صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 26 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رفتار آمریکایی‌ها همواره خباثت‌آمیز و همراه با عناد بوده است؛ بنابراین تصور اینکه مسائل ایران و آمریکا سوءتفاهم است و از طریق مذاکره و به شیوه‌ «پنجاه‌ـ‌پنجاه» قابل حل است، تصوری غیر واقعی و غلط است.(95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
قطعنامه سیاسی!

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آن را مردود و غیرقابل قبول دانست و گفت: این قطعنامه صرفاً مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.
در کمیته سوم هفتادویکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کانادا با هم‌سویی رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم‌شماری از کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه که حامیان و مروجان اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند، زمینه‌ساز تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.
نگاهی به چندین قطعنامه صادر شده علیه کشورمان به بهانه حقوق بشر نشان‌دهنده این واقعیت است که عموماً در این قطعنامه‌ها به مسائلی پرداخته شده که در سال‌های پس از انقلاب دستمایه فشارهای غرب و استکبار جهانی بر جمهوری اسلامی بوده و برخلاف ادعاهای کشورهای غربی نه تنها در ایران مصداق چندانی ندارند؛ بلکه در کشورهای غربی و متحدان آنها در سراسر جهان مصادیق بسیار بیشتری دارند. به ویژه اینکه در تصویب قطعنامه اخیر برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که کمترین معیارهای حقوق بشری در آنها رعایت نمی‌شود، نقش داشته‌اند. وقتی مجامع به اصطلاح بین‌المللی مسئولیت کمیته حقوق بشر در سازمان ملل را به رژیم آل‌سعود واگذار می‌کنند که کمترین اصول و آزادی‌های فردی و اجتماعی را از شهروندان خود دریغ کرده و جزء مسببان تصویب قطعنامه اخیر هم هست، ماهیت این قطعنامه‌ها و اهداف و اغراض پشت پرده آنها بیشتر آشکار می‌شود.
حرف آخر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم‌سالار دینی، بر اساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود، همواره مخالف هرگونه تبعیض و نابرابری بوده و بر اساس اصول و کنوانسیون‌های بین‌المللی به قوانین و مقررات حقوق بشری پایبند بوده و همکاری‌های لازم را با نهادهای بین‌المللی و ارزیابی‌های دوره‌ای انجام داده است. بی‌شک، این قبیل اقدامات نمی‌تواند نتیجه‌ای برای بانیان آن به همراه داشته باشد.

▼ گزارش روز
تجلّی وحدت

بزرگ‌ترین راه‌پیمایی جهان در مسیر نجف به کربلا در حال برگزاری است و زائران اهل سنت بیشتر از سال‌های گذشته به چشم می‌خورند و برخی رهبران مذهبی و دینی اهل سنت دوشادوش شیعیان در مراسم باشکوه اربعین حسینی در حال راه‌پیمایی هستند. حضور راه‌پیمایان سنّی در مسیر نجف به کربلا با استقبال گرم شیعیان روبه‌رو شده است و شیعیان پس از روبه‌رو شدن با برادران اهل سنت خود، به استقبال آنها می‌روند و حتی کفش آنها را واکس می‌زنند.
«عمر یاسین» یکی از زائران سنّی که اهل سیستان و بلوچستان است، در این زمینه می‌گوید: «دشمن تلاش می‌کند با راه‌پیمایی اربعین حسینی و بیان عناوینی چون حج شیعیان، دست به تفرقه و فتنه بزند؛ در حالی که در این راه‌پیمایی، نه تنها از اهل سنت، بلکه از دیگر ادیان الهی نیز حضور دارند و به هیچ عنوان این راه‌پیمایی مختص شیعیان نیست.» وی افزود: «هیچ‌یک از صحابه پیامبر و خلفای اسلام هیچ‌گاه محبت و عشق به اهل بیت پیامبر(ص) را منع نکرده‌اند و دشمن باید بداند که اهل سنت نیز امام حسین(ع) را که نوه عزیز پیامبر بود، دوست دارد و به ایشان عشق می‌ورزد و حتی از ائمه اطهار حاجت می‌گیرد.»
 این محبت و همدلی در یک تجمع بزرگ دینی نشان‌دهنده شکست تلاش‌های دشمنان اسلام و ایادی آنان برای ایجاد اختلاف و چنددستگی در امت اسلام است که متأسفانه برخی حکام به ظاهر مسلمان در منطقه خود عامل و بانی آن شده‌اند و نوع برخورد حکومت سعودی با شیعیان، به ویژه مردم ایران طی سال‌های گذشته در حج ابراهیمی نمونه‌ای از این حرکت خزنده و مسموم است. حال حرکت عظیم شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) به سمت کربلا عرصه وحدت و همدلی شیعیان و اهل تسنن شده است تا این پیام را به دشمنان برساند که وحدت مسلمین در سایه پیامبر اعظم(ع) و محبت خاندان آن حضرت هیچ‌گاه دستخوش توطئه‌های بدخواهان نخواهد شد.

▼ خبر ویژه
تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین اشتباه بود

بهروز نعمتی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین و تصمیم برخی نمایندگان مبنی بر تشکیل فراکسیون کردزبان در مجلس گفت: تشکیل چنین فراکسیون‌هایی در مجلس شورای اسلامی اصلاً ضرورتی ندارد. وی افزود: در تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین، موضوع قومیت و ترک‌زبان مطرح نبود؛ بلکه موضوع هماهنگی بین نمایندگان بود که اصل موضوع خوب مطرح و رسانه‌ای نشد، همچنین موضوع خوب جمع نشد. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در ادامه افزود: من در یکی، دو جلسه از این فراکسیون شرکت کردم و هدف آن چیزی نبود که در رسانه‌ها مطرح شد. نمایندگان به دنبال هماهنگی بیشتر بین خود بودند، نه بحث قومیت‌گرایی. بهروز نعمتی با توجه به حساسیت در موضوع قومیت‌ها، اظهار داشت: فکر می‌کنم اشتباهی شده و اتفاقی افتاد که نباید می‌افتاد. وی درباره اینکه هاشمی، نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب اعلام کرده که قرار است در مجلس فراکسیون کُردزبان‌ها تشکیل شود، گفت: موضوع تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس با موضوع قومیت جمع می‌شود و چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

▼ اخبار
1- تجمیع بیمه‌ها مورد قبول کارگران نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تلاش وزارت بهداشت و درمان برای تأمین بودجه طرح تحول سلامت از طریق تجمیع بیمه‌ها، گفت: این پیشنهاد با اصرار وزارت بهداشت و درمان در کمیسیون تلفیق مطرح شد؛ اما رأی نیاورد و ممکن است این مشکل ادامه پیدا کند. سهیلا جلودار زاده با تأکید بر اینکه همه دولت‌ها نگاهی خاص به منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی داشته‌اند، گفت: در دوران دفاع مقدس این منابع با بهره‌های ۳ و ۴ درصدی در بانک‌ها قرار گرفت تا پشتوانه دولت باشد و در تمام موقعیت‌های بی‌پولی به دولت‌ها کمک شده است. در آن زمان کارگران همان‌طور که جان‌شان را تقدیم کردند، منابع مالی خود را نیز در اختیار دولت گذاشتند؛ اما امروز با آن زمان تفاوت دارد.

2- اوباما: قبول دارم که مردم آمریکا عصبانی و سرخورده هستند
رئیس‌جمهور آمریکا که در آخرین سفر خارجی خود به اروپا رفته، در یونان درباره پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات اخیر اذعان کرد: مردم کشورش از بسیاری مسائل و به ویژه رکود به تنگ آمده و سرخورده و عصبانی هستند و همین امر در رأی آوردن ترامپ که اوباما برای وی تبلیغ نمی‌کرد، تأثیر داشته است. گفتنی است، «باراک اوباما» طی تبلیغات انتخاباتی، نه تنها از «هیلاری کلینتون» حمایت و به نفع وی در کمپین‌ها شرکت کرد؛ بلکه بارها نیز ترامپ را به دلیل مواضعش مورد حمله و تمسخر قرار داد. اوباما در آتن گفت: به دلیل سخنان رئیس‌جمهور منتخب، مسئولیتی بر دوش خود احساس نمی‌کند.

3- شکست وزیر!
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به ارائه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط تا پایان سال، گفت: این تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت می‌شود که در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. وی افزود: بانک‌ها باید به طور کامل به تعهدات خود در این باره عمل کنند و اگر طرح به خوبی اجرا نشود، برای من در مقام وزیر اقتصاد یک شکست است. طیب‌نیا ادامه داد: سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و... نیز ضروری است که از این واحدها به طور کامل حمایت کنند و دولت در پیگیری این موضوع جدی است.

4- استقبال گرم روزنامه صهیونیستی از سمپاتی جدید «زیباکلام»
در حالی که تظاهرات مردم آمریکا ضد ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و به آتش کشیدن پرچم کشور خودشان، مواضع «صادق زیباکلام» را به چالش کشیده است، روزنامه «تایمز اسرائیل» در مطلبی ضمن حمایت و استقبال تمام‌قد از حرکت زیباکلام در عبور نکردن از روی پرچم‌های کشور ایالات متحده و رژیم غاصب صهیونیستی، اقدامات وی را در تقابل کامل با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد. این روزنامه با لحن دلسوزانه‌ای نوشت: زیباکلام برای آنکه بر روی پرچم اسرائیل که در ورودی یک دانشکده نقاشی شده بود پا نگذارد، قدم خود را بسیار کشیده و زحمت زیادی متحمل شد!

5- حضور مریم رجوی در آلبانی برای جلوگیری از فروپاشی منافقین
در پی ایجاد تنش و زاویه‌دار شدن برخی از اعضای گروهک منافقین پس از اخراج از کشور عراق، «مریم رجوی» سرکرده منافقین به‌منظور جلوگیری از فروپاشی این گروهک و جدایی اعضای آن، به آلبانی رفته و قرار است به مدت یک ماه در این کشور بماند و نشست‌های لایه‌ای برگزار ‌کند تا اعضا وفاداری خود به فرقه را از دست ندهند. بنا بر گزارش‌های رسیده، سرکردگان منافقین برای جلوگیری از حضور احتمالی خانواده‌های اعضا در آلبانی، در حال برنامه‌ریزی هستند تا به هر طریق ممکن مانع این امر شوند.

▼ اخبار کوتاه

سردار ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در زمینه پیشگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در زمان حضور زائران اربعین حسینی در مراسم پیاده‌روی و مقابله با آن اظهار داشت: پنج گروه مقابله با بیوتروریسم در مناطق مرزی آماده هستند که بخش اول کارشان، یعنی آموزش را انجام داده‌اند، بخش دوم کار آنها مراقبت است و بخش سوم در صورت بروز مشکل، مدیریت و مقابله خواهد بود.
رسول منتجب‌نیا گفت: اصلاح‌طلبان و آقای روحانی باید در زمینه انتصابات در دولت آینده مذاکره کنند. این خلاف رویه است که اصلاح‌طلبان به طور کامل از آقای روحانی حمایت کنند؛ اما وی پس از اینکه به پیروزی رسید، به هر شکلی که تمایل داشت، در زمینه انتصابات عمل کند و در دولت آینده از هر تفکر و جریانی که خود تشخیص داد، استفاده کند.
یکی از مقامات نزدیک به دونالد ترامپ اعلام کرد: «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک برای مسئولیت پست سیاست خارجی در دولت جدید آمریکا مطرح شده است. این مقام مسئول به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: رقابت چندانی بر سر این پست وجود ندارد و چنانچه شهردار سابق نیویورک آمادگی داشته باشد، این پست از آن وی خواهد بود.
پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه در آینده نشستی با جامعتین و آیت‌الله مصباح یزدی خواهیم داشت، گفت: آنها از جمله مجموعه‌های محترمی هستند که همیشه در انتخابات نقش مهمی ایفا کرده‌اند و طبیعتاً می‌توانند نیروهای انقلابی را با رهنمودهای خود یاری کنند تا دسترسی به مدل نامزد واحد زودتر انجام شود.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در پایان دیدار خود از امارات متحده عربی اعلام کرد: نیروهای انصارالله و ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان بر سر توقف درگیری‌ها از تاریخ ۱۷ نوامبر (27 آبان) توافق کرده‌اند. وی افزود: همه طرف‌های درگیر باید بر سر تشکیل دولت وحدت ملی تا پایان سال جاری میلادی توافق کنند.
سیدحسین میرشجاعیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد اذعان کرد: عملکرد بهتر کشورهای دیگر عامل سقوط دو پله‌ای رتبه کسب‌وکار ایران شده است و نباید انتظار جهش یکباره داشت؛ زیرا اصلاحات ساختاری زمانبر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات