صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۷۶

نشریه اخبار وتحلیل‌ها 23 آبان شماره 4233

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) چیزى به نام داعش درست کردند براى مقابله با جمهورى اسلامى، براى مقابله با حرکت بیدارى اسلامى، منتها دامن خودشان را گرفته است. (21/7/93)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
ضاحیه مقاوم
دو عامل انتحاری داعش با اقدام تروریستی در مناطق پر ازدحام محله «برج البراجنه» در منطقه شیعه‎نشین «ضاحیه» 43 نفر را شهید و حدود 239 نفر را زخمی کردند. ضاحیه، منطقه جنوبی بیروت و محل اصلی زندگی شیعیان، بیش از یک‌ونیم میلیون نفر را در خود جای داده است. ضاحیه جنوبی بیروت دارای ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز صنعتی، مالی، اقتصادی و مراکز مهمی، چون سفارت ایران، کویت، مغرب، یمن، دفتر سازمان ملل و آژانس بین‌المللی حمایت از آوارگان فلسطینی است. در این منطقه، حوزه‌های دینی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های مختلف، دانشگاه دعوت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری از مراکز فنی و حرفه‌ای و تربیتی خصوصی قرار دارد. وجود حزب‌الله و مؤسسه‌های وابسته به آن سبب شهرت این منطقه شده و از ضاحیه، جایگاهی یگانه و بی‌نظیر در لبنان ساخته است. تروریست‌های تکفیری پس از شکست سنگین در عراق و سوریه با این اقدامات حقیرانه تلاش می‌کنند تا امنیت و ثبات این منطقه را که شیعیان و حزب‌الله در آن ساکن هستند، ناامن کنند و به خیال واهی انتقام شکست‌های پی‌درپی خود را بگیرند. نقطه مشترک این حادثه محکومیت این اقدام از سوی همه کشورها، از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی و عربی، حتی حامیان تروریست‌ها بود؛ اما تنها محکومیت این حادثه کافی نیست و باید همه کشورها برای مبارزه جدی با تروریسم تلاش کنند. در چنین وضعیت حساسی که تروریست‌ها و نیروهای افراط‌گرا و دشمنان اسلام به فکر ضربه‌زدن به امنیت و ثبات در لبنان هستند، از یک سو ملت ایران وظیفه خود می‌داند که در کنار حزب‌الله و ملت لبنان بایستد و تا ریشه‌کن‌کردن تروریست‌ها، این نبرد طولانی و مستمر را ادامه دهد و از سوی دیگر، قطعاً پس از این، ملت قهرمان لبنان همبستگی بهتری با مقاومت و ارتش برقرار کرده و عزم خود را در مبارزه با جریان‌های افراطی و تروریستی جدی‌تر خواهد کرد و انسجام جامعه متنوع لبنان به منزله نماد همبستگی و مقاومت، حفظ خواهد شد.

ترجمه
ظهور جیش‌الشام: شکاف در میان سلفی‌های سوریه

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 14 نوامبر 2015 (23 آبان) در مقاله‌ای به وضعیت سلفی‌های سوریه و اختلاف و درگیری میان آنها پرداخت و نوشت: «سلفی‌های سوریه در ماه اکتبر با ظهور یک نیروی شبه‌نظامی جدید موسوم به جیش‌الشام رو‌به‌رو بودند که به نظر می‌رسد، از سایر تندروها جدا شده‌اند و شعارهای پوپولیستی و ملی‌گرایانه می‌دهند. با قطبی‌‌شدن صحنه نظامی سوریه، سازمان‌های سلفی مانند احرارالشام قدرت یافته‌اند؛ اما حسن شهرت ندارند. این گروه شبه‌نظامی که در اطراف منطقه حلب فعال است، در «حما» و «درعا» نیز حضور دارد. مطابق گزارش پایگاه‌ اینترنتی استنفورد، احرارالشام گزینه اسلام‌گرای میانه‌روتر برای سایر گروه‌های سلفی است.
در ادامه مقاله آمده است: 16 اکتبر مؤسسه کارنگی گزارشی درباره گروهی جدید منتشر کرد که به نظر می‌رسد، از انشقاق درون احرارالشام ایجاد شده باشد. سینان هاتهت، پژوهشگر اتاق فکر عمران دیراسات می‌گوید: «ایجاد جیش‌الشام احساس تنش و ناآرامی درون احرارالشام را بازتاب می‌دهد». جیش‌الشام شاخه‌هایی در حلب، ادلب و حما دارد و از حدود پنج هزار نیروی رزمی تشکیل شده است که البته به گفته پژوهشگر مؤسسه کارنگی، این رقم حدود یک هزار نیروست که عضوگیری آن از سایر گروه‌های کوچک‌تر صورت گرفته است. شیخ حسن ضغیم، روحانی اسلامی سوری می‌گوید: «انتظار می‌رود این گروه بتواند گروه‌های کوچک‌تر را تحکیم ببخشد».
در پایان مقاله آمده است: «منابع محلی می‌گویند، این گروه امیدوار است مورد تأیید مرکز عملیات نظامی ترکیه باشد. آنچه جیش‌الشام را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌کند، این است که بسیاری از پایه‌گذاران این جنبش اعضای سابق احرارالشام هستند. هدف راهبردی این گروه، تسلط بر مناطق روستایی شرق حلب و نیز مناطق دیرالزور و رقه است. افزون بر این، آنها متذکر شده‌اند که همزمان با رژیم اسد و دولت اسلامی (داعش) می‌جنگند. به گفته ضغیم، این گروه نخستین جنبش شورشی سوری است که به‌طور شفاف دشمنی خود با داعش‌ را اعلام کرده است. جیش‌الشام گفته است، تمام اعضایش اتباع بومی سوریه هستند. این گروه از پرچم استقلال سوریه استفاده می‌کند.  

گزارش روز
خون‌بازی در پاریس

شب گذشته، فرانسوا اولاند، وقتی در راه ورزشگاه «استاد دو فرانس» پاریس بود تا دیدار دوستانه فرانسه در برابر آلمان را به تماشا بنشیند، هرگز به ذهنش خطور نمی‌کرد که با گوش‌های خود صدای انفجارهای تروریستی را بشنود، صدایی که دو بار تکرار شد تا فرانسوا اولاند تحت شدیدترین تمهیدات امنیتی، ورزشگاه را ترک کند. ماجرای شب خونین پاریس تنها به انفجارهای نزدیک ورزشگاه ختم نشد. پلیس این کشور رسماً اعلام کرد، حملات تروریستی دست‌کم در هفت نقطه از پاریس به وقوع پیوسته است که به رگبار بسته‌شدن تعدادی از شهروندان پاریس در یک رستوران و یک کنسرت موسیقی از سوی افراد مسلح از مهم‌ترین آنهاست. گروگان‌گیری در مرکز «هنری کاتلان» نیز پازل ایجاد رعب و وحشت در فرانسه را کامل کرد. رئیس‌جمهور فرانسه که خود از حملات تروریستی فرار کرده بود، ساعاتی بعد در برابر دوربین‌های تلویزیونی حاضر شد و برای اولین‌بار وضعیت اضطراری سراسری در فرانسه اعلام کرد و گفت: مردم فرانسه خوب می‌دانند که چگونه در مقابل تروریست‌ها مقاومت کنند و آنها را شکست بدهند. پس از این سخنان، با استقرار ارتش در خیابان‌ها، فرانسه به یک پادگان بزرگ تبدیل شد؛ اما این تدابیر هم نتوانست از گسترش رعب و وحشت جلوگیری کند تا آنجا که این نگرانی تا آن سوی اقیانوس‌ها نیز منتشر شد و آمریکا در شهرهای نیویورک، شیکاگو و بوستون تدابیر شدید امنیتی برقرار کرد.
در میان تلاش نظامیان فرانسوی برای تسلط بر اوضاع به‌هم‌ریخته پاریس و خط‌ونشان‌کشیدن رئیس‌جمهور فرانسه برای تروریست‌ها، گروه تروریستی تکفیری داعش رسماً مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و از آن به عنوان 11 سپتامبر پاریس یاد کرد. اظهاراتی که نشان می‌دهد، پیش‌بینی جمهوری اسلامی از حمله تروریست‌ها به کشورهای حامی آنها محقق شده است؛ چراکه مردم فرانسه در حالی شب گذشته قربانی تروریسم شدند که دولت فرانسه سال‌هاست از خون‌بازی داعش در سوریه حمایت می‌کند.

 
اخبار
خرید پنجاه فروند هواپیما

  به‌تازگی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با احتساب دو ایرلاین تازه‌تأسیس موفق شدند، ۵۰ فروند هواپیمای مسافری خریداری کنند که به‌تدریج در حال ورود به کشور است و تا پایان سال، همه این هواپیماها وارد ناوگان هوایی می‌شود. شرکت هواپیمایی «تهران‌ایر» با 10 فروند هواپیمای ایرباس 320 به ریاست مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور، کار خود را در کشور آغاز خواهد کرد. ‌‌درواقع، به‌تازگی 13 فروند بوئینگ 400-737 برای کشور خریداری شده است که سه فروند آن به شرکت هواپیمایی کاسپین می‌رسد، دو فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان است و هشت فروند به شرکت هواپیمایی «نسیم» تعلق دارد. همه این بوئینگ‌های خریداری‌شده تولید سال‌های 1995 تا 2000 میلادی هستند و اغلب سن 15 سال به بالا را دارند که موافقت اصولی و مجوز پذیرش هواپیما‌ها أخذ شده است. گفتنی است، تهیه همه این هواپیماها در قالب «خرید» است، نه اجاره به شرط تملیک.

            
اخبار کوتاه
**  حجت‌الاسلام محمد غروی، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه کمیته‌های انتخابات جامعتین با یکدیگر جلسات مشترکی را برگزار کرده‌اند، اظهار داشت: کمیسیون انتخابات جامعتین با یکدیگر جلسات مشترکی را درباره انتخابات مجلس برگزار کرده‌اند و در مسائلی به نقاط مشترکی هم رسیده‌اند؛ اما مصوبه این جلسات مشترک لزوماً مصوبه‌ جامعه مدرسین نیست، بلکه باید خروجی این جلسات مشترک در نشست‌هایی میان اعضای جامعه مدرسین نیز مورد توافق و تصویب قرار گیرد که در این رابطه هنوز اتفاقی نیفتاده است. غروی با اشاره به واردنشدن مصداقی جامعه مدرسین به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: روال جامعه مدرسین از دوره‌های گذشته این بوده است که در خصوص مجلس به جز استان قم ورود مصداقی پیدا نمی‌کرد، اما در خصوص مجلس خبرگان با توجه به شرایط خاص این مجلس، ورود مصداقی جدی و پیگیرانه داشته است.
**  به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ» جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفرش به وین برای شرکت در مذاکرات سوریه، گفت: انتظار پیشرفت عمده در این نشست را ندارد، اما آمریکا و متحدانش همچنان در حال کار با مقامات ایرانی و روسی در خصوص مسئله اسد و نقش وی هستند که این مسئله هنوز حل نشده است. دیپلمات‌ها می‌گویند، دستیابی به یک راه‌حل سیاسی طولانی و سخت خواهد بود؛ زیرا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اختلاف‌نظرهای عمیقی در زمینه چگونگی پیشبرد آن دارند. روسیه و ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند، در حالی که آمریکا و متحدانش در حاشیه خلیج(فارس) و اروپا خواهان برکناری دیر یا زود اسد هستند.
**  جواد هروی، نماینده مردم قائنات در مجلس نهم گفت: اکثریت مجلس دهم را اعتدال‌گرایان به محوریت آقای لاریجانی تشکیل خواهند داد و تصور می‌کنم اولین حزب شناسنامه‌داری که در این راستا فعالیت خواهد کرد، همین جریان خواهد بود. وی افزود: وضعیت سیاسی کشور به نحوی رقم می‌خورد که هر آینه احتمال به وجودآمدن حزبی تازه در کشور وجود دارد و جامعه سرخورده از نگرش‌های چپ و راست به دنبال مأمنی است و به سمت اعتدال خواهد رفت و به‌زودی این جریان جدید اعتدالی، تغییراتی بنیادین در فضای سیاسی کشور رقم خواهد زد.
**  سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان فاجعه منا، شهدای حرم و شهدای شهرستان نور گفت: به برکت انقلاب و ترویج روحیه جهاد، فلسطینی‌ها که زمانی به دشمن سنگ پرتاب می‌کردند، امروز موشک می‌زنند. بیش از 100 هزار موشک و راکت برای شلیک به هر نقطه از سرزمین اشغالی در اختیار حزب‌الله است. در یمن نیز انصارالله می‌جنگد، اینها ظرفیت‌های نیرومند شکل‌یافته در مقاومت اسلامی است، جهان اسلام در حال قدرت‌یابی است و دشمنان اسلام در حال غروب هستند.
**  حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای توسعه بین‌المللی گفت: دانشگاه آزاد قصد دارد در کشورهای عراق و احتمالاً در شهر کربلا یا نجف شعبه جدید تأسیس کند. همچنین، دومین واحد دانشگاه آزاد در اروپا بعد از آکسفورد در اتریش تأسیس می‌شود. هم‌اکنون دوهزار دانشجوی خارجی که عمدتاً از کشورهای همسایه هستند، در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیلند؛ اما دانشگاه قصد دارد این میزان را به 10 هزار نفر برساند. باید سازوکارها و زیرساخت‌های لازم برای افزایش دانشجویان خارجی فراهم شود.
**  مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها (آذر ۸۹) تاکنون، دولت ۷۵۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه گرفته است، گفت: در این مدت ۲۱۰۰ میلیارد تومان از این تنخواه به بانک مرکزی بازپرداخت شده است و حدود 5400 میلیارد تومان آن باقی مانده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات