تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۶۸

سفیر امارات در آمریکا؛‌ دست به جیب، ایران‌ ستیز و اسرائیل ‌دوست

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1394/06/18 - شماره 10401 - صفحه 6)

سفیر امارات در آمریکا که 7 سال است فعالیت این سمت را در واشنگتن دارد، آنچنان نفوذی در این کشور پیدا کرده که با بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در تماس نزدیک است.

روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی مشروح به بررسی عملکرد «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا و نفوذی که وی در میان سیاستگذاران و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان دارد، پرداخته است.

در این گزارش به بحران سوریه اشاره شده و آمده است که العتیبه از حامیان مداخله نظامی آمریکا در سوریه بود.

وی استدلال کرده بود که رویکرد عدم مداخله آمریکا تنها گروه‌های تکفیری و داعش را تقویت می‌کند. سفیر امارات در آمریکا در یک نشست خصوصی با «وندی شرمن» یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد تا مقامات آمریکایی را ترغیب به انجام حمله هوایی علیه سوریه کند.

طبق گفته یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست، العتیبه به شرمن گفت: «جنگنده‌های اف-16 ما آماده است خانم شرمن. هر وقت به آن نیاز دارید بگویید.»

ظرف چند روز بعد از نشست پنتاگون، یک خلبان اماراتی یک حمله هوایی علیه داعش را در همکاری با نیروهای آمریکایی هدایت کرد.

وقتی العتیبه در یک برنامه تلویزیونی آمریکا حاضر شد تا هویت خلبان را تایید کند، به مجری آمریکایی درباره حمله علیه داعش گفت: «شما اینکار را بدون ما نمی‌توانید انجام دهید و ما نمی‌توانیم این کار را بدون کمک شما انجام دهیم.»

طبق این گزارش، ظرف چند سال گذشته، العتیبه برای نفوذ فوق‌العاده در پایتخت آمریکا تلاش کرده و اغلب با اصحاب رسانه، کنگره و مقامات دولت آمریکا نشست‌هایی را برگزار کرده است.

هزینه هنگفت افزایش نفوذ در واشنگتن

در مارس 2008(87ش)، العتیبه بعنوان سفیر امارات در واشنگتن معرفی شد و به محض آنکه به واشنگتن رفت، یکی از نزدیک‌ترین افراد در دفتر پروتکل دولت «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به استخدام درآورد. نام وی «امی لیتل توماس» بود که رئیس پروتکل سفارت امارات متحده عربی شد.

یکی از منابع در صحنه اجتماعی در این باره می‌گوید: «توماس تمامی درهایی که العتیبه احتمالاً نیاز داشت، باز کرد.»

طبق این گزارش، ورود العتیبه به واشنگتن به پشتوانه تمایل امارات برای سرازیر کردن مبالغ نجومی پول به آمریکا به منظور تقویت جایگاه عمومی در این کشور بود. امارات در حال حاضر در مقایسه با دیگر دولت‌های خارجی، پول بیشتری را صرف لابی‌گری می‌کند. این کشور تنها در سال92 بالغ بر 14.2 میلیون دلار به این منظور هزینه کرد. این مبالغ علاوه بر صدها میلیون دلاری است که امارات به موسسات خیریه آمریکایی می‌دهد و به جز آن سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در بخش تجاری آمریکا است.

هافینگتون‌پست افزود: در سال‌های اولیه ورود العتیبه به واشنگتن به عنوان سفیر امارات در آمریکا، مشخص شد که وی دو نگرانی دارد؛ یکی از آن‌ها انزجار عمیق وی از اسلام سیاسی به ویژه اخوان المسلمین است و دیگری همانطور که توسط «ویکی‌لیکس» منتشر شده، موضع تهاجمی علیه ایران است.

وی با سیاست‌های آمریکا سازگار بود و در خصوص این مواضع با دیگر رهبران عربی ارتباط برقرار کرد. او اغلب اوقات اعضای کنگره، کارکنان دولت و مشاوران کاخ سفید و دیگر اعضای برجسته واشنگتن را به ضیافت‌های شام در سفارت امارات در واشنگتن یا خانه خود دعوت می‌کند.

فشار به کاخ سفید برای حمایت از حسنی مبارک

از دید العتبیه و امارات، ظهور اخوان المسلمین در مصر یک تهدید جدی برای آینده ابوظبی به شمار می‌آید. با گسترش اعتراضات در مصر، العتیبه به کاخ سفید فشار آورد تا از «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور وقت مصر حمایت کند. وقتی اخوان المسلمین در یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسید، العتیبه ایمیل‌های زیادی برای «فیل گوردون» مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه نوشت و اخوان المسلمین و حامیان آن در قطر را مورد حمله قرار داد و آن‌ها را تخریب کرد.

در ژوئیه 2013، «محمد مرسی» رهبر اخوان المسلمین در کودتای «عبدالفتاح السیسی» از قدرت برکنار شد و در واکنش به این کودتا، سیاستگذاران آمریکایی تحویل شماری از محموله‌های نظامی به مصر را به تعویق درآوردند. العتیبه به کاخ سفید فشار آورد تا به فروش این محموله‌های نظامی به مصر ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، حمایت امارات از عملیات‌های نظامی علیه داعش در سوریه موجب شد که این کشور به یک همپیمان مهم آمریکا تبدیل شود، به طوریکه حملات هوایی زیادی علیه داعش از پایگاه هوایی «ظفره» در امارات صورت گرفته است.

مواضع ضدایرانی آقای سفیر

در تابستان 2010(89ش)، العتیبه در جشنواره سالانه ایده‌های «اسپن» شرکت کرد و در مصاحبه با «آتلانتیک» در پاسخ به اینکه آیا آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، باید به این کشور حمله کند، گفت: «به طور قطع، به طور قطع باید چنین کاری کند.»

مخاطبان آن برنامه برای اینکه مطمئن شوند، العتیبه اشتباه نکرده است، این سوال را به شیوه‌های متفاوتی مطرح کردند و هربار همان جواب را دریافت کردند.

طبق این گزارش، امارات، همیشه ایران را به عنوان قدرتمندترین تهدید برای موجودیت خود می‌داند و در سال‌های اخیر در ترغیب و تحمیل این موضع خود به واشنگتن، فعال‌تر شده است.

هافینگتون‌پست افزود: نقش اسرائیل و ایپک در مخالفت با توافق ایران بسیار مشخص و معروف است اما العتیبه نقش مهمی در زیر سوال بردن تلاش‌های دولت آمریکا برای تعامل با ایران به جای منزوی کردن آن ایفا کرده است.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی درباره سفیر امارات در آمریکا می‌گوید: «او نفوذ زیادی در بخش‌های خاصی از کنگره دارد و موجب شده تا آن‌ها را درباره کاری که دولت آمریکا درباره ایران می‌کند دچار تردید کنند.»

العتبیه و سفیر اسرائیل؛ دوستان همیشه هم‌نظر

یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید که العتیبه و «ران درمر» سفیر اسرائیل در آمریکا رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. این مقام آمریکایی تصریح کرد: «آن‌ها تقریباً درباره همه چیز با یکدیگر توافق دارند.»

در همین رابطه یکی از مقامات سفارت اسرائیل در آمریکا می‌گوید: «مواضع اسرائیل و اعراب در کنار یکدیگر، برگ برنده نهایی است. وقتی اسرائیل و کشورهای عربی در کنار هم هستند، قدرتمند می‌شوند.»

طبق این گزارش، در سال جاری میلادی درمر، العتیبه را به سخنرانی نتانیاهو درباره ایران در کنگره دعوت کرد، اما العتیبه به واسطه حساسیت‌های سیاسی، حاضر به شرکت در این نشست نشد. با این حال، العتیبه از طریق سخنگوی خود رد کرد که او و درمر دوستان شخصی هستند و محدودیت‌هایی در روابط آن‌ها از جانب اسرائیل نیز وجود دارد.

هافینگتون‌پست گزارش کرد که مواضع العتیبه در زمینه ایران و سوریه بسیار با مواضع جمهوری‌خواهان هم راستا و نزدیک است.

طبق این گزارش، العتیبه به صورت آشکارا از دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد می‌کند و در سال جاری میلادی «اسکات واکر» یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای یک جلسه توجیهی درباره خاورمیانه با العتیبه دیدار کرد. واکر به طور مداوم به نشست خود با سفیر امارات بعنوان یک نشست انتقادی از دولت اوباما به دلیل فاصله گرفتن از منطقه یاد می‌کند.

طبق این گزارش، العتیبه به طور مداوم با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بسیاری دیگر از فرماندهان پنتاگون گفت‌وگو می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: بسیار احتمال آن وجود دارد که نفوذ العتیبه همچنان رشد کند و یا اینکه کاهش یابد. همچنین ممکن است که یک دولت جمهوری‌خواه یا دولت دموکراتیک «هیلاری کلینتون» رویکرد قدرتنمایی وی در منطقه را به اشتراک گذارد. همانطور که مشاور سابق کاخ سفید توضیح داد، در حال حاضر امارات نقش مهمی در سیاست آمریکا ایفا می‌کند و این نقش می‌تواند تعیین‌کننده ادامه یا قطع نفوذ العتیبه در آمریکا باشد و حتی ممکن است او نفوذ خود را در آمریکا از دست دهد.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=61113

ش.د9402438

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات