صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۵۱
سفیر ایران در بیروت در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

تلاش‌ برای القای نقش ایران در انتخابات لبنان

سفیر ایران در بیروت با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در خصوص نقش جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: این اظهارات به سفارش طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد که خود در این مسیر مانع تراشی می‌کنند.
پایگاه بصیرت: «محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به موضوعات مختلفی از جمله گفت‌وگوهای سیاسی برای رفع بحران سیاسی جاری در این کشور، حوادث تروریستی جنوب بیروت، سفر امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان به لبنان و آثار و پیامدهای آن و نیز روند مناسبات اقتصادی تهران و بیروت پرداخت.
وی در پاسخ به این پرسش که رهبران گروه‌های سیاسی لبنان پس از مدت‌ها کشمکش در روزهای اخیر تمایلاتی برای عبور از این مرحله نشان داده‌اند، ارزیابی شما از این رویکرد و نیز اوضاع لبنان در مقطع کنونی چیست؟ گفت: لبنان کشوری کم نظیر از جهت کثرت و تنوع گروه‌های مذهبی و سیاسی با گرایش‌های مختلف است. این امر لبنان را به نمونه‌ جالب و منحصر به فرد از همزیستی اقوام، طوایف و گروه‌های سیاسی و مذهبی تبدیل کرده و تفاوت رویکردها و اختلاف دیدگاه‌های این گروه‌ها در خصوص مسائل کشور و اولویت بندی مسائل، باعث بروز مشکلاتی شده است.
سفیر کشورمان ادامه داد: در نتیجه همین امر است که با وجود گذشت حدود 18 ماه از پایان دوره ریاست جمهوری در این کشور، هنوز رئیس جمهور انتخاب نشده است. البته تجربه سال‌های گذشته نشان داده که مردم و رهبران گروه‌های مختلف این کشور در مقاطع حساس توانسته‌اند از این مشکلات عبور کنند.
فتحعلی تحولات اخیر لبنان و ابراز تمایل رهبران گروه‌ها برای حل جامع مسائل را دارای چنین ماهیتی خواند و افزود: همواره گروه‌های سیاسی و مذهبی لبنان را دعوت کرده‌ایم که با اهتمام نسبت به منافع ملی و با نگاه دوراندیشانه برای حل مشکلات و عبور از وضعیت فعلی به راه‌حل‌هایی برسند. معتقدیم که در مقطع کنونی که منطقه دچار بحران و تلاطم است و برخی گروه‌ها و طرف‌ها به دنبال سرایت بی ثباتی به لبنان هستند، ضرورت این امر بیشتر احساس می‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به عملیات تروریستی جنوب بیروت نیز اظهار داشت: از ابتدای شکل‌گیری گروه‌های مسلح تکفیری با حمایت مالی برخی کشورها، شاهد تلاش‌های وسیع این گروه‌ها و حامیان مالی و سیاسی آنها برای گسترش دامنه تحرکات غیرانسانی در سطح کل منطقه بودیم که لبنان از اهداف اولیه آنها بود.
*هدف گروه‌های تروریستی گشایش جبهه وسیعی در سطح منطقه بود
سفیر کشورمان هدف این گروه‌های تروریستی را گشودن جبهه وسیعی در سطح منطقه دانست تا جبهه مقاومت را در مقابل اسرائیل مشغول و ضعیف سازد و یادآور شد: اما با هوشیاری ارتش لبنان و درایت حزب الله موفق نشدند و ارتش، نیروهای امنیتی و حزب الله مانند سدی مانع نفوذ و سرایت بحران به خاک لبنان و تبدیل این کشور به عقبه تروریست‌ها در سوریه شدند.
فتحعلی ادامه داد: تروریست‌ها پس از این ناکامی کوشیدند به هر نحو ممکن ثبات و امنیت لبنان را هدف قرار دهند که همچنان در دستور کار این گروه‌ها و حامیان خارجی آنهاست. چنانکه ظرف ماه جاری در منطقه عرسال در شمال لبنان انفجارهای انتحاری رخ داد که گروهی از علمای اهل سنت و ارتش لبنان را هدف قرار داد یا در ضاحیه بیروت چند انفجار رخ داد که زنان، کودکان و افراد بی‌گناه را مورد حمله قرار داد.
وی به عملیات تروریستی 2 سال گذشته مقابل سفارت کشورمان در بیروت اشاره کرد و گفت: هدف تمام این اقدامات برهم زدن ثبات و امنیت لبنان، ناامن جلوه دادن این کشور برای خارجیان و ضربه به اقتصاد آن و درگیر کردن گروه‌های سیاسی و مذهبی با هم بود که خوشبختانه این نقشه‌ها تاکنون خنثی شده است.
سفیر کشورمان در پاسخ به این سؤال که ریشه این عملیات‌های تروریستی چیست؟ اظهار داشت: اسلام به عنوان دین رحمت تحت هیچ شرایطی اجازه قتل و خونریزی افراد بیگناه را مجاز ندانسته است. اینکه افرادی به گمان اینکه به بهشت می‌روند به اقدامات تروریستی و قتل مردم دست می‌زنند، مایه تعجب و محل پرسش است.
فتحعلی با بیان اینکه کالبدشکافی رفتار خشونت آمیز و جنایات این گروه‌ها به ویژه شیوه‌های جدید و بی‌رحمانه کشتار مردم، مقوله‌ای است که نیازمند بحث طولانی است، گفت: اما به طور خلاصه در اقدامات تروریستی به خصوص عملیات انتحاری، چند عامل به چشم می‌خورد که اولین آنها روحیه و احساسات دینی منحرف شده عاملان این عملیات است.
وی ادامه داد: متأسفانه انگیزه‌های دینی این افراد به طور کامل از مسیر اصلی منحرف شده و با برداشت‌های نادرست از اسلام همراه شده است؛ در حالی که اگر این انگیزه دینی به طور صحیح هدایت و تربیت می‌شد و در خدمت منافع جهان اسلام و آزادسازی فلسطین قرار می‌گرفت، امروز شاهد ادامه رنج و آوارگی مردم مظلوم فلسطین و هتک حرمت مسجد الاقصی نبودیم.
سفیر کشورمان عامل دوم را نقش آفرینی برخی کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی در منحرف ساختن روحیات دینی و سوء استفاده از آنها خواند و افزود: برخی کشورهای منطقه، انحراف روحیات دینی را مهمترین راهکار برای سوء استفاده از انگیزه‌های دینی جوانان مسلمان به منظور به کارگیری آنان در جهت اهداف نامشروع خود می‌دانند، تا جایی که این نیروی منحرف شده را دارایی استراتژیک خود به حساب می‌آورند.
فتحعلی یادآور شد: در این کشورها از یک سو فتاوایی صادر می‌شود که ریختن خون مسلمان و کشتار آنان را مجاز می‌شمارد و از طرف دیگر همه گونه حمایت مالی و تسلیحاتی و روانی از آنان به عمل می‌آید؛ در نتیجه این امر به جای آنکه ظرفیت جوانان مسلمان در جهت مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن شماره یک اسلام قرار گیرد، سایر مذاهب اسلامی به عنوان دشمن معرفی می‌شوند.
* نباید گروه‌های تروریستی را مجزا از برخی کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی دانست
وی خاطرنشان کرد: در تحلیل اقدامات تروریستی نباید گروه‌های تروریستی را مجزا از برخی کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی دانست که به طور منظم و سازمان یافته مشغول ایجاد انحراف در جوانان مسلمان، تربیت و آموزش آنها با اقدامات تروریستی و پشتیبانی همه جانبه سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای از آنها هستند.
* تحقیقات درباره حمله به سفارت ایران ادامه دارد
سفیر ایران در ادامه به تحقیقات در زمینه حمله به سفارت ایران و نتایج آن نیز اشاره کرد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایرانی و لبنانی این حادثه، گفت: طی دو سال گذشته تعاملات با نهادهای امنیتی لبنان برای به نتیجه رساندن تحقیقات و آشکار شدن ابعاد و عوامل پشت پرده آن ادامه داشته و در این رابطه پیوسته نشست‌هایی با مقامات ذیربط برگزار شده است.
فتحعلی افزود: در آخرین مورد، ماه گذشته با مقامات عالیرتبه امنیتی لبنان دیدار داشتم و آخرین وضعیت پرونده بررسی شد. خوشبختانه تاکنون افرادی دستگیر شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد. رسیدگی جدی به این موضوع همچنان مطالبه ما از دولت لبنان است، ضمن آنکه به نتیجه رساندن این تحقیقات در راستای تامین امنیت لبنان نیز می‌باشد.
* انتخاب رئیس جمهور موضوع داخلی لبنان
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به این پرسش که یکی از مسائل اولویت دار لبنان انتخاب رئیس جمهور است که در رسانه‌ها عنوان شده، کشورهای صاحب نفوذ در لبنان از جمله ایران، عربستان و فرانسه تاثیرگذار هستند، ایران چه فعالیت‌هایی در این باره داشته و اینکه آیا مذاکرات با طرف‌های فرانسوی و سعودی در دستور کار قرار ندارد؟ گفت: خلأ ریاست جمهوری از مسائل اساسی لبنان است که امیدواریم در چارچوب رویکرد جدیدی که گروه‌های سیاسی لبنان نشان داده‌اند، حل و فصل شود.
سفیر ایران اظهار داشت: در نگاه ما این موضوع امری داخلی و مربوط به مردم لبنان است. در این زمینه ما هم گهگاه از برخی افراد یا رسانه‌های لبنانی مطالبی درباره نقش ایران یا لزوم کمک ایران به انتخاب رئیس جمهور می‌شنویم که البته به نظر می‌رسد این مطالب و اظهارات سفارشی است و به سفارش طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد که خود در مسیر تعیین رئیس جمهور مانع تراشی می‌کنند.
فتحعلی خاطرنشان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که انتخاب رئیس جمهور را مسئله داخلی لبنان می‌دانیم و معتقدیم لبنانی‌ها باید در این زمینه با هم کار کنند و رئیس جمهور خود را انتخاب کنند، این موضع روشن ماست.
* سفر امیرعبداللهیان به بیروت
وی همچنین در خصوص سفر حسین امیرعبداللهیان به لبنان و اهداف و نتایج این سفر نیز گفت: کشور لبنان به طور کل، اعم از دولت این کشور و مقاومت آن که در قالب حزب الله تبلور یافته از جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران برخوردار است، لذا رایزنی منظم در خصوص موضوعات مورد علاقه در دستور کار مناسبات است. چنانکه در اواخر مهر ماه نیز وزیر امور خارجه این کشور از تهران بازدید کرد و سفر آقای امیرعبداللهیان نیز در این چارچوب صورت گرفت.
* سفر گروهی از فعالان اقتصادی لبنان به ایران
سفیر کشورمان در خصوص روند مناسبات اقتصادی ایران و لبنان نیز گفت: تاکنون برخی موانع مانند تحریم‌ها در طرف ایران و مشکلات داخلی در طرف لبنان مانع از پیشبرد توافقات به طور مطلوب شده است. یکی دیگر از موانع اساسی، فقدان شناخت متقابل از ظرفیت‌های دو کشور است که برای رفع این نقیصه ارتقاء شناخت متقابل در دستور کار قرار دارد و قرار است گروهی از فعالان اقتصادی لبنان به ایران سفر کنند.
فتحعلی ادامه داد: علاوه بر این، امیدواریم با رفع تحریم‌ها و فراهم شدن ساز و کارهای بانکی شاهد جهش در مناسبات اقتصادی باشیم.
وی درخصوص طرح‌های بزرگ بین دو کشور از جمله ساخت نیروگاه برق از سوی ایران نیز گفت: ما همچنان بر سر آن توافقات هستیم، ولی همانطور که گفته شد، مشکلاتی در طرف ایران و در طرف لبنان مانع از عملیاتی شدن آن شده که امیدواریم در دوره جدید در لبنان و ایران پسابرجام این موانع رفع شود و جمهوری اسلامی ایران بتواند در تامین انرژی برق که از نیازهای فوری کشور لبنان است، ایفای نقش کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات