تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۶۴۱
آیا حزب اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با لاریجانی است؟

تکذیب دبیرکل تایید سخنگو

مرجان زهرانی – اشاره: تعامل علی لاریجانی با دولت در یک سال و نیم اخیر نشان داده است که او و فراکسیون رهروان در مجلس نه تنها دل خوشی از پایداری‌ها به عنوان جدی‌ترین منتقدان دولت ندارند بلکه برخی مواضع او و نزدیکانش در مجلس می‌تواند احتمال ائتلاف او با حامیان و نزدیکان دولت روحانی را قوت بخشد. از سویی راهبرد دولت هم تعدیل شیرازه تندروانه مجلس است، مجلسی که تعداد چهره‌های معتدل اصولگرا در آن بیشتر باشد و وزن اصلاح‌طلبان میانه رو هم افزایش یابد.

نوبخت حلقه واصل دولت با لاریجانی!

اما ماجرای احتمال ائتلاف لاریجانی با نزدیک‌ترین حزب اعتدالی به دولت حسن روحانی از آنجایی کلید خورد که ابراهیم امینی در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح کرد روحانی بنا دارد برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با طیف لاریجانی در مجلس ائتلاف کند. او مدعی شد که شخص پیگیر ماجرا در دولت روحانی کسی نیست جز محمد باقر نوبخت، سخنگو و چهره نزدیک به حسن روحانی که سمت دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را نیز بر عهده دارد. او همچنین تاکید کرده بود در صورتی که اصلاح‌طلبان با موانع زیادی برای انتخابات رو به رو باشند مجبور می‌شوند که به ائتلاف با نزدیک‌ترین اصولگرایان نزدیک به دولت تن بدهند.

افزایش احتمال ائتلاف

این اظهارات شاید می‌توانست حدس و گمانه‌ای بر این باشد که روحانی و نزدیکانش می‌خواهند با ائتلاف با معتدل‌ترین بخش اصولگرای مجلس، امکان تعامل بهتر را برای دولت در مجلس دهم فراهم کنند اما ماجرا وقتی جدی‌تر شد که سخنگوی جبهه رهروان ولایت در مجلس به صورت ضمنی این اظهارات را تایید کرد و گفت: «من به عنوان سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت اعلام می‌کنم ما هم برای انتخابات مجلس و هم موضوعات دیگر می‌توانیم کنار هم قرار بگیریم.» در واقع سخنگوی فراکسیون رهروان، ائتلاف میان نیروهای نزدیک به دولت با علی لاریجانی را محتمل و ممکن دانست.

صفر نعیمی رز همچنین در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: «مواضع لاریجانی به عنوان رییس مجلس به دولت روحانی نزدیک‌تر است و فراکسیون رهروان چون در برابر افراط و تفریط ایستاده پس اطلاق واژه فراکسیون اعتدال برای آن معنا داشته و می‌تواند در کنار دولت اعتدال قرار بگیرد.» او حتی افق همکاری‌ها را فراتر از انتخابات مجلس ترسیم کرد و گفت: «همکاری فراکسیون رهروان و دولت اعتدال صرفا به انتخابات مجلس شورای اسلامی خلاصه نمی‌شود.» گرچه بعد از این اظهارنظر اعضای دیگر فراکسیون رهروان ولایت نیز واکنش نشان دادند و ائتلاف لاریجانی اصولگرا را با دولتی که بیشتر خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌داند غیر ممکن دانستند.

تکذیب نوبخت

این در حالی است که روز گذشته محمد باقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد امکان ائتلاف این حزب با علی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت برای انتخابات مجلس دهم اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است: «این اخبار را برای اولین بار است که می‌شنوم و چنین تعاملات یا جلسات مشترکی با آقای لاریجانی نداشتم.»

غلامعلی دهقان: اعتدال و توسعه لیست‌جداگانه‌ای ارایه خواهد داد

غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه هم طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «اعتدال و توسعه برای انتخابات مجلس لیست جداگانه‌ای ارایه خواهد داد که فراجناحی است و اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان واقع بین را در خود جای خواهد داد که با آنها اشتراکات زیادی داریم.» او حزب اعتدال و توسعه را تلاقی سه جریان درون نظام یعنی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و جریان اعتدالی معرفی کرد و گفت: «لیست انتخاباتی ما هم بر همین اساس فراجناحی و مثل کابینه روحانی ارایه خواهد شد.»او گرچه شروع برای فعالیت انتخاباتی را زود هنگام دانسته و اولویت اول را بازسازی تشکیلاتی اعلام کرده است اما چهار لیست انتخاباتی جبهه پایداری، طیف علی لاریجانی، اصلاح‌طلبان معتدل و حزب اعتدال و توسعه را لیست‌های انتخاباتی برای مجلس دهم می‌داند و تاکید دارد که اعتدال و توسعه لیست جداگانه‌ای ارایه خواهد داد.

پیش از این نیز بررسی فعالیت‌های انتخاباتی دولت و حضور برخی اعضای دولت در همایش اخیر اعتدال و توسعه گمانه‌هایی برای همکاری دولتی‌ها با اصلاح‌طلبان برای انتخابات ایجاد کرده بود. شایعه حضور اکبر ترکان و علی یونسی به عنوان نمایندگان دولت در جلسات شورای مشورتی اصلاح‌طلبان که بعد از آن توسط اعضای این شورا تکذیب شد هم واکنش کمیسیون شوراها در مجلس را به همراه داشت و قرار شد این کمیسیون فعالیت‌های انتخاباتی دولت را بررسی کند و نوبخت در مورد فعالیت‌های انتخاباتی خود و دولت شفاف‌سازی کند. شفاف‌سازی‌ای که شاید نوبخت دیروز به آن جامه عمل پوشانید.هر چند با اظهارات دیروز محمد باقر نوبخت تا حدودی ائتلاف احتمالی حزب اعتدال و توسعه با حزب رهروان ولایت منتفی شد اما برخی چهره‌های سیاسی طی هفته‌های گذشته واکنش‌هایی را درباره ائتلاف روحانی-لاریجانی نشان داده بودند.

تایید سخنگو

هرچند که محمدباقر نوبخت از احتمال ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با علی لاریجانی اظهار بی‌اطلاعی کرده است اما غلامعلی دهقان، سخنگوی این حزب به «اعتماد» گفت قطعا اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با میانه‌رو‌هاست و حتی در زمان‌هایی که کفه یک جناح سنگین بود حزب تلاش کرد به صورت فراجناحی افراد متخصص، متعهد و معتدل را برای انتخابات معرفی کند. او در مورد ائتلاف انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با علی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت به «اعتماد» توضیح داد: اصولا از آنجا که بنای حزب تعامل با معتدلین عرصه سیاسی کشور است تعامل با اصولگرایان واقع‌بین و اصلاح‌طلبان معتدل دورن نظام را نفی نکرده و نخواهیم کرد. از دیدگاه ما آقایان ولایتی، لاریجانی، کاظم جلالی و اصولا فراکسیون رهروان به معنای خاص جریان اصولگرای معتدل شناخته می‌شوند همان‌طور که در میان دوستان اصلاح‌طلب طیف‌هایی هستند که با مجموعه ما قرابت فکری و سیاسی دارند. از دید ما کسانی که با مجموعه بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان هم کار می‌کنند کسانی هستند که شایستگی تعامل با آنها وجود دارد.

دهقان در پاسخ به این سوال که خروجی این تعاملات چقدر در بستن لیست نهایی اعتدال و توسعه تاثیرگذار است، گفت: اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با میانه‌رو‌هاست و این رویکرد هم جدید نیست. در زمان‌هایی که کفه یک جناح سنگین بود حزب تلاش می‌کرد فراجناحی عمل کرده و افراد متخصص، متعهد و معتدل را برای مجلس معرفی کند. هرچند در روزگار دوقطبی ندای اعتدالیون کمتر به گوش می‌رسید و غلبه یک جناح اجازه نمی‌داد صدای گفتمان اعتدال و اجماع ملی شنیده شود اما رای مردم در خرداد ٩٢ نشان داد که دوره اعتدال است و سیاست داخلی می‌طلبد با نوعی دولت ائتلافی حرکت کند. او باتاکید بر اینکه این ائتلاف شدنی است، اظهار داشت: ما تعاملاتی در ماه‌های اخیر با هر دو طرف بازی (طیف علی لاریجانی- اصلاح‌طلبان امید ایرانیان و بنیاد باران) داشته‌ایم اما اینکه سرانجام این تعاملات به کجا خواهد انجامید و آنچه در ذهن اعتدال و توسعه است و تلاش می‌کند ائتلافی از میانه روها را شکل بدهد عملا هم رخ می‌دهد یا نه، باید منتظر ماه‌های آتی باشیم.

هرچند چشم‌انداز آینده وضرورت گفتمان اعتدال و ریشه‌دار شدن میانه‌رو‌ها نشان می‌دهد این ائتلاف شدنی است و برخلاف دیدگاه کسانی که معتقدند این ائتلاف بیشتر روی کاغذ است، واقعیت‌های جامعه ایران این ائتلاف را تحمیل خواهد کرد. همان‌طور که انصراف تاریخی عارف به نفع روحانی را کم‌تر کسی پیش بینی می‌کرد اما عارف با صرف نظر از حق قانونی خود نشان داد نوعی بلوغ سیاسی و پختگی در میان جناح‌های سیاسی به وجود آمده است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین در مورد فعالیت‌های انتخاباتی این حزب گفت: کمیته انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه هنوز رسما فعالیت خود را شروع نکرده است و به نظر می‌رسد از نیمه دوم سال جاری اولویت اول حزب بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود. ضرورت زمانه و همچنین نگاهی به پیشینه لیست‌های انتخاباتی حزب بیانگر این است که این مجموعه همیشه تلاش داشته که فراجناحی عمل و به گونه‌ای تفکر و مشی اعتدالی را در کشور گسترش داده و نهادینه کند. از همان آغاز تاسیس حزب در سال ١٣٧٨ و دو ماه بعد از تشکیل آن‌که اولین دور حضور این حزب در مجالس پس از انقلاب یعنی مجلس ششم بود این حزب تلاش کرد جمعی از نیروهای اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه را به مردم معرفی کند. از آن پس هم لیست‌های اعتدال و توسعه بر اساس همین سیاست بسته شده است، یعنی در مجلس هفتم و هشتم به همین شکل لیست انتخاباتی بسته شده است و در مجلس نهم هم فراخوان داده شد که این حزب در انتخابات شرکت خواهد کرد، هرچند لیستی ارایه نشد اما تحریمی هم صورت نگرفت.

سخنگوی این حزب تاکید کرد که نگاه بنیانگذاران اعتدال و توسعه از ابتدا تا کنون نسبت به ائتلاف‌های انتخاباتی تغییری نکرده است و این مجموعه تلاش خواهد کرد همین روند را ادامه دهد. ما خود را تلاقی سه جریان درون نظام می‌دانیم. اصولگرایان واقع بین، اصلاح‌طلبان معتدل و درون ساختار نظام و اعتدالیون که حدفاصل دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هستند و هم اکنون تحت عنوان اعتدال‌گرایی شناخته می‌شوند. دهقان مجلس مطلوب حزب متبوعش را مجلس پنجم مطرح کرد و گفت: شرایط کشور می‌طلبد مجلسی شبیه مجلس پنجم شکل بگیرد و با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان پیش بینی می‌شود که برخی اصلاح‌طلبان و بخشی اعتدالیون بتوانند از فیلتر شورای نگهبان رد شده و در کنار بخش قابل توجهی از اعتدالیون برای مجلس رقابت کنند، رقابتی که در اصل با جریان تندرو یا به تعبیری آرمانگرای اصولگراست.

فراموش نکنیم که آرمانگرایان اصولگرا که در جبهه پایداری، ایثارگران و همچنین اخیرا با پیوستن موتلفه به آنها در حال شکل‌گیری است در درون جامعه ، حامیان تاثیرگذاری دارد. به نظر می‌رسد از آن‌جا که جامعه ما آبستن حوادث غیرمترقبه بوده و به نوعی در دقیقه ٩٠ جامعه سیاسی ما دو قطبی شده می‌توان پیش‌بینی کرد که لازم است ائتلافی از میانه‌روهای اصولگرا و اصلاح‌طلب با اعتدالیون شکل بگیرد تا بتوانند با لیست اصولگرایان تندرو رقابت بکنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات