تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۹۱۹

اخبار ویژه روزنامه‌ها 17 شهریور


روزنامه کیهان **

از شیطان چه خبر؟ منتظریم تشریف بیاورند!

مدیر یک روزنامه غربگرا ابراز امیدواری کرد سفارت آمریکا در ایران در میان مدت بازگشایی شود.

سایت آریا ضمن مصاحبه‌ای تریبون را به مدیر روزنامه شرق (مهدی رحمانیان) سپرد تا همزمان با هشدار مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقلای استکبار برای گشایش دفتر حافظ منافع و... بگوید گشایش سفارت ایران و آمریکا دور از انتظار نیست(!)

رحمانیان درباره روابط ایران و آمریکا پس از توافق هسته‌ای گفت: در کوتاه مدت در مناسبات ایران و آمریکا اتفاق خاصی نخواهد افتاد. البته در دوره اوباما یک اتفاقاتی خواهد افتاد اما شاید اتفاق برجسته و مهمی نباشد مانند موضوع انگلیس که به گشایش سفارت در تهران کشیده شد به این گستردگی نباشد. اما قطعا فضایی ایجاد خواهد شد که با بهبود روابط در حوزه‌هایی  پیش برویم و نهایتا دور از ذهن نیست که سفارت کشورها باز شود چون کوبا پس از 50 سال سفارتها را باز کردند ما هم در نهایت در یک دوره میان مدت به یک تفاهمی خواهیم رسید.

گفتنی است روزنامه شرق از روزنامه‌هایی است که مشخصاً در طول 7-8 سال اخیر مشغول بزک کردن سیمای شیطان بزرگ و قبح‌زدایی از رابطه با آمریکا بوده است... این روزنامه زمانی به صراحت نوشت که اگر تقوای اتمی داشته باشیم آمریکا به ما اجازه می‌دهد مانند پاکستان حتی بمب اتمی هم داشته باشیم(!)

رحمانیان همچنین در مصاحبه با آریا خواستار معامله بر سر سوریه و یمن شده و می‌گوید: نمی‌توان عربستان را نادیده گرفت و من تصور می‌کنم در این بحث بتوانیم به نقطه مثبتی برسیم، چون خود عربستانی‌ها پی بردند که بدون حضور ایران نمی‌توانند مسائل منطقه را حل کنند. شنیده شده است که حتی عربستانی‌ها پیغام‌هایی دادند که ما در سوریه چگونه عمل کنیم و آنها در یمن چگونه عمل کنند که بتوان به یک نقطه مشترک رسید.

یادآور می‌شود سایت آریا توسط امیر محبیان از عناصر شبه اصولگرا که ارتباطات ارگانیک با برخی محافل اصلاح‌طلب و دولتی دارد، اداره می‌شود.

 

اختلاف مقامات اقتصادی دولت سرانجام به کجا می‌رسد؟

تشدید اختلاف‌نظر مقامات ارشد اقتصادی، سرانجام پای این ماجرا را به روزنامه‌های حامی دولت نیز کشاند.

روزنامه آرمان با بیان اینکه «دولتمردان بر سر مسائل حساس اقتصادی هم‌نظر نیستند» نوشت: اگر چه به نظر می‌رسد دولتمردان ارشد در موارد بسیاری هم‌عقیده و همراه هستند اما در میان دولتمردان ارشد اختلافاتی هم دیده می‌شود؛ تا جایی که پای روحانی و نوبخت به حل اختلافات گشوده شد. این اختلافات بر سر چه مسائلی است؟ به گزارش اقتصاد نیوز، شاید یکی از مهم‌ترین اختلاف‌های دیدگاه اخیر را بتوان اختلاف میان رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر سر ماجرای قیمت خودرو و ادبیات خاص آقای وزیر دید. آن‌طور که ایسنا به نقل از حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور منتشر کرده بود «دکتر روحانی درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریم‌کنندگان خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی به نعمت‌زاده تذکر داده و به وی گفته باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد.»

اختلاف دیگر، میان رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس صندوق توسعه ملی است. اختلافی که اظهارات تند هفته گذشته صفدر حسینی از آن پرده برداشت و این موضوع را رسانه‌ای کرد. صفدر حسینی ابتدا در نشست اتاق تهران و بعد از آن در گفت‌وگو با مهر انتقادات بی‌سابقه‌ای نسبت به عملکرد بانک مرکزی مطرح کرد و گفت: بانک مرکزی احساس می‌کند، پول صندوق توسعه ملی مشاع است و حق سرمایه‌گذاری دارد. این بانک عادت کرده که با پول درآمدهای نفتی کار کند. اما انتقادات حسینی به همین موارد محدود نشد و وی از رویه بانک مرکزی درباره منابع صندوق توسعه ملی گلایه کرد و گفت: «بانک مرکزی متاسفانه محرم خوبی برای پول‌های صندوق توسعه ملی در گذشته نبوده، منابع ما نزد بانک مرکزی است و باید پروژه‌هایی که این صندوق معرفی می‌کند، در اولویت پرداخت قرار گیرد نه اینکه بانک مرکزی برای بخش‌های دیگری که دلخواه خودش است، هزینه کند.» حسینی با اعلام استقلال‌خواهی از بانک مرکزی از نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور و گزارش تخلفات بانک مرکزی هم خبر داد. اما روز بعد معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «واقعیت این است که از سخنان رئیس صندوق تعجب کردم. ما رابطه خیلی نزدیک و خوبی داریم و همیشه به راحتی امکان ارتباط و انعکاس نظرات و رفع ابهامات بین صندوق و واحد مربوطه در بانک مرکزی وجود دارد، بنابراین هرگونه سوال یا ایرادی را می‌توانند با مقامات ارشد بانک مطرح بفرمایند.» اما حسینی اعلام کرده که درباره تخلفات بانک مرکزی نامه‌ای به روحانی نوشته و موارد تخلف را گزارش داده است و باید منتظر ماند و دید این اختلاف چقدر است و چگونه حل خواهد شد.

آرمان ادامه می‌دهد: اما تنها صندوق توسعه ملی نیست که به دست‌اندازی بانک مرکزی بر منابع ارزی‌اش انتقاد دارد. خود بانک مرکزی هم در جایگاه شاکی قرار دارد و درباره تامین اعتبارات سایر بخش‌ها و وزارتخانه‌ها اختلاف‌نظراتی با دولتمردان دارد. ولی‌الله سیف در گفت‌وگویی که با شماره ویژه هفته‌نامه تجارت فردا داشته از اختلاف خود با محمدرضا نعمت‌زاده پرده برداشت. اختلافی که ریشه در فشار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بر بانک مرکزی برای تامین مالی بنگاه‌ها دارد. بخش صنعت در انتظار منابعی برای خروج از رکود است و در این میان سیف در معرض فشار قرار دارد که چرا نقدینگی مورد نیاز را تامین نمی‌کند.

اما در سوی دیگر ماجرا، هم داستان مهار تورم با کمک سیاست‌های انقباضی است و هم کمبود نقدینگی بانک‌ها. همین عاملی است که اختلاف‌نظر در میان دو عضو ارشد کابینه بالا بگیرد. چون یکی نیازمند اعتبار است و دست دیگری در تامین آن بسته است. اما سیف تنها با نعمت‌زاده اختلاف دیدگاه ندارد. مواردی از اختلاف دیدگاه میان وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیده می‌شود. اگرچه بانک مرکزی و وزارت راه دولت یازدهم برخلاف دولت قبل بر سر تامین اعتبارات مسکن مهر اختلافی نداشتند و آخوندی معتقد بود اعتبارات مسکن مهر از مکان دیگری باید تامین شود، اما این اختلاف دیدگاه درباره وام مسکن دیده می‌شود. طرح افزایش وام مسکن بعد از تایید آخوندی و معاون اول رئیس‌جمهور مدتی در انتظار تایید سیف ماند و در نهایت زمانی که سیف هم داستان افزایش وام را پذیرفت، آخوندی درخواست کرد تا حد ممکن علاوه بر بانک مسکن دیگر بانک‌ها هم درگیر تامین اعتبارات وام مسکن شوند و بارها بر این موضوع تاکید و پافشاری کرد. اما سیف در این مورد گویا نظر دیگری داشت.

صادرات برق هم محل اختلاف‌نظر وزیر نیرو و نفت شده است. در هفته دولت بيژن نامدار زنگنه و حمید چیت‌چیان در دو نشست خبری جداگانه دو واکنش متفاوت به صادرات برق از خود نشان دادند. در حالی بیژن نامدار زنگنه، وزارت نیرویی‌ها را به ارزان‌فروشی برق متهم می‌کند که حمید چیت‌چیان، صادرات برق را اقتصادی می‌داند. اما داستان این اختلاف دیدگاه تازه نیست و مدت‌هاست که میان این دو وزارتخانه در جریان است. چیت‌چیان در نشست خبری اخیر خود گفته است: «اصل صادرات برق نیاز به مذاکره با هیچ دستگاهی ندارد. اگر ایران که بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز جهان است، نتواند برق تولید و صادر کند پس صادرات برق در کجای جهان و برای کدام کشورها اقتصادی است؟» اما همان روز زنگنه در نشست خبری دیگری خطاب به وزارت نیرو خواست که مفت‌فروشی برق را متوقف کنند.

 

معاون وزیر خارجه استدلال روحانی را رد می‌کند

پس از 2 ماه انکار مقامات دولت و وزارت‌خارجه، معاون وزیر خارجه اذعان کرد توافق برجام الزام‌آور است.

اهمیت تازه‌ترین اظهارات عراقچی در این است که برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت و... تا قبل از فصل‌الخطاب رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تصمیم‌گیری مجلس از سوی نمایندگان ملت، مدعی بودند برجام نباید در مجلس تصویب شود چون اصلا تعهدآور نیست بلکه مکانیزم اجرایی ان‌پی‌تی است که به صورت داوطلبانه اجرا می‌شود!

اما عباس عراقچی دیروز در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تصریح کرد: برجام، ضمیمه قطعنامه و بخشی از قطعنامه است. ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد و به لحاظ حقوقی برابر است با قطعنامه‌های شورای امنیت و به لحاظ حقوق بین‌الملل برای کشورها و دولت‌ها الزام‌آور  می‌شود.

وی می‌افزاید: قطعنامه بخشی از برجام نیست. اگر برجام را نقض کنید، قطعنامه را نقض کرده‌اید. اگر قطعنامه نقض شود ساز و کاری برای بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

اذعان معاون وزارت خارجه به الزام‌آوری برجام در حقیقت تأیید بر این واقعیت است که برجام به اعتبار تعهد‌آور بودن، مشمول اصول 77 و 125 قانون اساسی در زمینه الزام‌ بررسی و تصویب توافقات تعهدآور بین‌المللی در مجلس است؛ همچنان که اظهارات آقای روحانی مبنی بر داوطلبانه بودن اجرای برجام را هم زیر سوال می‌برد.

یادآور می‌شود حدفاصل سال‌های 82 تا 84 نیز برخی محدودیت‌ها و تعلیق‌ها به اسم اقدام داوطلبانه به اجرا درآمد و تعلیق 6 ماهه 2/5 سال به طول انجامید. زمانی هم که ایران به خاطر بدعهدی طرف غربی به تعلیق‌های داوطلبانه پایان داد، طرف غربی شروع به صدور قطعنامه علیه ایران کرد.

این نکته نیز گفتنی است که به اعتبار عدم توازن و همزمان نبودن تعهدات طرفین در برجام، و نیز برگشت‌ناپذیری تعهدات مقابل در مقابل برگشت‌پذیری وعده تعلیق یا توقف تحریم‌ها، لازم است ایرادهای جدی برجام برطرف شود و در غیر این صورت غیرقابل اجراست.

 

مسیر صعودی نرخ ارز برخلاف هیجان لوزان و وین

 

 

قیمت ارز این روزها بالاترین نرخ را در سال جاری تجربه می‌کند و از جمله دلار به بالای 3400 تومان صعود کرده است. این در حالی است که در بحبوحه بیانیه هسته‌ای لوزان و توافق وین ادعا می‌شد گشایش‌های اقتصادی در راه است و از جمله ارزش پول‌ ملی بیشتر خواهد شد. اکنون 5 ماه از بیانیه لوزان و حدود 2 ماه از توافق وین می‌گذرد.

روزنامه شرق دیروز در گزارشی نوشت: دلار هر روز رکورد جدیدتری را به نام خود ثبت می‌کند. این ارز عمده، خود را به سه هزار و 434 تومان رساند. این رکورد، بالاترین رکورد برای دلار در سال جاری محسوب می‌شود. مصطفی قدرتی، معامله‌گر ارز و سکه در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: دلار بعد از اینکه خود را به سه هزار و 434 تومان رساند. در اواخر بازار تا سه هزار و 428 تومان افت کرد. عوامل بانکی نیزهمچنان بر نرخی زیر سه هزار و 400 تومان اصرار دارند. دیروز نرخی که این گروه برای دلار اعلام کردند، سه هزار و 399 تومان بود. نکته‌ای که اغلب صرافان در بازار دیروز بر آن تاکید داشتند، کم بودن دلار نقدی در بازار بود؛ در حالی که متولی اصلی تزریق دلار به بازار بانک مرکزی است.

روزنامه اعتماد نیز در گزارش مشابهی خاطرنشان کرد: تقاضا و قیمت‌ها در 2 بازار سکه و ارز رشد کرده است. آخرین تحولات بازار طلا و ارز، از رشد 44 تومانی قیمت دلار و 500 تومانی قیمت سکه حکایت دارد. نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار طرح امامی یکشنبه در بازار 921 هزار و 500 تومان، بهار آزادی 920 هزار تومان، نیم سکه 471 هزار تومان، ربع سکه 261 هزار تومان و سکه گرمی 171 هزار تومان اعلام شد.

به گفته فعالان، در سومین ماه تابستان تقاضا در  بازار ارز بالا رفته است، تقاضایی که بیشتر به دو شکل «آربیتراژی» و «فصلی» وجود دارد. با بالا رفتن خریداران ارز، معامله‌گران غیررسمی نیز کوشش کرده‌اند با ایجاد جو روانی و حرکات هیجانی، دامنه نوسانات دلار را بیشتر کنند.

*************************************

روزنامه قدس ***

سفارت خانه های خود را بمباران‌کردند!

ایرنا: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات اعلام کرد که بمب افکن های عربستان سعودی و امارات سفارتخانه های خود را در صنعا پایتخت یمن بمباران کردند.

 

رقص صهیونیستها کنار مسجدالاقصی!

باشگاه خبرنگاران: بتازگی تصاويری از رقاصه های اسراییل کنار مسجدالاقصی به طور گسترده ای در اینترنت منتشر شده است.

 

اعدام هم نمی‌تواند پرونده را ببندد!

فرارو: امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس گفت: حتی گزینه اعدام هم نمی‌تواند پرونده بابک زنجانی را ببندد.

 

پرونده «حیران» روی میز سازمان بازرسی

تابناک: محمدحسین میرمحمدی، رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری از ارسال پرونده زمین‌خواری گردنه حیران به سازمان بازرسی به منظور تکمیل اطلاعات خبر داد.

 

ادعای ورود نيروهاي روس به سوریه

جام نیوز: یک سايت مصري ادعا کرد که تصاويري وجود دارد که اين تصاوير مربوط به ورود نظاميان ارتش روسيه به لاذقيه و زادگاه بشار اسد است.

 

حمله ائتلاف به داعش

باشگاه خبرنگاران : رویترز اعلام کرد که آمریکا و متحدان این کشور روز یکشنبه 21 بار مواضع گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه بمباران کردند.

 

خزانه عربستان ته کشید

جهان: ابراهیم العاصف وزیر دارایی عربستان اعتراف کرد با کاهش قیمت نفت بحران شدید مالی این کشور را فرا گرفته و پروژه‌های مختلفی که سال‌ها پیش تصویب شده به‌دلیل کمبود بودجه امکان اجرا ندارد و کسری بودجه این کشور نیز از ۳۹ میلیارد دلار فراتر رفته است.

 

لاوروف: فرستادن سلاح را به سوریه انکار نمی‌کنیم

باشگاه خبرنگاران: شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با تاکید بر اینکه به کمک به سوریه ادامه می دهد، اعلام کرده که هرگز ارسال تجهیزات نظامی به سوریه را که هدف از آن مبارزه با جنگ علیه داعش است را پنهان نکرده است.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* یک روزنامه‌نگار زن به همراه پدرش در منطقه قیاره در جنوب موصل اعدام شد. این اعدام که در ادامه سلسله جنایات گروه تروریستی – تکفیری – بعثی داعشی در عراق صورت گرفته است، خشم جوامع مطبوعاتی و رسانه‌ای عراق را برانگیخت. رسانه‌های عراقی اعلام کردند: عناصر داعش در زمستان گذشته، خانم «اخلاص غانم الساعاتی» روزنامه‌نگار عراقی را همراه پدرش دستگیر کرده و به مخفی‌گاه خود در 290 کیلومتری شمال بغداد انتقال دادند. به گفته این منابع، خانم ساعاتی خبرنگار یک روزنامه محلی وابسته به شورای استانی استان نینوا و پدرش نیز از عوامل توزیع این روزنامه بود. این پدر و دختر، با شلیک گلوله‌های مستقیم و با فاصله کوتاه در دم جان باختند.

* رسانه‌ها خبر از دستگیری سه دختر سوری به دست داعش دادند. گروه تروریستی داعش، سه دختر را در خیابان «تل ابیض» شهر «رقه» به جرم بلند خندیدن! دستگیر کرد. شهر رقه پایگاه اصلی داعش در سوریه است و این گروه تروریستی مناطق تحت سیطره خود در سوریه را از این شهر اداره می‌کند.

* دادگاه کیفری استان جده یک شهروند یمنی را به خاطر حمایت از جنبش انصارالله یمن به پنج سال زندان و 70 ضربه شلاق محکوم کرد.به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی الریاض نوشت اتهام این شهروند یمنی، فریاد حمایت از جنبش انصارالله در حرم مکی، پیگیری اخبار و گزارش‌های شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به جنبش انصارالله و چندبار ورود غیرقانونی و اقامت در عربستان اعلام شده است. دادگاه، این شهروند یمنی را به تحمل پنج سال زندان از زمان بازداشت براساس مفاد مختلف قانون قضایی سعودی و 70 ضربه شلاق در یک مرحله و اخراج از عربستان بعد از پایان محکومیت، محکوم کرد. وی همچنین از ورود به عربستان در آینده منع شده است.

*************************************

روزنامه خراسان ***

آريا مدعي شد

گويا در جديدترين تحول بنا بر اين شده است که اصلاح طلبان و حاميان دولت در حوزه هايي که جريان لاريجاني نامزد دارد کانديدا معرفي نکنند . اما خبر ديگر اينکه گعده نشيني هاي سياسي براي رسيدن به نتيجه واحد در مورد انتخابات بين چهره هاي اصلاح طلب ادامه دارد . موسوي لاري، صفدر حسيني و مجيد انصاري از جانب سيد محمد خاتمي و رجايي، محمد هاشمي و قدرت ا... عليخاني از جانب هاشمي رفسنجاني از افراد ثابت اين جلسات هستند .

 

رجا نيوز نوشت

سردار منتظرالمهدي، معاون اجتماعي و سخنگوي ناجا با برخي از دانشجويان معترض به بازگشايي سفارت انگليس که با برخورد تند برخي مأموران پليس مواجه شده بودند ديدار و از آنها دلجويي کرد. وي در اين نشست که در فضايي صميمي و دوستانه برگزار شد، تاکيد کرد: پليس قطعا با هرگونه بي قانوني درون مجموعه ناجا قاطعانه برخورد مي کند.

 

آريا نوشت

مقامات ايران و اتحاديه اروپا به زودي نشست هاي مهمي را برگزار مي کنند. به گزارش پايگاه اينترنتي « ترند » ، ظريف و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا قرار است نشست هاي مهمي را بين تهران و اعضاي اتحاديه اروپا ترتيب دهند.اين نشست ها احتمالا در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار مي‌شود .

 

جام نيوز نوشت

پايگاه آمريکايي ديسپچ (Dispatch) ايراني ها را "ملتي متحد" خواند و با اشاره به خطرات و دشواري هاي جنگ با ايران نوشت: آمريکا و جهان به توافق هسته اي با ايران نياز دارند. ديسپچ نوشت: براي مقابله با ايران، دستکم به 500.000 سرباز آمريکايي طي 10 سال زمان نياز است؛ کشوري که چهاربرابر از عراق بزرگتر بوده، جمعيتش دوبرابر عراق است و ملتي بسيار متحدتر دارد.

 

عصر خبر نوشت

معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست براي حضور در نشست تغييرات آب و هوا به پاريس سفر کرد. لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه در مقام رياست برگزاري بيست و يکمين اجلاس متعاهدين کنوانسيون در سفر خود به ايران از معصومه ابتکار رسما براي شرکت در نشست وزراي محيط زيست و تغييرات آب وهوا در پاريس دعوت کرده بود.

 

سايت 598 نوشت

جمعي از اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم که چندي پيش نيز اقدام به برگزاري تجمع عظيم طلاب و فضلا در مدرسه فيضيه در حمايت از حقوق هسته اي ملت ايران کرده بودند، در نامه اي سرگشاده ضمن تقدير از مواضع آيت ا... يزدي رياست محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم تذکر و توصيه اي را خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان داشته اند.در اين نامه آمده است :از رياست محترم مجلس شوراي اسلامي مي خواهيم که از به کار بردن ادبياتي که برجام را تمام شده تفسير مي کند به جد پرهيزکرده ؛ وظيفه و نقش تاريخي خود را در بررسي دقيق متن برجام در مجلس شوراي اسلامي به طور صحيح و خداپسندانه ايفا کند.

 

مجوز دولت به نوبخت براي خريد 31 ويتارا و 62 پژو

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به محمدباقر نوبخت، سازمان مديريت و برنامه ريزي مجاز شده است نسبت به خريد 31 دستگاه خودروي سواري سوزوکي گرندويتارا و 62 دستگاه خودروي سواري پژو پارس (ELX) از محل اعتبارات مصوب جهت واگذاري به زيرمجموعه هاي استاني اقدام کند. بر اساس اين ابلاغيه، سهميه هر يک از سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي استان ها توسط سازمان مديريت کشور تعيين مي شود.

 

گزارش يک مسئول از 80 هکتار ساخت و ساز غيرمجاز در شمال

بر اساس گزارش يک مقام مسئول در دولت به تعدادي از مسئولان اجرايي، اعلام شده است که علي رغم تلاش ها و تاکيدات صورت گرفته، در سالهاي گذشته فقط در اراضي حاشيه يکي از شهرهاي مهم شمال کشور، ساخت و سازهاي غيرمجاز در حجم وسيع و تراکم زياد صورت گرفته که سطح آن به 80 هکتار مي رسد. در اين گزارش همچنين اعلام شده است که برخي از اين ساخت و سازهاي غيرمجاز، تا 5 طبقه تراکم دارند که ضرورت اتخاذ تدابير شديد و برخوردهاي قانوني با اين تخلفات به شدت احساس مي شود.

************************************

روزنامه ایران******

سلطانی: اعدام هم نمی‌تواند پرونده زنجانی را ببندد

یک عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس معتقد است، حتی گزینه اعدام هم نمی‌تواند پرونده بابک زنجانی را ببندد. امیرعباس سلطانی نماینده بروجرد در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، با بیان اینکه «تا به حال قوه قضائیه پاسخ نامه نگاری مبنی بر تقاضای دیدار با زنجانی را نداده»، تأکید کرد: «تقاضای دیدار ما با بابک زنجانی از قوه قضائیه به هیچ‌وجه منتفی نخواهد شد.»

سلطانی با بیان اینکه «پیگیری پرونده بابک زنجانی از سوی نمایندگان تنها به شخص زنجانی ختم نمی‌شود»، تصریح کرد: «بابک زنجانی تنها ویترین بوده و ما به دنبال شناسایی کسانی هستیم که زنجانی را به هرحال ساخته و پرداخته کرده‌اند.» عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «حتی اعدام بابک زنجانی هم نمی‌تواند باعث بازگشت دارایی‌های مملکت شود، چرا که ما به دنبال دست‌های پشت پرده در پرورش بابک زنجانی هستیم و صرفاً با دست برداشتن از پرونده زنجانی موضوع مذکور را پایان یافته نمی‌بینیم.»

 

تشکر «اوباما» از «پاول» بابت حمایت از «برجام»

رئیس جمهوری امریکا در پیامی توئیتری از کالین پاول، وزیر خارجه ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری «جورج بوش»، به علت حمایت از «برجام» تشکر کرد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، در پیام توئیتری «باراک اوباما» آمده است: «کالین! از شما به دلیل حمایت از این طرح مهم برای کشور تشکر می‌کنم. شما با تجربه و تخصص خود از این طرح مهم حمایت کردید.»

 

مواضع ضدایرانی «اردوغان»

رئیس جمهوری ترکیه با ادعای اینکه «ایران و روسیه مسئول بروز بحران آوارگان در اروپا هستند»، گفت: «این کشورها هرگز به دنبال میانجیگری در اوضاع سوریه نیستند، آنها همواره از بشار اسد حمایت کرده‌اند. آنها هرگز به این موضوع که چگونه باید این رهبر ظالم را از قدرت ساقط کرد فکر نمی‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما» به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، «اردوغان» ادامه داد: «کارهایی است که ایران و روسیه باید انجام دهند. آنها کشورهای حامی سوریه هستند. من این موضوع را به طور علنی اعلام می‌کنم زیرا قبلاً در این خصوص با آنها (رهبران روسیه و ایران) صحبت کرده‌ام. چاره‌ای جز گفتن این مطلب ندارم زیرا ناراحت هستم. ایران و روسیه سلاح و پول در اختیار بشار اسد قرار می‌دهند و از رژیم سوریه حمایت می‌کنند. همه تلاش‌های آنها در جهت حذف مخالفان (سوری)‌ قرار دارد.» اردوغان همچنین ادعایی عجیب را مطرح کرد و گفت: داعش با رژیم سوریه منسجم عمل می‌کند و در حال حاضر بزرگترین حامی این گروه است و آنهایی که نهایت تلاش خود را برای بقای این رژیم به کار گرفته‌اند، مسئول بروز این فجایع هستند.

 

واردات 14 تن «سنگ پا» در دولت سابق

«ایلنا» در گزارشی ضمن اشاره به اینکه «در دولت احمدی‌نژاد مردم ایران روز به روز فقیر و فقیرتر شدند، دیگر کمتر ایرانی قادر به خرید تولیدات درجه یک و 2 بود به طوری که حتی اگر امروز در یک محل، اجناسی با قیمت پایین به فروش برسد عموم مردم مشتری آن کالا خواهند بود و این نتیجه هشت سال تلاش دولت مهرورزی است»، نوشت: «حجم برخی اقلام به میزان 830 تن مداد تراش و تیغه، 247 تن مداد پاک‌کن، 780 تن میخ، میخ سر پهن و پونز، 780 کیلو رخت آویز چوبی، 713 تن سیر، 388 تن عدس، 184 تن زردچوبه، 48 تن نخود فرنگی، 160 تن قرقره و ماسوره، 160 کیلو خمیر بازی، یک تن انواع شمع، 14 تن سنگ پا، 16 تن واکس کفش، 10 تن زیپ و 35 تن سوزن دوزندگی بوده است.»

************************************

روزنامه جام جم**

نظر شورای نگهبان درباره ماهیت حقوقی برجام

گزارش بررسی ابعاد حقوقی برجام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای نگهبان منتشر شد. به گزارش تسنیم، در این گزارش، پس از بررسی ماهیت حقوقی برجام، به لزوم تصویب آن توسط مجلس اشاره شده است. همزمان حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرگزاری صداوسیما، روند بررسی برجام را در مجلس شورای اسلامی مثبت ارزیابی کرد و درباره همکاری وزارت خارجه و مجلس در بررسی سند مشترک وین گفت: با ابتکار رسانه ملی در پخش جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام فرصت خوبی ایجاد شده که وزارت خارجه از آن استقبال می‌کند.

 

دموکرات‌ها دست به دامن فیلی‌باستر می‌شوند

با وجود برخی انتقادات از راهکار فیلی‌باستر برای از دستورکار خارج کردن برجام در کنگره آمریکا، هری رید، رهبر اقلیت سنای آمریکا تائید کرد، دموکرات‌های سنا تلاش خواهند کرد از فیلی‌باستر (تاکتیک به‌ تاخیراندازی) برای جلوگیری از رسیدن توافق هسته‌ای به مرحله‌ای که نیاز به وتوی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دارد، استفاده کنند. ایرنا به نقل از واشنگتن‌تایمز نوشت: با حمایت 38 دموکرات از توافق هسته‌ای، برای این که دموکرات‌ها بتوانند از فیلی‌باستر استفاده کنند اوباما سه رای تا 41رای لازم برای فیلی‌باستر فاصله دارد.

 

اشتباه سعودی‌ها در حمایت از تروریسم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به حمایت عربستان سعودی از تروریست‌ها در یمن و سوریه تاکید کرد، کمک سعودی‌ها به تروریسم اشتباه است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاه دوستی و برادرانه به همه کشورهای منطقه دارد و درباره سرنوشت مسلمانان حساس است.

 

آیت‌الله نوری‌همدانی: برجام در حوزه علمیه مطالعه شود

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، با بیان این که ما باید آن قدر به تحصیلات خودمان عمق ببخشیم که بتوانیم پاسخگوی تمامی مسائل باشیم، اظهار کرد: شورای عالی و مدیریت حوزه باید تدبیری بیندیشند که حوزه بیش از این در مسائل سیاسی ورود داشته باشد چون انقلاب از حوزه برخاسته و حوزویان در نظام اسلامی نقش تاثیرگذاری دارند. به گزارش مهر، این مرجع تقلید تاکید کرد: باید اتاق فکر سیاسی در حوزه ایجاد شود. مثلا برجام را مطالعه کند. در حوزه هم افراد متخصصی باشند که برجام را مطالعه و تبیین کنند تا متوجه شویم چه نقشه‌هایی برای ما دارند.

 

نظر باهنر درباره شورای فقها

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگویی با ایلنا گفته در انتخابات ما شورای فقها نداریم و آن را نمی‌پذیریم. ما جامعتین را داریم. البته برخی از دوستان ما می‌گویند سه آیت‌الله باشند؛ آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی.

 

اظهارات ضدایرانی یک مقام سعودی

در ادامه سیاست‌های ضدایرانی ریاض، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل گفته، ریاض از هیچ اقدامی برای مقابله با ایران در منطقه فروگذار نخواهد کرد. به گزارش انتخاب، عبدالله المعلمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز عربی به سفر ملک سلمان به واشنگتن اشاره و بیان کرده است از آمریکا انتظار کمک برای مهار تهران را داریم.

 

«مارپیچ سکوت» و فساد «کرسنت»

سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس در همایش ستیز با استکبار که از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: فساد عظیم «کرسنت» در تاریخ ایران بی‌سابقه است به گونه‌ای که طبق گفته وزیر ارشاد، خسارتی بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای کشور به بار آورده اما هر کس در این باره صحبت کند با او برخورد می‌شود. به گزارش فارس، او با اشاره به استفاده دشمن از شگرد «مارپیچ سکوت» گفت: زمانی که در یک گروه غلبه با یک نگاه خاص است، بقیه افراد سعی می‌کنند اگر مخالفتی دارند مطرح نکنند و سکوت کنند که به این مسأله مارپیچ سکوت می‌گویند و این‌که هر روز یک رسانه جدید خلق می‌شود به این دلیل است که مارپیچ سکوت ایجاد شود.

 

تکذیب دستگیری مستشار نظامی ایران در یمن

یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه، دستگیری مستشار نظامی ایران در یمن را تکذیب کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از این در خبرها آمده بود که یک مستشار نظامی ایران در یمن دستگیر شده است.

 

روزنامه‌های «قانون» و «روزان» مجرم شناخته شد

سخنگوی هیات‌ منصفه مطبوعات استان‌ تهران گفت: بررسی اتهامات دو روزنامه‌ قانون و روزان در شعبه‌های ۳ و ۸ دادگاه کیفری استان تهران انجام شد. ایلنا به نقل از علی‌اکبر کساییان نوشته، «اتهامات روزنامه قانون نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و افترا بود که در مورد اتهام اول با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و در مورد اتهام افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد. ضمنا هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.» وی افزود: جلسه دیگر رسیدگی به اتهام شمسی پورمحمدی، مدیرمسئول روزنامه روزان بود. در این جلسه متهم در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هیات منصفه مطبوعات استان تهران وی را مستحق تخفیف ندانست.

 

هشدار سردار جلالی درباره گوشی‌های هوشمند

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هنگام نگاه به گوشی‌های هوشمند عکس قرنیه چشم توسط گوشی ذخیره شده، امکان شناسایی فرد توسط قرنیه چشم ممکن می‌شود. به گزارش فارس، او تاکید کرده است: برای مقابله باید یکسری اقدامات انجام داد، برای مثال گوشی‌های هوشمند که می‌خواهد وارد کشور شود مشروط بر این شود که سرورهای منطقه‌ای آنها داخل کشور و در کنترل باشد.

 

احتمال انحلال شورای‌عالی فناوری اطلاعات

به گزارش مهر، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند در جمع خبرنگاران در واکنش به حکم روز گذشته رهبر معظم انقلاب، از احتمال انحلال شورای‌عالی فناوری اطلاعات پیرو حکم رهبر معظم انقلاب و احتمال تغییر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی خبر داد.

 

لاریجانی یا قالیباف، جایگزین رضایی می‌شوند

عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی از رایزنی برای حضور علی لاریجانی یا محمدباقر قالیباف به‌جای محسن رضایی در جبهه ایستادگی ایران اسلامی خبر داد. حسن بیادی به تسنیم گفت: با توجه به بازگشت محسن رضایی به سپاه و فعالیت سیاسی نداشتن وی، جبهه ایستادگی دنبال فرد جایگزین است که امکان پشتیبانی معنوی از ما (جبهه ایستادگی) را داشته باشد.

***********************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات