صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۸۵

اخبار ویژه روزنامه‌ها 26 مهر

رادیو فرانسه گفت: اعلام لغو تحریم‌ها در روز 18 اکتبر صرفا یک امر صوری است. این رادیو گفت: اتحادیه اروپا از یکشنبه 18 اکتبر (26 مهر) تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند اما این تصمیم از اواخر دسامبر به اجرا گذاشته خواهد شد آن هم تنها در صورتی که ایران واقعا برنامه اتمی‌اش را کاهش دهد. این تصمیم تنها زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد که آژانس بین‌المللی اتمی تائيد کند که ایران به همه تعهدات خود مبنی بر کاهش جدی و محسوس برنامه اتمی‌اش عمل کرده است.

روزنامه کیهان **

امید بی‌بی‌سی به اصلاح‌طلبان برای تضعیف قدرت ایران در منطقه

شبکه دولتی انگلیس گفت سیاست خارجی ایران تا وقتی که احساس کند دست بالا را در منطقه دارد، تغییر نخواهد کرد.

این شبکه در گزارشی گفت: روحانی در سخنرانی امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل از آغاز دورانی جدید گفت و از تعامل این کشور با دنیا، اما لحن مثبت روحانی باز هم به دست دادن با اوباما ختم نشد(!) حتی از گفت‌وگوی تلفنی مثل سال 2013 هم خبری نبود. احتمالا روحانی می‌خواسته تندروهای داخل ایران را خشمگین نکند. آن هم در لحظه‌ای حساس در سیاست این کشور، هنگامی که بررسی توافق هسته‌ای در مجلس در جریان بود. اما وزیر خارجه روحانی، با رئیس‌جمهوری آمریکا دست داد و البته به همین خاطر از سوی برخی تندروها خائن لقب گرفت. بی‌تردید امضای یک توافق هسته‌ای برای پایان چهار دهه خصومت کافی نیست. آینده روابط ایران و آمریکا بیش از هر چیز وابسته به فرایند سیاست داخلی دو کشور است. هم ایران هم آمریکا در سال 2016 انتخابات دارند. انتخاباتی که می‌تواند فضای کلی رابطه دو کشور پس از 2017 را ترسیم کند.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: نیروهای اصلاح‌طلب امیدوارند پس از 11 سال دوباره اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورند. تحقق این امید البته دشوار است، اما آن‌طور که معصومه ابتکار یکی از معاونان روحانی دو ماه پیش به بی‌بی‌سی گفته بود، رئیس‌جمهوری ایران معتقد است توافق هسته‌ای عامل برتری او بر احزاب و جبهه‌های دیگر خواهد بود.

ابتکار پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود توافق هسته‌ای اهرمی را در اختیار اصلاح‌طلبان در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد.

بی‌بی‌سی در ادامه گفت: هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که مذاکرات در زمان او آغاز شد، تمام قد از توافق هسته‌ای حمایت کرده اما موفقیت آن را منوط به نظارت بر اجرای آن از سوی ایران دانسته است. او همچنین تاکید کرده است که باید با رفتار تهاجمی ایران در منطقه مقابله کرد. واقعیت این است که سیاست خارجی ایران تا وقتی مقام‌های این کشور حس کنند در منطقه دست بالا دارند، نرم نخواهد شد. بنیادهای سیاست خارجی و منافع ملی یک کشور با تغییر رئیس‌جمهور تغییر نمی‌کند، اما رابطه سران کشورها می‌تواند فضای کلی را تغییر دهد. بنابراین باید منتظر نشست و دید نتیجه انتخابات مختلف در ایران و آمریکا چه خواهد بود و چه کسی در هر کشور به قدرت خواهد رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی «مهدی خلجی از تحلیلگران موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن معتقد است قدرت اصلی همچنان در دست رهبر ایران است و اوست که تعیین می‌کند حسن روحانی اگر دوباره به ریاست جمهوری برگزیده شود تا کجا می‌تواند در بهبود روابط با آمریکا پیش برود. اگر قرار باشد ایران و آمریکا که روزگاری- پیش از یک انقلاب و یک گروگانگیری- متحد بودند، در راستای نزدیکی گام بردارند، دست دادن اصلاح‌طلبی چون روحانی و دموکراتی چون خانم کلینتون در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2017 می‌تواند آغاز مناسبی باشد. یا دست‌کم روبه‌رو شدن‌شان چون روحانی به هر حال نمی‌تواند با یک رئیس‌جمهوری مونث دست بدهد.»

پیش‌بینی دبّه کردن آژانس از سوی معاون سابق وزارت خارجه آمریکا

احتمال دارد آژانس پرونده 12سؤالی را که از جمله درباره ‌PMD مطرح کرده به عنوان استخوان لای زخم حفظ کند.

در حالی که قرار است آژانس تا 24 آذر پرونده ابهامات و سؤالات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را ببندد- و در برجام، رضایت آژانس لازمه لغو تحریم‌ها علیه ایران عنوان شده- برخی منابع از احتمال بسته‌نشدن این پرونده خبر می‌دهند.

مارک فیتزپاتریک مدیر برنامه خلع سلاح در انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن گفت: ‌پیش‌بینی من این است که آژانس در این دو ماه سؤالات بیشتری از ایران داشته باشد.

معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا افزود: تصور اینکه ایران به یکباره به همه 12 مورد باقی‌مانده که سال‌ها معلق مانده بود، به صورت کامل پاسخ داده باشد، سخت است. اگر ایران این کار را کرده باشد، عالی است اما احتمال این زیاد است که برخی پاسخ‌های ایران یا شاید همه آنها ابهاماتی داشته باشد و آژانس باید سؤالات بیشتری را ارائه دهد، چرا که گزارش آذرماه، گزارش نهایی در این زمینه است و از همین رو آژانس باید به بهترین شکل بررسی خود را انجام دهد.

فیتزپاتریک در مصاحبه با رادیو فردا اضافه کرد: من فکر نمی‌کنم که آژانس در نهایت به صورت قطعی از پاسخ‌ها راضی شود، اما باید دید آیا ایران توضیحات و دسترسی‌های کافی به آژانس خواهد داد تا این نهاد بگوید که بالاخره می‌تواند این پرونده را ببندد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا توقع داشتید که ایران به این ضرب‌الاجل‌ها پایبند باشد؟ گفت: من شگفت زده نشدم؛ این قابل پیش‌بینی بود که ایران اقداماتش را در مهلتی که داشت انجام دهد، به هر حال ایران به شدت علاقه‌مند است که این توافق اجرایی شود و تحریم‌ها هرچه زودتر برطرف شوند، در نتیجه انگیزه کافی دارد که روز قبول توافق بدون هیچ دردسری فرا رسد.

وی تصریح کرد: البته این بدین معنا نیست که ایران در این روند تا امروز با آژانس همکاری کامل داشت و بنابر برخی گزارش‌ها این همکاری، حداقلی بوده است اما ایران در این مدت ترغیب شد که همکاری‌هایش را سرعت بخشد تا اینکه آژانس بتواند اعلام کند ایران به تعهداتش عمل کرده است.

وی گفت: همه این 12 سؤال به نوعی به اقدامات نظامی کردن برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود؛ برخی از این سؤالات اتهاماتی بسیار جدی مثلا درباره آزمایش‌هایی در زمینه مدل سازی انفجار است. موضوع جنبه احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی)، مهم‌ترین بخش از نگرانی‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.

وی گفت: بهترین شکل آن این است که ایران بگوید در زمینه نظامی کردن برنامه هسته‌ایش، در گذشته اقداماتی کرده است و دیگر انجام نمی‌دهد،(!) افراد مرتبط را اخراج کرده و هدف برنامه تغییر کرده است اما شک دارم که ایران این کار را انجام دهد. از این رو، به نظرم، برای آژانس هم سخت خواهد بود گزارشی منتشر کند که کاملا مثبت باشد.

او در پاسخ به این سؤال که اگر این گزارش به معنی رضایت کامل آژانس نباشد، پس چگونه قرار است ایران و شش کشور به سمت اجرایی کردن توافق قدم بردارند؟ گفت: گزارش دسامبر آژانس، به صورت مستقیم با روز اجرایی شدن توافق در ارتباط نیست. اقداماتی که ایران باید بر مبنای برنامه اقدام مشترک انجام دهد، شامل درآوردن هسته راکتور اراک، جمع‌آوری 14 هزار سانتریفیوژ و اتمام نابود کردن آن بخش باقی مانده از اورانیوم کمتر غنی شده می‌شود.

فیتز پاتریک گفت: به صورت مشخص گفته نشده که ایران باید آژانس را در زمینه «پی‌ام‌دی» راضی کند اما نارضایتی آژانس از لحاظ سیاسی کار را برای سایر کشورها، به منظور اجرای توافق سخت می‌کند و از همین رو ایران باید نهایت تلاش خود را بکند که این همکاری، آژانس را راضی کند.

گزارش رادیو فرانسه از صوری بودن اعلام لغو تحریم‌ها

رادیو فرانسه گفت: اعلام لغو تحریم‌ها در روز 18 اکتبر صرفا یک امر صوری است.

این رادیو گفت: اتحادیه اروپا از یکشنبه 18 اکتبر (26 مهر) تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند اما این تصمیم از اواخر دسامبر به اجرا گذاشته خواهد شد آن هم تنها در صورتی که ایران واقعا برنامه اتمی‌اش را کاهش دهد. این تصمیم تنها زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد که آژانس بین‌المللی اتمی تائيد کند که ایران به همه تعهدات خود مبنی بر کاهش جدی و محسوس برنامه اتمی‌اش عمل کرده است.

رادیو فرانسه افزود: تصمیم روز یکشنبه اتحادیه اروپا ازنظر قانونی اقدامی «صوری» محسوب می‌شود.

یک دیپلمات غربی تأکید کرد:‌ تحریم‌ها علیه بانک‌ها و صنعت نفت و گاز ایران و همچنین دارایی‌های ضبط شده ایران در خارج تنها در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده میلادی ‌]پس از دی ماه[ و آن هم پس از موافقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو خواهند شد.

عذرخواهی از روحانی به خاطر استقبال اندک مردم مازندران

ستاد استقبال از رئیس‌جمهور در مازندران، از کمی جمعیت استقبال‌کننده عذرخواهی کرد.

به گزارش تابناک و فرارو در نامه عذرخواهی ستاد مردمی استقبال از رئیس‌جمهور آمده است: «به دلیل همکاری دست‌اندرکاران سفر و مدیران مربوطه در استان با ستاد مخلص مردمی استقبال از رئیس‌جمهور که متشکل از نخبگان و صاحب‌نظران و همین‌طور عوامل اجرایی از سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی متشکل از جریانات سیاسی اصلاح‌طلبی- اعتدال و اعضای ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1392 از شرق تا غرب استان بوده است، متأسفانه شاهد استقبال اندک که درخور شأن رئیس اجرایی و تیم مدیریتی ایشان نبوده است، بوده‌ایم. باشد تا ضمن عذرخواهی از مردم فهیم استان و همین‌طور از جناب آقای دکتر روحانی و هيئت همراه این ستاد پاسخگو بودن عوامل مدیریتی استان نسبت به این نادیده انگاشتن عوامل اجرایی ستاد و پیگیری مصوبات سفر را در سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده است. همچنین این دست‌اندرکاران به مردم خوب این استان توضیح خواهند داد که استان مازندران در مهمان‌نوازی و فرهنگ مهمان‌مداری دارای سبقه تاریخی می‌باشد چرا مواجه با این حرکت شده است.»

یادآور می‌شود ویدئو و تصاویر موجود در حین سخنرانی رئیس‌جمهور، از حضور جمعیتی 10-11 هزار نفری در جریان سفر آقای روحانی به ساری حکایت می‌کند.

جیمز کلاپر:‌ ایران تهدید جدی و مستقیم برای آمریکاست

رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا تصریح کرد ایران تهدیدی جدی و مستقیم برای آمریکاست.

اظهارات جیمز کلاپر در دشمن معرفی‌ کردن ایران در حالی است که برخی محافل در داخل سعی می‌کردند ضمن بزک کردن آمریکا، چهره یک دولت و شریک قابل اعتماد را برای شیطان بزرگ ترسیم کنند.

جیمز کلاپر در مصاحبه با رادیو اسرائیل تصریح کرد: ایران تهدیدی جدی و مستقیم برای ایالات متحده است. ایران و گروه تحت فرمانش حزب‌الله، به طور مستقیم منافع آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کنند. این همیشه نظر جامعه ‌اطلاعاتی آمریکا در بیش از 3 دهه درباره ایران بوده است.

وی همچنین گفت: «ایران مهم‌ترین و تنها عامل حفظ بشار اسد در سوریه است. نقش ایران و حزب‌الله در جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد بسیار کلیدی بوده، زیرا آنها رژیم اسد را برای حفظ محور مقاومت علیه اسرائیل و غرب حیاتی می‌دانند.»

کلاپر همچنین هشدار داد: شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق که علیه داعش می‌جنگند، همان شبه‌نظامیانی هستند که آمریکا را برای مداخله در عراق به حملات تروریستی تهدید می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نمی‌خواهد کاری کند که خدشه‌ای به توافق هسته‌ای صورت‌گرفته با ایران وارد شود.

خط و نشان روزنامه هاشمی برای عارف به ریاست مجلس نیندیش!

روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی، به عارف هشدار داد که به خاطر محاصره شدن توسط «دوست نماهای ناآشنا به سیاست» به ریاست مجلس بعدی نیاندیشد.

هشدار روزنامه آرمان در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، از عارف به عنوان اصلاح‌طلب بدلی و قلابی و تحریک‌شده نهادهای امنیتی یاد کرده بودند.

آرمان در تحلیلی با عنوان «به ریاست مجلس نیاندیش!» نوشت: محمدرضا عارف بیش از سایر اصلاح‌طلبان فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای ورود به مجلس دهم آشکار و نمایان کرده است. عارف بیش از آنکه به عنوان یک چهره سیاسی مطرح باشد یک چهره دانشگاهی و آکادمیک است چنانچه در دولت اصلاحات معاون اول بود.

عارف هم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 عزم حضور داشت که با رایزنی‌های صورت گرفته منصرف شد تا حسن روحانی بتواند از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار شود.

این روزنامه می‌افزاید: برای قرار گرفتن عارف در سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم مخالفان کمی در این اردوگاه وجود دارند اما ظاهرا خود او هنوز به این جمع‌بندی درباره پذیرش سرلیستی اصلاح‌طلبان در صورت درخواست آنها نرسیده است چنانکه اظهاراتش بوی تردید می‌دهد.

اکنون باید کمی به عقب بازگشت یعنی روزی که اعلام شد او به عنوان رئيس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات برگزیده شده است و کمی بعد از این خبر تکذیب و محمدعلی غریبانی در قامت رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره انتخاب عارف برای ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: هنوز رئیس مشخص نشده ولی ما خوشحال می‌شویم که عارف خود را نامزد کند.

آرمان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد عارف در نهایت سر لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم باشد اما اینکه از او به عنوان گزینه‌ای برای ریاست مجلس نام برده می‌شود کمی جفا در حق اوست و دوست‌نماهایی که با اینچنین اظهاراتی تنها توقعات را از معاون اول دولت اصلاحات بالا می‌برند. سعی دارند در صورت عدم تحقق ریاست او بر مجلس به شخصیت سیاسی او ضربه وارد کنند. واضح است با حضور فردی به نام علی لاریجانی در مجلس دهم، فضا برای دیگران کمی محدود خواهد شد بنابراین مصلحان توصیه می‌کنند که تنها به سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بسنده شود و او با ورود به مجلس نه بر کرسی ریاست مجلس بلکه بر کرسی ریاست فراکسیون اصلاح‌طلبان تکیه بزند تا این طیف با اقتدار بالایی در جهت نیل به خواسته‌های اصلاح‌طلبانه رای‌دهندگان حرکت کند. البته عارف از چنان پختگی سیاسی برخوردار است که القائات دوست‌نماهای غیرخیرخواه بر او اثر نگذارد چنانکه در سال 92 هم این استقلال فکری و تصمیم‌گیری عالی را به نمایش گذاشت.

*********************************

روزنامه قدس **

شاهین های ایرانی در امارات

گروه سیاسی: خبرها حاکی است که با قاچاق شاهین های ایرانی به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات برخی از شیوخ عرب حاضرند، برای هر قطعه از این پرندگان حداقل 70 تا 80 میلیون تومان بپردازند.

درخواست حمایت از اتباع ایرانی

خبرگزاری صدا و سیما: یوسف پیرزاده، تاجر ایرانی که سابقه بازداشت در آلمان را دارد از دولت خواست تا حقوق اتباع ایرانی بازداشت شده در خارج ازکشور را جدی پیگیری کند.

ادعای دروغ مقام آمریکایی

قدس آنلاین: خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که بیش از 2هزار نیروی نظامی ایرانی برای مبارزه با گروه های مخالف دولت سوریه در حلب حضور دارند.

بازداشت 2 مظنون حادثه ایرانشهر

مهر: سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دو نفر مظنون حادثه انفجار ایرانشهر دستگیر شدند. وی افزود: افراد خرابکار یک تله انفجاری را در ورودی محور ایرانشهر به بم کار گذاشته بودند که پس از حضور ماموران در صحنه، این تله انفجاری منفجر شد اما هیچ گونه خسارت جانی و مالی در بر نداشته است.

سیاست جدید داعش برای جذب نیرو

ایرنا: خبرها حاکی است که گروه تروریستی داعش به حامیان خود تا مبلغ 10هزار دلار برای هر فردی که برای جنگیدن در سوریه و عراق به عضویت این گروه درآید، پرداخت می کند.

بازداشت اتباع خارجی در مرز ارومیه

ایلنا: سردارعباسی، فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۰۰ تبعه خارجی در هنگ مرزی ارومیه دستگیر شدند. وی افزود: از میان این افراد سه نفر قاچاقچی انسان نیز دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شدند.

تا آخرین فرد پیگیر هستیم

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی‌ و آفریقای وزیر خارجه تأکید کرد: وضعیت جان باختگان منا را تا آخرین فرد پیگیری خواهیم کرد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* زیارتگاه موسوم به مقبره یوسف(ع) در شهرک بلاطه واقع در شمال شهر نابلس توسط گروهی ناشناس به آتش کشیده شد. مهاجمان در این حمله از بطری‌های آتش‌زا استفاده کردند که خسارات زیادی به بار آورد. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آتش زدن این زیارتگاه را محکوم کرد و دستور داد که کمیته‌ای جهت تحقیق درباره این حادثه تشکیل و عملیات تعمیر این مکان آغاز شود. این حمله، در بحبوبه درگیری‌های فلسطینیان و صهیونیست‌ها، روی داد و معلوم نیست کار تکفیری‌های فلسطین بوده یا صهیونیست ها.

* هفت اندونزیایی متهم به ارتباط با گروه تروریستی داعش در دادگاهی در جاکارتا محاکمه شدند. بنابه گفته دادستان اندونزی، «احمد جنیدی» با نام مستعمار «ابوسلمانا»، «رضوان سونگکار» با نام مستعار «ابوبلال» و «حلمی محمد آلامودی» با نام مستعار «ابورویان» که در این دادگاه محاکمه شدند سال گذشته با سفر به سوریه دوره‌های آموزش نظامی را با گروه‌های تروریستی گذرانده‌اند. «فبر یوانسیاه الیاس محمد» یکی دیگر از افراد محاکمه شده در دادگاه جاکارتا متهم به راه‌اندازی وب سایت وتهیه مطالبی در حمایت از گروه تروریستی داعش مانند مقاله «وفاداری با داعش، چرا که نه» شده است. براساس قوانین اندونزی این افراد در صورت اثبات جرم با مجازات اعدام روبرو می‌شوند. «تدی ایراوان» دادستان گفت که دادگاهی در جاکارتا پرونده‌ای علیه سونگکار باز کرد که نه تنها به گروه تروریستی داعش پیوسته، بلکه دوره آموزش نظامی را طی کرده است. گفته می‌شود هم اکنون حدود 500 اندونزیایی عضو گروه تروریستی داعش در سوریه هستند.

* تعرض عوامل حکومت جمهوری آذربایجان به یک مسجد دیگر در این کشور، اعتراض وسیع مردمی را برانگیخت. به دستور والی منطقه، عوامل حکومتی آغاز به تخریب گنبد مسجدی در روستای «زیام» از توابع شهر «شمگیر» کردند. خبر این اقدام بسرعت در شبکه‌های اجتماعی منعکس و موجب اعتراض متدینین در شهرهای «باکو»، «ماسالی»، «گنجه»، «کردمیر»، «آغجابدی» و «ساموخ» شد. به گزارش خبرنگار ابنا از آذربایجان، این اعتراضات موجب شد که پلیس، دخالت کند و تخریب را متوقف سازد؛ اما «کمیته دولتی در امور انجمن‌های دینی آذربایجان» اعلام کرد که تخریب مسجد مذکور کاملاً قانونی بوده است! شمگیر شهرستانی در شمال غربی جمهوری آذربایجان است که در 400 کیلومتری «باکو» قرار دارد.

*********************************

روزنامه ایران**

هشدار «اوباما» به روسیه و ایران

رئیس جمهوری امریکا در سخنانی به مسکو و تهران درباره بحران سوریه هشدار داد. «عصر ایران» به نقل از رویترز گزارش داد، باراک اوباما طی سخنانی در کاخ سفید مدعی شد: ایران و روسیه با عنوان دو متحد مهم دولت سوریه، با حمایت‌های همه‌جانبه از اسد در باتلاق جنگ داخلی این کشور گرفتار می‌شوند. همزمان مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند حملات هوایی به مواضع تروریست‌ها در سوریه سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.

شمخانی، مخاطب تماس لاریجانی در جلسه پرتنش

کاظم جلالی رئیس فراکسیون اکثریت اصولگرایان درباره حواشی روز جزئیات طرح برجام توضیحات تازه ای داد و گفت: رئیس مجلس در روز بررسی کلیات طرح برجام با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تماس تلفنی داشته است. در جلسه یکشنبه هفته پیش و در جریان بررسی کلیات طرح اجرای برجام، علیرضا زاکانی، روایت رئیس مجلس درباره نشست با دبیر شورای عالی امنیت ملی را نپذیرفت و مدعی شد که دبیرخانه این شورا با طرح در دستور کار مخالف است. علی لاریجانی برای لحظاتی از صحن خارج شد و وقتی به جایگاه هیأت رئیسه برگشت، کاظم جلالی گوشی همراه خود را به وی داد و لاریجانی هم صحبت کرد. حال جلالی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس به آنا گفته است که رئیس مجلس با شمخانی صحبت کرده است. نماینده شاهرود افزود: یکی از ایرادهایی که به این دوستان وارد است، این است که مرتب تلاش می‌کردند آقای لاریجانی در جلسات غیرعلنی هماهنگی‌های پشت صحنه را ذکر کند. این دوستان تعمد داشتند، می‌خواستند در جلسه علنی از آن هماهنگی‌ها نام ببرند. این هم از عجایب است؛ در جلسه غیرعلنی بارها صحبت می‌شد که نامی از اشخاص در جلسه علنی برده نشود، ولی باز عکس آن عمل می‌شد. اینها تعمدی برای مستندسازی داشتند. آقای دکتر لاریجانی مجدداً با آقای شمخانی صحبت کرد و گفت که ما با هم هماهنگ کردیم یا نکردیم؟ که ایشان گفت هماهنگ شده است و در همان جا هم به دوستان گفته شد که این هماهنگی‌ها انجام شده است. این تماسی بود که آقای دکتر لاریجانی با آقای شمخانی داشت.

توضیح ظریف درباره «جیسون رضائیان»

وزیر خارجه کشورمان درباره حواشی ایجاد شده درباره پرونده «جیسون رضائیان» خبرنگار امریکایی بازداشت شده در ایران، توضیحاتی ارائه داد. به گزارش آنا، ظریف در بخشی از سخنان خود در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در این باره گفت: درخصوص جیسون رضائیان در حال تلاش هستیم این موضوع را از بعد بشردوستانه بررسی کنیم. اتهامات وارد شده به وی بسیار جدی هستند اما تلاش داریم با در نظر گرفتن بعد بشردوستانه آن را حل کنیم.

منبرعزاداری سیاسی نشود

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه «دستگاه‌های ذیربط برای جلوگیری از سیاسی شدن مجالس عزاداری مسئولیت دارند»، گفت: «جامعیت یک روحانی با سیاسی کردن منبر عزاداری زیر سؤال می‌رود.» آیت‌الله سیدمحمد غروی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درخصوص سوءاستفاده احتمالی برخی مداحان از تریبون مجالس عزاداری امام حسین(ع) برای منافع جناحی، یادآور شد: «مجالس عزاداری امام حسین(ع)، در عین حال که باید نقش روشنگری در درون خود داشته باشد، اما نباید دستاویزی برای مسائل جناحی و سوءاستفاده‌های سیاسی باشد.»

احتمال هجوم اتباع و مهاجران افغان به مرزهای کشور

استاندار سیستان وبلوچستان گفت:« با گسترش دامنه تهدیدات در افغانستان، سایر استانهای مرزی و یا حتی مرکزی کشور نیز از این مسأله متأثر خواهد شد.» به گزارش« ایرنا» علی اوسط هاشمی دیروز در نشست کارگروه ساماندهی اتباع بیگانه افزود: «همه استانها باید آمادگی رو به رو شدن با هجوم اتباع افغان را داشته باشند.» وی ارتقای توان مرزبانی و حمایت سایر یگانها از مرزبانی را برای مدیریت این بحران در مرزهای کشور خواستار شد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات