تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۳۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 16 شهریور


روزنامه کیهان **

اصلاح‌طلبان باید ناطق را مقابل اصولگرایان قرار دهند!

یک روشنفکر اصلاح‌طلب، کروبی رئیس مجلس ششم را «بسیار ضعیف» توصیف کرد. زیباکلام معتقد است همان طور که هاشمی برای ریاست مجلس ششم به کروبی ترجیح داشت اکنون هم امثال ناطق‌نوری بر عارف ترجیح دارد.

وی در روزنامه آرمان می‌نویسد: هنوز هم معتقدم آقای ناطق‌نوری برای سرلیستی اصلاح‌طلبان بر آقای عارف ارجحیت دارد. تردیدی نیست که توان آقای ناطق بیشتر است همچنین اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نباید اصولگرایان را دست‌کم بگیرند. اصلاح‌طلبان نباید فکر کنند که اصولگرایان اجازه می‌دهند آنها به راحتی پیروز انتخابات شوند.

وی ادامه می‌دهد: قطعا به چهره‌ای توانمند و پرتجربه نیاز داریم که بتواند تا حدود زیادی در برابر اصولگرایان تندرو در مجلس دهم ایستادگی داشته باشد. لذا تصور اینجانب آن است که آقای ناطق نوری برای این رسالت مناسب‌تر است. البته این بدان معنا نیست که آقای عارف نباید وارد انتخابات شوند یا اینکه ایشان اصلاح‌طلب نیستند. اتفاقا آقای عارف به مراتب از آقای ناطق‌نوری اصلاح‌طلب‌تر است. اما ما جدا از اینکه به چنین صفاتی نیاز داریم به صفات دیگری نیاز داریم که بتواند در قامت رئیس مجلس دهم و در برابر اصولگرایان و نهادهای قدرت وابسته به اصولگرایان ظاهر شود.

زیباکلام می‌افزاید: در غیر این صورت داستان مجلس ششم مجددا تکرار خواهد شد و مجلسی روی کار خواهد آمد که اکثریت آن در اختیار اصلاح‌طلبان است اما ریاست بسیار ضعیف دارد که عملا نمی‌تواند برای اصلاحات و دموکراسی گامی بردارد. درحالی که اگر آقای هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس ششم می‌رسید دستاوردهای چهارسال مجلس ششم به مراتب بیشتر از آنی می‌شد که در خلال سال‌های 78 تا 82 تحقق پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نکته‌ای دیگر که باز ممکن است به مذاق هواداران آقای عارف خوش نیایداین است که اگر در 24 خرداد سال 92 آقای عارف به جای آقای روحانی به ریاست جمهوری می‌رسید بسیار بعید بود که او بتواند دستاوردهایی که آقای روحانی تاکنون برای کشور به ارمغان آورده را به ارمغان آورد. این مسائل واقعیات عریان سیاسی جامعه ماست وگرنه اینجانب بشخصه ترجیح می‌دهم که سرلیست اصلاح‌طلبان نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان باشد. اما اینها ایده‌آل و رویاست.

 

دولت نیازمند برنامه است نه تبلیغات اقتصادی بی‌محتوا

آقای روحانی باید در دوران باقی‌مانده مسئولیت خود، اصلاح‌جدی در بدنه اقتصادی دولت انجام دهد؛ در غیر این صورت لطمه بزرگی خواهد دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب در مصاحبه با روزنامه ایران، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از بخش‌ها در دولت از مسئولیت نظارتی خود بشدت طفره می‌روند و از نظر قاعده‌گذاری‌ها هم دغدغه بیشتر به نفع غیرمولدها است تا اینکه مسیری برای نجات اقتصاد باشد بدین جهت معتقدم آقای روحانی در دوران باقی مانده مسئولیت خود باید اصلاح جدی در بدنه دولت انجام دهد در غیر این صورت لطمه بزرگی خواهد خورد و در نهایت نمی‌تواند وعده‌های خود را عملیاتی کند. به طور مشخص روی این مسئله تأکید می‌کنم وقتی شورای پول و اعتبار به شکل سهل‌انگارانه در حالی که نزدیک به 30 درصد از نرخ تورم در دوره جدید نسبت به زمانی که دولت را تحویل گرفتند کاهش یافت مصوبه کاهش دو درصدی نرخ بهره که مطلقا تناسبی با میزان کاهش تورم نداشت را ابلاغ کرد. ضمن اینکه انجام انتزاعی یک اصلاح بسیار جزئی در این حیطه در صورتی که پشتیبانی‌های لازم را به صورت سیستمی و مبتنی بر برنامه از ناحیه سیاست‌های مالی، تجاری، صنعتی و نرخ ارز با خود همراه نداشته باشد این یک اقدام اصلاحی بی‌اثر خواهد بود که کارکرد عملی آن خلاف منطق اولیه آن خواهد بود.

 فرشاد مومنی تصریح کرد: از رئیس‌جمهوری می‌خواهم  که یک تیم نظارتی صاحب صلاحیت، بی‌طرف و آگاه به مسائل را تشکیل دهد و از آنها بخواهد در مورد کاهش نرخ سود بانکی کنکاشی داشته باشند. به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار بخش بزرگی از بانک‌ها از اجرای این مصوبه طفره رفتند و به عنوان جبران این سیاست و در مقام دهن‌کجی به مصوبه شورای پول و اعتبار از طریق شیوه‌های غیرمستقیم کاری کردند که بهای نرخ بهره عملی اعتبارات دریافتی نسبت به قبل از این مصوبه شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

این اقتصاددان معتقد است: وقتی دولت در مورد هزینه‌های تولید سهل‌انگاری می‌کند علاوه بر اینکه توان رقابتی تولیدکنندگان آسیب می‌بیند بلافاصله فشار بر عامه مردم وارد می‌شود همچنین با سهل‌انگاری در زمینه اعمال سیاست‌های نظارتی هم به پرستیژ مجموعه دولت لطمه وارد شد و هم اینکه تولیدکنندگان و عامه مردم دچار سرخوردگی شدند. این امر برای هیچ‌کس فایده‌ای ندارد جز آنهایی که از طریق رانت و فساد منافع خود را جست‌وجو می‌کنند. معتقدم نظام‌ پایش راهبردی در حیطه مجموعه رئیس‌جمهوری باید تشکیل شود تا این قبیل مشکلات پیگیری شود. دولت نباید تصمیمی بگیرد که مشوق رانت‌جویان، رباخواران و غیرمولدها باشد. مسئله دیگر تجارت خارجی است که هنوز برای اصلاح آن اقدامات درخورتوجهی انجام نشده است.

مومنی ادامه می‌دهد: دولت باید از بی‌برنامه عمل کردن بشدت پرهیز کند. نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود تعویق در احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود. در حالی که با یک نشست شورای عالی اداری می‌توانستیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به جایگاه قبلی خود برگردانیم چرا دولت 18 ماه صبر کرد؟ به عنوان یک ناظر بیرونی که می‌خواهد هم این دولت آبرو داشته باشد و هم اینکه فشارهای طاقت‌فرسایی که بر معیشت مردم وارد می‌شود برطرف شود و هم توان رقابت اقتصاد ملی افزایش پیدا کند به این نتیجه می‌رسم که کسانی تصور می‌کنند اگر سازمان برنامه‌ریزی قدرتمند وجود نداشته باشد راحت‌تر عمل می‌کنند.

مومنی همچنین گفته است: یکی از مسائل خیلی اساسی که باید به دولت گوشزد کرد این است که از تبلیغات توخالی، بدون محتوا و فاقد بنیه کارشناسی اکیدا خودداری کند متاسفانه دولت گذشته با چنین رفتارهایی باعث شد که بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت گسترش یابد. یکی از مصداق‌ها در این مسئله نرخ تورم و خروج از رکود است. به هر ترتیب از دل جهت‌گیری‌های سیاست اقتصادی دولت مطلقا نمی‌شود این میزان کاهش در تورم را توضیح داد.

وی ادامه می‌دهد: اگر دولت بیش از حد روی کاهش تورم به عنوان دستاورد خود تکیه کند این حرف مطلقا مبنای کارشناسی ندارد و بخش اعظم کاهش نرخ تورم از دل جهت‌گیری‌های سیاستی دولت خارج نشده است.

نکته دیگر آن است که برای تورم کاهش یافته‌ بهای زیادی پرداخته شده است به شرحی که در گزارش‌های رسمی انعکاس پیدا کرده مقوله رکود گسترش و تعمیق بیشتری پیدا کرده است و این به معنای آن است که فشار معیشت بر عامه مردم حتی در مقایسه با دولت گذشته بیشتر شده است.

 

یعلون: نزاع شیعه و سنی برای اسرائیل خوب است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فاش کرد نزاع شیعه و سنی می‌تواند برخی کشورهای عرب را به سوی اسرائیل بکشاند.

به گزارش رادیو اسرائیل، موشه یعلون ضمن یک سخنرانی گفته است: رژیم ایران همچنان به حمایت از سازمان‌های ضد اسرائیلی ادامه می‌دهد و دشمنان ما را تقویت می‌کند.

وی می‌افزاید: «این واقعیت که حکومت‌های عرب سنی در منطقه دارای منافع مشترک بسیاری با اسرائیل هستند، حتی آن کشورهایی که هنوز با اسرائیل پیمان صلح امضاء نکرده‌اند و از جمله امیرنشین‌های عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب شمال آفریقا، امروز که خود را با تهاجم حکومت شیعه ایران روبرو می‌بینند به اسرائیل نزدیک می‌شوند و منافع مشترک به وجود می‌آید.»

البته یعلون به این واقعیت اشاره نکرده است که هیچ مسلمان راستینی- اعم از شیعه و سنی- هرگز نمی‌تواند رژیم کودک‌کش و اشغالگر فلسطین مقدس را که همزمان با حزب‌الله شیعه و حماس و جهاد اسلامی سنی می‌جنگد و در تجاوزطلبی فرقی میان این گروه‌ها قائل نیست، دوست خود تصور کند اما طبیعتا حساب برخی رژیم‌های مرتجع و ضد مردمی در منطقه از اسلام جداست و اگر میان آنها دوستی و ائتلافی هم شکل می‌گیرد ائتلاف علیه اسلام اصیل (ضداستکباری) است.

 

دوره فشرده شهرام جزایری برای مهدی هاشمی

مهدی هاشمی پیش از حضور در زندان اوین با یکی از شاخص‌ترین مفسدان اقتصادی دو دهه اخیر یعنی شهرام جزایری تشکیل جلسه داده و در این جلسه جزایری راهنمایی‌هایی را برای ورود به اوین در اختیار مهدی هاشمی قرار داده است.

به گزارش جهان‌نیوز، هفته گذشته بود که سخنگوی قوه قضائیه از کشف حدود 30 سکه طلا اعم از ربع سکه، نیم ‌سکه و سکه‌های گرمی و یک دستگاه موبایل به همراه سیم‌کارت از مهدی هاشمی در زندان اوین خبر داد. اتفاق کم‌نظیر وجود 30 سکه طلا پس از گذشت 22 روز در سلول یک زندانی خاص نظر اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری را به خود جلب کرد.

پس از اعلام این خبر از سوی اژه‌ای، رسانه‌ها به گمانه‌زنی پیرامون کارایی سکه‌های طلا برای آقازاده خاص پرداختند. برخی این‌طور عنوان کردند که مهدی در زندان به ادامه شغل کار چاق‌کنی خود مشغول است و برخی دیگر از احتمال خرج شدن سکه‌ها برای گرفتن امتیازات ویژه خبر دادند. اخبار تکمیلی نشان می‌دهد که مهدی هاشمی پیش از حضور در زندان اوین با یکی از شاخص‌ترین مفسدان اقتصادی دو دهه اخیر یعنی شهرام جزایری تشکیل جلسه داده و در این جلسه جزایری راهنمایی‌هایی را برای ورود به اوین‌ در اختیار مهدی هاشمی قرار داده است.

شهرام جزایری در این جلسه قول می‌دهد تا نوچه‌هایش در زندان که نقش محافظ را  داشتند را در اختیار وی قرار دهد و متقابلا هزینه‌های لازم را تقبل می‌کند.

ظاهرا تعداد 30 سکه که ظرف مدت کوتاهی از طریق کانال‌های خاص به این مفسد اقتصادی رسیده است، قرار بوده صرف ایجاد اخلال و برخی اعمال خلاف مقررات زندان شود. مهدی هاشمی که بیرون از زندان هم چندان عادت نداشت تا به قوانین جاری کشور تن دهد؛ در اولین روزهای حضورش در اوین هم بنا را بر قانون‌شکنی و اخلال در نظم زندان گذاشته است.

هرچند آقازاده پرحاشیه با نگارش نامه‌هایی در روزهای ابتدایی آغاز دوران محکومیتش تلاش می‌کرد تا به مظلوم‌نمایی در افکار عمومی بپردازد اما این کشف بزرگ نشان داد مهدی در زندان نیز از همان عقبه‌ دارای اهرم‌های قدرت و ثروتمند بهره‌مند بوده و قرار است در پوشش این مظلوم‌نمایی به سازماندهی دور تازه‌ای از اقدامات غیرقانونی بپردازد.

اواخر خرداد سال جاری بود که با رعایت ماده 134 قانون مجازات اسلامی حکم مهدی هاشمی به اتهام اختلاس، ارتشا و جرائم امنیتی تأیید شد و پس از حدود دو ماه در 18 مرداد حکم به اجرا درآمد. اما همین محدود حضور در اوین حواشی فراوانی را به همراه داشته است که به نوعی اثبات می‌کند برخی رفتارهای عجیب و غیرمتعارف به زندگی روزمره مهدی هاشمی راه پیدا کرده است. مهدی هاشمی متهم اصلی پرونده استات اویل است که ضمن آن ده‌ها میلیون دلار رشوه مبادله شده است.

 

دلالی سیاسی دو مجرم امنیتی در پوشش دانشگاهی

مجله علمی «لنست» (Lancet) در آخرین شماره خود اقدام به انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بهبود روابط ایران و آمریکا از طریق سلامت عمومی» به قلم افرادی به نام‌های «کامران.ع» و «آرش.ع» کرد!

به گزارش سرویس اجتماعی، خبرها حاکی است برادران «کامران.ع» و «آرش.ع» هر دو دارای سابقه واسطه‌گری برای برقراری ارتباط میان برخی دانشگاه‌های ایران و آمریکا در سال‌های گذشته هستند که در آخرین مورد آن اقدام به دعوت از برخی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت حضور و دیدار با مسئولین دانشگاه «آلبانی» در نیویورک آمریکا می‌کنند  و فعالیت‌های آنها منجر به سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به آمریکا و حضور در دانشگاه مربوطه در اردیبهشت‌ماه سال جاری می‌گردد.

گفتنی است نویسندگان مقاله مزبور، 3 تیرماه 87 به اتهام اقدام برای براندازی نظام، ارتباط با احزاب ضدانقلاب و تشکیل سازمان‌هایی که آمریکا در آنها نقش داشته است بازداشت و به 3 سال حبس محکوم شدند.

با توجه به اینکه مجله «لنست» دارای اعتبار علمی در بخش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌باشد، لذا به نظر می‌رسد که افراد نامبرده با انتشار مقاله‌ای در این نشریه و مطرح کردن سفر دو رئیس دانشگاه علوم پزشکی به آمریکا، به دنبال نفوذ و تلاش در جهت برخی واسطه‌گری‌های سیاسی در پوشش دانشگاهی  می‌باشند و با ملاحظه سوابق آنها احتمال برخی فعالیت‌ها در جهت کسب اطلاعات محرمانه دانشگاهی تقویت می‌شود.

این افراد در تلاش هستند تا زمینه نفوذ در بدنه دانشگاهی کشور و برخی ارتباطات را با تابلوی علمی به بهانه توافق هسته‌ای فراهم کنند که برخی همراهی‌ها و اعتماد به این افراد جهت انجام سفرهایی از سوی مسئولین دانشگاهی در جای خود قابل تأمل است و اقدام جدی نهادهای نظارتی در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد.

*************************************

روزنامه قدس ***

حمایت «الازهر» از متجاوزان اماراتی  

مشرق: در پی کشته شدن تعدادی از نظامیان امارات در شرق یمن، «احمد الطیب»، شیخ الازهر با صدور بیانیه‌ای از متجاوزان اماراتی در یمن حمایت کرد وکشته شدگان اماراتی را شهید خواند.

 

ربط دادن نخریدن خودرو به انقلاب توجیه ندارد

فارس: محمد فیروزی، نماینده مجلس با بیان اینکه تولید خودروهای بی‌کیفیت عامل اصلی حوادث جاده‌ای است، گفت: کسانی که خودروهای بی‌کیفیت را روانه بازار مصرف کرده و با جان مردم بازی می‌کنند، خیانتکار هستند.  وی افزود: مردم ایران دوستدار نظام و انقلابشان هستند و ربط دادن نخریدن خودرو به انقلاب هیچ توجیه منطقی و عقلی ندارد.

 

تکذیب بازداشت مستشار ایران در یمن 

خبرگزاری دانشجو: یک منبع آگاه در وزارت خارجه بازداشت یک مستشار نظامی ایران در یمن را که پیش از این درخبرها آمده بود، تکذیب کرد.

 

علت تجمع کارگران مس سرچشمه

ایلنا: عمل نکردن مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به وعده‌های داده شده، کارگران مس سرچشمه کرمان را به تهران کشاند. این کارگران دیروز مقابل ساختمان وزارت صنایع و معادن در خیابان سمیه تهران تجمع کردند.

 

اجازه نمی‌دهند  به فساد «کرسنت» بپردازیم

فارس: سیدنظام الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: فساد عظیم «کرسنت» در تاریخ ایران بی‌سابقه است، به گونه‌ای که طبق گفته وزیر ارشاد، خسارتی بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای کشور به بار آورده، اما هر کس در این باره صحبت کند، با او برخورد می‌شود.

 

گزارش پژوهشکده شورای نگهبان درباره برجام

ایرنا: گزارش پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان درباره «بررسی ابعاد حقوقی برجام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد. در این گزارش پس از بررسی ماهیت حقوقی برجام، به لزوم تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی اشاره شده و این موضوع از منظر حقوقی مورد واکاوی قرار گرفته است.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* رئیس اداره بهزیستی بیرجند گفت: با توجه به ارزان بودن و دسترس بودن مواد مخدر سن اعتیاد به کمترین حد خود رسیده که این امر موجب خطر نابسامانی وضعیت هشدار در مدارس و خانواده‌ها است. شریفی افزود: چون مراکز درمان اعتیاد برای بعضی افراد رایگان است، به این نتیجه رسیده‌ایم که باید از مراجعه کنندگان هزینه دریافت شود تا تاثیر درمان را بیشتر کند. رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که برای معتادین و خانواده آن‌ها وجود دارد بیکاری است، خاطرنشان کرد: افراد باید بعد از دوران طول درمان بتوانند مشغول به کار شوند تا دوباره به دام اعتیاد گرفتار نشوند.

* مهدی الشاخوری، جوان شیعه عربستانی بعد از بازگشت از شهر قم در فرودگاه الدمام عربستان بازداشت شد.به گزارش پایگاه النباء، وی به محض خروج از عربستان و ورود به شهر قم برای انجام زیارت در لیست مسافران سیاه قرار گرفت و به همین دلیل بعد از بازگشت در فرودگاه بین‌المللی الدمام بازداشت شد.خانواده مهدی الشاخوری می‌گویند مسئولین از ارائه هر نوع اطلاعات در مورد فرزندانشان خودداری می‌کنند. علاوه بر مهدی الشاخوری جوانان و نوجوانان دیگری نیز بعد از بازگشت از سفر به کشورهای شیعه از جمله ایران، عراق و بحرین در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بازداشت شدند که علیرغم گذشت مدت طولانی، نه تنها آزاد نشده‌اند بلکه اطلاعی از آنها دردست نیست.

* روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در مطلبی به قلم عبدالرحمان الراشد از کشورهای غربی خواسته برای پایان دادن به این بحران، دست به اقدام نظامی علیه دولت سوریه زده و از این طریق، ریشه‌ عامل آوارگی پناهجویان را از بین ببرند! این نویسنده وابسته به دربار آل سعود در شرایطی این پیشنهاد بی‌ربط را داده که می‌داند ریشه آوارگی مردم سوریه، دخالت عربستان و قطر و ترکیه با حمایت غرب از تروریست‌ها در سوریه است و سوزاندن ریشه این بحران فقط از طریق جلوگیری از دخالت این کشورها به ویژه عربستان در سوریه و مقابله جدی با تروریست‌های تکفیری است.

* سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل گفت ریاض از هیچ اقدامی برای مقابله با ایران در منطقه فروگذار نخواهد کرد. به گزارش «انتخاب»، عبدالله المعلمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، درباره گفتگوی مقامات آمریکایی و سعودی درخصوص ایران افزود: ما شاهد دخالت‌های ایران در منطقه هستیم و در گذشته هم درباره آن به مناسبت‌های مختلف سخن گفته‌ایم. وی افزود: عربستان هر کاری بتواند برای ایستادگی در برابر دخالت‌های ایران در منطقه از طریق یافتن راهکارهای ریشه‌ای برای مسایل منطقه مانند یمن انجام می‌دهد و از دولت‌های آمریکا و جامعه جهانی انتظار داریم مانند ما به این مسئله توجه داشته باشند و با ما برای مهار این دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی همکاری کنند زیرا ما به این مسئله پیش از توافقنامه هسته‌ای معترض بودیم و اعتراض به آن پس از توافقنامه هسته‌ای هم ادامه خواهد داشت. این سخنان نشان می‌دهد سفیر عربستان از ناکامی دولت متبوعش در یمن و سوریه و عراق عصبانی است و فرافکنی را تنها راه فرار می‌داند.

* وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را به تخریب روابط آمریکا – اسراییل به دلیل اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران متهم کرد. به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی، یاییرلابید، که ریاست حزب اعتدالگرای «آینده‌ای وجود دارد» را برعهده دارد گفت: نتانیاهو گمان می‌کرد می‌تواند در مجلس سنای آمریکا بر باراک اوباما (رئیس جمهور آمریکا) پیروز شود اما اکنون مجبور است در برابر ملت خود بایستند و به شکست خود اعتراف کند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

تصويب پيشنهاد ظريف درباره مسئوليت خارجي نعمت زاده و واعظي

بر اساس ابلاغ روزهاي اخير هيئت وزيران به نعمت زاده و واعظي، اعلام شده است که حسب پيشنهاد وزير امورخارجه و به استناد اصل 138 قانون اساسي، وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوري اطلاعات به ترتيب به عنوان دستگاه هاي مسئول کميسيون مشترک اقتصادي ايران با کشورهاي اتريش و روسيه تعيين مي شوند.

 

مجوز 20 ميليون يورويي دولت به وزير نيرو

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به حميد چيت چيان، اعلام شده است که حسب موافقت دولت با اجراي طرح انتقال نيروي برق مازندران، به استناد ماده ۸۲ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، مجوز استفاده از تسهيلاتي به مبلغ 20 ميليون يورو به عنوان اصل تسهيلات و مبلغ 2 ميليون و 540 هزار يورو به عنوان هزينه هاي تبعي مشتمل بر سود، کارمزد و بيمه از طريق بانک توسعه و تجارت اکو صادر مي شود.

 

جهان نيوز مدعي شد

مهدي هاشمي پيش از حضور در زندان اوين با يکي از شاخص‌ترين مفسدان اقتصادي دو دهه اخير يعني شهرام جزايري تشکيل جلسه داده و در اين جلسه جزايري راهنمايي‌هايي را براي ورود به اوين در اختيار مهدي هاشمي قرار داده است.شهرام جزايري در اين جلسه قول مي‌دهد تا نوچه‌هايش در زندان که نقش محافظ را براي وي بازي مي‌کردند در اختيار مهدي قرار دهد. آقازاده مجرم نيز در قبال اين کار، مي پذيرد هزينه‌هاي لازم را بي‌کم و کاست تقبل کند.ظاهرا اين سکه ها که از طريق کانال‌هاي خاص به اين مفسد بزرگ اقتصادي رسيده است، قرار بوده صرف ايجاد اخلال و برخي اعمال خلاف مقررات زندان شود.

 

سايت فردا مدعي شد

گفته شده است که اصلاح‌طلبان نزديک به خاتمي از شروع فعاليت مستقل عارف نگران هستند و حرکات عارف را عامل انشقاق در جريان اصلاحات دانسته‌اند. اين طيف معتقدند عارف با توجه به کنار کشيدنش در ايام انتخابات، وجهه اي براي خود دست و پا کرده و احتمال راي آوري بالايي در انتخابات مجلس خواهد داشت و با توجه به اينکه هنوز رئيس دولت اصلاحات نتوانسته خود را در افکار عمومي جامعه بازسازي کند، استقلال عارف بدون خاتمي و رفتن به مجلس براي اصلاح‌طلبان بسيار بد خواهد بود.

************************************

روزنامه ایران******

اهداف گفت‌وگوی «ملک سلمان» با «اوباما»

سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل گفت: «ریاض از هیچ اقدامی برای مقابله با ایران در منطقه فروگذار نخواهد کرد.» به گزارش انتخاب، «عبدالله المعلمی» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، درباره نتایج سفر پادشاه عربستان به امریکا مدعی شد: «ما شاهد دخالت‌های ایران در منطقه هستیم و در گذشته هم درباره آن به مناسبت‌های مختلف سخن گفته‌ایم.»

وی افزود: «عربستان هر کاری بتواند برای ایستادگی در برابر دخالت‌های ایران در منطقه از طریق یافتن راهکارهای ریشه‌ای برای مسائل منطقه مانند یمن انجام می‌دهد. عربستان در سوریه هم به دنبال چنین راهکاری است. ما از دولت امریکا و جامعه جهانی انتظار داریم مانند ما به این مسأله توجه داشته باشند و با ما برای مهار این دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی همکاری کنند.»

 

باهنر: به موسوی گفتم اپوزیسیون احمدی‌نژاد شوید

محمدرضا باهنر به ایلنا گفت: «سال ۸۸، پنج روز بعد از انتخابات پیش موسوی رفتم؛ حرف‌هایی که به او زدم، در حد دو یا سه جمله بود. در گذشته هم مخالف دولت موسوی بودم به او گفتم مهندس ۲۰ سال است در سیاست نبودی. یک سال است که آمدی و ۱۳ میلیون به شما رأی دادند. این ۱۳ میلیون خیلی باید غنیمت باشد. به او گفتم با این ۱۳ میلیون کار کن قطعاً در دوره آینده رئیس‌جمهور خواهی بود.  بعد گفتم هر دولتی نیاز به اپوزیسیون دارد. شما هم اپوزیسیون این دولت شوید اما نظام اپوزیسیون نمی‌خواهد. اساساً هیچ نظامی اپوزیسیون خود را تحمل نمی‌کند. به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام باشی، خیلی خوش‌شانس باشی، نهضت آزادی می‌شوی.  موسوی عصبانی بود می‌گفت ستادهای او را گرفتند و تعطیل کردند. به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام شوی، خودت را هم می‌گیرند اما اگر اپوزیسیون دولت بشوی، قطعاً من در حزب شما نمی‌آیم و رقیب من خواهید بود اما من از تریبون‌های مختلف حتی در صدا و سیما دفاع خواهم کرد.»

 

فساد در ستاد سوخت مربوط به سال‌های 88 تا 91 است

به گزارش «برنا»،  ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در واکنش به اخبار منتشره در خصوص فساد 80 میلیارد تومانی در این ستاد، اعلام کرد:«موضوع مذکور مربوط به سال‌های 88 تا 91 بوده و ارتباطی با فعالیت‌های فعلی ستاد ندارد و با حضور تیم‌های کارشناسی و تحقیقی از سوی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت».

 

«قانون» و «روزان» مجرم شناخته شدند

جلسه رسیدگی به پرونده‌های روزنامه‌های «قانون» و «روزان» در دادگاه کیفری یک استان تهران و با حضور اعضای هیأت منصفه مطبوعات برگزار شد. به گزارش ایسنا، پرونده روزنامه «روزان» روز گذشته در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی به اتهام نشر مطالب خلاف واقع مورد رسیدگی قرار گرفت که براساس اعلام ‌نظر هیأت منصفه مطبوعات مدیرمسئول این روزنامه مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد. پرونده مدیرمسئول روزنامه «قانون» نیز در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغرزاده مورد رسیدگی قرار گرفت که طبق اعلام نظر هیأت منصفه مطبوعات، وی مجرم شناخته ولی مستحق تخفیف دانسته شد.

 

تکذیب دستگیری مستشار نظامی ایران در یمن

یک «منبع آگاه» در وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو، دستگیری یک مستشار نظامی ایران در یمن را تکذیب کرد. پیش از این، برخی رسانه‌ها مدعی بازداشت یک مستشار نظامی ایران در یمن شده بودند.

***********************************

 روزنامه جام جم**

رضایی: عربستان به‌دنبال تجزیه کویت است

 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در نشستی خبری، به طرح عربستان سعودی برای تجزیه کشورهای منطقه پرداخت و گفت: چند ماه پیش گفتم که طرح تجزیه کشورهای خلیج‌‌‌‌‌‌فارس توسط عربستان وجود دارد.

بعد هم اسنادی مشخص کرد که طرح‌هایی برای تجزیه کشورهای سوریه و عراق وجود دارد. امروز می‌خواهم اعلام کنم که متاسفانه عربستان به دنبال تحرکاتی در خلیج فارس مخصوصا در کویت است. اولا چاه‌های نفت «خفجی» بیش از 8، 9 ماه است که در اشغال عربستان است در حالی که این چاه‌ها متعلق به کویت است و بیش از 200 هزار بشکه در روز تولید و صادرات این چاه نفت است. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: عربستان علاوه بر اشغال این چاه‌ها درصدد تجزیه خود کویت است. هدفش هم از این کار آن است که می‌گویند چون ما نتوانستیم بغداد را توسط تکفیری‌ها ساقط کنیم باید به کویت دسترسی پیدا کنیم تا از آن طریق در بصره و ناصریه بتوانیم فعالیت کنیم. عربستان می‌خواهد بعد از آن‌که در جنوب یمن تثبیت شد در دریای شمال و خلیج‌فارس هم حضور پیدا کند. ما دوستانه به دولت عربستان می‌گوییم همین مقدار ناامنی در منطقه هم به ضرر منطقه است.

رضایی همچنین در این نشست از تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست قوه قضاییه خبر داد.

 

اظهاراتی تکراری درباره تحریم‌های ایران

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در حاشیه نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه بیست در آنکارا گفت، کاهش تحریم‌های ایران منوط به انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت هسته‌ای این کشور است. به گزارش میزان، او با تکرار ادعاهای همکاران خود در مورد ایران تاکید کرد: تحریم‌های مرتبط با تروریسم و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه باقی می‌ماند.

 

اعلام مهمانان این هفته کمیسیون برجام

نایب‌رئیس‌کمیسیون ویژه از حضور سعید جلیلی، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف در نشست‌های هفته جاری کمیسیون برجام خبر داد. منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد: نخستین جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در هفته جاری با حضور محمدجواد ظریف یا عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان، برگزار خواهد شد.

 

آغاز کلنگ‌زنی 2 نیروگاه هسته‌ای تا پایان امسال

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از آغاز کلنگ‌زنی دو نیروگاه بوشهر تا ماه‌های پایانی امسال خبر داد. او در واکنش به اظهارات اخیر رئیس شرکت روس اتم مبنی بر این که «کار ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران آغاز شده و در حال حاضر کارهای طراحی و هماهنگی انتخاب مکان انجام می‌شود»، به ایلنا گفت: منظور این خبر انجام کارهای مقدماتی و آماده‌سازی‌های لازم است.

 

مخالفت 2 سناتور دموکرات با فیلی‌باستر

با وجود این که پیش از این گفته می‌شد دموکرات‌ها می‌خواهند با افزایش عدد موافقان برجام در سنا، از حربه فیلی‌باستر یا «به تاخیراندازی» برای از دستورکار خارج کردن برنامه جامع اقدام مشترک استفاده کنند، ولی دیروز دو سناتور دموکرات با وجود اعلام حمایت از برجام اعلام کردند قصد دارند به ۵۴ نماینده جمهوریخواه بپیوندند و مانع پیشروی حربه «به تأخیراندازی» شوند. این درحالی است که تسنیم خبرداده است «درک کیلمر» نماینده دموکرات کنگره از ایالت واشنگتن اعلام کرده در رأی‌گیری آتی از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت خواهد کرد.

 

نظر وزیر امور خارجه چک درباره برجام

وزیر امور خارجه جمهوری چک با ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: این توافق، آغازگر فصلی جدید در روابط جمهوری چک با جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش ایرنا، لوبومیر زائورالک دیروز در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و جمهوری چک افزود: جمهوری چک از توافق هسته‌ای بین ایران و طرف‌های اروپایی بسیار خوشحال و امیدوار است که تا اوایل سال آینده گام‌های بسیار مهمی در روابط دو کشور برداشته شود.

 

رسولی: عارف صدارت 2 وزارتخانه را نپذیرفت

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که «بعید می‌دانم آقای عارف از نامزدی انتخابات مجلس آینده استنکاف کند»، تاکید کرد «عارف به رقابت با روحانی در سال 96 نمی‌اندیشد». او در گفت‌وگوی تفصیلی خود با تسنیم همچنین بیان کرد: «آقای روحانی آقای عارف را برای دو وزارتخانه دعوت کرد. وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات که آقای دکتر عارف ضمن تشکر این دو پست را نپذیرفت و دولت نیز به کار خود ادامه داد. دلیل این که این دو پست را نپذیرفت، تشخیص او بود که آن گونه که باید مؤثر باشد، نخواهد بود و در حوزه مدنی و عمومی مؤثرتر خواهد بود و دوم این که در عرف اداری نیز پسندیده نیست وقتی کسی نفر دوم یک دولت است، مسئولیت یک وزارتخانه را برعهده گیرد.»

***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات