تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۶۴
گفت‌وگو با ابراهیم اصغر‌زاده؛

اصولگرایان با سکوت در برابر افراطیون بازنده انتخابات مجلس خواهند بود


ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر این‌که «زیرکی روحانی به این بود که سیاست خارجی را به زندگی مردم متصل کرد معتقد است که نکته مهم شعارهای انتخاباتی روحانی مخالفت با تداوم رویکرد دولت احمدی نژاد در حوزه روابط بین‌الملل بوده است.» او هم‌چنین با اشاره به وضعیت اصولگرایان در عرصه سیاسی کشور،‌ گفت: چنانچه امروز اصولگرایان بخواهند با چشم‌پوشی از اتفاقات گذشته به سکوت خود در برابر افراطیون ادامه بدهند و مرز معینی میان خود و گروه‌های تندرو ایجاد نکنند، مانند انتخابات‌های 76 تا 92 که بازنده بودند، در انتخابات مجلس نیز بازنده خواهند بود.

ابراهیم اصغرزاده در گفت‌گو با ایسنا، در ازریابی وضعیت ایران بعد از توافق هسته‌ای با تاکید بر اینکه باید شرایط پس از توافق را با شرایط بعد از عدم توافق سنجید ،اظهار کرد: قطعاً در شرایط عدم توافق، وضعیت کشور چه در حوزه اقتصادی، چه مسائل امنیتی و چه به لحاظ سیاسی با بحران مواجه می‌شد.

در صورت عدم توافق، کشور به سمت جنگ پیش می‌رفت

وی با بیان اینکه «گردنه توافق موقعیت ما را فوق‌العاده مستحکم کرده است»، تصریح کرد: گرچه ممکن است امتیازاتی داده باشیم، اما در صورتی که بخواهیم شرایط روز سه‌شنبه 23 تیر که از رسانه‌ها اعلام شد توافق به سرانجام رسیده را با زمانی که خبر عدم دستیابی به توافق مقایسه کنیم، در آن زمان باید می‌دیدیم که چه اتفاقاتی می‌افتاد.این فعال سیاسی ادامه داد: در آن شرایط قطعاً بازارهای مختلف سرمایه‌ای کشور سقوط می‌کرد و بحران اقتصادی همه جا را فرا می‌گرفت. در صورت عدم توافق قطعاً وضعیت ما تبدیل به وضعیت نامطلوبی می‌شد و کشور به سمت جنگ پیش می‌رفت؛ چراکه در شرایطی قرار داشتیم که طی آن یک اجماع علیه ما شکل گرفته بود و بواسطه‌ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، ایران بعنوان عامل تهدید جامعه جهانی و بین‌المللی و صلح جهانی ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گرفته بود.

اصغرزاده با بیان اینکه از شامگاه روز تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت و تضمین و تصویب توافق وین از سوی نمایندگان کشورهای دنیا، اجماعی جهانی در حمایت از این توافق ایجاد شده است، اظهار کرد: امروز بر اساس این قطعنامه، شورای امنیت به همه کشورهای دنیا می‌گوید که اگر کسی زیر این توافق بزند با من طرف است. امروز این اجماع جهانی از این توافق صیانت می‌کند و می‌گوید که باید ایران را از ذیل فصل 7 بیرون آورد.وی معتقد است که پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دنیا به ایران نگاه دیگری دارد و در همین راستا ما نیز باید به دنیا نگاه دیگری داشته باشیم.این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه امروز با دو متن روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با قطعنامه حدود 17-18 صفحه‌ای سازمان ملل یک متن توافق وین که حدود 160 صفحه است مواجه هستیم.اصغرزاده ادامه داد: مسئولین کشور از تمام جزئیات متن توافق وین اطلاع داشته و دارند و شوخی است که بگوییم که ظریف و قوه مجریه صرفا با تلاش خود این توافق را انجام داده‌اند. همچنین ساختار سیاسی جمهوری اسلامی نیز به گونه‌ای نیست که نماینده جمهوری اسلامی ایران فقط با ابتکار عمل خود توافقی را انجام دهد؛ چرا که او در حال نمایندگی کل نظام است.وی گفت: البته در قطعنامه وضعیت متفاوت است و اگر چه قطعنامه از درون متن وین به شورای امنیت انتقال پیدا کرد، اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل لازم‌الاجراست و بنابراین دارای مسیر خاصی است.

مجلس و شورای عالی امنیت ملی در موضوع توافق وین حق وتو دارند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی امروز هر دو دارای حق وتوی توافق هستند»، اظهار کرد: این‌که ما در داخل نسبت به قطعنامه و توافق چه مسیری را طی کنیم بستگی به مسائل داخلی خودمان دارد. چه مجلس به عنوان قوه مقننه و چه شورای امنیت ملی با توجه به اختیارات خود هر دو ضمن این‌که از جزئیات مطلع بودند، الان حق وتو هم دارند و می‌توانند کل توافق را بپذیرند یا رد کنند. اما درباره این‌که بخواهند وارد جزئیات شوند و بخشی از آن را اصلاح و ترمیم کنند؛ این اقدام چه در ایران و چه در کنگره بخواهد صورت بگیرد، تمام توافق را به هم می‌ریزد و دوباره دور ماراتنی از مذاکرات را در آینده آغاز می‌کند.اصغر زاده با بیان این‌که «قطعنامه، کشورهای دنیا را ملزم به پذیرش توافق می‌کند»،گفت: این قطعنامه دوره‌ای 90 روزه دارد و پس از آن ایران تمام چیزهایی را که انتظار داشت به دست خواهد آورد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «شاید در قطعنامه سازمان ملل مواردی فراتر از توافق وین باشد که در داخل حرف و حدیث‌هایی ایجاد کند»، اظهار کرد: باید متوجه باشیم که می‌توان قطعنامه را اجرا نکرد اما فراموش نکنیم که ما با کشورهای 1+5 به توافق رسیده‌ایم.این فعال سیاسی در ادامه با مقایسه قطعنامه‌های 598 و 2231 شورای امنیت سازمان ملل، خاطرنشان کرد: قطعنامه 598 در سال 66 در شرایطی به تصویب رسید که ما به لحاظ لجستیک، دیپلماتیک و پشتوانه‌های فنی و علمی فوق‌العاده مانند ماجرای پایان اشغال سفارت آمریکا و همچنین آزادی گروگان‌ها ضعیف بودیم. بنابراین چه قرارداد الجزایر و چه قطعنامه 598 هر دو تجربه‌ای بودند که ما را در مقابل حقوق بین‌الملل قرارداد و در هر دو آن دانش و تخصص حقوقی ما ضعیف بود.وی با بیان این‌که «در هر دو مورد مذکور ما متضرر شدیم»، گفت: با این وجود جامعه این دو موضوع را پذیرفت؛ چراکه این دو قرارداد چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ یدئولوژیک دارای مشروعیت بود.

ایران قطعنامه 598 را بنا به مصالح آن پذیرفت

این فعال سیاسی با اشاره به روند پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران اظهار کرد: طی نامه‌ای که امام (ره) به مناسبت حج صادر کردند، از این توافق با عناوینی نظیر تصمیم تلخ و نوشیدن جام زهر، یاد کردند. این‌ها همه نشان می‌داد که ایران قطعنامه 598 را بنا به مصالح نظام پذیرفت.وی با اشاره به مخالفت برخی با پذیرش قطعنامه 598 اظهار کرد: در آن زمان عده‌ای راه افتادند و مدعی شدند که با پذیرش قطعنامه، مرتکب اشتباه شدیم و جزئیات این قطعنامه به ضرر ما بوده، اما اقدام به پذیرش آن توسط امام (ره) باعث شد که افکار عمومی دنیا نظر و تصورشان از ایران عوض شود و بعد از حمله عراق به کویت توسط صدام حقانیت ایران در جنگ معلوم شود. پذیرش قطعنامه، ایران را از یک کشور درگیر جنگ وارد فرآیندی سیاسی کرد که طی آن به دنیا ثابت می‌شد، ایران قواعد بین‌المللی را رعایت می‌کند و مظلوم واقع شده است.

آن‌چه که در وین صورت گرفت، منافع ملی ایران را تامین می‌کند

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «در ارزیابی قطعنامه 598 باید شرایط حاکم بر قطعنامه و عبور از جنگ را ملاک قرار دهیم»، خاطر نشان کرد: در مورد توافق وین هم همین‌گونه است؛ اگر توافق وین صورت نمی‌گرفت و عملیات نظامی و جنگی رخ می‌داد، اختلافات میان ایران و کشورهای منطقه تشدید می‌شد. از ادبیات غرب و اسرائیل می‌فهمیم که در صورت عدم توافق آنها آمادگی داشتند که این اجماع جمعی را به سمت یک درگیری نظامی برای تخریب اماکن هسته‌ای بکشانند. آن‌چه که در وین صورت گرفت، منافع ملی ایران را تامین می‌کند و موقعیت ما را در منطقه و جهان ارتقا می‌بخشد؛ هرچند که ممکن است در جزئیات آن ایراد داشته باشیم اما نباید فراموش کنیم که اگر این توافق صورت نمی‌گرفت، شرایط ایران به مراتب بدتر از موقعی بود که 598 را نمی‌پذیرفت.

ملاقات‌های ظریف و کری حکایت از آن داشت که بازی ما در گروه 1+5 با آمریکا است

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به مذاکرات دوجانبه میان وزرای خارجه ایران و آمریکا، تاکید کرد: ملاقات‌های بین ظریف و کری حکایت از آن داشت که بازی ما در گروه 1+5 با آمریکا است و اهمیت توافق نیز به همین دلیل است؛ چرا که اگر قرار بود بین ما و روسیه یا بین ما و چین توافقی صورت بگیرد، موضوع این‌قدر اهمیت پیدا نمی‌کرد.وی با بیان این‌که «توافق بین دو دوست خیلی مهم نیست، بلکه زمانی یک توافق ارزشمند می‌شود که بین دو قطب شکل بگیرد»، اظهار کرد: به همین دلیل توافق sal1 و مذاکراتی که بعد از بحران موشکی خلیج خوک‌ها بین شوروی و آمریکا شکل گرفت به عنوان یکی از مذاکرات بسیار مهم جلوه کرد.اصغرزاده گفت: زمانی که ایران در نقطه مقابل آمریکا قرار گرفت، توافق وین در مقیاس جهانی اهمیت پیدا کرد و با توافق‌های SALT یک و دو مقایسه شد. به هر حال این توافق را به دلیل اجماعی که پشت آن قرار گرفته در عرصه بین‌الملل یک فرصت تاریخی می‌بینند؛ همان اجماعی که با بی‌درایتی دولت قبل، منجر به تصویب 6 قطعنامه در فاصله 6 سال شد و پرونده هسته‌ای ایران را ذیل فصل 7 تعریف کرد، به همان دلیل و با همان توان آن اجماع با هوشمندی ایران در مذاکرات وین انتقال یافت و پشت سر توافق وین قرار گرفت و این این یک پیروزی برای ایران و کادر دیپلماسی ایران است.

میان ترکیب مجلس ‌آینده و نحوه اجرای توافق وین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد

وی همچنین درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده نیز با اشاره به رابطه میان اتفاقات احتمالی پس از توافق وین و عملکرد دولت پس از توافق وین و ترکیب مجلس آتی»، اظهار کرد: میان ترکیب مجلس ‌آینده و نحوه اجرای توافق وین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. توفیق دولت طی 3 ماه ‌آینده در اجرای برنامه‌های خود و ترجمه و اجرای توافق وین در بخش‌های مختلف تاثیر بسیاری بر ترکیب احتمالی مجلس آینده خواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: اگر دولت در حوزه‌های اقتصادی دست و پای خود را گم کند، دچار ندانم‌کاری شود و نتواند پیش از انتخابات، کارنامه خوبی از عملکرد خود در مورد فاصله زمان پذیرش توافق وین تا انتخابات مجلس ارائه دهد، آثار تخریبی این سوءبرنامه دامن اصلاح طلبان را می‌گیرد و ترکیب مجلس آینده را به سمت اصولگرایان معتدل و اصولگرایی که ضمن نقد دولت احمدی نژاد، روی خوشی به دولت روحانی نشان می‌دهند، متمایل می‌کند. در این شرایط گرچه اصلاح طلبان دارای یک فراکسیون قابل توجهی خواهند بود اما نخواهند توانست مجلس را در اختیار بگیرند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در شرایطی که دولت بتواند در ادامه مسیر توافق وین، موفقیت‌هایی کسب کند، اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس با رای بالایی مواجه خواهند شد و اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب خواهند کرد.

در این شرایط آن‌ها می‌توانند بگویند همانطور که دولت روحانی را به قدرت رساندیم، پشت سر او ایستادیم و از او حمایت کردیم تا بتواند توافق اتمی را پیگیری کند، الان نیز در مجلس پشت دولت خواهیم بود تا بتواند برنامه‌های خود در حوزه‌های دیگر را پیش ببرد.وی با تاکید بر این‌که «جامعه باید نسبت به شعارهای انتخاباتی اصلاح طلبان در ایام انتخابات 94 باورپذیر باشد»، خاطرنشان کرد: اگر شعارهای انتخاباتی اصلاح طلبان برای جامعه باورپذیر باشد جامعه آن‌ها را باور کند، قطعاً رای بالایی در انتخابات آتی خواهند داشت. وی حضور طیف نزدیک به دولت یازدهم را دیگر ترکیب احتمالی مجلس آتی دانست و گفت: در پیش‌بینی ترکیب احتمالی مجلس شورای اسلامی با حالت سومی مواجه هستیم که آن تشکیل مجلس حول محور اعتدال خواهد بود. در این وضعیت مجلس مانند شرکت‌های سهامی تشکیل خواهد شد که در آن 50 درصد از اصلاح‌طلبان و 50 درصد از اصولگرایان طرفدار دولت اعتدال حضور خواهند داشت.

بعید است که دولت قصد دخالت مستقیم در انتخابات مجلس و ترکیب آن را داشته باشد

این فعال سیاسی با بیان این‌که «بعید است که دولت قصد دخالت مستقیم در انتخابات مجلس و ترکیب آن را داشته باشد»، به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر عدم مداخله دولت در انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت بخواهد در انتخابات مداخله کند، به واسطه در اختیار داشتن ابزارها، دستگاه‌های اجرایی و منابع مالی و سرمایه‌های اجتماعی، با حضور طرفداران خاص خود به عنوان گروه‌های معتدل، می تواند ترکیب مجلس را تغییر دهد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به وضعیت فعلی اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته اصلاح‌طلبان صبر و انتظار و حمایت از دولت و نوعی استفاده‌ درون سازمانی از رفتار دولت را مبنای رفتار تاکتیکی خود قرار داده‌اند اما استراتژی خاصی را دنبال نکرده‌اند.اصغرزاده با تاکید بر این‌که «اصلاح‌طلبان باید یک استراتژی منطقی را پیگیری کنند و تاکتیک‌های خود را ذیل آن تعریف نمایند»، تاکید کرد: در حال حاضر اصلاح طلبان دارای یک استراتژی مشخصی نیستند و به لحاظ گفتمانی نیز با ضعف‌هایی مواجه هستند.

وی همچنین با بیان این‌که «اصلاح‌طلبان غیر از ضعف در استراتژی، دچار نوعی خلا تئوریک در حوزه اجتماعی هستند»، اظهار کرد: به واسطه اقداماتی در سال‌های گذشته،‌ به اصلاح‌طلبان اجازه داده نشد که دارای یک سازمان سراسری در جامعه باشند. دولت قبل هزینه تشکیلات اصلاح‌طلب را بسیار بالا برد.این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ماه‌های آینده فارغ از نتیجه انتخابات و سهم اصلاح‌طلبان از مجلس آتی، فرصت خوبی است که اصلاح‌طلبان به گفتمان سازی بپردازند. همچنین به واسطه اراده‌ دولت به برگزاری انتخاباتی رقابتی، سالم و منصفانه اصلاح‌طلبان می‌توانند با استفاه از چهره‌های جدید خود و با سازماندهی قوی‌تر از گذشته با استفاده از اصل غافلگیری، همان کاری که در انتخابات 92 انجام دادند را مجدداً تکرار کنند.

اصولگرایان با سکوت در برابر افراطیون در انتخابات مجلس نیز بازنده خواهند بود

اصغرزاده همچنین با اشاره به وضعیت اصولگرایان در عرصه سیاسی کشور،‌ گفت: چنانچه امروز اصولگرایان بخواهند به از اتفاقات دوران گذشته چشم‌پوشی کنند و به سکوت خود در برابر افراطیون ادامه بدهند و مرز معینی میان خود و گروه‌های تندرو ایجاد نکنند، مانند انتخابات‌های 76 تا 92 که اصولگرایان معتدل و گروه‌های سنتی و محافظه‌کار بازنده بودند، در انتخابات مجلس نیز بازنده خواهند بود.وی خاطرنشان کرد: آن‌ها زمانی می‌توانند خود را بازسازی و مرزشان را با تندروها تعیین کنند که تکلیف خود با مسائلی نظیر حقوق شهروندی، مسائل اقتصادی و بین‌المللی را روشن کرده و نگاه امنیتی‌شان به حوزه‌های مختلف در داخل کشور را تغییر دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات