در مرزهای یمن و تدارک ریاض برای آغاز حمله زمینی به این کشور همسایه خبر دادند. از دیگر سو، آل سعود به شرکای خود در تجاوز به یمن پیشنهاد کرد تا با پیاده کردن نیرو از طریق دریا و هوا، عدن را اشغال کنند.

در همین راستا، شبکه خبری المیادین گزارش داد، ارتش عربستان با برداشتن دیوار امنیتی در مرز با یمن در استان «حجه» خود را برای تجاوز زمینی علیه این کشور آماده می کند.

در چنین شرایطی، انصارالله و گروه های ائتلافی، روز پنجشنبه به دنبال درگیری های سنگین در عدن، کاخ ریاست جمهوری در این شهر را به طور کامل به تصرف خود در آورد. در این حال، دو مقام سازمان ملل در امور یمن با انتشار بیانیه های جداگانه ای، ضمن اظهار نگرانی از کشتار کودکان و شرایط وخیم آنها در جریان عملیات نظامی در این کشور، بر حمایت اضطراری سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی تأکید کردند.

در همین راستا، دیدبان حقوق بشر اعلام کرد، ما شواهدی داریم دال بر اینکه عربستان در یمن از تسلیحات کشتار جمعی که در سطح بین الملل استفاده از آنها ممنوع اعلام شده استفاده کرد.

ـ سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، رژیم سعودی هفت تن از فعالان سیاسی منطقه شرقی عربستان را به اعدام محکوم کرده است.

ـ 9 شهروند انگلیسی که قصد داشتند به طور غیرقانونی از طریق مرز ترکیه وارد خاک سوریه شوند، دستگیر شدند.

ـ شبه نظامیان وابسته به القاعده، تنها گذرگاه فعال میان سوریه و اردن و نیز سه پاسگاه نظامی نزدیک به آن را اشغال کردند.

ـ «بروکلی لوراتا لینچ»، دادستان نیویورک اعلام کرد، پلیس نیویورک دو زن را که تلاش می کردند بمب بسازند و آن را برای انجام عملیات تروریستی بکار ببرند بازداشت کرد.

ـ رهبر حزب مخالف «رادیکال صربستان» که در نوامبر سال گذشته به طور موقت از زندان دادگاه لاهه آزاد شده بود، در بلگراد پرچم کرواسی را به آتش کشید و موجب شد که زاگرب سفیر خود را از بلگراد فرابخواند.

ـ در درگیری های شدید در مناطقی از نیجریه، تروریست های تکفیری « بوکوحرام » 9 نظامی ارتش چاد را کشتند.

ـ مقام های امنیتی مصر می‌گویند، دو حمله شبه نظامی به نیروهای مصری در شمال منطقه سینا، به کشته شدن 10 نظامی این کشور منجر شد.

ـ حمله انتحاری به تظاهرکنندگان در شرق افغانستان، به کشته شدن دستکم 16 تن و زخمی شدن 60 تن دیگر از جمله یک عضو پارلمان منجر شد.

ـ افراد مسلح ناشناس «قیس العربی»، رئیس اتحادیه اتباع سوریه در طرابلس پایتخت لیبی را ربودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات