صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۴۴

داعش در پاکستان

گروه تروریستی داعش همچون افغانستان به دنبال جای پایی در پاکستان نیز می گردد.
پایگاه بصیرت:
داعش تمایلی به فعالیت در افغانستان و پاکستان پیدا کرده است و این زنگ خطری برای این کشورها محسوب می شود.
روزنامه «دیلی تایمز» پاکستان در یادداشتی نوشت: اینکه پاکستان دشمنان بسیاری دارد که باید با آنها مبارزه کند، بر هیچ کس پوشیده نیست: از فعالیت های شبه نظامیان داخلی گرفته تا میزبانی افراطی های خارجی به ویژه طالبان افغانستان، این کشور سهم خود را در مبارزه با خشونت های هشدار دهنده ایفا می کند. با این حال چیزهایی وجود دارد که پاکستان و کسانی که در دالان های قدرت آن قرار دارند، نمی توانند از آن  چشم پوشی کنند. یکی از این موضوعات که برجسته ترین مورد نیز هست، خطر بسیار واقعی و بالقوه داعش و تلاش این گروه تروریستی برای بدست آوردن جای پایی در این کشور است همانطور که این کار را در افغانستان آغاز کرده است. به همین دلیل است که بیانیه اخیر سپهبد «عاصم بجوا» سخنگوی شبکه ‌های داخلی روابط عمومی پاکستان مورد استقبال قرار گرفته است. او می گوید که سیاست «تحمل صفر» رویکرد ما در قبال داعش خواهد بود و این گروه هیچ گونه پذیرشی در پاکستان نخواهد داشت. از لحاظ صدور بیانیه، این بیانیه بسیار صحیح است اما تا زمانی که مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به لفاظی صرف محدود باشد، راه به جایی نمی برد. ما به ظهور طالبان بعد از سقوط شوروی از افغانستان و در عین حال به هشدارها قبل از سال 2007 و پس از آن آغاز فعالیت گروه موسوم به «تحریک طالبان پاکستان» (TTP)  و اقدام آنها به خونریزی و قتل توجهی نکردیم در مورد داعش نیز اوضاع هیچ تفاوتی ندارد.
وزارت امور خارجه پاکستان به تازگی هر گونه احتمالی را در خصوص حضور داعش در این کشور رد کرده است. این بیانیه غیر منطقی و زود هنگام است. عاصم بجوا اذعان کرده است که داعش تمیایل به فعالیت سمت افغانستان پیدا کرده است. بنابراین، احتمال سرایت آن به پاکستان و نفوذ ایدئولوژی های آنها بسیار جدی است. مسئولان دولتی پاکستان که در این سمت دیوار هستند عمدا این واقعیت را نادیده می گیرند و خود را در خصوص این که داعش در حال گسترش است و حملات هماهنگی را در آخر هفته گذشته در پاریس ترتیب داده اند، به نادانی می زنند. تنها جهان اسلام در خطر نیست بلکه همه جهان توسعه یافته در معرض خطر قرار دارد. چرا پاکستان باید از دیگر کشورها متمایز باشد؟ ما نمی توانیم سطح امنیتی خود را پایین نگاه داریم. ما نتوانستیم با تحریک طالبان پاکستان که بسیار کمتر از داعش سازمان یافته بود، مقابله کنیم پس چگونه این کشور با داعش به عنوان گروه تروریستی با داشتن چنین منابعی مقابله کند.
سپهبد عاصم بجوا اظهار داشت که این گروه تروریستی در پاکستان پذیرفته نخواهد شد اما باید درک شود که این امر الزاما بدان معنا نیست که داعش نیز به پاکستان روی نخواهد آورد. بدون شک این گروه در پاکستان نیز خواهد توانست نیروهایی برای خود دست و پا کند. خطر تحرکات داعش در پاکستان خطری بسیار واقعی است. آیا ما قادر به مقابله با آن خواهیم بود؟
منبع: جماران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات