تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۰۷
روحانی چهارشنبه و پنج‌شنبه میزبان ائمه جمعه و فعالان اصولگرا و اصلاح‌طلب بود

حامیان فتنه در ضیافت افطار رئیس‌جمهور!؟


در اواخر هفته گذشته رئیس‌جمهور میزبان دو نشست بود؛ یکی دیدار با جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و دیگری جلسه با جمعی از فعالان اصولگرا و اصلاح‌طلب با هدف وحدت و همگرایی در فضای سیاسی کشور.

اما اتفاقات شکل گرفته در این دو نشست که بازتاب بسیاری در سطح رسانه‌ها هم داشت با اهداف تعیین شده جلسات فاصله بسیاری داشت به گونه‌ای که در نشستی که به میزبانی دولت تدبیر و امید و با هدف ایجاد نزدیکی و همگرایی بین احزاب کشور و با هدف کمک به نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، افرادی به دفاع از سران فتنه‌ای پرداختند که ماه‌ها کشور را دچار بحران کرده و هزینه‌های فراوانی را به کشور تحمیل کردند.  نکته جالب این است که دولتمردان به عنوان مسئولان برگزاری مراسم اعتراضی به این کار نکرده و سکوت معنادار آنها کار به جایی می‌رساند که برخی از مدعوین مجبور می‌شوند به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند.

یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این مراسم را باید حضور برخی مجرمان و محکومان سیاسی و اقتصادی در بین میهمانان و حتی سخنرانان این مراسم دانست.

غلامحسین‌کرباسچی که در سال ۸۸ رئیس ستاد کروبی را عهده‌دار بود یکی از سخنرانان این مراسم است که بدون اشاره به جرم بزرگ سران فتنه در «زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات و اردوکشی خیابانی» با تأکید بر اینکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی همواره از اصل نظام و انقلاب حمایت می‌کرده‌اند و قصد سوء نداشته‌اند، خواستار پایان حصر آنها شد. کرباسچی همچنین با نام‌بردن از موسوی به عنوان «سید مظلوم» گفته بود او کلاً نظام را قبول دارد. این سخنان کرباسچی با عکس‌العمل جمعی از اصولگرایان حاضر در مراسم از جمله مصباحی‌مقدم و ترک جلسه توسط آنها روبه‌رو می‌شود.

به‌راستی برگزاری چنین جلساتی به صورت مشخص چه کمکی به اعتلا و پیشرفت کشور می‌کند یا حداقل میزان تأثیرگذاری اینگونه جلسات خاص بر فرایند مشارکت در انتخابات چقدر است که باید محور سخنرانی‌های صورت گرفته در این جلسات حمایت از افرادی شود که با آبرو و عزت نظام بازی کرده‌اند؟

آیا نباید مسئولان برگزاری این جلسات از بیان حمایت‌های برخی از سخنرانان از سران فتنه جلوگیری می‌کردند، آیا نباید قبل از ایراد سخنرانی توسط این افراد آنها را برای رعایت خطوط قرمز نظام توجیه می‌کردند تا از تریبون رسمی دولت جریان براندازی نظام تطهیر نشود؟ پاسخ به اینگونه سؤالات آنچنان مشکل نیست، چراکه ماه‌هاست جریان تجدیدنظرطلب فرصت و زمینه‌ای پیدا کرده تا ضمن تطهیر سران فتنه با فراغ بال به مقدمه‌سازی برای بازگشت به حاکمیت بپردازد.

عده‌ای موج روحانیت‌‌هراسی به راه انداخته‌اند

حسن روحانی پنج‌شنبه شب در ضیافت افطاری با حضور جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، اظهار داشت: امروز بیش از همیشه به اعتدال در داخل کشور و منطقه و برای وظیفه مهم معرفی اسلام نیاز داریم، چراکه چشم‌های بسیاری به ویژه از سوی مسلمانانی که در نقاط مختلف و از جمله در منطقه، تحت فشار و ظلم هستند به ایران اسلامی دوخته شده است.  رئیس‌جمهور تصریح کرد: روزگاری دغدغه ما این بود که چه کنیم تا جوانان در مسیر استفاده از رادیو و تلویزیون به انحراف کشیده نشوند، اما امروز انبوه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها و دسترسی به فضای مجازی، دغدغه‌های جدیدی را برای ما ایجاد کرده تا در انتقال فرهنگ صحیح اسلامی به نسل‌های جوان دچار مشکل شویم.  روحانی ادامه داد: در کنار موج گسترده اسلام‌هراسی متأسفانه باید گفت که امروز و توسط عده‌ای نیز موج روحانیت‌‌هراسی در حال به راه افتادن است و این مسئولیت روحانیون را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که تقریباً از آغاز به کار دولت یازدهم به صورت فشرده و جدی در حال انجام بوده است، گفت: قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته‌ایم اما با توجه به شرایط منطقه و افراطی‌گری و خشونتی که شاهد هستیم به نام دین در منطقه و جهان به اسلام ضربه می‌زنند، همچنان مسئولیت‌های سنگینی پیش‌ رو داریم.  رئیس‌جمهور حضور مردم و حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری را پشتوانه و راهگشای دولت در ایفای مسئولیت‌های خود عنوان و تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در تمام عرصه‌ها هدایتگر و یاری‌گر دولت بودند و اگر حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان نبود قطعاً آنچه امروز حاصل شده است، میسر نبود.  وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه همواره روحانیت در کنار مردم بوده است، خاطر نشان کرد: امروز نیز روحانیت باید همچنان در کنار مردم باشد و از سوی دیگر وظیفه خطیری در دفاع از نظام و حکومت اسلامی دارد و این کار را برای روحانیت سخت‌تر از گذشته می‌کند و برای اجرای صحیح مسئولیت‌های خود در این شرایط باید همه دست به دست هم بدهیم.

بنای احزاب نباید پیروزی بر یکدیگر باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین چهارشنبه شب در ضیافت افطاری که با حضور جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم، گفت: امروز کشور در شرایط خاصی است و باید با یکپارچگی تأمین منافع ملی در این شرایط را در نظر داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی اهداف مهم دینی و انقلابی و ملی داریم، اظهار داشت: بنای احزاب در فعالیت‌های سیاسی نباید بر این باشد که یکی بر دیگری پیروز شود یا یکی دیگری را حذف کند، چراکه همانگونه که انحصار در اقتصاد مخرب است و نفع عمومی ندارد، در دنیای سیاست نیز به همین منوال است و احزاب باید رقابتی سالم را بر مبنای ارائه برنامه‌های بهتر سامان دهند.  روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور تحمیل، تخریب و تفتیش در مسائل مختلف راه به جایی نمی‌برد، خاطر نشان کرد: باید شرایطی را برای جامعه ایجاد کنیم که فضا برای اقناع نسل جوان در مسیر آرمان‌ها ایجاد شود.

روحانی اضافه کرد: ما امروز به دنبال آن هستیم تا در موضوع مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک نمونه بزرگ از مسائل سیاسی، حقوق ملت را از طریق گفت‌وگو و تعامل تثبیت کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری دیشب فرمودند بحث ما مذاکره است. ما نمی‌خواهیم صرفاً اعلام موضع کنیم، بلکه به دنبال مذاکره جدی و تفاهم منصفانه و عادلانه هستیم.  رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نمی‌پذیریم تأخیر یا تعجیل در مذاکرات به منافع کشور لطمه بزند و هر یک می‌تواند هزینه‌هایی داشته باشد، اظهار داشت: باید با صبر، حوصله، متانت و با کمک همه و با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری که در هیچ عرصه‌ای از دولت دریغ نشده است و با همدلی و همزبانی و کمک همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کار را پیش ببریم. 

روحانی با بیان اینکه بزرگان ما در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، بحث‌های زیادی کردند و افرادی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری گفت‌وگوهای زیادی کردند تا ما به جمهوری اسلامی رسیدیم، گفت: معنی جمهوری اسلامی این است که در کنار ارزش‌ها و اصول اسلامی، رأی مردم و صندوق‌های رأی حکم هستند و حال که اینچنین است باید هدف ما در رقابت‌های سیاسی و حزبی، جلب مشارکت حداکثری مردم باشد.  رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر در رقابت‌های سیاسی مشارکت حداکثری مردم و نشاط سیاسی ایجاد شود موجب غرور و افتخار همه ماست.

با مبنا قراردادن قانون اساسی، رهبری و اصل نظام اختلافات از بین می‌رود

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در مراسم افطاری رئیس‌جمهور با شخصیت‌های سیاسی و حزبی اظهار داشت: اگر قانون اساسی، رهبری و اصل نظام را مبنا قرار دهیم اختلافات از بین می‌رود و با همدلی و همزبانی در چارچوب قانون اساسی قطعاً می‌توانیم آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.  وی افزود: نباید نگاه قبیله‌ای داشت و اینکه حتماً باید مملکت دست قبیله ما باشد و بقیه کنار روند.

واکنش شدید روحانیون به اظهارات ساختارشکنانه یک سخنران درباره تطهیر سران فتنه

البته هر دو ضیافت با حواشی فراوانی هم همراه بود به گونه‌ای که به‌دلیل حمایت گروهی از مدعوین از سران فتنه برخی از حضار به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.  در همین رابطه حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه حسن روحانی رئیس‌جمهور با برخی از روحانیون و ائمه جمعه اظهار داشت: در این مراسم ابتدا یکی از آقایان صحبتی را درخصوص دین و شریعت مطرح کرد، دومین نفر هم فرزند آیت‌الله جوادی آملی بود که به ارائه سخنرانی درباره مسائل عرفانی و اخلاقی پرداخت.  وی تصریح‌کرد: اما نفر سوم آقایی به نام ادیب بود که خود را طلبه‌ای از حوزه علمیه قم معرفی کرد و ما شناختی از وی نداشتیم. 

عضو جامعه روحانیت مبارز  با بیان اینکه ادیب در سخنرانی خود به تطهیر سران فتنه و لزوم رفع حصر آنان اشاره کرد، افزود: وی در سخنان خود به ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در جراید پرداخت و آن‌ را تجاوز به قانون اساسی دانست و پس از آن از سران فتنه نام برد و اعلام کرد که این افراد بدون محاکمه در محدودیت هستند که این هم تجاوز به قانون اساسی است.  حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه سخنان ادیب با واکنش شدید جمعیت حاضر در ضیافت افطار روبه‌رو شد، خاطرنشان کرد: پس از سخنان ادیب عده‌ای خطاب به آقای روحانی گفتند ما را اینجا آورده‌اید تا جریان فتنه را تطهیر کنید؟ عده‌ای هم می‌خواستند جلسه را ترک کنند که با وساطت ماندند.

عضو جامعیت روحانیت مبارز با بیان اینکه سخنرانان این جلسه گزینشی و از پیش تعیین شده بودند، ادامه داد: برداشت من از این جلسه، این بود که برنامه‌ریزی شده و حساب شده بود و هیچ کدام از سخنرانان نماینده این جمع نبوده، بلکه از قبل مشخص شده بودند و جریانی که دیشب اتفاق افتاد توهین به شخص روحانی بود.  وی ادامه داد: این اقدام در شأن جلسه رئیس‌جمهوری که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ریاست می‌کند نبود و مطالبی بیان شد که بسیار زننده بود. تصور می‌کنم که برنامه‌ریزی دقیقی برای اینکه بتوانند مظلوم نمایی کنند و چهره فتنه‌گران را بار دیگر در اذهان عمومی و در حضور علما مطرح کنند وجود دارد و خواستند خطوط قرمز را کمرنگ کنند و با این حرکت به دنبال جریان انتخابات آینده هستند که فضاسازی کنند.

ضیافت افطاری روحانی را در اعتراض به حمایت از سران فتنه ترک کردم

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری با رئیس‌جمهور از سوی برخی اصولگرایان به دلیل حمایت برخی از اصلاح‌طلبان از سران فتنه اظهار داشت: بنده ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم.  مصباحی‌مقدم ادامه داد: آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالی که اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.   سخنگوی جامعه روحانیت تأکید کرد: این درحالی است که او ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.

قاطبه میهمانان ضیافت روحانی اصلاحاتی بودند

حمیدرضا ترقی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به ضیافت افطار رئیس‌جمهور با احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب در نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد:  در این ضیافت حداد عادل سخنرانی داشته و در صحبت‌های خود به طور جدی بر مسئله همدلی احزاب و وحدت میان همه گرایش‌ها در سایه ولایت فقیه و مصالح نظام تأکید داشت و پس از اتمام سخنرانی حداد عادل، کرباسچی گفت که همه احزاب به مسئله وحدت پایبند هستند و حتی میرحسین موسوی و کروبی نیز حاضر نیستند به نظام ضربه‌ای وارد سازند.  وی یادآور شد: از آن حیث واکنشی نشان ندادیم، چراکه اصلاحات آمده بود چنین حرف‌هایی بزند و فضایی ایجاد کند تا بتواند از فضای موجود بهره‌برداری سیاسی خود را داشته باشد.

همچنین زمانی که رئیس‌جمهور در حال آماده شدن برای سخنرانی بود شخصی از اصلاحات برای سلامتی خاتمی صلوات فرستاد و حدود 10 نفری وی را همراهی کردند.  عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: حسن ضیافت افطار سال گذشته رئیس‌جمهور این بود که اصلاح‌طلبان را جدا و اصولگرایان را جدا دعوت کرده بود و امسال روحانی قصد داشت براساس شعار همدلی و همزبانی همه را بر سر یک سفره افطار جمع کند که اصلاحات بازهم نشان داد ظرفیت جلسات همگرایی و همدلی را ندارد.  وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در ضیافت افطار روحانی نشان دادند هیچ گاه به دنبال همدلی نبوده‌اند و از کوچکترین فرصت‌ها در مسیر تعارض با نظام استفاده می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: ضیافت دیشب آزمون خوبی برای شخص روحانی بود که ببیند چه جریانی به دنبال همدلی بوده و چه جریانی همچنان به دنبال انجام اقدامات ساختارشکنانه است.

تطهیر سران فتنه توسط کرباسچی در ضیافت افطاری روحانی!

محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان نیز با اشاره به ضیافت افطاری احزاب و شخصیت‌های سیاسی با رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این نشست آقایان حدادعادل، قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اسدالله بادامچیان عضو حزب مؤتلفه و الهه کولایی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب صحبت کردند و آقای علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم همگرایی و همراهی احزاب با دولت تأکید کرد.  وی افزود: آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت!

تطهیر با هدف بازگشت دوباره به قدرت

«رفع‌حصر سران فتنه» بدون عذرخواهی و اعتراف به اشتباه مسئله‌ای بود که در ابتدای روی کارآمدن دولت حسن روحانی، جریان حامی فتنه که فضا را برای فعالیت مهیاتر می‌دید سعی کرد از سویی با واسطه‌تراشی و از سویی دیگر با ایجاد موج رسانه‌ای آن را پیگیری کند. اقدامی که با عکس‌العمل رهبرمعظم انقلاب در دیدار دانشجویان سال۹۲ مواجه می‌شود:«در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، خیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟»

حال با اتفاقات تلخ دو مراسم مذکور مسئله مهم این است که دولتمردان اجازه ندهند تا جماعت تجدیدنظرطلب بتوانند به سوءاستفاده از شرایط به‌وجود آمده و بدون توجه به منافع و مصالح ملی اهداف حزبی و جناحی خود را دنبال کرده و مقدمات فتنه دیگری را مهیا کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات