صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۹۲

یاوه‌گویی‌ هاموند درباره سوریه حتی در BBC هم خریدار ندارد

وبسایت فارسی بی‌بی‌سی، جواب فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس درباره لزوم کناره‌گیری بشار اسد را داد. وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با کانال ۴ تلویزیون این کشور مدعی شده بود: «در دنیا فقط یک نفر وجود داردکه می‌تواند به این بحران جنون‌آمیز پایان دهد. این کار شدنی است، اگر که آقای پوتین تلفن را بردارد و با آقای اسد تماس بگیرد و به او بگوید، بازی تمام شد.»
در قبال این اظهارنظر، پاسخ ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه جالب بود که در فیس‌بوکس نوشت: «بگذارید درباره این موضوع فکر کنیم. اگر ما قانع شویم و مسائل طبق سناریوی دوستان انگلیسی ما پیش برود و این بحران جنون‌آمیز با رفتن اسد پایان یابد، به نظر شما داعش به کجا می‌رود؟ آیا کسی با داعش تماس می‌گیرد و به این گروه می‌گوید، بازی تمام شد. لطفاً به این سؤال توجه کنید چه کسی با داعش تماس می‌گیرد؟»
اما به جز این پاسخ طعنه‌آمیز، وبسایت بی‌بی‌سی فارسی تحلیلی نیز درباره جنایت‌های داعش و توسعه ناامنی از طریق این گروه منتشر کرده که می‌تواند پاسخی به هاموند باشد. بی‌بی‌سی با اشاره به گسترش ناامنی در لیبی و مصر و عراق و سوریه از سوی گروه‌های تروریستی نظیر داعش می‌نویسد: اما سقوط هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز سینا و اندکی پس از آن قتل عام پاریس و کشف شبکه‌ای از نیروهای عملیاتی داعش در فرانسه، اتریش و حتی سوئد حاکی از این است که پتانسیل قابل توجهی وجود دارد برای اینکه در آینده نه چندان دور سوریه نیز به مدلی بدتر از لیبی دچار شود. تا قبل از حملات پاریس، تمرکز اصلی در بحران سوریه بر این نکته متمرکز بود که بشار اسد را چگونه می‌توان کنار گذاشت. اما اکنون با وحشتی که داعش به راه انداخته و سراسر اروپا در وضعیت فوق‌العاده امنیتی قرار گرفته است بحث آینده سیاسی بشار اسد به حاشیه رفته و در واقع این موضوع تهدید جهانی داعش است که به صورت فراگیر همه جا مورد بحث قرار دارد. اکنون احتمال می‌رود صدها عضو داعش در اروپا پراکنده شده باشند.
بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: «ماندن بشاراسد در قدرت را باید با نگاه جدیدی مورد ارزیابی قرار داد. با این نگاه که سوریه تکه پاره شده در صورتی که همین سازمان نیم بند فعلی را از دست بدهد بعید است بتوان یک نظام دیگر را جایگزین آن کرد. حضور دهها گروه تروریستی در سوریه چنان شرایطی را در این کشور به وجود آورده است که شاید کشورهای درگیر مذاکره پیرامون آینده سوریه در وین مجبور شوند راه حل بحران سوریه را از ابتدا مرور کنند و ببیند آیا واقعاً راهکار خروج از بحران سوریه هنوز حذف بشار اسد از قدرت است یا مهار گروههایی که داعش سرآمد آنهاست؟ و نیز اینکه حتی اگر بشار اسد حذف شود در شرایط فعلی آیا اساساً امکان برگزاری یک انتخابات سراسری در سوریه وجود دارد؟ آن هم سوریه‌ای که با پنج سال جنگ داخلی و ده سال خشکسالی و فرار همه سرمایه‌داران و تحصیلکرده‌ها و فروپاشی نظام اجتماعی اقتصادی خود به خود و در بهترین شرایط یک نظام باخود درگیر است. و نهایت اینکه آیا خلا قدرت در سوریه بعد از حذف بشار اسد پر شدنی است یا اینکه، سوریه با وجود بشار اسد قابل تحمل‌تر از سوریه‌ای است که داعشی‌ها آن را اداره کنند و کارخانه صدور وحشت به سراسر جهان باشند؟».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات