تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۶۴

اخبار ویژه روزنامه ها 26 خرداد


روزنامه کیهان **

خبررسانی می‌کنید یا از آرزوها خبر می‌دهید؟!

روزنامه دولتی ایران می‌گوید بازار در بهترین شرایط است و مردم هیچ نگرانی از قیمت‌ها ندارند!

روزنامه دولت گزارشی از بازار عمده‌فروشی مواد غذایی تهران منتشر کرده که در آن آمده است: روز گذشته که برای تهیه گزارش به پرفروش‌ترین بازار تهران رفته بودیم فروشندگان از آرام بودن بازار گفتند و اینکه مردم مانند سال‌های گذشته عطش خرید ندارند و همین امر موجب شده که آهنگ رشد قیمت ملایم باشد و حتی در برخی کالاها متوقف شود... در گفت‌وگو با برخی شهروندان هم این موضوع مورد بحث گذاشته شد اینکه روند قیمتی کالاها چگونه بوده است. اکثر افراد بخصوص کسانی که در چند سال گذشته خود عهده‌دار خرید منزل بودند اذعان داشتند قیمت‌ها روند باثباتی داشته است و با اینکه قیمت بنزین تک‌نرخی شد، نرخ‌ها تغییر محسوسی پیدا نکرد...

به گزارش الف، ایران می‌افزاید: هر سال قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت گوشت، مرغ و برنج افزایش پیدا می‌کرد. اما امسال نه تنها شاهد رشد قیمت نبودیم بلکه به صورت جزئی کاهش قیمت‌ها هم اتفاق افتاد. فروشندگان این بازار نیز از طبیعی بودن بازار خبر دادند و اظهار داشتند طی سنوات گذشته وقتی به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شدیم قیمت مرغ به بیش از 7 هزار تومان می‌رسید و مردم برای اینکه کالاهای اساسی را با قیمت گران خریداری نکنند به احتکار خانگی روی می‌آوردند اما در مقطع فعلی به دلیل وفور کالاها هیچ مشکلی پیش نیامد... بازار روال طبیعی داشت و هیچ کدام از کالاها با افزایش قیمت یا کمبود روبه‌رو نشده بودند. گذری بر قیمت‌ها هم نشان می‌داد که آرامش در این بخش به طور کامل برقرار است... بازار به اعتقاد خریداران و فروشندگان در بهترین شرایط بود و مردم هیچ نگرانی از قیمت‌ها نداشتند.

اظهارات جهانگیری بی‌اعتبار کردن تمام مدیران اقتصادی دولت است

معاون اول رئیس‌جمهور باید ادعای خود را ثابت کند وگرنه در معرض اتهام نشر اکاذیب و تشویش افکار عمومی قرار دارد.

روزنامه رسالت با اشاره به دعاوی گاه و بی‌گاه معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: اخیرا آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: «100 میلیارد دلار از محل واگذاری‌های انجام شده در دولت گذشته معلوم نیست، کجاست؟» اولا: واگذاری‌ها هیچ‌گاه به دلار انجام نشده است که ایشان رد دلار را در واگذاری‌ها گرفته است. ثانیا: اسناد واگذاری‌ها در نهادهای مربوط وجود دارد، قانون واگذاری‌ها مشخص است. سازمان حسابرسی‌ به عنوان بازرس قانونی شرکت‌های دولتی چشم بیدار دولت در واگذاری‌ها بوده است. خزانه‌داری‌ کل، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک‌های عامل و... حساب و کتاب آن را دارند.

چگونه است که طی این دو سال هیچ‌یک از نهادهای مربوط و مسئول در این زمینه صدایشان درنیامده است و آقای معاون اول افتخار کشف این مفسده را به نام خود ثبت کرده است؟ ثالثا: دیوان محاسبات به عنوان چشم بیدار مجلس بر نوع واگذاری‌ها در این سال‌ها نظارت داشته است و حساب و کتاب و تفریغ آن را وفق اصل 55 دارد و قاعدتا باید داشته باشد.

جناب آقای رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور در 8 ساله دولت‌های نهم و دهم بوده و اکنون دو سال است وزیر کشور دولت یازدهم است. چگونه است از کشف اعجاب‌آمیز معاون اول رئیس‌جمهور بی‌اطلاع باشد؟ او که هر سال تفریغ ریال به ریال بودجه‌های سنواتی در این8 سال را داده است، خبر ندارد که این 100 میلیارد دلار کجاست؟ رابعا: آقای رحمانی فضلی در زمان تصدی خود در دیوان محاسبات که تخلف آقای جهانگیری هنگام تصدی وزارت صنایع در سنوات 81 تا 84 را در پرونده 2/418/841ط/ی به تاریخ 89/10/20 در رصد داشته و دریافت و پرداخت‌های خلاف قانون منتهی به تضییع حقوق دولت را به مبلغ 60/825/378/000 رصد می‌کرده چگونه واگذاری‌ها در مقیاس 100 میلیارد دلار را رصد نمی‌کرده است؟ کافی بود آقای جهانگیری قبل از این ادعا با وزیر محترم کشور در مورد «این مبلغ کجاست» گفت‌وگو می‌کرد تا جواب مقتضی را دریافت می‌نمود.

خامسا: هزاران حسابرس خبره در سازمان حسابرسی که زیر نظر دولت اداره می‌شود و در دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس اداره می‌شود و در سازمان بازرسی کل کشور که زیر نظر قوه قضائیه است، وجود دارد و ده‌ها قاضی و مستشار مالی در این نهادها هستند، چرا در این مدت هیچ کدام چنین ادعایی را مطرح نکرده و این کشف بزرگ را به نام خود ثبت نکردند؟

رسالت تصریح کرد: کمترین واکنش معاون اول در پنهان‌سازی این کشف باید برکناری رئیس سازمان حسابرسی و مدیر کل خزانه‌داری کل باشد.  اگر چنین اقدامی صورت نگیرد آقای جهانگیری در افکار عمومی متاسفانه متهم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی می‌شود. اینگونه اظهارات کفایت مسئولین کنونی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی و خزانه‌داری کل کشور را زیر سوال می‌برد. آقای معاون اول نمی‌خواهد فکری برای این بی‌کفایتی بکند؟

انبارلویی تصریح کرد: مردم از خود سوال می‌کنند فایده این سیاه‌نمایی‌ها از گذشته چیست؟ آیا می‌تواند آثار تلخ اعلام محکومیت مهدی هاشمی را که در یک فرآیند دادرسی شفاف اعلام شده بپوشاند؟ آیا می‌تواند وعده‌های دولت در بهبود اوضاع و استفاده صحیح از کلید در قفل مشکلات کشور را واتاب دهد؟

کوچک کردن دولت گذشته با انتشار اخبار خلاف واقع بررسی نشده و... دولت جدید را بزرگ نمی‌کند. فایده‌ای هم بر این سیاه‌نمایی مترتب نیست.

4- دستگاه قضایی به ویژه مدعی‌العموم برای تضمین سلامت افکار عمومی و نیز حقوق کسانی که در این اتهام‌زنی‌ها ضایع می‌شود و حتی صحت و سقم بررسی ادعاها، وظیفه تعریف شده دارد. آیا به این وظیفه عمل خواهد کرد؟

نظام بانکی خواب است بانک‌ها فقط به نورچشمی‌ها وام می‌دهند

بانک‌ها پرداخت وام را قفل کرده‌اند و فقط به نورچشمی‌ها وام می‌دهند.

روزنامه شرق با انتشار این خبر نوشت: شبکه بانکی کشور در خواب بهاری به سر می‌برد. حدود سه ماه است که از سال جدید می‌گذرد ولی انگار نظام بانکی کشور خیال اعطای تسهیلات ندارد. اگرچه رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک‌ها قبل از شروع سال جدید و پس از آن، هر وقت که تریبون به دست گرفت، از توافق شبکه بانکی برای کاهش نرخ سود و پرداخت تسهیلات از 15 اردیبهشت ماه خبر داد، اما شواهد نشان می‌دهد که باز هم پای عهد‌شکنی در میان است.

این روزنامه می‌افزاید: هم‌اینک اکثر شعب بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تنها به یک جمله اکتفا می‌کنند؛ هنوز دستورالعمل اجرایی و بخش‌نامه‌های تسهیلاتی به شعب بانک‌ها ابلاغ نشده است. بانک‌ها برای برخی از شعب خود هم به دلیل معوقات بالایی که دارند، سقف تسهیلاتی تعیین کرده‌اند. اگرچه برخی از بانک‌ها حساب خود را برای مشتریان ویژه و نورچشمی خود باز نگه داشتند، اما حساب‌هایشان برای مشتریان دست دوم و سوم قفل‌تر از همیشه است. از وام خودرویی که مبلغ آن را به 15 میلیون افزایش داده‌اند که اصلا خبری نیست؛ انگار مشکلاتی بر سر نحوه اجرا و ضمانت‌های آن وجود دارد. وام کالا و قرض‌الحسنه هم که دردسرهای ویژه خود را برای پرداخت دارد. از وام مسکن با شرایط عجیب و غریب آن برای سپرده‌گذاری و بازپرداخت اقساط آن هم نباید انتظار رونمایی داشت. بنابراین گویا بانک‌ها در سه ماه گذشته بنا را بر جذب سپرده‌های مردم گذاشته‌اند و به دلیل منافع و مصالحی از سوی مدیران بالادستی خود، تکلیفی برای پرداخت تسهیلات ندارند و بر پرداخت وام،مهر توقف زده‌اند. کارشناسان بانکی بر این باورند که منابع نظام بانکی کشور آن‌قدر قفل شده که نباید در انتظار پرداخت تسهیلات بود.

دولت نقدپذیر است به شرط اینکه کسی حرف نزند!

تجربه نشان داده است که وقتی کار به انتقاد از دولت می‌رسد، این شعارهای زیبا رنگ باخته و به فراموشی سپرده می‌شوند و در مقابل، گروه‌های فشار دولت و سرهنگ‌های فرهنگی آستین بالا زده و وارد کارزار می‌شوند.

رجانیوز در گزارشی نوشت روز شنبه حسن روحانی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، گریزی هم به انتقادات مخالفان خود زد و گفت: «حرف‌های غیر واقعی زدن کار نادرستی است ضمن اینکه نقد مشفقانه بسیار خوب، ضروری و لازم و به نفع دولت است. چون اگر اجازه نقد ندهند معنایش این است که دولت مستبدی است. یا ما خودمان را بی‌نقص و بی‌عیب می‌دانیم به هر حال دولت اشتباه می‌کند و نقص دارد. ما دولت معصوم نیستیم و یا اینکه دنبال این است که کار استبدادی بکند و مستبد باشد، این هم نادرست است.

البته این برای چندمین بار است که «روحانی» در طول دوران ریاست جمهوری خود، چنین اظهاراتی را درباره لزوم نقد آزادانه رفتارهای دولت بر زبان می‌آورد. چنانکه در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که در اسفند سال 92 برگزار شد، پیرامون آزادی بیان در بین اهالی رسانه عنوان کرده بود: «بی‌تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته شود و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت. بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود. اما آیا اهالی دولت اعتدال، واقعاً در عمل هم به این گفته‌ها اعتقاد دارند؟

رجانیوز می‌افزاید: حقیقت آن است که اتفاقات دو سال گذشته حوزه فرهنگ، حکایت از استانداردهای دوگانه دولت‌مردان در مواجهه با انتقادات دارد. چنانکه فی‌المثل روند فعلی سینما نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید، نسبت به انتقاد از کلیت نظام و به خصوص انتقاد از دولت گذشته و بازنمایی معوج از حوادث سال 88 و ایضا عبور فیلم‌ها از خطوط قرمز اخلاقی و اعتقادی، گارد به شدت بازی دارد. تا آنجا که فیلم‌ها و مستندهای توقیف شده از گنجه‌ها بیرون کشیده شده و یکی پس از دیگری روی پرده می‌روند و اعتراض منتقدین نیز، با جملاتی از این قبیل که «نمی‌شود هنرمند را محدود کرد» و «باید به هنرمندان اعتماد نمود» و «نباید فضا را بست» پاسخ داده می‌شود.

اما تجربه نشان داده است که وقتی کار به انتقاد از دولت می‌رسد، این شعارهای زیبا رنگ باخته و به فراموشی سپرده می‌شوند و در مقابل، گروه‌های فشار دولت و سرهنگ‌های فرهنگی آستین بالا زده و وارد کارزار می‌شوند. به عنوان نمونه، نحوه مواجهه دولت تدبیر و امید با مستند تاریخی «من روحانی هستم» به وضوح مؤید این استانداردهای دوگانه و البته سعه صدر به شدت پایین دولت است. به طور مثال سخنگوی دولت و همچنین مشاور روحانی تهدید بر برخورد قضایی با سازندگان مستند من روحانی هستم کردند.

نمونه‌هایی متعدد نشان می‌دهد که آزادی بیان تا آنجا که دولت را با انتقاد مواجه نکند، مقبول است؛ حتی اگر کلیت نظام زیر سؤال رفته باشد. چنانکه چنین سیاستی در دولت اصلاحات نیز مسبوق به سابقه است. فی‌المثل، در کوران اکران فیلم‌های قبح‌شکن اخلاقی و تین‌ایجری و آثار بی‌پرده‌ای چون «زندان زنان» و «نسل سوخته» و «پارتی» و «سگ‌کشی» و...، فیلمی مثل «آقای رئیس جمهور» (ابوالقاسم طالبی - 1379) فقط به علت سمت و سوی انتقادی از دولت و شباهت کاراکتر نخست آن با رئیس‌جمهور وقت، تنها یک هفته اکران و سپس توقیف شد.

اما واضح‌ترین تصویری که از طاقت پایین دولت در برابر انتقاد و خوی نقدناپذیری دولت‌مردان می‌توان ترسیم کرد، مربوط می‌شود به نحوه مواجهه دولت با دو رئیس سازمان صدا و سیما و واکنش دولت به برنامه‌های انتقادی رسانه ملی. به عنوان نمونه، اتفاقات جالب و بامزه مربوط به گفت‌وگوهای «روحانی» با مردم در تلویزیون، خود به تنهایی گویای روحیه «نقدناپذیری» و حامی تک‌صدایی دولت است. چنانکه اصرار «حسن روحانی» برای تعیین مجری گفت‌وگوهای خود با مردم و دخالت در ریز دکور و دیگر جزئیات، تا یک سال نخست دولت، مایه شگفتی بسیاری از اهالی رسانه شده بود. چه آنکه این سطح از یک جانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، پیش از این هیچ گاه سابقه نداشت.

روز جمعه، شبکه سیما در حالی که قرار بود مثل همیشه از حدود ساعت 5 مناظره این هفته را با موضوع «بررسی عملکرد دولت در ساماندهی به وضع یارانه‌ها و تفکیک افراد واجد شرایط با سایر افراد برای دریافت این امتیاز» روی آنتن ببرد، به دلایلی که البته اعلام نشد، آنتن را به بازپخش برنامه شبانه «امشب» مربوط به دوشنبه شب اختصاص داد. گرچه می‌شد حدس زد که چه اتفاقاتی در پشت پرده رخ داده است و کدام فشارها باعث تعطیلی برنامه مناظره و قطع تریبون منتقدان اقتصادی دولت شده است. از طرفی، در واپسین ساعات شب جمعه، شبکه یک سیما در پی درخواست‌های مکرر مردم، طبق اعلام قبلی قرار بود اقدام به بازپخش مستند «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» (قسمت سوم مجموعه مستند سال‌های هسته‌ای برنامه «ثریا») کند، اما علی‌رغم پخش مکرر تیزرهای این برنامه، پخش این مستند پرطرفدار هم لغو شد.

اعاده حیثیت از اعضای کلوب صهیونیستی روتاری؟!

جمعی از مدیران وزارت ارشاد از کتاب زندگی عضو کلوب صهیونیستی روتاری رونمایی می‌کنند!

به گزارش خبرنگار کیهان، مرتضی نوریانی از اعضای کلوب صهیونیستی روتاری بود که در مراسمی قرار است امروز از کتاب زندگی او به عنوان یک خادم فرهنگی در عرصه چاپ رونمایی شود. روتاری، نام سازمانی بود که به عنوان بازوی اقتصادی صهیونیسم جهانی فعالیت می کرد. این سازمان، یکی از مولودهای کودتای 28 مرداد در دوران پهلوی دوم محسوب می شود. روتاری در آن دوران سعی داشت با جمع‌آوری سرمایه‌داران وابسته به کانون های صهیونیستی به نوعی مراکز اقتصادی و تولیدی را در انحصار خود درآورد. طرح اصلی کلوب های روتاری ، علاوه بر متشکل نمودن زنجیره ای سرمایه‌داران یادشده و کانالیزه کردن سرمایه های آنان ، خارج نمودن منابع مالی و اقتصادی ایران و سرازیر کردن آن به بانک‌های آمریکا و اسرائیل بود. «مرتضی نوریانی» هم از اعضای اصلی این کلوب بود که ثروت های کلانی را که طی سالها از مردم ایران غارت کرده بودند به حساب های خود درخارج کشور واریز می نمودند.

اما اتفاق تعجب برانگیز این است که زندگی‌نامه این صهیونیست، در قالب کتاب با عنوان «خدمت به فرهنگ ایران» توسط «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» تدوین شده است. مراسم رونمایی این کتاب نیز قرار است امروز با حضور مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد و جمعی دیگر از مدیران فرهنگی، در کتابخانه ملی برگزار شود.

گفتنی است، پیش از این در مجموعه کتاب‌های «معماران تباهی» به فعالیت های «نوریانی» پرداخته شده است. همچنین روزنامه کیهان نیز در صفحه پاورقی روزنامه، کلوب صهیونیستی روتاری و وی را معرفی نموده بود.

لازم به یادآوری است، نوریانی به عنوان موسس «بنیاد خیریه نوریانی» به همراه دکتر منوچهر اقبال نخست وزیر، نصرالله معینیان رئیس دفتر دربار و محمدجعفر بهبهانیان رئیس املاک پهلوی در سال 1351 بنیاد به اصطلاح نیکوکاری نوریانی را تأسیس کرد.

*************************************

روزنامه قدس ***

درخواست مهدی هاشمی

تسنیم: وکیل مدافع مهدی هاشمی، از تصمیم موکلش مبنی بر ارایه لایحه اعمال ماده ۱۸ به رئیس دستگاه قضا خبر داد. تقاضای اعمال ماده 18 به رئیس قوه‌قضاییه تقدیم می‌شود و اگر خلاف شرع بودن حکم از سوی رئیس دستگاه قضا تأیید شود، رئیس قوه‌قضاییه حکم را نقض می‌کند.

 

شما را با حاجی میرزا آقاسی عوضی گرفته اند

تابناک: احمد پورنجاتی، فعال اصلاح‌طلب در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، مطلبی را به مناسبت 24 خرداد، دومین سالگرد روی کار آمدن دولت روحانی منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت کوتاه آمده است:‌ شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان سرخه سمنان از تندیس شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد،به گمانم هر شیر پاک خورده‌ای که بانی این کار بوده، آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز یا جناب عالی را با «حاجی میرزا آقاسی» عوضی گرفته، یا پوست خربزه‌ای نذر کفشهای مبارک شما کرده است.

 

کارگزاران عبور را کلید زدند

تسنیم: حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی، دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات از انتشار یک نظر سنجی در هفته‌نامه حزب کارگزاران که از کاهش رضایت مردمی از روحانی به زیر 50 درصد حکایت داشت، انتقاد کرد و گفت، کارگزاران عبور از روحانی را کلید زده است.

 

پزشکیان: من هم دلواپس هستم

تابناک: مسعود پزشکیان در پیامی فیس‌بوکی نوشته: عده ای که به هر بهانه ای می گویند دلواپسیم، چرا در برخورد با رفتارهای غیر قانونی دولت گذشته سکوت اختیار می‌کردند؟ البته من هم دلواپس هستم؛ من دلواپس اینم که چه کسی پاسخگوی بیکاری و مشکلات جوانان خواهد بود و چرا ما بعد از 35 سال نتوانسته ایم این مشکلات را حل کنیم.

 

نامه مطهری به دادستان تهران

الف: علی مطهری در نامه ای به دادستان تهران نوشت، با توجه به اظهار نظر رئیس جمهور و رد وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات و نیز انتساب این حکم از سوی سخنگوی قوه قضاییه به دادستانی تهران، این دستور مستند به چه ماده قانونی یا کدام دادگاه صالح است؟

 

شکایت لاریجانی از احمدی نژاد به قوه قضاییه رفت

ایرنا: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره شکایت رئیس مجلس شورای اسلامی از محمود احمدی نژاد گفت: هیأت رئیسه مجلس این پرونده را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال کرده است.

 

نظر فانی درباره استیضاح

ایسنا: وزیر آموزش و پرورش در حاشیه کنگره پرسش مهر، درباره استیضاح گفت:‌ من نمی‌توانم درباره این موضوع حرف بزنم، مدافعان یا مخالفان استیضاح باید در مورد درستی یا نادرستی آن اظهارنظر کنند، ولی در مجموع باید بگویم که استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما به این حق احترام می‌گذاریم.

 

بازداشتگاه بقایی کجاست؟

فارس: بررسی‌ها نشان می‌دهد، حمید بقایی، معاون رئیس جمهور سابق با توجه به بازداشتش در هفته گذشته، در زندان اوین به سر می‌برد.

 

پیشنهاد مذاکره با آمریکا را چه کسی مطرح کرد؟

فارس: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از کتاب «از سعدآباد تا لوزان» در فرهنگسرای رسانه با اشاره به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت:‌ نویسنده در کتاب اعلام کرده که مذاکره مستقیم ایران و آمریکا پیشنهاد صالحی و احمدی‌نژاد بوده است. حقیقت آن است که پیشنهاد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا پیشنهاد شخص صالحی بود و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را پذیرفتند، ولی اگر احمدی نژاد همراهی لازم را برای این مذاکرات انجام می‌داد، شاید وضعیت خیلی بهتر بود.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* شورای شهر زرقاء در اردن با نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر به نام طارق عزیز، معاون نخست‌وزیر رژیم صدام موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری عراقی نخیل، عماد المومنی در اقدامی که به نظر می‌رسد ماجراجویی جدیدی از اردن علیه عراق باشد از موافقت شورای شهر زرقاء با نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر به اسم طارق عزیز خبر داد. المومنی در سخنانی با تمجید از آنچه خدمات و جایگاه طارق عزیز در دنیای عرب و عراق دانست گفت: «کمترین کاری که می‌توانیم برای طارق عزیز و برای زنده نگهداشتن نامش و انتقال آن به نسل‌های آینده انجام دهیم این است که یکی از خیابان‌های اصلی زرقاء را با نام او نامگذاری کنیم. هفته گذشته اعلام شد جنازه طارق عزیز بعد از آنکه در یکی از زندان‌های عراق به هلاکت رسید، توسط افراد نامعلومی ربوده و به اردن برده و در آنجا دفن شد.

* دولت امارات، با عربستان بر سر شیعیان مقیم امارات معامله کرد! به گزارش یک خبرگزاری عراقی دولت امارات به درخواست مستقیم محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان، صدها شیعه افغان را از این کشور اخراج کرده است. براساس درخواستی که محمد بن سلمان به طور مستقیم به سفیر امارات در عربستان ارائه کرده، ابوظبی دو هزار شیعه افغان را از امارات اخراج کرد. بسیاری از این شیعیان از تجار افغان هستند. برخی از کارشناسان این اقدام امارات را به علت حضور این کشور در ائتلاف متجاوز عربی به فرماندهی عربستان و در چارچوب سیاست‌های این کشور در حمایت از گروه‌های تندرو و حامی جبهه النصره و ناشی از نگرانی ابوظبی از امکان تکرار عملیات تروریستی در مراکز تجاری دانستند و گفتند امارات زمانی این تصمیم را اتخاذ کرد که محمد بن سلمان به این کشور تضمین داد جبهه النصره و داعش در امارات عملیات خرابکارانه نداشته باشند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

دستور کابینه برای افزایش یک تعرفه پس از 20 سال

در حالی که بر اساس مصوبه سال 74 کابینه وقت، مقرر شده بود متقاضیان صدور پروانه بهره ‌برداری باشگاه و احداث ورزشگاه در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد باید 400 هزار ریال و در سایر شهرها 200 هزار ریال بپردازند، بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت که به پیشنهاد شماره ۱۱۳۶ /۱۰۰ وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده، ارقام مذکور به ترتیب به 4 میلیون و 2 میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

مجوز ویژه روحانی برای کمک به بنیادنخبگان

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح که به استناد ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مورد تایید و امضای حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان قرار گرفته، مقرر شده است حق استفاده از 8 فقره از املاک دستگاه های اجرایی، با حفظ مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران به مدت ۱۰ سال به بنیاد ملی نخبگان واگذار شود. بر اساس این ابلاغیه، همچنین مصوبه دولت در سال 92 در خصوص این موضوع، پس از ابلاغ مجوز جدید رئیس جمهور، لغو خواهد شد.

انتخاب مدعی شد

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهوری به کشفیات جدید دولت در خصوص بدهکاری های به جا مانده از دولت قبلی اشاره کرد و گفت: اخیرا متوجه شده ایم ۳۵ میلیارد دلار از سپرده های بانک مرکزی نزد شرکت نیکو که از زیر مجموعه های شرکت نفت بوده قرار دارد و حجم گرفتاری های پیچیده ای از این محل ایجاد شده است. بدهی دولت قبلی به سایر بانک ها نیز حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده که در مجموع دولت قبلی ۴۷ میلیارد دلار بدهی برای وزارت نفت تراشیده است.

 

اعتدال مدعی شد

حواشی های استاندار فارس تمامی ندارد. این بار سید محمد احمدی در مراسم بزرگداشت 24 خرداد در شیراز، اجرای برنامه را در اختیار اصولگرایان فارس قرار داد.مراسمی که به جای آن که باید گروه های اصلاح طلب و همراه دولت میزبان باشند، خود به میهمانان ناخوانده تبدیل شدند.بر اساس این گزارش، غیبت محسوس افراد نامدار واحزاب وگروه های اصلاح طلب فارس در مراسم 24 خردادامسال در شیراز به گونه ای بود که تا ساعاتی پس از زمان از پیش تعیین شده برای شروع این برنامه، صندلی های تالار حافظ خالی مانده بود.

 

تابناک مدعی شد

اینستاگرام محمود احمدی نژاد به مناسبت پیروزی وی در انتخابات سال 88 بخشی از سخنان وی را در گفت وگوی تلویزیونی 23 خرداد 88 با مردم پخش کرده که این سخنان همراه با این متن بوده است:امام فرمود میزان حال افراد است، معنایش این است که ممکن است عده ای در شرایطی بسیار خوب و در خدمت ملت باشند، افتخار بیافرینند، مدال بگیرند اما در شرایط دیگری در نقطه دیگری قرار بگیرند.

 

پارس نیوز مدعی شد

سفارت اسرائیل در عشق آباد از بدو تاسیس شروع به فعالیت های جاسوسی از جمهوری اسلامی ایران به وسیله کانال های مختلف می کند.در چند ماه اخیر حجم تحرکات کانال های پوششی سرویس اطلاعاتی موساد افزایش یافته است به نحوی که آنان داده های مورد نیاز خود را از گردشگران و رانندگان کامیون های ترانزیتی تامین می کنند و در صورت عدم همراهی این افراد، سرویس اطلاعاتی موساد با همراهی ماموران ترکمنستان سخت گیری های شدید و تاخیرهای طولانی مدت برای ورود آنان ایجاد می کنند.

 

عصر ایران نوشت

روزنامه گاردین با انتشار تحلیلی درباره انتخابات آینده مجلس در ایران نوشت ممکن است نتایج این انتخابات همانند نتایج انتخابات ترکیه به اکثریت اصولگرایان در 3 پارلمان گذشته در ایران خاتمه دهد.

 

تابناک مدعی شد

صداوسیمای جمهوری اسلامی شاید تنها سازمان رسانه ای دنیا باشد که به تهیه کنندگان خود حتی بدون هیچ گونه فعالیت و تولید محصول هم حقوق پرداخت می کند. از این عجیب تر اما خبر حضور برخی از چهره های خاص در لیست حقوق بگیران صداوسیماست. در همین زمینه اخیرا شنیده شده است که نام «جعفر پناهی» همچنان در لیست تهیه کنندگان سازمان صداوسیما قرار دارد و او با وجود محکومیت قضایی در دادگاه های کشور هنوز هم از صداوسیما در حال دریافت حقوق ماهیانه است.

************************************

روزنامه ایران******

ارسال شکایت مجلس از احمدی‌نژاد به قوه قضائیه

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره شکایت رئیس مجلس از محمود احمدی‌نژاد به «ایرنا» گفت: «هیأت رئیسه مجلس این پرونده را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال کرده است.»

حمید بقایی در اوین است

بررسی‌ها نشان می‌دهد حمید بقایی معاون رئیس جمهوری سابق، در زندان اوین به سر می‌برد. «فارس» با انتشار این خبر افزود: «پرس‌و‌جوی فارس از مسئولان قضایی حکایت از آن دارد این فرد دوران بازداشت موقتش را در زندان اوین می‌گذراند.» سخنگوی قوه قضائیه 18 خردادماه بازداشت حمید بقایی را اعلام کرد و گفت: «متأسفانه به دلیل مسائل قانونی از بیان جزئیات اتهامی این فرد معذور هستم.»

نکته‌سنجی ظریف در پیاده‌روی با «کری»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه «بحث تغییر محل مذاکرت هسته ای جدی است» گفت: «جاسوسی از محل مذاکرات، دلیل پیاده روی محمد جواد ظریف با وزیر امور خارجه است اما دوستان معترض به این نکته بی توجه هستند».شفیعی ادامه داد: «با خبری شدن وجود ویروسی در هتل محل مذاکرات، دلیل پیاده روی وزیر امور خارجه کشور با جان کری مشخص شده است».

به گزارش «آنا»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «زمان پیاده روی این دو وزیر امور خارجه، منتقدان و دوستان ما در مجلس اعتراض کردند و این قدم زنی را ضربه ای به اسلام و مسلمین دانستند. اما حالا که مشخص شده چرا ظریف این کار را کرده، هیچ کدام به نکته سنجی ظریف اعتراف نمی کنند».

ارزیابی نماینده مجلس از فعال شدن جبهه یکتا

یک عضو فراکسیون روحانیون مجلس از اعلام موجودیت جبهه یکتا،متشکل از مسئولان و وزیران دولت قبل انتقاد کرد.به گزارش «انتخاب» حجت الاسلام باقری بنابی  گفت: «برای بنده بسیار جای تعجب است در شرایطی که معاون اول دولت قبل هم اکنون در حال گذراندن محکومیتش در زندان است و در روزهای اخیر معاون اجرایی احمدی نژاد هم دستگیر شده، چطور یاران ایشان به خود اجازه ابراز وجود می دهند؟»

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: «در دنیا بدلیل وجود ساختار حزبی، اگر فردی از یک جریان فکری توسط سیستم قضایی آن کشور دستگیر و یا محاکمه شود، برای اعضای آن حزب یک رسوایی بزرگ محسوب می شود، اما در کشور ما بدلیل فقدان سیستم حزبی چنین مسأله ای صادق نیست و آقایان به خودشان اجازه می دهند که تازه تشکیلات سیاسی راه بیندازند.»

سخنرانی زیباکلام در دقیقه 90 لغو شد

صادق زیباکلام اعلام کرد سخنرانی‌اش به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم لغو شده است. به گزارش «خبر آنلاین»، این استاد دانشگاه تهران افزود: «در دقیقه 90، شورای تأمین شهرستان دلیجان سخنرانی  مرا که قرار بود از ساعت 18 تا 20 در سالن اجتماعات هلال احمر برگزار شود، لغو کرد.» زیباکلام ادامه داد: «این اقدام در حالی صورت گرفت که سالن سخنرانی پر از جمعیت شده بود.»

************************************

روزنامه جام جام**

هاشمی: نباید به مجلس خبرگان نگاه جناحی داشت

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هشدار نسبت به دخالت سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی در مجلس خبرگان رهبری گفت: هرکس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، خائن به انقلاب است و باندی و جناحی شدن انتخابات مجلس خبرگان از اعتبار این مجلس در جامعه می‌کاهد. هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دو انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: اولا در انتخابات مجلس شورای اسلامی به خاطر شرایط سنی نمی‌توانم ثبت‌نام کنم، اما نظراتم را می‌گویم. در انتخابات خبرگان هم اگر به این نتیجه برسم که باید بیایم، می‌آیم. در هر دو انتخابات به اسم از کسی حمایت نمی‌کنم، ولی معیارهایم را می‌گویم.

طرح دوفوریتی برای حمایت از نیازمندان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه از تقدیم طرح دوفوریتی حمایت از شش میلیون نیازمند با ۲۸۱ امضا به هیات رئیسه مجلس خبر داد. به گزارش فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: این تعداد امضا رکوردی جدید برای ارائه یک طرح در مجلس است.

حمایت فعالان رسانه‌ای از گزاره برگ ملی

5070 تن از فعالان رسانه‌ای کشورمان با امضای طوماری ضمن اعلام حمایت از «گزاره برگ ملی» خواستار رعایت اصول و شروط 6 گانه مندرج در این سند مردمی، در جریان مذاکرات و توافق هسته‌ای شدند. به گزارش فارس، لغو یکجا و همزمان تحریم‌ها، استمرار تحقیقات و پیشرفت‌های هسته‌ای و ممنوعیت نظارت فراتر از مقررات و عرف بین‌المللی از جمله شروط مندرج در این گزاره برگ است.

دسترسی بیگانگان به مراکز نظامی؛ هرگز

سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: قطعاً اجازه دسترسی به هر نحو از مراکز نظامی به بیگانگان داده نخواهد شد، هر چند این مساله با پذیرش پروتکل الحاقی در تضاد باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جزایری با اشاره به زیاده خواهی‌های برخی کشورهای گروه 1+5 در روند دستیابی به توافق احتمالی هسته‌ای با ایران گفت: نیروهای مسلح و سامانه دفاعی کشور وظیفه دارند از امنیت و منافع کشور و نظام حراست کنند و ورود بیگانه به مراکز دفاعی و نظامی و کسب اطلاعات از تجهیزات و تاکتیک‌های مربوطه برخلاف فرامین و تدبیر و نیز خواسته‌های عموم مردم ایران است.

***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات