صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۳۵۷
موسسه های نظرسنجی (CNN/ORC) از نگرش آمریکایی ها به ائتلاف ضد داعش پرده برداشتند

عدم پیشرفت در مبارزه آمریکا با داعش

نزدیک به نیمی از مردم به اوباما به عنوان فرمانده عملیات علیه داعش اعتماد ندارند و 49 درصد نیز به وی اعتماد دارند. این نتایج، مشابه نتایج به دست آمده در سپتامبر گذشته، زمانی که عملیات نظامی علیه داعش شروع شد است.
پایگاه بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس:
 بر اساس نظرسنجی جدید سی ان ان و موسسه او آر سی (CNN/ORC)، بعد از گذشت یک سال از شروع عملیات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه، نگرش منفی‌ای که در میان مردم در مورد روند این عملیات شکل گرفته بود، به اوج خود رسیده است. شک و تردیدهای زیادی هم در مورد اینکه اوباما در مواجهه با گروه تروریستی موسوم به داعش برنامه روشنی دارد یا خیر، وجود دارد.
تنها ۳۱ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که اقدامات نظامی علیه داعش نتایج خوبی برای ایالات‌متحده داشته است، این آمار در ماه می ۳۸ درصد و در سال گذشته ۴۸ درصد بوده است. این نتایج، شباهت زیادی به نتایج به دست آمده در نظرسنجی سال ۲۰۰۷ در مورد عملیات نظامی در عراق دارد. در آن زمان تنها ۲۸ درصد از روند این اقدامات ابراز رضایت کردند.
9 نفر از هر ۱۰ نفر، داعش را تهدیدی جدی برای ایالات‌متحده می‌دانند؛ این میزان نگرانی در مورد داعش، دو برابر نگرانی‌ها در مورد ایران، چین، کره شمالی و روسیه است. ۷۰ درصد داعش را تهدیدی بسیار جدی می‌شمارند؛ این آمار در مورد ایران ۲۵ درصد کمتر است.
تنها ۲۷ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که اوباما برنامه روشنی برای مبارزه با داعش دارد و ۷۱ درصد نیز معتقدند وی برنامه مشخصی ندارد. یک سال پیش در همین ماه، ۶۶ درصد بر این باور بودند اوباما برنامه مشخصی برای مبارزه با داعش ندارد. حتی در میان دموکرات‌ها، تنها ۴۹ درصد اوباما را دارای برنامه روشنی برای مبارزه با داعش می‌دانند. این آمار در سال گذشته، ۵۶ درصد بود.
نظرها درباره این مسئله در میان حزب‌های سیاسی متفاوت است. به طور کلی، جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها داعش را تهدیدی جدی‌تر می‌دانند؛ ۸۴ درصد از جمهوری‌خواهان و ۶۱ درصد از دموکرات‌ها داعش را تهدیدی بسیار جدی می‌دانند؛ ۸۰ درصد از جمهوری‌خواهان و ۵۰ درصد از دموکرات‌ها معتقدند اوضاع در عراق و سوریه خوب پیش نمی‌رود؛ ۹۶ درصد از جمهوری‌خواهان و ۴۸ درصد از دموکرات‌ها در مورد اینکه اوباما در مبارزه با داعش برنامه روشنی داشته باشد، تردید دارند.
اختلاف نظر در بین احزاب در مورد روند عملیات نظامی علیه داعش، به شدت اختلاف نظرها درباره مسئله عراق در آوریل ۲۰۰۷ نیست. در آن زمان ۸۷ درصد از دموکرات‌ها بر این باور بودند که شرایط در عراق به ضرر ایالات‌متحده است؛ در مقابل ۴۲ درصد از جمهوری‌خواهان از شرایط ابراز رضایت می‌کردند. در آن زمان میان نظرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شکاف ۴۵ درصدی وجود داشت و اکنون این شکاف ۳۰ درصد است.
نزدیک به نیمی از مردم به اوباما به عنوان فرمانده عملیات علیه داعش اعتماد ندارند و ۴۹ درصد نیز به وی اعتماد دارند. این نتایج، مشابه نتایج به دست آمده در سپتامبر گذشته، زمانی که عملیات نظامی علیه داعش شروع شد است. در آن زمان ۴۸ در این زمینه به اوباما اعتماد داشتند و ۵۱ درصد هم به وی اعتماد نداشتند.
در حال حاضر، ۵۱ درصد مخالف ارسال نیروی زمینی در عملیات علیه داعش هستند و ۴۶ درصد با آن موافقند. نظرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این باره کاملاً متفاوت است. ۶۲ درصد از جمهوری‌خواهان با این کار موافقند و ۶۱ درصد از دموکرات‌ها با این کار مخالفند.
عموم مردم آمریکا در مورد اینکه دخالت نظامی روسیه چه نتایجی دارد، اختلاف نظر دارند. ۵۰ درصد این دخالت‌ها را مشکلی جدی برای ایالات‌متحده می‌دانند و ۵۰ درصد هم آن را مشکل جدی نمی‌دانند. نزدیک به سه چهارم از مردم نگران آن هستند که عملیات نظامی علیه داعش منجر به وقوع جنگی وسیع‌تر شود.
به طور کلی میزان رضایت از عملکرد شغلی اوباما ۴۶ درصد است. در اواسط ماه سپتامبر، این میزان رضایت ۴۴ درصد بود.
نظرسنجی مشترک سی ان ان و موسسه او ار سی بین روزهای ۱۴- ۱۷ اکتبر از طریق تلفن، انجام شده است. ۱۰۲۸ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. خطای اندازه‌گیری در این نظرسنجی مثبت منفی سه درصد است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات