صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۳۹۳
پایگاه واشنگتن فری بیکن گزارش داد

شهرهای آمریکا و موشک هسته‌ای «KN08»

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: نمایش آخرین نسخه از موشک بالستیک KN08 از سوی پیونگ‌یانگ بیانگر شکست دولت اوباما در مهار به اشتراک گذاری فناوری نظامی چین با کره شمالی است.
پایگاه بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس:
فرمانده یگان شمالی ارتش آمریکا تایید کرد که کره شمالی توانایی هدف گرفتن خاک آمریکا را با موشک‌های هسته‌ای برد بلند دارد.
به نوشته وبگاه «امریکن فری بیکن» دریادار «ویلیام گورتنی» در این زمینه گفت: «بر اساس ارزیابی‌های ما، آن‌ها توانایی انجام این کار را دارند. آن‌ها جنگ افزار لازم را دارند. کره‌ای‌ها توانایی رساندن راکت به خاک ایالات متحده را دارند.»
این مقام ارشد نظامی آمریکا که در اندیشکده شورای آتلاتنیک سخنرانی می‌کرد، گفت: «به عنوان شخص مسئول دفاع از شمال آمریکا به ویژه در زمینه دفاع برابر موشک بالستیک فکر می‌کنم مردم آمریکا انتظار دارند من این تهدید را جدی بگیرم.»
بر اساس این گزارش، سخنان دریادارر گورتنی مصادف با مراسم رژه نظامی کره شمالی شد و آنطور که تلویزیون دولتی این کشور نشان داد پیونگ یانگ موشک متحرک «کا ان 08» را برای اولین بار در سال‌های اخیر به نمایش گذاشت، موشکی که سوار بر سکوی پرتاب متحرک چینی  در حال حرکت بود.
موشک‌های متحرک تهدید راهبردی بزرگتری تا موشک‌های داخل سیلو هستند زیرا رصد آن‌ها مشکل‌تر است و می‌توان آن‌ها را برای پرتاب در حداقل زمان آماده نمود.
دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به شدت در این تصور بودند که کره شمالی خود را آماده‌ی انجام آزمایش موشکی برد بلند بالستیک در هفتادمین سالگرد تاسیس حزب کارگر این کشور می‌کند.
دریادار گورتنی در همین زمینه هشدار داد نیروهای آمریکا آماده واکنش نشان دادن به پرتاب موشک از سوی کره شمالی هستند.
 وی در این زمینه افزود: «ما بیست و چهار ساعته آماده هستیم. رهبر کره شمالی باید آدم کند ذهنی باشد که بخواهد موشکی شلیک کند.»
 فری بیکن با اشاره به شبکه‌های دفاع موشکی آمریکا نوشت: پنتاگون دارای شبکه‌ای از دفاع‌ موشکی چون «ایگیس» در آب‌های نزدیک به شبه جزیره کره شمالی و نیز رهگیرهای موشکی برد بلند مستقر در کالیفرنیا و آلاسکا است. رادارها و حسگرهای ماهواره‌ای نیز بخشی از شبکه دفاع موشکی آمریکا هستند.
«ریک فیشر» دیگر تحلیلگر ارشد امور نظامی مرکز ارزیابی‌های راهبردی آمریکا در این زمینه گفت ، تصاویر دریافتی و تحلیل نشانگر این است که موشک کا ان 08 نسخه‌ای جدید است.
وی افزود: «این نسخه از موشک کا ان 08 طراحی قابل اطمینان‌تری را برای شلیک موشک مجهز به کلاهک هسته‌ای به سمت شهرهای آمریکا دارد.»
فیشر در این زمینه تاکید کرد، نمایش آخرین نسخه از موشک بالستیک کا ان 08 بیانگر شکست دولت اوباما در مهار به اشتراک گذاری فن آوری نظامی چین به کره شمالی است. استفاده موشک کا ان 08 از فن‌آوری موشکی و هوا فضای چین سئوال‌هایی را در باره میزان همکاری و کمک چین به کره شمالی در زمینه موشک‌های بین قاره‌ای ایجاد کرده است.
فیشر در ادامه تخمین زد که نسخه فعلی کا ان 08 بردی بیشتر از نسخه اولیه‌اش دارد و بر اساس برآوردها بردی معادل 3400 تا 3700 مایل دارد.
فیشر در ادامه گفت: «کلاهک جنگی این موشک دارای 4 موتور هیدرو الکتریکی است و باعث جدایی کلاهک از مرحله سوم پرتاب می‌شود. اگر این جدایی دیرتر رخ دهد، کار رهگیری را از سوی رادارهای آمریکا دشوار می‌سازد زیرا باید 2 هدف را رهگیری کنند.»
وبگاه فری بیکن در خاتمه این گزارش به توان متعارف نظامی کره شمالی پرداخت و نوشت: ارتش کره شمالی دارای 20 تا 30 هزار قبضه انواع توپخانه و سلاح سنگین است که بردش تا سئول، پایتخت کره جنوبی می‌رسد. این کشور همچنین دارای صد هزار راکت با بردهای متفاوت است .
هفته نامه «دیپلمات» نیز در گزارشی ضمن اشاره به برگزاری رژه نظامی در کره شمالی نوشت: پخش گسترده چنین مراسمی  برای ناظران تماشای سخت افزارهای نظامی کره شمالی فرصتی منحصر به فردی را ایجاد کرد که با توجه به فضای بسته معمول این کشور آن‌را شاهد باشند. کره شمالی در این رژه موشک‌های بین قاره‌ای کا ان 08 یا «هواسونگ 13» که پیشرفته‌ترین موشک بالستیک پیونگ یانگ است را به نمایش گذاشت. در این رژه نمونه‌های موشک‌های دیگر چون «نودانگ»، «ماسودان»، «اسکاد سی»  و موشک‌های بالستیک ویژه زیردریایی «اس‌اس ان 18» نیز به نمایش گذاشته شدند.
دیپلمات در خاتمه نوشت: پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی به طور معمول مرتبط با ایام و مناسبت‌های ویژه است و پیونگ یانگ  از آن‌ها برای بیان انزجار از کره جنوبی و آمریکا استفاده می‌کند.
نشریه «کره تایمز» نیز چندی قبل پیرامون تلاش‌های پیونگ یانگ در ساخت موشک‌های بالستیک نوشت: تصاویر ماهواره‌ای مبین این است که کره شمالی در حال ساخت موشک بالستیک قابل پرتاب از زیر دریایی (SLBM) در مجتمع کشتی سازی «سینپو» است.
کره تایمز در این زمینه نوشت: با توجه به عزم راسخ کره شمالی در توسعه برنامه ساخت زیر دریایی، این کشور احتمالا بین 12 تا 24 ماه آینده زیر دریایی‌های جدیدی نیز تولید خواهد کرد.
نشریه دیگر کره جنوبی «چوسان‌ ایلبو» نیز در تحلیلی نوشت:  کره شمالی در 10 اکتبر و در هفتادمین مراسم حزب کارگر خلق این کشور از موشک قاره پیمای بالستیک جدید رونمایی کرد که به شدت شبیه به موشک «اساس ان-23»  که از زیر دریایی پرتاب می‌شود، ‌است.
یک منبع دولتی کره جنوبی با اعلام این خبر افزود ، پیش‌بینی می‌شود برد این موشک 9000 هزار کیلومتر مربع  و از نظر ابعاد با کلاهک جنگی بزرگتر از نمونه اولیه این موشکی که 12000 هزار کیلومتر برد دارد ، است.
به نوشته این روزنامه، کره شمالی در این مراسم نمونه ارتقا یافته موشک «موسا دان» را  که نوع بهینه یافته موشک «اس‌اس ان -6» می‌باشد را به نمایش گذاشت. نسخه کره‌ای این موشک 3 متر بلندتر از نمونه روس است. گفته می‌‌شود مهندسان موشکی اتحاد جماهیر شوروی سابق نقش فزاینده‌ای را در برنامه موشکی کره شمالی داشته و آن‌ها با سفر به این کشور در اواخر دهه 80 میلادی تا اوائل دهه 90 میلادی به برنامه موشکی پیونگ یانگ کمک نمودند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات