صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۷۸

ظهور جیش‌الشام: شکاف در میان سلفی‌های سوریه

پایگاه اینترنتی «المانیتور» 14 نوامبر 2015 (23 آبان) در مقاله‌ای به وضعیت سلفی‌های سوریه و اختلاف و درگیری میان آنها پرداخت و نوشت: ...
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو

یادداشت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 14 نوامبر 2015 (23 آبان) در مقاله‌ای به وضعیت سلفی‌های سوریه و اختلاف و درگیری میان آنها پرداخت و نوشت: «سلفی‌های سوریه در ماه اکتبر با ظهور یک نیروی شبه‌نظامی جدید موسوم به جیش‌الشام رو‌به‌رو بودند که به نظر می‌رسد، از سایر تندروها جدا شده‌اند و شعارهای پوپولیستی و ملی‌گرایانه می‌دهند. با قطبی‌‌شدن صحنه نظامی سوریه، سازمان‌های سلفی مانند احرارالشام قدرت یافته‌اند؛ اما حسن شهرت ندارند. این گروه شبه‌نظامی که در اطراف منطقه حلب فعال است، در «حما» و «درعا» نیز حضور دارد. مطابق گزارش پایگاه‌ اینترنتی استنفورد، احرارالشام گزینه اسلام‌گرای میانه‌روتر برای سایر گروه‌های سلفی است.

در ادامه مقاله آمده است: 16 اکتبر مؤسسه کارنگی گزارشی درباره گروهی جدید منتشر کرد که به نظر می‌رسد، از انشقاق درون احرارالشام ایجاد شده باشد. سینان هاتهت، پژوهشگر اتاق فکر عمران دیراسات می‌گوید: «ایجاد جیش‌الشام احساس تنش و ناآرامی درون احرارالشام را بازتاب می‌دهد». جیش‌الشام شاخه‌هایی در حلب، ادلب و حما دارد و از حدود پنج هزار نیروی رزمی تشکیل شده است که البته به گفته پژوهشگر مؤسسه کارنگی، این رقم حدود یک هزار نیروست که عضوگیری آن از سایر گروه‌های کوچک‌تر صورت گرفته است. شیخ حسن ضغیم، روحانی اسلامی سوری می‌گوید: «انتظار می‌رود این گروه بتواند گروه‌های کوچک‌تر را تحکیم ببخشد».

در پایان مقاله آمده است: «منابع محلی می‌گویند، این گروه امیدوار است مورد تأیید مرکز عملیات نظامی ترکیه باشد. آنچه جیش‌الشام را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌کند، این است که بسیاری از پایه‌گذاران این جنبش اعضای سابق احرارالشام هستند. هدف راهبردی این گروه، تسلط بر مناطق روستایی شرق حلب و نیز مناطق دیرالزور و رقه است. افزون بر این، آنها متذکر شده‌اند که همزمان با رژیم اسد و دولت اسلامی (داعش) می‌جنگند. به گفته ضغیم، این گروه نخستین جنبش شورشی سوری است که به‌طور شفاف دشمنی خود با داعش‌ را اعلام کرده است. جیش‌الشام گفته است، تمام اعضایش اتباع بومی سوریه هستند. این گروه از پرچم استقلال سوریه استفاده می‌کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات