پایگاه بصیرت،احمد رضا زمانی/
مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ کَانَ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ یَکُونُ بَعْدَهُ. الَّذِی قَصُرَتْ عَنْ رُؤیَتِهِ أَبْصَارُ النَّاظِرِینَ، وَ عَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِینَ[1]
سخن گفتن از کتاب مقدّسی که بحقّ، به «انجیل اهل بیت علیهم السلام» و «زبور آل محمّد صلی الله علیه و آله وسلم» لقب یافته، امری بس گران و مشکل است.
صحیفه کامله سجّادیّه که به القابی همچون «الدعاء الکامل»، «دعاء الصحیفة» و «الصحیفة الکاملة»[2 موسوم گشته، چشمه بی پایانی است که باران نیایش و مناجات را در سرتاسر عالم و تا دامنه قیامت جاری کرده و جان های شیفته و کام های تشنه انسان های حق طلب و معنویت خواه را به زلال تمنّا، مصفّا گردانده و مشام جان هایشان را از عِطر پاک بندگی الهی و رحمت بی پایان لطف خداوندی انباشته است.
این کتاب، نخستین نیایش نامه مکتوب جهان اسلام و سوّمین کتاب مقدّس شیعیان است که از وجود چهارمین امام معصوم صادر گردیده، پنجمین دُرّ ولایت آن را کتابت فرموده، و ششمین کتابی است که در اسلام تألیف یافته است.
امام زین العابدین علیه السلام به مقتضای زمان و با بهترین و زیباترین شیوه ممکن، نیازهای فطری انسان را بیان می کنند، خویشتنِ آدمی را به او می شناسانند و راه ارتباط و اتصال به خالق بی نیاز را به او می آموزند. بدین ترتیب انسان را در پیوندی وثیق و متین با محبوب و خالق خویش به اوج می رسانند و از هر چه غیر اوست بی نیاز می سازند. از سویی چگونه دعا کردن را می آموزند و از سوی دیگر در قالب دعا به تعلیم دین و اصول اعتقادات دینی، اخلاق و ارزش های انسانی، حقوق و دیگر مسائل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی می پردازند.
مراجعه تاریخی به عصر و زمانه ای که آن حضرت در آن می زیسته اند و دعاهای گران سنگ صحیفه سجّادیّه را در آن دوران القاء فرموده اند، به خوبی نشان می دهد که دین و معرفت دینی در آن دوره با خطری بزرگ و آفتی سترگ مواجه بوده است. «جمود فرهنگی» و «رکود علمی» حاصل از سیطره زیانبار بنی امیّه بر امّت اسلامی، چنان فضای تاریکی را پدید آورده بود[3] که تنها، یک حرکت اجتهادی فکری و اندیشگی جدید و یک جنبش علمی و فرهنگی نوپدید، می توانست آن فضای جامد و راکد را درهم بشکند و به بازگشایی آفاق ذهنی و فکری مسلمانان بیانجامد. بدین ترتیب در کویر حیرتِ اندیشه سوز آن دوران، این سیّد ساجدان و زینت عابدان، امام علی بن الحسین علیه السلام بود، که نقشه رهایی از سلطه سنگین و ظالمانه فکری و فرهنگی امویان را طراحی و با تأسیس و ایجاد مدرسه علمی، فرهنگی و دینی عظیمی، آن حرکت علمی ـ دینی شگفت را پایه گذاری فرمودند.
این چنین حرکتی و صدور چنین کتابی، همگان را بر آن داشت تا در حراست از آن بکوشند. حضرت صادق علیه السلام تلاش در راه حفظ و صیانت از صحیفه سجّادیّه را از فرزند خود خواست و در هنگام تحویل صحیفه به محمّد و ابراهیم از آنان پیمان گرفت که آن را از مدینه خارج نکنند، چرا که فتنه ها در پیش است.[4] زید بن علی بن الحسین علیهم السلام نیز به فرزندش یحیی، دستور به حفظ و حراست از صحیفه را داده بود. از این رو عالمان بی شماری در طول تاریخ تشیّع، با تبعیّت از ائمّه اطهار علیهم السلام و اعاظم مذهب، بر حفظ و حراست و استنساخ و تکثیر نسخ صحیفه سجّادیّه و همچنین دقّت نظر و تأمّل و شرح و تفسیر این کتاب ارزشمند، شخصاً اهتمام ورزیده اند.[5]
-----------------------------------------------------------------
[1] ـ بخشهایی از دعای اوّلِ صحیفه مبارکه سجّادیه.
[2] ـ ابن شهرآشوب، صحیفه را ششمین کتاب عالم اسلام دانسته و آن را با عنوان «الصحیفة الکاملة» نام میبرد:«...ثمّ الصحیفة الکاملة عن زینالعابدین.» معالم العلماء، ص 38.
[3]) بنگرید به: «جهاد الامام السجّادعلیهالسلام»، استاد سید محمدرضا حسینی جلالی، دارالحدیث، قم، ایران، الطبعة الاولی، 1418 هـ ، صفحات 596 تا 711.
[4] ـ «... فقال: لا تخرجا بهذا الصحیفة من مدینة...» سند صحیفه.
[5] ـ برای نمونه بنگرید: بحارالانوار، ج 107، صص 213 ـ 211 و نیز ج 108، ص 132.
انگيزه انتخاب موضوع و ضرورت بحث درباره ي آن:
دعا در
مكتب اهل بيت نقشي بسيار مهم در سازندگي و تربيت فرد وجامعه دارد. از ديدگاه علمي، دعا
يكي از مهمترين راهكارها براي حل مشكلات و بر طرف كردن بحرانهاي روحي و جسمي
انسانها است.
بر اساس
نظريه مديريت بر مبناي انتظارات، دعا تأثير به سزايي در ايجاد حركت در جامعه و
تلاش براي رسيدن به نقطه بهتر از لحاظ مادي و معنوي دارد.
تا كنون
با وجود اهميت موضوع بر روي اين مسئله با استفاده از روش تحلیل محتوا كار كارشناسي
مفيد و مدون و قابل ارائه در سطح بالا انجام نشده است.
اين سؤال
اصلي در اينجا مطرح است كه آيا دعا به عنوان یک عنصر تربیتی، در رشد و شکوفایی
فرهنگی و تمدنی نقش دارد؟
مفاهیم
دعا:
«دعا» و «دعوت» مصدر «دعا يدعو» و به معناي خواندن، فراخواندن، ندا، درخواست و
استغاثه است.
درباره
واژه «دعا» چنين آمده است: خواندن جملههاي مأثور از پيامبر و امامان در اوقات
معين براي طلب آمرزش و برآورده شدن حاجت، درخواست حاجت از خدا، نيايش، مدح و ثنا،
تحيت، درود، سلام، تضرع، نفرين.
«دعا» به
معناي خواندن و خطاب قرار دادن است و اصطلاحاً به خواندني گفته ميشود كه به وسيلة
آن، موجودي از خداوند متعال چيزي را بطلبد و درخواست نمايد.
تربیت: به
معنای پروردن، پروراندن، پرورش دادن، ادب و اخلاق به کسی یاد دادن است.
فرهنگ و
تمدن: كلمه فرهنگ كلمه مشترك است كه حوزه وسيعى از معانى متفاوت را در بر مىگيرد.
اين كلمه در آثار ادبى گذشتگان در معناى لغوى به كار نرفته است. «اين واژه مركب كه
از نظر لغوى به معناى بالا كشيدن، بركشيدن و بيرون كشيدن است؛ هيچگاه در ادبيات
فارسى به مفهومى كه برخاسته از ريشه كلمه باشد نيامده است».
در آثار
ادبى نويسندگان و شعرای ايرانى نيز از كلمه فرهنگ معانى مختلفى استخراج گرديده
است؛ در دوره قبل از اسلام در كارنامه اردشير بابكان به معناى فنون و روشها آمده
و پس از اسلام در اشعار فردوسى به معناى دانش، هنر و فرزانگى و در زمان معاصر در
مفهومى وسيعتر به معناى دانش، ادب، علم، معرفت، تعليم و تربيت، آثار ادبى و علمى
يك قوم يا ملت استفاده شده است.
واژه
فرهنگ از ريشه پهلوى «فرهنج» گرفته شده و به معناى ادب و تربيت به كار مىرود. از
فرهنگ تعريفهاى گوناگونى ارائه شده است؛ اما به يقين «فرهنگ از يك مقوله متجانس
نيست و بر يك واقعيت مفرد دلالت نمىكند، بلكه تعداد زيادى از عناصر را در سطوح مختلف
دربر مىگيرد؛ از جمله عقايد، عواطف، ارزشها، هدفها، كردارها، تمايلات و
اندوختهها».
ادوارد
تايلور اولين و جامعترين تعريف از واژه فرهنگ را اينگونه بيان مىكند:
فرهنگ
مجموعهاى پيچيده كه شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنايع تكنيكها، اخلاق، قوانين،
سنن و بالأخره تمام عادات و رفتارها و ضوابطى است كه انسان به عنوان عضو يك جامعه
آن را از جامعه خود فرا مىگيرد و در قبال آن جامعه تعهداتى بهعهده دارد.
«تمدن»
واژهاي عربی از ریشة مدن به معنای دارا بودن اخلاق و آداب اهل شهر (مدینه) آمده است. در
کتاب لغت المنجد در معنای تمدن جملة «تَخلُقُ أهل المدائن» ذکر شده است. در زبان
انگلیسی و فرانسه واژة «تمدن» معادل «Civilization» آمده است که از کلمة لاتین
«Civilis» و
از ریشة «Civis» به معنای اهل شهر میباشد.
در هر حال
واژة تمدّن مفاهیمی چون «پیشرفت، آداب، مهربانی و رعایت مقررات» را به همراه دارد. در
لغتنامة دهخدا این کلمه به معنای «انتقال از خشونت و جهل به حالت ظرافت و انس و
معرفت و مجازاً به معنای تربیت و آداب» آمده است.
رابطه
فرهنگ و تمدن: غالب صاحبنظران علوم اجتماعی در تحلیلهای خود بین این دو مفهوم
تفاوت قائلاند. به نظر «مک ایور» فرهنگ معادل است با بیان حالات زندگی
(ایدئولوژی، دین و ادبیات) و تمدن عبارت است از تشکل جامعه و نظام و کنترل شرایط
اجتماعی (تکنیکها و سازمانهای اجتماعی). «کروبر» فرهنگ را به ارزشهای اجتماعی و تمدن را به
واقعیتهای اجتماعی مرتبط میداند.
تشيع:
شيعه در لغت به معناى پيروان و ياران است و بر مفرد، تثنيه و جمع و نيز بر مذكر و
مؤنث به طور يكسان اطلاق مىشود. در اصطلاح، شيعه به پيروان على ع گفته مىشود كه معتقد به امامت و خلافت بلافصل ايشان از
طريق «نصب» و «نص»
پيامبر اكرم ص هستند.
شيعه به
همان معناى مذكور در زمان پيامبرص نيز مطرح بوده است. و تعبير «شيعه على» بارها در
سخنان آن حضرت به كار رفته است. وضعيت شيعه در زمانهاى مختلف به يك صورت نبوده
است. اما عنصر اساسى براى تشيع كه اعتقاد به امامت على ع از طريق نص است از ابتداى اسلام
و در همه دوره ها در ميان شيعه ديده مىشود.
دیرپاترین
تصاویری که از ابتدايیترین انسانها در دل غارها و حفره ها و کوهها به دست آمده
به نحوی زندگی او را با نیایش و دعا به درگاه وجودی برتر به تصویر می-کشند. حال ما
چه این فعل و انفعال را به تعالیم انبیا از آغازین روز خلقت انسان نسبت دهیم و چه
بر اساس آنچه بعضی از دانشمندان تصور می کنند، ناشي از جهل و نادانی او به علل
طبیعی پدیدهها و در نتیجه رو کردن به خرافه و توهم بپنداریم، در اصل موضوع که
تعلق خاطر انسان به نیایش و دعا به درگاه قدرت برتر است، تغییری رخ نمیدهد. هرچند
میتوان این دو دیدگاه را در این نقطه مشترک گرد آورد و خرافه پرستی بعضی از
انسانها از روزگار نخستين تاکنون را به جهل و نادانی آنان به علة العلل پدیدهها
یعنی خداوند متعال و تعالیم انبیا او وابسته کرد. فلاسفه نیز نیاز انسان به نیایش
و دعا و پرستش را نیازی فطری میدانند و جزء ذات او تلقی میکنند.
به هر حال
بشر پیوسته و علی الخصوص در مواقع بحرانی دست به دعا و نیایش بر میدارد و در
بسیاری از برهههای تاریخ این نیاز او باعث شده تا انسانهای زیرک به سوء استفاده
از آن برخیزند و با ایجاد بتکدهها و خدایان خیالی این نیاز را به سوی منافع فردی
و جمعی خود ساماندهی و وسیلهای برای استثمار جوامع قرار دهند. از سوی دیگر دعا
چون در اوج بر انگیختگی انسان شکل می گیرد، در سازماندهی هیجان و شکفتگی
استعدادهای نهفته وی، چه به صورت فردی و چه جمعی، نقشی بی بدیل ایفا می¬كند. یکی از مهمترین ارکان ادیان الهی در هدایت انسانها
شکل دادن و جهت دادن به دعاهای آنها بوده و به همین علت از اصل موضوع دعا عموم فرهنگها
و تمدنهای بشری بهرهمند بودهاند؛ اما چیزی که در این زمینه مذهب شیعه را از
بقیه موارد متمایز میکند دو نکته مهم است:
1-آنکه مذهب شیعه به علت فشارهای طولانی و متمادی طی قرنها بر
اساس عنصر بنیادین تقیه سعی در انتقال فرهنگ داشته و در این زمینه دعا مهمترین یا
یکی از مهمترین روشهایی بوده که توانسته عمیق¬ترین مفاهیم معنوی را با استوارترین مبانی فکری و تربیتی
فردی و اجتماعی پیوند دهد و بر اساس آموزه¬های
خود دیانت را با سیاست گره بزند. ادعیه وارده
از اهل بیت: در شکل¬گیری این عناصر و مفاهیم بسیار موثر بوده و هستند.
2-وجود عناصر عصمت و عدالت باعث شده تا خاستگاه دعا در مذهب شیعه
از آنچه در بعضی از فرهنگها و تمدنها بر اساس منافع فردی و جمعی پدید آورندگان
شکل گرفته، مصون ماند و در واقع کل مجموعه را به صورت یک سیستم به هم پیوسته به
سوی هدفی متعالی رهنمون شود. هدفی که منافع تمامی بشر در ایجاد صلح و عدل را در
جامعهای در زیر سایه امامت و ولایت عادلترین و پاکترین انسانها و با کارکرد
امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و تقیه شکل داده، در نقطه اوج با حکومت مهدی
(عج) پیش روی بشري تعریف نموده است. به خاطر همین خصوصیات است که صحیفه سجادیه را
قرآن بالارونده در قبال قرآن مجید یعنی قرآن فرود آمده نام میبرند.
صحیفه سجادیه، مجموعهای از ادعیه امام سجاد(ع) است که بعد ازقرآن
کریم و نهجالبلاغه حاوی والاترین معارف الهی میباشد و بهحق «اختالقرآن» و «زبور اهل بیت علیهم
السلام » لقبیافته.
پیشوای
چهارم در اوج اختناق بعد از حادثه خونین کربلا، که همهراهها برای بیان حقائق
مسدود گردیده بود، با لسان دعا بهارشاد امت اسلامی پرداخت و دعاهای جاودانهای از
خویشتن بهیادگار گذاشت، و تا ابد به بشریت رهنمودهای ارزندهای را ارائهمیدهد،
که اندیشمندان را طی قرون و اعصار دچار اعجاب نمود ومتفکران سترگ و اندیشمندان
بزرگ بیش از چهل شرح را بر اینکتاب عظیم نگاشتهاند
در همه ادیان، دعا و نیایش حرکت دهنده انسانها در همه ابعاد تربیتی
زندگی بوده است. در مکتب شیعه دعا زبان ویژهای پیدا می¬کند. در حقیقت زبان دعا در رتبه وجودی انسان شکل می¬گیرد و ما نهایت شکوه و نیاز و حلاوت و عشق و محبت را در
دعاهای ائمه اطهار، این انسانهای کامل مییابیم که بر اسرار نهفته در عالی ترین مقام
وجود و امکان وصول بر آن اشاره میکند. صحیفه سجادیه یکی از منابع مهم ادعیه شیعه و
یک مکتب کامل انسانسازی است. امام سجادu در قالب زیباترین تعبیرات و
فصیحترین عبارات راهی برای صعود و مشاهده عالیترین جلوههای توحید و کمال
انسانیّت را بر روی بشر گشودهاند. به تعبیر ایشان دعا در واقع چیزی جز عبادت نیست.
آنچه در
ادعیه ماثوره ائمه اطهار و صحیفه سجادیه دیده می شود آن است که لایه نخست این
ادعیه همان احساس نیاز و رابطه عمیق با خداوند است؛ اما در لایه بعدی انسانها را
به سوی تزکیه و توحید و اخلاق عالی انسانی و ظلم ستیزی و عرفان والا و در یک جمله
به سمت انسان پروری و ساختن فرهنگ و تمدن سوق میدهد. این ویژگی بسیار مهم مکتب
تشیع است که چنین گوهر گرانبهایی را در خود جای داده است و این چراغ پر نور هدایت
را در مسیر رشد و تعالی همراه دارد.
بشر امروز، در چارچوب تمدنهاى مادّى دنيا و تحت تربيت مكتبهاى حاكم
بر جهان، انسانى يك بعدى است.
امروز
مکاتب غربی در خدمت امپراطوری خطرناک غربی و آمریکایی است.
بی
اعتقادی به خدا و ایمان الهی یکی از عوامل مهم فروپاشی اروپای شرقی است.
نسل جوان
در کشورهای غربی كه به سنتها خو نگرفته است و خود را پايبند سنتها نكرده است، وقتى
كه اين نابسامانى محيط زندگى بشريت را مىبيند، نااميد مىشود؛ لذا به سمت پوچى
كشيده مىشود.
نظام
سرمايهدارى غرب تا گلو در مشكلات انسانى لاينحل فرو رفته و با وجود ثروتهاى
فراوانى كه در اختيار دارد، از استقرار عدالت اجتماعى بكلى ناتوان مانده است و دير
يا زود دنيا شاهد سقوط و تلاشى آن نيز خواهد بود.
آنچه
امروز در دنيا كمبود احساس مىشود و خودِ مردم دنيا هم آن را احساس مىكنند، كمبود
معنويت و خلأ معنوى است.
مظهر
فرهنگ تحمیلی غرب، برهنگی و مستی و بی ایمانی است.
غربیها
مىخواهند همان فساد و بىبندوبارى را كه خودشان گرفتارش شدهاند، به كشورهاى
اسلامى هم صادر كنند.
جوامع
غربی جوانان خود را از لحاظ معنوی سیراب نمی کنند. جوان به دنبال سيراب شدن از
سرچشمهاى زلال است و اگر آن سرچشمه را پيدا نكند، به انحراف مبتلا خواهد شد.
وقتی
معنویت در جامعه وجود ندارد، رفاه اقتصادی هم فایده ای نمی بخشد.
سیل
گندابهای اخلاقی، تمدن غرب را ویران خواهد کرد.
کلیسا از
لحاظ علم دین صفر است ولی از لحاظ تبلیغی جلو است.
گرفتاریهای
دنیای غرب به دلیل عدم توجه به معنویت و عدالت اجتماعی است.
فرهنگ غرب
عوامل رشد حقیقی انسان را در خود ندارد.
گروههای
رپ و هزار نوع بلیهی اخلاقی و فکری جوانان در غرب ناشی از عقدههای روانی است.
نفى غرب،
به هيچوجه به معنى نفى فناورى و علم و پيشرفت و تجربههاى غرب نيست بلکه نفى غرب،
به معناى نفى سلطه غرب است كه هم سلطه سياسى مورد نظر است، هم سلطه اقتصادى و هم
سلطه فرهنگى.
امروزه
جوامع گوناگون بشرى، در خلاء معنويت و در سرگردانى و حيرت و گرفتاريهاى بزرگ
اجتماعى و فردى كه بدست زر و زورسالاران جهانى بدان دچار شدهاند، به اسلام و
رهنمودها و درسهاى بزرگ آن نيازمندند.
پوچگرایی
جزو فرآوردههای زندگی مادی در غرب است.
وجه بارز
جامعهی آمریکایی، خشونت، سکس، بیبند و باری، زورگویی و ناامنی است.
انسان
منقطع از خدا و معنویت، همین انسانی است که در آمریکا و اروپا مشاهده میکنید؛ همه
چيز دارند بجز عدالت و آسايش و انسانيت و احترام به حقوق انسانها؛ يعني مدنيت
جنگلي.
بشر
سعادتمندىاش به اين نيست كه دانش او پيشرفت كند بلکه سعادت بشر به آسايش فكر،
آسايش روح، به زندگى بىدغدغه و به زندگى همراه با امنيت اخلاقى و معنوى و مادى و
به احساس عدالت در جامعه است. اين را غرب ندارد.
امروز
دنياى غرب دچار آفتهاى اخلاقى، آفتهاى جنسی و تزلزل روحيهها است و به همین جهت
نسل جوانشان رو به انحطاط است.
در نظامهای
مادی آبادی وجود دارد اما عدالت و معنویت و خیلی چیزهای دیگر نیست.
اهداف تربيتي صحيفه در رابطه انسان با ديگران
فعاليتهاي انسان افزون بر رفتارهاي فردي، روابط او با ديگر انسانها را نيز شامل ميشود كه با توجه به تنوع ارتباطات، ديدگاههاي خاص تربيتي را ميطلبد. اين امر، زماني از ديدگاه سياسي بررسي ميشود، گاهي رنگ اجتماعي به خود ميگيرد و گاه از نظر اقتصادي به آن نظر ميشود. با مطالعه دعاهاي صحيفه سجاديه درمييابيم كه نظام تربيتي اين كتاب درصدد جهتمند كردن رفتارهاي انسان در زمينههاي گوناگون است. در ادامه، به اهداف واسطهاي ناظر به هر يك از جنبههاي خانوادگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي ميپردازيم.
الف) اهداف تربيتي در روابط خانوادگي
يك ـ وظايف فرزند نسبت به والدين
خداوند متعال به طور تكويني، محبت و علاقه به والدين را در انسان قرار داده است. علاقه فرزند به والدين امري اعتباري نيست، بلكه واسطه قرار گرفتن والدين در آفرينش فرزند و نگهداري از او، زمينه علاقه و محبت فرزند را به والدين فراهم ميآورد.
يكي از اهداف تربيتي صحيفه در زمينه ارتباط با والدين، آن است كه هر چه بيشتر فرزندان را نسبت به وظايفشان همچون اطاعت، احترام، گذشت از والدين و احسان در حق ايشان آشنا سازد و آنان را به انجام آن وظايف تشويق كند. امام سجاد عليهالسلام براي اين منظور در دعاي بيست و چهارم كه دعا براي والدين است، به مقام والاي پدر و مادر و وظايف فرزندان در قبال آنها اشاره ميكند و ميفرمايد:
بار خدايا! مرا چنان گردان كه از ابهت پدر و مادر بترسم؛ مانند ترسيدن از پادشاه ستمكار و با ايشان خوشرفتاري كنم، همچون خوشرفتاري مادر مهربان و فرمانبري و نيكوكاريام را به آنان در نظرم از لذت خواب خوابآلوده، خوشتر و در دلم از آشاميدن تشنه، گواراتر گردان تا آرزوي آنها را بر آرزوي خود برگزينم و خشنودي ايشان را بر خشنودي خويش جلو اندازم.1
بار خدايا! صدايم را در برابر ايشان پايينتر و سخنم را خوشايند و خويم را نرم ساز و دلم را براي آنها مهربان كن و مرا نسبت به ايشان مهربان و دلسوز گردان.2
يكي ديگر از اهداف تربيتي صحيفه سجاديه در زمينه ارتباط با والدين، «حقشناسي و سپاسگزاري» از تلاشهاي آنها در پرورش و رشد فرزندان است. همانگونه كه كفران نعمت و توجه نكردن به حق منعم، عقوبت ابدي را در پي دارد، رويگرداني از والدين و كوتاهي در حق آنها نيز سبب دوري از مسير قرب الهي ميگردد. يكي از آموزههاي تربيتي صحيفه كه از آشكارترين مصداقهاي حقشناسي درباره والدين است، طلب خير و بركت براي آنها در قالب دعاست. امام سجاد عليهالسلامميفرمايد:
اَلّلهُمَّ اشْكُرْ لَهُما تَرْبِيَتِي، وَ اَثِبْهُما عَلي تَكْرِمَتِي وَ احْفَظْ لَهُما ما حَفِظاهُ مِنّي في صِغري.3
بار خدايا! آنان را به پرورش من جزا ده و در گراميداشتنم پاداش ده و براي آنچه در كودكي از من از رنج و زحمت به خود پذيرفتهاند، براي آنها پاداش منظور فرما.
امام در فرازهاي دهم و يازدهم دعا با اشاره به تلاشهاي والدين در پرورش و تربيت فرزندان، در حقشان طلب پاداش و آمرزش ميكند و ميفرمايد:
وَ اخْصُص اَبَوَيَّ بِاَفْضَلِ ما خَصَصْتَ بِه آباءَ عَبادِكَ الْمُؤمِنِينَ وَ اُمَّهاتِهم.4
و پدر و مادر مرا به بهترين پاداش كه به آن، پدران و مادران بندگان باايمانت را اختصاص دادهاي، امتياز ده.
وَ اغْفِرْلي بِدُعآئِي لَهُما، وَ اغْفِرْلَهُما بِبِرِّهمِا بي مَغْفِرَةً حَتْما، وَ ارْضِ عَنْهُما بِشَفاعَتي لَهُما رِضيً عَزْما، وَ بَلِّغْهُما بِالْكِرامَةِ مَواطِنَ السَّلامَةِ.5
و مرا به وسيله دعا براي ايشان و ايشان را به سبب مهربانيشان به من بيامرز؛ آمرزشي پابرجا. و به شفاعت و ميانجيگري من براي ايشان از آنها به خشنودي قطعي خشنود شو و آنها را با گراميداشتن به جايگاههاي آسايش برسان.
مسئله حقشناسي از والدين، چنان اهميتي دارد كه در صورت بدرفتاري آنها يا كوتاهي در امر تربيت، مانع از طلب خير و احسان الهي براي آنها نميشود. همانگونه كه امام سجاد عليهالسلامميفرمايد:
بار خدايا! آنچه پدر و مادرم در گفتار با من تعدي كرده و از حد گذشتهاند، يا در رفتار با من بيجا رفتار كرده يا حق مرا تباه ساختهاند يا از آنچه واجب است، درباره من كوتاهي كردهاند، به آنان بخشيدم و آن را وسيله احسان برايشان گردانيدم و از تو خواهانم كه گرفتاري آن را از ايشان برداري؛ زيرا من درباره خود به ايشان گمان بد نميبرم. آنان را در مهرباني به خويش سهلانگار نميدانم و از آنچه دربارهام كردهاند، كراهت ندارم و دلگير نيستم، اي پرودگار من.6
دو ـ وظايف والدين در برابر فرزند
يكي ديگر از اهداف مياني تربيت در زمينه رابطه انسان با ديگران، «ارتباط والدين با فرزندان» است. به طور كلي، مسئله گرايش به فرزند و توجه به نيازهاي وجودي او محور تعيين اهداف واسطهاي در چارچوب نظام تربيتي صحيفه سجاديه است. با در نظر گرفتن گرايش قلبي و عشق و محبت والدين به فرزندان و تنظيم اين گرايش و جهتمند كردن آن به سوي هدف غايي، ميتوان اهداف مياني را در نظام تربيتي صحيفه تبيين كرد.
بحث از اهداف تربيتي در قالب توجه به وظايف والدين در قبال فرزندان، ناظر بر تعيين حقوقي است كه بايد از سوي والدين رعايت شود. اين حقوق عبارتند از:
اول ـ محبت
يكي از اركان مهم تربيت فرزند، برقراري ارتباط با او بر اساس محبت است. منظور از محبت در اينجا ايجاد شرايطي است كه در آن محبت واقعي و معقول نثار فرزند گردد و بدين ترتيب، شبهه بيتفاوتي به فرزند و سهلانگاري در تربيت او پيش نيايد.7
امام سجاد عليهالسلام در دعاي بيست و پنجم كه مربوط به دعا براي فرزندان است، در فرازهاي اول تا پنجم دعا، بقا و طول عمر فرزندان، پرورش خردسالان و سلامتي جسمي، اخلاقي و ديني آنان را از خدا ميخواهد. همچنين خواستار ميشود كه فرزندانش با داشتن علم و فضل و كمال، زينتبخش مجلسش باشند. آن حضرت در فراز ديگري از همين دعا ميفرمايد: «وَ اَعِنيِّ عَلي... بِرِّهِمْ؛ و مرا در نيكي كردن به ايشان ياري فرما».8
مجموع اين دعاها بيانگر محبت قلبي و مهر و عاطفه و علاقه والدين است.
دوم ـ تأمين نيازهاي فرزند
فرزند، همانند همسر حقوقي دارد كه از جمله آنها تأمين نيازهاي اوليه مانند خوراك، پوشاك، امنيت و همچنين ايجاد زمينههاي پرورش و رشد آنهاست. كوتاهي در برآورده كردن نيازهاي اوليه فرزند، مانعي بر سر راه رشد او در مراحل بالاتر است. بنابراين، ايجاد فضاي مناسب براي پيشرفت فرزند از نخستين وظايف والدين است.
امام سجاد عليهالسلام در دعاي بيست و پنجم ميفرمايد: «اِلهي... اَدْرِرْلي وَ عَلي يَدِي اَرْزاقَهُمْ؛ بار خدايا! روزيهايشان را براي من و به دست من فراوان گردان.»9 امام در همين دعا ميفرمايد: «وَ اَعنِيِّ عَلي تَرْبِيَتِهِم؛ و مرا در پرورش ايشان ياري فرما».10
عبارت «تربيتهم» در اين دعا، از ماده «ربو» به معناي پرورش و رشد فرزندان است. قرينهاي كه بر اين مسئله دلالت ميكند، كلمه «تأديبهم» است كه در ادامه دعا آمده است و به بُعد تربيتي فرزندان اشاره دارد. در بيشتر شرحها و ترجمهها نيز به همين معنا اشاره شده است.11
همچنين دعاي امام براي سلامتي جسمي فرزندان با عبارت «وَ اَصِحَّ لي اَبْدانَهُم؛ و بدنها و تنهاشان را براي من سالم بدار»12 ميرساند كه يكي از دغدغههاي آن حضرت، پرورش فرزندان و تأمين نيازهاي آنان است كه از خداوند متعال چنين درخواستي ميكند. بنابراين، تأمين نيازهاي اوليه، وظيفه والدين است و چون ايفاي اين وظيفه سبب رشد فرزند ميشود، در نتيجه، وظيفه ياد شده يكي از اهداف واسطهاي به شمار ميآيد.
سوم ـ تربيت فرزند
يكي ديگر از وظايف مهم والدين كه امام سجاد عليهالسلام در دعا براي فرزندان تبيين ميكند، «تربيت فرزندان» است. رفع نيازهاي فرزندان و محبت به آنها، بسيار مهم است و زمينهساز رشد كودكان و رسيدن آنان به مراحل بالاي تربيتي است. بنابراين، ميتوان گفت مقوله تربيت در حكم هدف و غايت براي ديگر مقولههاي مرتبط با تربيت فرزندان است.
امام سجاد عليهالسلام در دعاي بيست و پنجم، پس از آنكه از خداي متعال براي پرورش فرزندان ياري ميخواهد، به تربيت ديني و اخلاقي فرزندان اشاره ميكند و ميفرمايد: «وَ اَصِحَّ لي... اَدْيانَهُمْ وَ اَخلاقَهُم؛ و كيشها و خوهاشان را براي من سالم بدار».13
همچنين امام در فراز ديگري در اهتمام به امر تربيت فرزندان و با اشاره به مشكلات آن از خداي متعال درخواست ياري ميكند و ميفرمايد: «وَ اَعنيّ عَلي... تَأديبهم؛ و مرا در تربيت ايشان ياري فرما».14
--------------------------------------
1. دعاى 24، بند 5.
2. دعاى 24، بند 6.
3. دعاى 24، بند 7.
4. دعاى 24، بند 12.
5. دعاى 24، بند 14.
6. دعاى 24، بند 9.
7. باقر شريف قريشى، نظام تربيتى اسلام، انتشارات فجر، 1362، چ 1، ص 54.
8. دعاى 25، بند 5.
9. دعاى 25، بند 2.
10. دعاى 25، بند 5.
11. نك: ترجمه و شرح صحيفه سجاديه فيض الاسلام، ص 170.
12. دعاى 25، بند 2.
13. دعاى 25، بند 2.
14. دعاى 25، بند 5.
ب) اهداف تربيتي در روابط اجتماعي
چون انسان به تنهايي نميتواند نيازهاي خود را رفع كند، به برقراري ارتباط با ديگران اقدام ميكند. گرايش انسان به رفع نيازهايش از يك سو و گرايش به كمال از سوي ديگر، دو انگيزه نيرومند و قوي است كه وي را به برقراري ارتباط در سطوح مختلف اجتماعي برميانگيزد. بنابراين، براي بررسي اهداف ارتباطي انسان در چارچوب صحيفه، بايد به نيازهاي اصولي توجه كنيم تا به كمال كه خاستگاه اينگونه ارتباطات است، برسيم.
بحث از اهداف تربيتي در زمينه ارتباط يك فرد مؤمن با ديگر هممسلكانش، ناظر به ايجاد و پرورش روحيه برادري و همياري ميان افراد در راستاي هدف غايي يعني خداوند متعال است. امام سجاد عليهالسلام براي تثبيت برادري و همياري در جامعه به دو عامل اساسي اشاره ميكند:
يك ـ فراهم كردن زمينه ايجاد برادري
ايجاد زمينه مناسب براي دستيابي به برادري ديني و همدلي در سايه شريعت وقتي حاصل ميشود كه افراد جامعه به وظايف شرعي خود پايبند باشند. امام سجاد عليهالسلام در دعاي بيست و ششم كه دعا براي همسايگان است، با اشاره به اين عامل مهم ميفرمايد:
وَ وَفِّقْهُم لاِقامَةِ سُنَّتِكَ، وَ الاَخْذِ بِمَحاسنِ اَدَبِكَ.1
و آنان را توفيق ده براي برپا داشتن طريقه و روش (حفظ احكام) و فرا گرفتن اخلاق نيك خود (كه بندگان را به آن امر فرمودهاي).
وقتي اين دعا را در كنار دعاهاي بعدي ـ كه روش رفتار با همسايگان را بر اساس برادري و همدلي بيان ميكند ـ بگذاريم، درمييابيم كه آنچه در اسلام عامل برادري و نزديكي مسلمانان به يكديگر و ايجاد ارتباط ميان آنها ميشود، پايبندي به دين و توجه به خدا و عمل به امر و نهيهاي اوست.2
دو ـ عمل به وظايف و مسئوليتها در قبال يكديگر
منظور، رفتارهايي است كه در استحكام هرچه بيشتر پيوند برادري مؤثرند. امام زينالعابدين عليهالسلام در دعا براي همسايگان، مواردي را كه در حفظ برادري و رشد آن مؤثرند، چنين برميشمارد:
و آنان را توفيق ده در فراگرفتن زيباييهاي فرهنگ خودت در مهرورزي و كمك به ناتوانانشان و بستن شكاف فقر و نيازمنديشان و رفتن نزد بيمارشان و راهنمايي كردن راهجو و اندرز دادن مشورتكنندهشان و ديدار از سفرآمدهشان و پنهان كردن رازهاشان و پوشاندن عيبهاشان و ياري كردن ستمديدهشان و خوب كمك كردنشان در ابزار خانه و سود رساندنشان به بخشش فراوان و دادن آنچه ايشان را واجب و لازم است پيش از درخواست.3
بار خدايا! مرا بر آن دار كه بدكردارشان را به نيكي پاداش دهم و از ستمكارشان به عفو و بخشش درگذرم و درباره همه ايشان خوشگمان باشم و با نيكويي، همه آنها را سرپرستي كنم و با پاكدامني، چشمم را از آنان بپوشانم و با فروتني با آنها نرم باشم و با مهرباني بر گرفتارانشان رقت ورزم و دلجويي كنم و در پنهاني و پشت سر، دوستي (خود) را براي آنان آشكار سازم و با پاكدامني، نعمت هميشگي را نزد ايشان دوست بدارم و آنچه براي خويشان خود واجب ميدانم، درباره ايشان نيز لازم بدانم و آنچه براي نزديكان رعايت داشتهام، براي ايشان نيز رعايت كنم.4
----------------------------------------------
1. دعاى 26، بند 3.
2. مرتضى مطهرى، انسان در قرآن، تهران، صدرا، 1369، ص 70. «فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ نُفَصِّلُ اْلآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ؛ پس اگر توبه كنند و نماز بر پا دارند و زكات دهند، در اين صورت، برادران دينى شمايند و ما آيات خود را براى گروهى كه مىدانند، به تفصيل بيان مىكنيم». (توبه: 11)
3. دعاى 26، بند 2.
4. دعاى 26، بند 3.
ج) اهداف تربيتي در روابط سياسي
يكي ديگر از اهداف واسطهاي در صحيفه سجاديه در زمينه ارتباط انسان با ديگران، جهتدهي سياسي است.1 روابط انسان در هر قالبي و هر جهتي كه باشد، قوانين اخلاقي صحيح يا غيرصحيح بر آن حاكم است. مناسبات سياسي نيز از اين حكم كلي مستثنا نيست. بنابراين، انسان براي آنكه در فضاي اجتماعي و سياسي مناسبي گام بردارد و به مقام قرب الهي برسد، بايد در پرتو قانون الهي باشد و از قوانين اخلاقي صحيح پيروي كند.
مهمترين هدف از روابط سياسي، دستيابي به قدرت است. قدرت به عنوان ابزاري براي رسيدن به اهداف، نخستين نشانه يك حركت سياسي است. با ابزار قدرت ميتوان به اهداف سياسي خود در جامعه به طور كامل يا نسبي دست يافت، ولي بدون قدرت و عوامل ايجادكننده آن، حكومت در جامعه امكان نخواهد داشت. ازاينرو، امام سجاد عليهالسلام در فرصتهاي بسياري درصدد به دست گرفتن قدرت براي اعمال ولايت و رهبري جامعه اسلامي بود تا جامعه را به سعادت برساند و در اين راستا از هر فرصتي استفاده ميكرد. براي نمونه، امام در دعاي «روز اضحي و روز جمعه» با هشدار و آگاهي دادن مردم، به مسئله خلافت و قدرت سياسي اشاره ميكند و با بيان انحرافهاي جامعه و تحريف دين و نيز متروك ماندن قرآن و سنت پيامبر ميفرمايد:
بار خدايا! اين جايگاه (نماز عيد و جمعه به جا آوردن يا مقام امامت و خلافت) براي جانشينان و برگزيدگان تو است. جايگاههاي درستكاران تو را در درجه بلندي كه ايشان را به آن اختصاص و برتري دادهاي، ربودند، تا اينكه (بر اثر غصب خلافت) برگزيدگان و جانشينان تو شكست خوردند و حقشان از دست رفت. حكم تو را تبديل گشته و كتاب تو را دور افتاده و واجبات را از مقاصد راههاي روشن تو تغييريافته و روشهاي پيغمبرت را ترك شده ميبينند.2
يكي از اهداف مهم تربيتي امام از دستيابي به قدرت سياسي كه از دعاي بالا برميآيد، احياي دين و اجراي احكام اسلامي و هدايت مردم در جهت رسيدن به سعادت و قرب الهي است. همچنين امام از به دست گرفتن قدرت و اعمال آن، اهداف ديگري مانند احياي امر به معروف و نهي از منكر و تحكيم برادري دارد كه هر يك از آنها آثار تربيتي فراواني در پي ميآورد.
يك ـ امر به معروف و نهي از منكر
مهمترين هدف حكومت اسلامي در جامعه، فراهم كردن زمينه لازم براي احياي معروف و جلوگيري از منكر است. بنابراين، ايجاد فضاي سالم و به دور از زشتي و پليدي، هدف مهم حكومت اسلامي به شمار ميآيد.3 امام سجاد عليهالسلام در اين زمينه ميفرمايد:
بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و ما را در اين روز و اين شب و همه روزهامان توفيق عطا فرما براي انجام امر به معروف و نهي از منكر و حفظ و نگهداري اسلام و نكوهش باطل و نادرستي و خوار شمردن آن و ياري حق و گراميداشتن آن.4
همانگونه كه گفته شد، هدف اصلي از دستيابي به قدرت سياسي، احياي دين و اجراي احكام الهي و هدايت و ارشاد مردم است. اينكه امام در فراز بالا، از خداوند توفيق امر به معروف و نهي از منكر ميخواهد با توجه به اثر آن در جامعه (ايجاد فضاي پاك از زشتيها و پليديها و زمينهسازي براي اجراي احكام الهي) معلوم ميشود كه امر به معروف و نهي از منكر، يكي از اهداف به دست گرفتن قدرت سياسي است.
دو ـ تحكيم اخوت
يكي ديگر از اهداف تربيتي امام از دستيابي به قدرت، گسترش نشانههاي برادري و توسعه روابط عاطفي ميان افراد جامعه و حل مشكلات مردم، به ويژه ضعيفان و ايجاد زمينه رشد براي همگان است. امام در زمينه تحكيم روحيه برادري و ياري به يكديگر ميفرمايد:
بار خدايا! هر مسلماني كه جنگجو يا مرزداري را در كار خانهاش جانشين شود، يا در نبودنش خانواده او را نگهداري كند، يا او را به برخي از دارايي خود ياري دهد، يا او را به اسباب جنگ ياري كند، يا او را به جهاد وادارد، يا او را در راهي كه پيش گرفته است، به دعا همراه باشد، يا در پشت سر او آبرويش را حفظ كند، پس او را سنگ به سنگ و مانند به مانند، برابر پاداش آن مسلمان جنگجو و مرزدار پاداش ده.5
همچنين امام در زمينه كمك به ضعيفان و ستمديدگان ميفرمايد:
وَ وَفِّقنا... لاسْتِعمالِ... اِرْشادِ الضّالِّ وَ مُعاوَنَةِ الضَّعيفِ وَ اِدْراكِ اللَّهيفِ.6
و براي راهنمايي گمراه و كمك ناتوان و رسيدن به فرياد ستم ديده، توفيق عطا فرما.
-------------------------------------
1. مقصود ما از هدف تربيتى در اين مقوله، همان روح تربيتى حاكم بر ارتباطات سياسى در جهان اسلام است؛ نه بيان احكام سياسى از نظر اسلام.
2. دعاى 48، بند 9.
3. مرتضى مطهرى، آشنايى با علوم اسلامى، صدرا، 1368، ج 3، ص 117.
4. دعاى 6، بند 18.
5. دعاى 27، بند 16.
6. دعاى 6، بند 18.
د) اهداف تربيتي در روابط اقتصادي
با بررسي صحيفه سجاديه، به دعاهاي زيادي برميخوريم كه در آنها برخي مسائل اقتصادي بيان شده است، مانند: دعا به هنگام درخواست حاجتها؛ دعا به هنگامي كه روزي بر امام تنگ ميشد؛ دعا براي كمك گرفتن براي پرداخت دين؛ دعا براي طلب باران؛ رازق بودن خداوند؛ اسراف؛ فقر؛ دين؛ قحطي؛ زكات و قيمت كالاها.1
از آنجا كه اقتصاد، تعامل فعاليت روزانه انسانهاست، موضوع مناسبي براي اجراي اهداف تربيتي و آموزههاي اخلاقي به شمار ميرود. از ديدگاه صحيفه سجاديه، نظام اقتصادي مناسب، نظامي نيست كه تنها درصدد رفع نيازهاي بشر باشد و با فراهم شدن آنها، كار خود را تمام شده انگارد، بلكه رفع نيازها در جهت بندگي و عبادت خداست. امام سجاد در اين باره ميفرمايد:
بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و مرا از رنج كسب و پي روزي دويدن راحتم كن و روزي فراوان و بيگمان و بيرنج براي من برسان تا از بندگي تو براي به دست آوردن روزي باز نمانم و سنگيني پيآمدهاي كسب (نامشروع) را به دوش نكشم.2
همچنين در نظام اقتصادي صحيفه، تحقق عدالت اجتماعي و تأمين رفاه براي همه مورد نظر است. اينكه حضرت در برخي دعاهاي صحيفه سجاديه، به انفاق و صدقه و پرهيز از اسراف و تبذير سفارش ميكند، هدفي جز گسترش رفاه و عمومي كردن آن براي همه مردم ندارد.3
امام سجاد عليهالسلام ميفرمايد:
بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و زيادهروي (در صرف مال) باز دار و به بخشيدن و ميانهروي (در زندگي) مستقيم ساز و روش نيكو در زندگي را به من بياموز و مرا به لطف خود از بيجا خرج كردن باز دار و روزيهاي مرا از وسايل حلال روان گردان و انفاق و خرج كردنم را در راههاي خير و نيكي بگردان.4
بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و مرا از زيادهروي (در زندگي) باز دار و روزيام را از تباه شدن نگاه دار و داراييام را به بركت افزون گردان و مرا به نيكويي آنچه از آن دارايي انفاق ميكنم، به راه رستگاري برسان.5
بنابراين، اصل كلي در نظام اقتصادي صحيفه سجاديه، رسيدن به عدالت اجتماعي و رفاه عمومي به منظور بندگي خداوند است و هدفهاي تربيتي مطرح شده در صحيفه با توجه به آن، بررسي ميشود.
----------------------
1. نزديك به 118 فراز از دعاهاى صحيفه، به گونهاى به مسائل اقتصادى مربوط مىشود.
2. دعاى 20، بند 24.
3. دفتر همكارى حوزه و دانشگاه، مبانى اقتصاد اسلامى، سازمان سمت، 1371، چ 1، ج 1، ص 197.
4. دعاى 30، بند 3.
5. دعاى 20، بند 23.
نتیجه گیری
با مشاهده
درصدهای بالای تأثیرگذاری شاخصهای فرهنگی و تمدنی در ادعیه بر اساس روش توصیفی و
تحلیل محتوا، فرضیه ما یعنی « مولفه های فرهنگی در ادعیه –باگرایش به صحیفه سجاویه ». اثبات میشود.
1. دعا از
زیباترین واقعیات عالم انسانی است و صرفنظر از بحث استجابت به تنهایی برای انسان
کشش و جاذبه زیادی دارد و او را از همه تعلقات جدا و به خالق بیهمتای خود متصل میکند.
2. بهترین
و غنی ترین زبان دعا در کلام معصومین: تجلی نموده است. این
ادعیه بهترین و سریعترین مسیر را برای رسیدن انسان به رشد و کمال نشان میدهند؛
بنابراین ادعیه در فرهنگ و تمدن شیعه نقش محوری در مباحث خداشناسی و تربیتی و
سیاسی و اجتماعی دارند.
3. صحیفه
سجادیه به عنوان یکی از عظیمترین منابع دعا در فرهنگ و تمدن شیعه دارای سرمایه
وسیع معرفتی و ساختار هنری بسیار زیبا و حاوی مضامین سیاسی، اجتماعی، اخلاقی،
تربیتی و خداشناسی میباشد.
4. با
بررسی در محتوای ادعیه و با در نظر گرفتن شاخصهای فرهنگی و تمدنی به این نتیجه میرسیم
که دعا که عنصری زبانی است، با وجود داشتن ماهیت فرهنگی کارکردی تمدن ساز دارد.
5. تمدنی
که در مذهب شیعه در قالب دعا ارائه میشود با ظهور و حضور مهدی (عج) و تشکیل دولت عدل
جهانی وی واقعیت خارجی پیدا میکند. این تمدن دارای ویژگیهایی است که در جای جای
ادعیه برای مشتاقان تبیین و تشریح شده است.
6. در
مذهب شیعه، فرد و جامعه به وسیله دعا به تربیت و تزکیه نفس اقدام کرده و به طور
مرتب و در طی زمان به آماده ساختن خود برای رسیدن به نقطه آرمانی این مذهب یعنی
انسان کامل در فرد و مدینه فاضله در جامعه میپردازد.
7. ادعیه
شیعه از لحاظ عمق، زیبایی، وحدت و همگرایی و نیز ارائه چشم اندازی به عمق فطرت و
بلندای عدالت و عصمت بیمانند است.
8. توجه
به ادعیه شیعه و استفاده از آن در طهارت و رشد و تعالی فرد و جامعه تاثیر فراوان
داشته و دوری از آن که موجب از دست دادن زمینه ایمنی و سلامت و سعادت فرد و جامعه
خواهد شد.
منابع
-- ترجمه و شرح صحيفه(محمد رضا آشتياني - محمد جعفر امامي)
-- تأثیر دعا در رشد و شکوفایی فرهنگی و تمدنی شیعه --دکتر علی نوری
اعظم
عاشوری --اینترنت
--بایسته های پژوهشی درباره صحیفه سجادیه/ سید احمد سجادی
--رهیافتی به نظام تربیتی اسلام از نگاه صحیفه سجادیه / نویسنده:سید ابراهیم میرشاه جعفري
ناشر دیجیتالی: مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
-- مبانی،
اصول، روش ها و اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه/ فصلنامه معرفت > شماره 57
نويسنده : ابراهیمی فر، علی اصغر