صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۱۴

رویکرد جمهوری اسلامی ایران به روند اجرای برجام

خبرگزاری «رویترز» ۱۱ نوامبر 2015 (۲۰ آبان) در مقاله‌ای به روند اجرای برجام و رویکرد مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخت و نوشت...
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو

یادداشت- گروه ترجمه ـ خبرگزاری «رویترز» ۱۱ نوامبر 2015 (۲۰ آبان) در مقاله‌ای به روند اجرای برجام و رویکرد مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخت و نوشت: «مطابق گزارش روز سه‌شنبه رسانه‌ها، ایران کار برچیدن سانتریفیوژها در دو تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است. البته این مسئله چند روز پس از آن رخ داد که نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اعتراض کردند که این روند بسیار شتاب‌زده است. هفته گذشته ایران اعلام کرد: برچیدن سانتریفیوژهای غیرفعال در تأسیسات نطنز و فردو را مطابق مفاد توافق ماه ژوئیه ایران و گروه 1+5 آغاز کرده است.»

در ادامه مقاله آمده است: «تندروهای ایران که به مقاومت در برابر توافق هسته‌ای و تضعیف آن ادامه می‌دهند، این توافق هسته‌ای را که از سوی میانه‌روهای ایران حاصل شده است، تسلیم در برابر غرب می‌دانند. خبرگزاری ایسنا به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارش داد: «روند (برچیدن) با یک هشدار متوقف شد». سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است، تنها سانتریفیوژهای از رده‌خارج که در نطنز و فردو حدود 10 هزار قطعه بودند، برچیده شده‌اند.»

در پایان مقاله آمده است: «شمخانی به طور مشخص نگفته است که منظور وی از «هشدار» چیست؛ اما علی‌رضا زاکانی، رئیس کمیسیون توافق هسته‌ای(برجام) پارلمان ایران به خبرگزاری مهر گفته است کار برچیدن در فردو به دلیل نامه نمایندگان مجلس به روحانی متوقف شده است. هفته گذشته 20 نفر از نمایندگان مجلس ایران به رئیس‌جمهور اعتراض کردند که غیرفعال‌سازی سانتریفیوژها در تناقض با رهنمودهای رهبری است. رهبر عالی ایران گفته بود، توافق باید تنها پس از حل‌وفصل اتهام‌های آژانس در زمینه ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته اجرا شود. انتظار می‌رود، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای 15 دسامبر جمع‌بندی نهایی خود را اعلام کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات