تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۳۳۴

یادداشت: پیش‌شرط قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به تهران


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- روزنامه هاآرتص 20 ژوئیه 2015 (29 تیر) در مقاله‌ای به سفر قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران و تأکید بر بهبود روابط ایران با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به ایران از مقامات این کشور مصرانه خواست، اگر خواهان ایجاد روابط اقتصادی نزدیک‌تر با آلمان و سایر قدرت‌های غربی هستند، روابط خود با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را بهبود بخشند. گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، نخستین شخصیت ارشد دولتی غربی است که پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به ایران سفر می‌کند. این توافق برخلاف مخالفت شدید اسرائیل محقق شد. پس از جنگ جهانی دوم، آلمان روابط نزدیکی با اسرائیل داشته است.

در ادامه مقاله آمده است: توافق هسته‌ای با ایران سبب شده است، آلمان در موقعیت مطلوبی برای تجارت با ایران پس از 12 سال بن‌بست هسته‌ای این کشور قرار گیرد. آقای گابریل به‌دلیل احتیاط‌های ناشی از دشواری‌های دیپلماتیک در سفر خود موضوع بهبود روابط ایران و اسرائیل را نیز خواستار شد و گفت: آلمان تمایل دارد درمقام میانجی ایفای نقش کند. وی در جمع بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران گفت: «درصورتی‌که درباره چنین مسائلی بحث نکنید و برای حرکت در آن مسیر نکوشید، در بلندمدت نمی‌توانید روابط اقتصادی خوبی با آلمان داشته باشید... زیر سؤال‌بردن حق موجودیت اسرائیل چیزی است که ما آلمانی‌‌ها نمی‌توانیم آن را بپذیریم... حال که برلین و تهران می‌توانند روابط نزدیک‌تری برقرار کنند، ضروری است درباره حقوق بشر نیز صحبت شود». آقای گابریل که قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و وزرای دیگر گفت‌وگو کند، اظهار داشت: خواهان گفت‌وگو با نمایندگان حقوق بشر در کشوری است که سازمان ملل می‌گوید، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، اقلیت‌های مذهبی، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی را نقض می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: گابریل که در صدر هیئتی از نمایندگان صنعتی و مقامات آلمانی به ایران سفر کرده، پیام ضمنی و درعین‌حال قوی فرستاده است که آلمان خواهان بازسازی سریع روابط اقتصادی و سیاسی با ایران است. آقای گابریل تشریح کرد: «توافق میان گروه 3+3 و ایران در وین بنیان‌های عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران را ایجاد کرده است... پیش‌شرط آن اجرای گام‌های پیش‌بینی‌ شده در توافق است». پیش‌بینی شده است، صادرات آلمان به ایران دو برابر خواهد شد و طی دو سال به حدود پنج میلیارد یورو خواهد رسید و شرکت‌هایی، مانند فولکس‌واگن و زیمنس و نیز هزاران شرکت کوچک‌تر مشتاق خواهان بازگشت به نقش مسلط خود در روابط تجاری با ایران هستند. سفر آقای گابریل با انتقاد اعضای جامعه بزرگ تبعیدی‌های ایران در برلین روبه‌رو شد. کریستین میهر، رئیس شاخه آلمانی گزارشگران بدون مرز نیز مصرانه از آقای گابریل خواست، طی سفر اقتصادی خود به ایران، مسئله حقوق بشر را از یاد نبرد و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را خواستار شود. درصورتی‌که وی منافع اقتصادی را به حقوق بشر و آزادی مطبوعات ترجیح دهد، فاجعه خواهد بود.

اخبار و تحلیل‌ها: با موضع‌گیری «زیگمار گابریل» قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به ایران، اولین سفر یک هیئت غربی پس از توافق هسته‌ای، به هیچ‌وجه برای ایران خوشایند نیست؛ زیرا وی که کشورش نیازمند روابط اقتصادی با ایران است و به محض سبزشدن چراغ قرمز روابط با ایران به همراه تعداد زیادی از تجار آلمانی سراسیمه عازم ایران شد، در امور داخلی ایران دخالت کرد و با حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و مشروط‌کردن بهبود روابط با ایران به عقب‌نشینی ایران ظلم‌ستیز در برابر رژیم صهیونیستی، وقیحانه از حقوق بشر صحبت کرد که او و همفکران غربی‌اش هیچ اعتقادی به آن ندارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند. ادعاهای طلایه‌دار غربی‌ها برای بازسازی روابط با ایران بوی تعفن می‌دهد و اگر دنباله‌روهای آن که به‌زودی عازم ایران می‌شوند، آن را جبران نکنند، نباید جایی در ایران داشته باشند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات