تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۷۴
دیدار وزیران خارجه آلمان و لبنان با مقامات ایران:

روز داغ رایزنی در تهران

(روزنامه ايران ـ 1394/07/27 ـ شماره 6056 ـ صفحه 21)

میهمانان بلندپایه ایران با مقامات و مسئولان ارشد کشور دیدار کردند. وزیران خارجه آلمان و لبنان و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مقامات میهمانی بودند که با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و نیز وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

روز گذشته فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که روز شنبه با سفر به ایران در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران حضور یافته بود، با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار تلاش آلمان برای حل مسأله هسته‌ای ایران را باعث گسترش روابط دو کشور در آینده دانست و اظهار داشت: با مسائل اخیر روابط دو کشور در حال گسترش است و اتاق بازرگانی ایران می‌تواند در بهبود این روابط بسیار تأثیرگذار باشد. وی تصریح کرد: ما علاقه‌مندیم این روابط براساس همکاری‌های تکنولوژیک شکل بگیرد و با شرایط جدید روابط اقتصادی و سیاسی گسترش یابد. اشتاین مایر نیز در این دیدار اظهار داشت: بدون شک باید فرصت‌های از دست رفته بین ایران و آلمان هر چه سریع‌تر جبران شود و این برعهده ما است که آنچه را در گذشته بوده ادامه دهیم و زمینه‌هایی را که برای آینده روابط بین دو کشور لازم است فراهم کنیم. وی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران آلمانی برای حضور در ایران گفت: شروع روابط اقتصادی مورد علاقه دو طرف است و ما برای آغاز، هیأت‌هایی به ایران حتی در سطوح ایالتی اعزام کرده‌ایم و در فضای سیاسی هم می‌شود این روابط را گسترش داد.

ـ اجرای برجام مقطع مهم ایجاد اعتماد میان ایران و غرب

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار وزیر خارجه آلمان آغاز مرحله اجرایی برجام را مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غربی متخاصم عنوان کرد. علی شمخانی با تأکید بر اصول ثابت، مستقل و غیرقابل تغییر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: تعامل سازنده در چارچوب تأمین منافع مشترک و توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده می‌تواند زمینه شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه را فراهم کند. وی با یادآوری نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اظهار داشت: در کنار همکاری‌های دوجانبه در حوزه سیاسی و اقتصادی امکان افزایش رایزنی و تبادل اطلاعات میان دو کشور برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای بویژه در مورد افغانستان، عراق و سوریه وجود دارد.

ـ حضور اشتاین مایر در دانشگاه تهران

وزیر امور خارجه آلمان گرچه پس از 12 سال و دیرتر از دیگر وزیران خارجه اروپایی عضو 1+5 به ایران سفر کرد، اما با در نظر گرفتن برنامه حضور در برخی مجامع عمومی ایران نشان داد که کشورش برای گسترش رابطه با ایران اگر بیشتر از فرانسه و انگلیس تمایل نداشته باشد، کمتر متمایل نیست. فرانک والتر اشتاین مایر که در بخش‌هایی از اظهارات خود بر گسترش روابط دانشگاهی و علمی بین دو کشور تأکید کرده بود، روز گذشته در میان دیدارهایش با مقامات رسمی ایران در دانشگاه تهران حضور یافت. حضوری که با استقبال دانشجویان مواجه بود و با وعده آقای وزیر مبنی بر افزایش اعطای بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه‌های آلمانی، بر شور دانشجویان ایرانی افزود.

او که دانشجویان را دلیل حفظ روابط و جلوگیری از انجماد رابطه تهران- برلین در روزگار سرمای روابط سیاسی تحمیلی بر تعاملات تهران- برلین می‌دانست، خطاب به آنان گفت: «مذاکرات سیاسی به تفاهم رسید؛ شاید کوه‌ها را جابه‌جا نکردیم ولی مبنایی فراهم کردیم که دو کشور ایران و آلمان بتوانند بهتر با یکدیگر صحبت و کار کنند.»

وزیر خارجه آلمان که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران سخنرانی می‌کرد، از نقش دانشگاهیان در برقرار ماندن رابطه ایران و آلمان حتی در سخت‌ترین شرایط سیاسی میان دو کشور قدردانی کرد و گفت: برای اینکه انسان‌ها به هم برسند، لازم است یک جامعه مدنی قوی داشته باشیم و همکاری مشترک علمی- فرهنگی ملت‌ها را به هم پیوند بزنند و درک و تفاهم ایجاد کنند و این زمینه‌ای برای اعتماد سیاسی ایجاد کند.

اشتاین مایر با یادآوری ضرب‌المثل ایرانی «کوه به کوه نمی‌رسد، انسان به انسان می‌رسد»، اظهار داشت: امروز روز خاصی است؛ نخستین حضور سیاسی من به عنوان وزیر خارجه آلمان به ایران است. خوشحالم که در این سفر نمایندگان پارلمان آلمان و نمایندگان مؤسسات فرهنگی همراه من هستند. در طول سخنرانی اشتاین مایر تعدادی از دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی به حمایت آلمان از رژیم بعث عراق در سال‌های جنگ تحمیلی اعتراض کردند. وزیر امور خارجه آلمان پس از سخنرانی خود از سوی مسئولان دانشگاه با تقدیم لوحی، مورد قدردانی قرار گرفت. او علاوه بر حضور در دانشگاه تهران، با هیأت همراهش از بازار تهران و بازار تجریش و موزه هنرهای معاصر نیز دیدن کرد.

ـ پشتیبانی لبنان از مقاومت مردم سوریه

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که او نیز در روزهای گذشته با سفر به ایران علاوه بر دیدار با مقامات کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود، روز یکشنبه با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد. ولایتی در دیدار با باسیل، مقاومت لبنان را در برابر صهیونیست‌ها، تروریست‌ها و تکفیری‌های منطقه، موجب افتخار در منطقه و جهان عرب دانست و گفت: ایران و لبنان در موضوع سوریه دیدگاه‌های مشترک دارند و هر دو با هرگونه دخالت خارجی در منطقه و سوریه مخالف هستند. همچنین ما می‌دانیم مقاومت مردم سوریه پشتیبانی ملت لبنان را به همراه دارد.

وزیر خارجه لبنان نیز با تأکید بر نقش حساسی که ایران در منطقه برعهده دارد، افزود: ما اعتقاد داریم خطر تروریسم و جریان‌های افراطی بسیار بزرگ است که یکی از راه‌های مبارزه این است که با همکاری‌های منطقه‌ای بتوانیم در مقابل جریان‌های تروریستی با جدیت بایستیم.

جبران باسیل همچنین روز گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود به رایزنی پرداخت. وزیر خارجه ایران در این دیدار با اشاره به تحولات لبنان تأکید کرد: هر تصمیمی که مردم و گروه‌های لبنانی در مورد حل بحران ریاست جمهوری لبنان اتخاذ کنند، مورد احترام ماست.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیگر مقام میهمانی بود که با برخی مسئولان ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

ـ هاشمی رفسنجانی: بهبود روابط ایران و عربستان اراده‌ای فراتر از بازی‌های سیاسی می‌خواهد

وزیر خارجه آلمان عصر دیروز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. آیت‌الله‌ هاشمی در این دیدار رفت و آمدهای سیاسی مسئولان، آن هم پس از سال‌ها رکود را از نشانه عزم دو کشور برای تقویت همکاری‌ها دانست و تأکید کرد: خواست مردم و دولت ایران، تقویت روابط با کشورهای اروپایی و بویژه آلمان است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به ابراز نگرانی وزیر امور خارجه آلمان درخصوص اختلافات ایران و عربستان و تأثیر آن در کند شدن مبارزه با تروریست‌های منطقه، گفت: اگر چه این نگرانی شما با توجه به تأثیرگذاری دو کشور در جهان اسلام توجیه دارد، اما تجربه ما می‌گوید که می‌توان اختلافات را حل کرد و از ظرفیت‌های هر دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم‌ استفاده کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال وزیر امور خارجه آلمان که راهکار عملی شما برای آب شدن یخ روابط ایران و عربستان چیست، گفت: اولاً اراده‌ای فراتر از بازی‌های سیاسی می‌خواهد و ثانیاً توجه به ضررهایی که به خاطر اختلافات متوجه جهان اسلام می‌شود که مهم‌ترین آن امنیت خاطر رژیم جعلی صهیونیستی برای تداوم جنایات علیه فلسطینی‌های مظلوم است. اشتاین مایر نیز در این دیدار، ضمن تشریح اوضاع سوریه بر حفظ تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد و خطاب به آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی گفت: جهان شما را عامل ایجاد و تقویت روابط جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورها، مخصوصاً عربستان می‌داند و براساس آن سابقه، انتظار دارد که باز هم از تجربیات خویش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه استفاده کنید.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6056/21/93127/0

ش.د9403061

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات