صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۶۹۵

اخبار ویژه روزنامه‌ها 20 آبان

روزنامه کیهان **

رئیس اسبق موساد: سعودی‌ها از خودمان هستند

بخشی از زوایای پنهانی نقش عربستان و آل‌سعود در قضیه اعراب و اسرائيل، بی‌علاقه بودن سعودی‌ها در ارائه هرگونه کمک به فلسطینی‌ها و روابط پنهان آل‌سعود با صهیونیسم طی دهه‌های گذشته‌ را فاش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم «افرایم هالوی» در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گوید: ما عادت کرده‌ایم سعودی‌ها را این طور بشناسیم که کاملا مخالف قدم گذاشتن یهودیان در فلسطین و در خاک عربستان هستند؛ اما کتابی که اخیرا به قلم «میخائیل کهانوف» به عنوان رساله دکترا به رشته تحریر درآمده حقایق شگفت‌آوری را درباره سیاست واقعی سعودی‌ها در قبال فلسطین از دهه سوم و چهارم قرن گذشته آورده است.

وی در این کتاب خاطرنشان می‌کند عجیب نیست که بن گوریون و موشه شرتوک در دهه سی‌ام قرن گذشته با چند مستشار ارشد سعودی در لندن به امید واهی مذاکره دیدار کردند.در این دیدار بن گوریون به «حافظ وهبه» از مستشاران ارشد که اتفاقا مصری تبار هم بود (همه مستشاران ملک ابن سعود برای جلوگیری از توطئه از اتباع غیرسعودی بودند) گفت: من مطمئنم شما می‌دانید که فقط ملک بن سعود قادر به تاثیرگذاری روی مصالحه تاریخی بین اعراب و اسرائیل است.

سعودی‌ها با داشتن منابع ثروت فراوان هرگز به اعراب فلسطینی کمک مالی و تسلیحاتی نکردند و فقط طرح‌های سازش را ارائه دادند که مهمترین آنها طرح عبدالله بود که حل و فصل نهایی جنگ فلسطین و اسرائيل را مطرح می‌کند، اما در این طرح با کمال تعجب هیچ اشاره‌ای به قضیه آوارگان فلسطینی نشده است!

هالوی خاطرنشان می‌کند این سیاست واقعی سعودی‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت است. سلمان نیز گفت که سیاست عربستان در خاورمیانه در دو کلمه خلاصه می‌شود؛ امنیت و ثبات در داخل و ثبات در خارج که این همان چیزی است که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است.

وی در ادامه می‌گوید: کهانوف در کتاب خود فاش می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم با دو تن از امیران سعودی که هر دو از فرزندان ملک‌بن‌سعود موسس خاندان آل سعود بودند هنگام درمان در بیمارستان هداسافی در جبل سکوبس در بیت‌المقدس دیدار کرده است.

یکی از آنها امیر منصور بود که بعدا اولین وزیر دفاع عربستان شد و دومی در یک کاغذ با سربرگ پادشاهی عربستان نامه‌ای سرشار از تشکر و احترام برای پرستاران و پزشکان بیمارستان فرستاد و آن را با نام فهد امضا کرده بود. فهد نیز در سال1985 پادشاه عربستان شد و تا سال 2002 که این منصب را به عبدالله واگذار کند در این مقام بود. قطعا هیچ یک از این دو نفر بدون موافقت صریح ملک بن سعود نمی‌توانستند به بیمارستان هداسه بروند.

در این کتاب نکات فراوانی هست که ثابت می‌کند سعودی‌ها هرگز فلسطین را حمایت مالی و تسلیحاتی نکردند زیرا ملک بن سعود تحرکات قومی فلسطینی‌ها را خطری برای ثبات منطقه می‌دانست و ملک عبدالله نیز به دنبال پایان قطعی قضیه فلسطین با به رسمیت شناختن اسرائیل است.

اظهار نگرانی روزنامه اجاره‌ای از برخورد با عاملان نفوذ

روزنامه‌ای که به خاطر انکار ولایت امیرمؤمنان علیه‌السلام توقیف شده بود، نسبت به برخورد با خط نفوذ ابراز نگرانی کرد.

روزنامه بهار به قلم علی‌اصغر غروی از اعضای گروهک نهضت آزادی - که اتفاقا با رئیس اداره سوم ساواک سابقه دوستی داشته- در آستانه روز عید غدیر منکر ولایت سیاسی امیرمؤمنان(ع) شده بود و به همین دلیل توقیف شد اما با پرداخت جریمه یکی دو میلیونی از توقیف درآمد. مدیرمسئول این روزنامه یکی از مسئولان خبری روزنامه ریاست جمهوری دولت اصلاحات است که عملا نشریه خود را به وابستگان حزب منحله مشارکت و گروهک نهضت آزادی سپرده است.

بهار در سرمقاله خود به قلم «صادق - ز» (از سمپات‌های نهضت آزادی) نوشت: متأسفانه در ایران مسئله نفوذ و تذکراتی که درباره این مسئله در چند وقت اخیر داده‌اند، بدل شده است به اهرم و ابزاری در دست عده‌ای که با آن سعی می‌کنند به نحوی با دیگر جریان‌های سیاسی در کشور تسویه حساب سیاسی کنند؛ همچنان که متأسفانه شاهد هستیم که جریان تندرو به شدت روی مسئله نفوذ که یک مسئله بدیهی و طبیعی است تاکید می‌کند و از طرفی هم در تلاش است که از این کلمه استفاده ابزاری کند. همان‌طور که شاهد بودیم در چند روز گذشته به اسم نفوذ برای برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران اقداماتی صورت گرفت که ممکن است ادامه هم پیدا کند، اما باید گفته شود این اقدامات معنای نفوذ و مواجهه با نفوذ نیست و بعید به نظر می‌رسد مسئولان نظام مرادشان از نفوذ این گونه اقدامات از سوی برخی از افراد و نهادها باشد؛ همچنین باید بیان شود نفوذ نباید به ابزار و وسیله‌ای در دست جریان‌های تند و رادیکال سیاسی برای پیشبرد اهداف سیاسی آن‌ها تبدیل شود.

این روزنامه می‌افزاید: باید واقعیت را بپذیریم که نمی‌شود به صورت فیزیکی جلوی نفوذ را گرفت؛ جلوی نفوذ را با آگاه کردن جامعه و تولیدات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهتر است که می‌توان گرفت؛ برای نمونه صدا و سیما می‌تواند با ارائه برنامه‌های بهتر به مردم، از سوق دادن آن‌ها به سمت برنامه‌های ماهواره‌ای جلوگیری کند، یا می‌تواند با انعکاس اخبار واقعی‌تر به مردم و جامعه به گونه‌ای رفتار کند که مردم برای آگاهی از اینکه در دنیا چه می‌گذرد مجبور نباشند به شبکه‌های خارج از مرز روی بیاورند. راه مقابله با نفوذ ساده است، اما راهکارهای بسیاری دارد؛ پس راه جلوگیری از نفوذ این نیست که افراد را بازداشت و آن‌ها را تهدید کرده، در حقیقت سعی کنیم از طریق ارعاب بگوییم ما جلوی نفوذ را گرفتیم؛ این گونه نمی‌توان جلوی نفوذ ابرقدرت‌ها را گرفت.

مغالطه نهفته در این نوشته آن است که میان نفوذ فرهنگی و مهره‌‌چینی و یارگیری سیاسی و رسانه‌ای دشمن خلط می‌کند. هیچ جای دنیا به اسم مقابله با نفوذ و اثرگذاری فرهنگی دشمن، برخورد با جاسوسان و عوامل نفوذ و مهره‌های حریف را تعطیل نمی‌کنند و اجازه شبکه‌سازی و پهن کردن تور نمی‌دهند.

فعال شدن گروهک‌های منحله‌ای نظیر نهضت آزادی در برخی رسانه‌ها به واسطه تغافل وزارت ارشاد و اطلاعات - در حالی است که حضرت امام در نامه معروف سال 66 به وزیر کشور وقت فرمودند اگر اینها در دولت موقت بر سر کار می‌ماندند و اسناد جاسوسی آنها فاش نمی‌شد، سیلی به اسلام و ایران می‌زدند که تا قرن‌ها سربلند نمی‌کرد.

انفعال در قبال فتنه‌گران از وزیر اطلاعات پذیرفته نیست

خط نفوذ و فتنه، شیوه آلوده‌سازی مسئولان را در دستور کار قرار داده است.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشت: با تأیید مشروط برجام از سوی نظام پیگیری خط نفوذ وارد فاز جدید شده و عوامل نفوذی و همسو با غرب برای هموار کردن مسیر نفوذ در حال برنامه‌ریزی هستند. در این میان پروژه «آلوده‌سازی مسئولان» از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

پیش از این مقام معظم رهبری فتنه را خط قرمز نظام معرفی و بر ضرورت اعلام رسمی بیزاری و برائت از سران فتنه از سوی وزرا و دولتمردان به عنوان شرط اولیه خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید فرمودند.

پس از تعیین فتنه به عنوان خط قرمز نظام، عوامل نفوذی فتنه با هدف خارج نمودن سران فتنه از انزوای سیاسی و بازگرداندن آنان به عرصه حاکمیت، پروژه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار دادند. یکی از این فتنه‌ها که از همان آغاز به کار دولت یازدهم در سال 92 با جدیت تمام توسط دلالان و واسطه‌های سران فتنه دنبال شده است، پروژه «آلوده‌سازی مسئولان» است.

نویسنده می‌افزاید: حامیان فتنه هر از چند گاه، به بهانه‌ای یکی از مسئولین دولتی را وارد تور خود کرده و با نشاندن وی در کنار یکی از سران فتنه و گرفتن عکس تبلیغاتی و سپس انتشار آن عکس در فضای عمومی جامعه، از یکسو برای قبح‌شکنی از خیانت‌های بی‌شمار سران فتنه و از سوی دیگر در راستای آلوده سازی به افکار عمومی چنین القا می‌کنند که مقامات دولتی و دولتمردان از طرفداران فتنه بوده و از حمایت علنی از آنان ابایی ندارند؛ فتنه‌گران به صحنه سیاست بازگشته و به هیچ عنوان از گذشته خود نادم و پشیمان نیستند؛ نظام درباره فتنه‌گران کوتاه آمده است و...

یکی از این ترفندها که با انتشار عکسی از وزیر اطلاعات در کنار یکی از سران فتنه، در فضای عمومی جامعه منتشر شده، به تلاش غلامحسین کرباسچی مربوط می‌شود. کرباسچی در این مجلس با اقدامی از پیش طراحی شده، تصویری از وزیر اطلاعات را کنار یکی از سران فتنه و کرباسچی، موسوی بجنوردی و مجید انصاری را تهیه و منتشر می‌کند. این کار در حقیقت برای آلوده‌سازی و قبح‌زدایی از خیانت سران فتنه است.

هم اینک با توجه به اینکه وزارت اطلاعات، به عنوان یکی از مراکز کلیدی و اصلی شناسایی و مقابله با خط نفوذ و فتنه‌گری باید ایفای نقش نماید و جریان فتنه رسماً از سوی شیطان بزرگ و رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی و انگلستان مورد تأیید همه‌جانبه قرار گرفته، انفعال دستگاه اطلاعاتی نظام در برابر خط نفوذ و بدتر از آن آلوده شدن به محافل اصحاب فتنه و عدم تبیین موضوع و مرزبندی دستگاه اطلاعاتی نظام با فتنه‌گران و به ویژه سران فتنه، محل تأمل جدی بوده و موجب خشم و اعتراض نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی نسبت به بی‌تفاوتی، بی‌برنامگی و عملکرد انفعالی این وزارتخانه شده است.

به عبارت دیگر انتظار کاملاً بجا، قانونی و انقلابی مردم، این است که در وهله نخست، بی‌دقتی و سهل‌انگاری و حضور یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی نظام و افتادن در دام از پیش طراحی شده فتنه‌جویان و کسانی که در حال پهن کردن فرش قرمز پیش پای کدخدا هستند غیرقابل اغماض بوده و در وهله ثانی، انتظار این است که وزیر محترم اطلاعات و دستگاه تحت مدیریت وی در خط مقدم شناسایی و مقابله با خط نفوذ و برخورد با نقش‌آفرینان فتنه‌گر ایفای نقش نماید.

*********************************

روزنامه قدس **

مأمور زندان همکاری کننده با زنجانی بازداشت شد

تابناک: قاضی صلواتی گفت: مأمور زندانی که با بابک زنجانی همکاری می کرد، اکنون در بازداشت به سر می برد و پرونده او در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.

موش، مک‌دونالد را تعطیل کرد

عصر ایران: رسانه کلمبیایی «ال اونیورسال» گزارش داد که پیدا شدن سر یک موش در ساندویچ همبرگر یکی از مشتریان در رستوران‌های آمریکایی «مک دونالد» در مکزیک، این رستوران را به تعطیلی کشانده است.

الاغ به داد داعشی ها رسید

مشرق: حملات جنگنده هاي روسيه در سوريه به اندازه اي شديد است که بسياري از تروريست‌هاي داعش را مجبور به ترک مواضع خود کرده است. پس از نابودي بسياري از وسايل نقليه عناصر داعش به‌وسيله روسيه، اين تروريست‌ها دست به دامان اسب و الاغ شدند تا جان خود را نجات دهند.

خروج نیروهای اماراتی از یمن

ایرنا: نخستین عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن بار دیگر موجب مطرح شدن موضوع کشمکش اماراتی ــ سعودی در مناطق جنوبی یمن شده است.

«مزدا 3» جایگزین بنزهای پلیس می‌شود

تسنیم: فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه رونمایی از خودروی مکانیزه کنترل پارک خودروها از جایگزینی احتمالی مزدا 3 به جای خودروهای بنز پلیس خبر داد.

تهدید به بمب‌گذاری در مایکروسافت مونیخ

خبر آنلاین: بیش از 1800 کارمند حاضر در دفتر مایکروسافت در مونیخ پس از اعلام هشدار به بمب‌گذاری، این ساختمان را ترک کردند.

عموهای فیتیله ای: بارها و بارها عذرخواهی می کنیم

شفاف: عموهای فیتیله ای به خاطر اشتباه سهوی که در برنامه اخیرشان روی داده اعلام کردند که حاضرند بارها و بارها از مردم ایران به خصوص آذربایجانی ها و تُرک زبانان معذرت خواهی کنند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* از اهواز خبر می‌رسد علیرغم اعلام سال 94 به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت توسط رهبر انقلاب، متاسفانه تعدادی از مجالس روضه‌های خانگی وابسته به جناح خاص بخصوص مجالس خانم‌ها در اهواز و برخی شهرهای خوزستان تبدیل به محلی برای مطرح کردن مسائل جناحی و مخالفت با توافق هسته‌ای (برجام) و دولت‌ و اهانت به برخی شخصیت‌های برجسته نظام شده است. متاسفانه در برخی موارد این مجالس مقدس حسینی به مجلس جدل و نزاع لفظی و اختلاف بین مستمعین و مبلغین تبدیل می‌شود.

* با اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هر چهار دوره گذشته انتخابات از ارکان فهرست انتخاباتی جوامع روحانیتی بوده است، اما براساس اطلاعاتی که یک منبع نزدیک به این تشکل در اختیار خبرنگار «پایش» گذاشته، برای اولین بار، در انتخابات خبرگان آینده ممکن است نام ایشان در فهرست مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نباشد. بعضی از اعضاء جامعه مدرسین تلاش می‌کنند نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فهرست این جامعه نباشد و با اینکه هنوز رای‌گیری رسمی در این زمینه صورت نگرفته این افراد، رای منفی خود درباره ایشان را تبلیغ می‌کنند درحالی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارکان انقلاب است و نه تنها نیازی به وجود نام خود در فهرست جامعه مدرسین ندارد بلکه این قبیل تشکل‌ها به نام ایشان نیاز دارند.

* مدیر مسئول هفته نامه رصد وابسته به بسیج دانشجوئی دانشگاه قم در پاسخ به مطلب چاپ شده در ستون جهت اطلاع دوشنبه 18 آبانماه جاری با ارسال نامه‌ای نوشت: «مطالب این نشریه، حاوی توهین به مقامات دولتی و ضدیت با اقدامات ملی نیست و آنچه در ستون جهت اطلاع در این زمینه آمده، کلی گوئی است. کاریکاتورهای چاپ شده در این هفته نامه نیز قبلاً در روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر شده‌اند و جنبه ذم نسبت به دکتر ظریف ندارند. مطایبه و طنازی در زمینه مذاکرات هسته‌ای نیز چیزی است که در تمام دوره‌ها بوده و مقتضای دغدغه‌مندی دانشجویان است که انتقادات خود را معمولاً با زبان طنز به مسئولین بیان می‌کنند. هدف هفته نامه رصد در نهمین شماره، تبیین مسا‌له نفوذ بود که رهبر معظم انقلاب درباره آن مکرراً هشدار داده‌اند و منظور از عنوان مهاجم به ملت نیز همان نفوذی‌ها هستند. ضمناً رهبر انقلاب برجام را با 9 شرط تایید کرده‌اند و اجرای برجام بدون انجام این شرط غیرقانونی و تخطی از رهبری است.» یادآور می‌شویم که آنچه در ستون جهت اطلاع به چاپ رسیده دقیق بوده و چاپ کاریکاتور همراه با عناوینی از قبیل «مهاجم به ملت» تفسیری غیر از «ذم» ندارد و بهانه‌هائی از قبیل مطایبه و طنز نیز نمی‌توانند توجیه کننده مطالب توهین‌آمیز و ضد اقدامات ملی باشند. از عنوان مقدس بسیج نباید برای زیر سئوال بردن زحمات مسئولین استفاده شود. ضمناً آنچه در نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور آمده، شروط نیست بلکه الزامات است و ایشان «برجام» را تایید کردند و دولت را ملزم به اجرای آن همراه با الزامات 9 گانه فرمودند.

*********************************

روزنامه ایران**

وزیر خارجه بحرین: گفت‌وگو با ایران در اولویت است

وزیر امور خارجه بحرین با بیان اینکه «کشورهای عرب در ارتباط با ایران گفت‌وگو را در اولویت قرار می‌دهند، اما در صورت تحمیل جنگ به خودشان، آماده دفاع هستند»، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال هیچ آسیبی به جمهوری اسلامی ایران نیستند و خواهان روابط همسایگی بهتر با ایران هستند.

به گزارش ایسنا، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین پس از نشست مقدماتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی و امریکای لاتین در ریاض پایتخت عربستان، بار دیگر ادعای اشغال جزایر سه‌گانه توسط ایران، را تکرار کرد.

نارضایتی «الجبیر» از روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین

در شرایطی که در ماه‌های پس از توافق هسته‌ای حدود یکصد هیأت سیاسی و اقتصادی عمدتاً از کشورهای غربی به ایران سفر کرده‌اند، وزیر خارجه عربستان مدعی شد ایران دوستانی انگشت‌شمار در جهان دارد و نزدیکی ریاض به امریکای لاتین به انزوای تهران می‌افزاید.

به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه خبری «العربیه»، وزیر خارجه عربستان پس از نشست مقدماتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی و امریکای لاتین در ریاض با ادعای اینکه «ایران به علت ضعف موضع بین‌المللی‌اش به دنبال روابط با کشورهای امریکای لاتین است»، مدعی شد که «تهران دوستان زیادی در میان کشورهای جهان ندارد.» «الجبیر» ادامه داد: من فکر نمی‌کنم روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین خطری برای کشورهای عربی باشد، بلکه برعکس نزدیک شدن کشورهای عربی با کشورهای امریکای لاتین باعث تشدید انزوای ایران در جهان خواهد شد.

«اس 300» سوری‌ها به تهران می‌آید؟

یک روزنامه روسی نوشت: مسکو به ایران پیشنهاد کرده است سامانه موشکی «اس- 300» ساخته شده برای سوریه را به تهران بفروشد. به گزارش «عصرایران»، روزنامه «کومرسانت» چاپ مسکو به نقل از یک منبع نظامی در روسیه گفت: مسکو قصد دارد 4 واحد از موشک‌های «اس- 300» را که قرار بود قبلاً به سوریه فروخته شود، به ایران تحویل دهد. روسیه و سوریه قرارداد خرید «اس- 300» را در سال 2010 امضا کرده بودند و قرار بود روسیه سامانه موشکی «اس- 300» را به سوریه تحویل دهد. با این حال سوریه تاکنون تنها بخشی از قطعات این سامانه موشکی را دریافت کرده است. همچنین مسکو در نهایت به دلیل مخالفت و نگرانی اسرائیل، از موضوع فروش اس- 300 به سوریه صرفنظر کرده است. «کومرسانت» افزود: قیمت قرارداد جدید اس- 300 با ایران نزدیک به یک میلیارد دلار است و این سامانه تا قبل از سال 2017 به ایران تحویل داده نخواهد شد زیرا این سامانه تولیدی به سفارش سوریه، بایدبا درخواست‌های نظامیان ایرانی، مناسب‌سازی شود.

توزیع نقدی غیر هدفمند یارانه‌ها

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در «اینستاگرام» نوشت: وقتی دروغگویی در دوره‌ای فضلیت شود و ارتکاب آن عادت؛ این‌گونه می‌شود که صفات عجیب و غریب «خیلی دقیق و کارشناسی شده» و «بدون اینکه ریالی از منابع دولت هزینه شود» در وصف اجرای فضاحت‌بار قانون خوب هدفمندی یارانه‌ها در دولت گذشته که آمارها و اطلاعات به روشنی گویای کذب بودن این ادعای عجیب است بر زبان برخی براحتی جاری می‌شود. قانونی که اجرای فضاحت بارش آن را تا سرحد «توزیع نقدی غیرهدفمند یارانه‌ها» تنزل داد.

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت فردا خبرداد :

دفتر آیت ا... سیدعلی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق شایعات سکته و حمله قلبی ایشان را تکذیب کرد.برخی رسانه ها با انتشار خبری دروغی، مدعی شدند که علت نپذیرفتن این وزرا توسط حضرت آیت ا... سیستانی حال بد ایشان به خاطر سکته و حمله قلبی بوده است!

جهان نیوز مدعی شد :

احمد توکلی در کانال تلگرام خود نوشت : مدتی پیش یکی ازمشاورین آقای رییس جمهور را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد را به رییس جمهور منتقل کنید. اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود: "رییس جمهور به ما وقت ملاقات نمی دهد." مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس جمهور مسائلم را مطرح می کنم، چون رئیس جمهور به ما وقت دیدار نمی دهد.

*********************************

روزنامه جام جم **

سفر امیرعبداللهیان به روسیه

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به منظور رایزنی در رابطه با تحولات منطقه به مسکو سفر کرد. وی پیش از این سفر در گفت‌وگوی تلفنی با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه، درباره آخرین تحولات سوریه و حضور ایران در نشست وین بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، میخائیل باگدانف در این گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست وین برای کمک به حل سیاسی مشکل سوریه، مواضع تهران و مسکو را درباره تحولات سوریه، مشترک دانست. حسین امیرعبداللهیان نیز اظهار کرد: در خصوص حل بحران سوریه، مردم این کشور در فرآیند دموکراتیک، درباره سرنوشت خویش تصمیم‌گیری می کنند و در حال حاضر مردم و ارتش سوریه در حال مبارزه با تروریسم هستند.

قشقاوی: درباره زنده دیده شدن رکن‌آبادی یقین داریم

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان این‌که زنده دیده شدن رکن‌آبادی در آمبولانس در منا، مساله‌ای اجماعی و یقینی است، گفت: فردی که او را دیده اکنون حی و حاضر است و در این باره گواهی داده است، پس در این باره تردیدی نیست.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره احتمال ربایش رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان هم اظهار کرد: اگر مدعی هستند رکن‌آبادی جان‌ باخته، باید پیکر پاکش را ببینیم، اما وقتی نمی‌بینیم هر احتمالی مطرح می‌شود؛ البته این، احتمال است و هیچ کس نمی‌تواند به قطعیت بگوید که ربوده شده یا نشده است. چون رکن‌آبادی شخصیت قابل توجهی است به همین علت نمی‌توانیم در قبال احتمال ربایش، حتی اگر کوچک باشد بی‌تفاوت باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد تا این مساله هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

امضای قرارداد اس ـ 300 اوایل 2016؛ تحویل 18 ماه بعد

سخنگوی هیأت روسی اعزامی به نمایشگاه هوایی دبی گفت: قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی اس ـ 300 به ایران زودتر از اوایل سال 2016 امضا نمی‌شود.

به گزارش فارس، این عضو هیات روسی گفت: شرکت «آلماز آنتی» که مسئولیت اصلی اجرای قرارداد را به عهده دارد، می‌تواند اطمینان دهد که این سامانه‌ها 18 ماه پس از امضای قرارداد به ایران تحویل داده شوند. خبرگزاری تاس نوشته، هنوز مشخص نیست ایران کدام مدل اس ـ 300 را دریافت کند.

اظهارنظر انتخاباتی «خرازی» درباره «لاریجانی»

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در واکنش به اعتقاد برخی که لاریجانی را گزینه مناسبی برای ریاست مجلس آینده می‌دانند، گفت: ما چنین اعتقادی نداریم؛ زیرا رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در یک صف دیگر و ما در جبهه دیگر قرار داریم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدصادق خرازی در جمع خبرنگاران در زنجان افزود: با توجه به این‌که لاریجانی در ماجرای برجام به دولت کمک کرده است، عده‌ای می‌خواهند کام وی را شیرین کنند، در حالی که ما معتقدیم این‌گونه نیست و ما با لاریجانی اختلافات فکری و سیاسی داریم و در عین حال، احترام خاصی برای ایشان قائل هستم، چون یکی از چهره‌های فوق‌العاده سیاستمدار، جدی و فعال است.

***************************************


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات