صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 1 آذر 94 شماره 4239

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هرگونه اظهاری مبنی‌بر اینکه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به‌منزله نقض برجام است. (29/7/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
سرعت غیرمجاز

سرعت بالای مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان در اجرای برجام سبب تعجب کارشناسان شده است! در حالی که زمان آغاز عملیاتی شدن برجام 24 آذر ماه یا اواسط زمستان است، خبرهای رسیده نشان می‌دهد، اقدامات ایران در تسریع روند انجام تعهدات، خوشحالی طرف‌های غربی را برانگیخته است. مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی که به سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل فنی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مشورت می‌دهد، اعلام کرد: سرعت برچیدن ماشین‌های سانتریفیوژ در نطنز و فردو بیش از حد انتظار است. آمانو هم گفته است: بازرسی‌های فراپروتکلی تحت «برجام» به این نهاد سازمان ملل، درک بهتری از فعالیت‌های اتمی ایران خواهد داد و به آژانس دسترسی‌های بیشتری از اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد. این اقدامات نشان می‌دهد، یک جریانی در حال مدیریت این موضوع است و بر روند کار حکمرانی می‌کند که با ذوق‌زدگی و شتاب‌زدگی در حال برچیدن تأسیسات و سانتریفیوژهاست!
در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است: 1- سرعت بالای اجرای برجام در داخل کشور در حالی اتفاق افتاده است که کشورهای طرف در لغو تحریم‌ها و عمل به وعده‌های خود از سطح بیانیه فراتر نرفته‌اند. 2- قرار بود کمیته نظارت بر اجرای برجام از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین شود که تاکنون محقق نشده است. 3- ایران در حالی برچیدن ماشین‌ها در نطنز و فردو را آغاز کرده است که نه‌تنها تضمینی برای لغو تحریم‌ها در کار نیست؛ بلکه حتی در این‌باره هم که آژانس تا روز 15 دسامبر (سه‌شنبه، 24 آذر) PMD را ببندد، اطمینانی وجود ندارد.
4- همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب از اقدامات پس از برجام و تغییر مقابله با ایران از هسته‌ای به سمت حقوق بشر اظهار نگرانی کرده بود، شاهد آن هستیم که در اواخر هفته گذشته دو قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسید. این قطعنامه‌ها که با چراغ سبز آمریکا و کشورهای غربی صورت گرفته است، آغاز روند جدیدی برای مقابله با ایران است. یکی از این قطعنامه‌ها، با ۷۶ رأی موافق از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، ۵۵ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع و با میدان‌داری کانادا به تصویب رسید. قطعنامه دیگر، قطعنامه عربستان سعودی است که در محکومیت دخالت ایران در سوریه ارائه شد و در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با 115 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 51 رأی ممتنع به تصویب رسید.

ترجمه
تداوم جنگ تروریست‌ها در سوریه
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «المانیتور» 22 نوامبر 2015 (۱ آذر) در مقاله‌ای به وضعیت ارتش آزاد سوریه پس از حملات روسیه پرداخت و نوشت: «به موازات ناکامی رژیم سوریه در پایان بخشیدن به انقلاب مردم، این رژیم به متحدان خود از جمله حزب‌الله و روسیه برای حمایت‌های نظامی و سیاسی متوسل شده و در این مسیر منافع ایران و روسیه را تأمین می‌کند. مداخله نظامی روسیه که اواخر سپتامبر آغاز شد، تلاش جدی برای دفاع از بقای رژیم اسد بود که این مسئله سبب شد نیروهای ارتش آزاد سوریه با هدف مقابله با تجاوز روسیه بسیج عمومی اعلام کند. به گفته آنها، این حمله به معنای اشغال خاک سوریه است.»
در ادامه مقاله آمده است: «رژیم اسد پس از کسب حمایت روسیه، برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده تلاش کرد. با وجود این نوع حمایت‌های روسیه، شاهد هستیم که رژیم اسد همچنان با جبهه‌های مختلف درگیر است. در عین حال، با وجود تمام فشارهای موجود می‌بینیم که ارتش آزاد سوریه حفظ مناطق تحت سلطه خود را مدیریت می‌کند و در واقع از وضعیت تهاجمی به وضعیت تدافعی تغییر تاکتیک داده است؛ در حالی که ماشین جنگی رژیم اسد ضربات سنگینی در تمام مناطق جنگی متحمل شده، ارتش آزاد سوریه از موشک‌های تاو (ساخت امریکا) به طور گسترده استفاده می‌کند.»
در پایان مقاله آمده است: «بازیگر کلیدی در این نبرد، ارتش آزاد سوریه بوده و این موضوع توانایی این گروه برای مقابله با نیروهای زمینی مورد حمایت هوایی روسیه را اثبات کرد. به نظر می‌‌رسد، «سهیل الحمود» یکی از ماهرترین نیروهایی است که می‌تواند از موشک‌های تاو در سوریه استفاده کند؛ حمود خودروهای بسیاری را هدف قرار داده است و در میان مخالفان سوریه محبوبیت بسیاری دارد و به «ابو تاو» مشهور است. مطابق گزارش‌ها، پس از حمله روسیه انتقال موشک‌های تاو به سوریه افزایش یافته است.»

گزارش روز
سوختن کارت سوخت

رانندگانی که نیمه‌شب گذشته در جایگاه‌های عرضه بنزین، باک خودروهای‌شان را پر کردند، آخرین افرادی بودند که از یارانه بنزینی دولت استفاده کردند، چرا که با پایان یافتن روز سی‌ام آبان ماه، پرونده بنزین 700 تومانی یا همان بنزین یارانه‌ای نیز برای همیشه بسته و سهمیه بنزین 700 تومانی از حافظه 50 میلیون کارت سوخت پاک شد تا دیگر هیچ راننده‌ای از جا گذاشتن کارت سوخت خودرواش در پمپ بنزین ناراحت و نگران نشود! کارت‌هایی که به گفته بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور، هر کدام‌شان 10 هزار تومان هزینه برای کشور داشته است. اما از زمان اعلام این موضوع از سوی دولت در تابستان امسال، این سؤال در افکار عمومی مطرح شد که سرنوشت سامانه الکترونیکی سوخت که هزینه فراوانی برای ایجاد و توسعه آن در سراسر کشور شده است، چه خواهد شد؟
اگرچه مقامات وزارت نفت و پخش فرآورده‌های نفتی هرگونه جمع‌آوری و باطل شدن کارت‌های سوخت را رد کرده‌اند و بیژن نامدار زنگنه در این‌باره گفته است که سامانه کارت سوخت (بنزین) باقی خواهد ماند و زمزمه‌هایی درباره طرح تبدیل کارت‌های سوخت به کیف‌های الکترونیک یا طرح اعطای جایزه به کسانی که از کارت سوخت استفاده خواهند کرد، به گوش می‌رسد؛ اما شواهد و قرائن نشان از بلاتکلیفی دولت درباره کارت‌های سوخت دارد که این موضوع را می‌توان در صحبت‌های وزیر نفت به وضوح مشاهده کرد که در این‌باره در آستانه حذف یارانه بنزین گفت: کارت‌های سوخت حفظ می‌شوند، اما باید تدبیری اندیشید تا کارکردهای دیگری به آن داده و انگیزه بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شود.
 
    
اخبار
1- جنایت سعودی‌ها در یمن به روایت آمار

  «عدنان عبدالفتاح» رئیس دفتر یونیسف در گزارشی از وضعیت حقوق بشر و کودکان اعلام کرد: در حملات عربستان به یمن، 604 کودک یمنی کشته و 980 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. وی در ادامه تصریح کرد، در پی حملات عربستان به یمن 50 درصد کودکان با تخریب مدارس و مراکز آموزشی در این کشور از حق ادامه تحصیل محروم شده‌اند. پیش از این، ائتلاف مردمی دیدبان جنایات سعودی در یمن خبر داده بود، 23 هزار و 553 شهروند یمنی در حملات عربستان سعودی به یمن، طی هشت ماه گذشته کشته و زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، هفت هزار و 495 نفر از این افراد کشته و 16 هزار و 58 نفر دیگر زخمی شده‌اند. اداره‌کل موزه‌ها و بناهای تاریخی یمن نیز در گزارشی اعلام کرد، از آغاز حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن، 23 اثر تاریخی و باستانی این کشور تخریب شده است. عربستان از ششم فروردین امسال، حملات خود به یمن را به بهانه حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی این کشور با عنوان «طوفان قاطعیت» آغاز کرد؛ ولی گفتنی است، با گذشت هشت ماه، سعودی‌ها نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند.

2 حذف دلار از مبادلات ايران و روسيه
  خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد: فرایند استفاده ایران و روسیه از پول ملی خود در مبادلات تجاری دوجانبه به زودی کامل خواهد شد. براساس این گزارش، «مجتبی خسروتاج» معاون وزیر بازرگانی ایران گفته است: تغییر حالت ایران و روسیه و استفاده از پول‌های ملی خود در مبادلات تجاری طی دو یا سه هفته آینده و احتمالاً پس از اعلام آمادگی بانک مرکزی دو کشور اجرایی خواهد شد. معاون رئیس بانک مرکزی ایران پیش از این اعلام کرد، این کشور استفاده از دلار آمریکا را در تراکنش‌های تجاری متوقف کرده و سرگرم بررسی توافقاتی با کشورهای مختلف در زمینه استفاده از ارزهای داخلی در معاملات تجاری است.
              
اخبار کوتاه
**  پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی به هفت حامی اصلی تکفیری‌های «داعش» که به رشد و پرورش این گروه تروریستی منجر شد، اشاره کرده و نوع کمک‌های آنها را شرح داده است. طبق گزارش منتشرشده، این هفت کشور؛ عربستان سعودی، ترکیه، قطر، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه و آمریکا هستند. این پایگاه تحلیلی حتی نوع حمایت این کشورها از این گروه تروریستی را به‌طور مفصل توضیح داده است.
**  آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از فعالیت بالغ بر ۲۱ هزار شعبه بانکی در کشور است. در حال حاضر، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور، حدود 4/27 شعبه بانکی فعالیت می‌کند که در این حالت برای هر سه هزار و 650 ایرانی، یک شعبه فعال وجود دارد. با شروع ساماندهی شعب، ۲۵۰ شعبه در سال گذشته تعطیل شده است. به گونه‌ای که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در فرانسه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود 5/37 شعبه بانکی وجود دارد. البته این رقم در عربستان برای هر ۱۰۰ هزار نفر 8/8، سنگاپور ۱۰ و ترکیه 8/19 شعبه وجود دارد.
**   «رامی عبدالرحمان» مسئول دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گزارش داد: شماری از سران داعش در حال ترک مقر فرماندهی این گروه تروریستی در شهر «رقه» سوریه و نقل‌ مکان به «موصل»، واقع در شمال عراق هستند. به گفته عبدالرحمان، نیروهای داعش مواضع شناسایی‌ شده خود در رقه را ترک کرده‌اند و تنها شمار کمی از اعضای این گروه در پادگان‌ها از انبارهای اسلحه حفاظت می‌کنند.
** «جورجن استوک» رئیس سازمان پلیس بین‌الملل که در اسپانیا و در جریان شرکت در نشست مبارزه با تروریسم سخن می‌گفت، اعلام کرد: سازمان اینترپل اکنون هویت پنج هزار و 800 نفر از افراطی‌هایی را که از بیش از ۵۰ کشور به سوریه و عراق رفته‌اند، مشخص کرده است. وی تأکید کرد، تعداد کامل این افراد حدود ۲۵ هزار نفر است.
**  مسئولان امنیتی عراق از کشف مواد منفجره در تعدادی اسباب‌بازی در مسیر بغداد به دیاله و در مسیر زائران اربعین امام حسین (ع) خبر دادند. «جاسم الفتلاوی» معاون استاندار کربلا اعلام کرد: مسئولان محلی تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ و طرح‌هایی برای تأمین امنیت زائران در زمینه‌های مختلف تدوین کرده‌اند.
**  براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، از سال 2008 (1387) تاکنون، بودجه نظامی روسیه 50 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که ناتو در مدت مشابه، بودجه خود را در این زمینه 11 درصد کاهش داده است.
**  مقامات ارشد کنگره آمریکا به نقل از خلبانان این کشور خبر دادند، دولت باراک اوباما مانع انجام 75 درصد از حملات هوایی ارتش این کشور علیه داعش شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات