صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 23 دی 1394 شماره 4274

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از حوزه علمیه انتظار است که مبانى اسلامى را در باب هنر کشف و تحقیق کند و آن را براى جامعه تبیین کند. اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشویق نیز می‌کند. (94/10/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
آرایش جدید!

25 دی 1387 حدود پنج ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 شبکه فارسی بی‌بی‌سی راه‌اندازی شد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و حوادث پس از آن، که رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به دولت‌های غربی تدارک گسترده‌ای برای فتنه و آشوب دیده بودند، شبکه بی‌بی‌سی فارسی سردمدار و پیشقراول این رسانه‌ها بود که با بودجه‌ فراوان و برنامه‌ریزی ویژه دولت انگلستان به این عرصه پا گذاشته و از هیچ کوششی برای دمیدن در آتش فتنه فروگذار نکرده بود. این شبکه در عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی خود به دنبال القای سه مفهوم بود؛ اول اینکه مردم ایران با به راه انداختن «جنبش سبز» به دنبال حق خود هستند، دوم اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 تقلب صورت گرفته است و سوم اینکه جنبش به اصطلاح سبز طرفداران بسیاری در میان مردم ایران دارد!
جالب اینجاست که پس از گذشت شش سال از فتنه ناکام دشمنان انقلاب اسلامی، این رسانه انگلیسی در بخشی بر هدایت شورش سبز از سوی بیگانگان اعتراف کرد و نوشت: «هیچ‌یک از اقدامات و ایده‌ها برای برنامه‌ریزی نظری و هماهنگی عملی، برای مدیریت اعتراض‌ها در داخل کشور و هدایت آن‌ها از خارج کشور، به نتیجه‌ لازم نرسید.» اما با وجود این موضوع، همچنان با بزرگداشت‌های سالانه، می‌کوشد که این جریان شکست‌خورده را زنده نگه دارد تا شاید فرصتی دیگر برای تکرار فتنه فراهم شود.
اما کمتر از دو ماه مانده به دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، اعلام شد که «صادق صبا» از ریاست بخش فارسی بی‌بی‌سی کنار گذاشته شد و «رزیتا لطفی» که سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی بوده و در راه‌اندازی این تلویزیون نیز نقش داشته، جایگزین وی شد. هفته گذشته هم پایگاه «روزآنلاین» از رسانه‌های اصلی ضدانقلاب تعطیل شد که به نظر می‌رسد با ضربه سنگین سپاه به عوامل رسانه‌ای ضدانقلاب در داخل کشور مرتبط بود. از این رو، احتمال می‌رود رسانه‌های معاند که متحمل شکست‌هایی برای اجرای سیاست‌های خود در ایران شده‌اند، درصدد آرایش و تغییراتی برای فعال شدن در انتخابات پیش رو هستند.

▼ گزارش روز
هشدار جدی

سه‌شنبه، 23 دی ماه، ساعت 16 و 30 دقیقه، ملوانان آمریکایی به طور غیرقانونی وارد آب‌های ایران شدند که بلافاصله با واکنش جدی پاسداران مرزهای آبی ایران اسلامی روبه‌رو شد و ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی به دست نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند. «پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون خیلی زود این موضوع را تأیید کرد و در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: این قایق‌ها در مسیر بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند که تماس با آنها قطع شده است. سناتور «کلی آیوت» نیز با اشاره به این واقعه گفت: «غیرقابل تصور است» که دولت آمریکا قصد برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را دارد و «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج‌فارس را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند. سناتور «تام کاتن» هم بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج‌فارس به دست سپاه را برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا «ذلت‌بار» خواند. در حالی که بازار اظهارنظر واکنش مقامات آمریکا داغ بود، وزیر خارجه آمریکا، با همتای ایرانی خود، برای تسریع آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج‌فارس تماس گرفته است. از سوی دیگر،  این خبر خیلی زود به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد و بسیاری از رسانه‌ها در خبری فوری از بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های ایران خبر دادند و گمانه‌زنی درباره این اقدام مقتدارنه دریاداران ایرانی آغاز شد. روزنامه «دیلی بیست» به نقل از منابع نظامی آمریکایی ادعا کرد، ایران تا برگزاری سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا، نظامیان دستگیر شده آمریکایی را در بازداشت نگه خواهد داشت.
سردار شریف، سخنگوی سپاه در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی‌بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت‌شده، گفت: قطعاً ایران بر سر منافع ملی‌اش با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد. وی یادآور شد: قطعاً پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده، برخورد دیگری صورت خواهد گرفت.
 اما نکته مهم و اساسی در این ماجرا، فارغ از تقابل‌های طرفین و آزاد شدن متجاوزان دریایی یا هر اتفاق دیگر، نمایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از مرزهای خود است و هشداری جدی به کسانی که رؤیای تعدی به مرزهای مقدس جمهوری اسلامی را در سر می‌پرورانند.

▼ خبر ویژه
اقدام انقلابی فرمانده در ضیافت شام

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نشستن کنار نماینده آمریکا خودداری کرد. امیر دریادار سیاری که در ضیافت شام نیروی دریایی بنگلادش شرکت کرده بود، هنگامی که متوجه شد میز محل استقرار وی با نماینده نیروی دریایی آمریکا یکی است، از نشستن دور میز شام خودداری کرد. همراهان امیر سیاری به مسئولان برگزاری ضیافت این موضوع را اعلام کردند و در نهایت پس از 15 دقیقه، میز شام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تغییر داده و در کنار نماینده آلمان قرار دادند. محل استقرار میهمانان این ضیافت بر روی هر میز براساس درجه و موقعیت، پیش از ورود به سالن بیرون از محل برگزاری مراسم بر تابلویی نصب شده بود. امیر دریادار سیاری برای شرکت در پنجمین سمینار بین‌المللی اقیانوس هند و حضور در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه این اقیانوس به «داکا» پایتخت بنگلادش سفر کرده بود.
 
▼ اخبار
1- میزان آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که با اجرای برجام چه مقدار از پول‌های بلوکه‌شده آزاد خواهد شد، گفت: کل پول‌های بلوکه‌شده 30 میلیارد دلار است که آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. ولی‌الله سیف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا تحریم بانک مرکزی هم در راستای اجرای برجام لغو می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی قطعی این است که برجام تا چند روز آینده اجرا می‌شود، صددرصد تحریم بانک مرکزی هم لغو خواهد شد. وی درباره برخی انتقادها به بانک‌ها برای نحوه وصول مطالبات معوق اظهار داشت: تا یک سال پیش به بانک‌ها انتقاد می‌شد که انگیزه‌ای برای پیگیری وصول مطالبات معوق ندارند و به این دلیل مطالبات وصول نمی‌شود؛ اما اکنون انتقادها برعکس شده و می‌گویند بانک‌ها در نحوه وصول مطالبات معوق انصاف را رعایت نمی‌‌کنند.
2- مشارکت انگلیس در ائتلاف سعودی علیه یمن
وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، نظامیان انگلیسی برای مشخص کردن اهداف حمله‌های نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن کمک می‌کنند. «فیلیپ هاموند» گفت: ما در حال حاضر در یمن حضور نظامی داریم و با سعودی‌ها همکاری می‌کنیم تا این اطمینان حاصل شود که تنها اهداف مشروع نظامی هدف حمله‌ها قرار می‌گیرند. وی در اظهارنظری تعجب‌آور افزود: هیچ‌گونه شاهدی دال بر نقض قوانین بین‌الملل حقوق بشر در یمن وجود ندارد! گزارش‌ها حاکی است کارشناسان ارتش انگلستان با ملحق شدن به کمپین نظامیان سعودی علیه یمن، کاملاً به درخواست گروه‌های حقوق بشری برای بررسی همه‌جانبه سیاست‌های انگلستان در قبال پادشاهی مطلقه بی‌اعتنایی کرده‌اند.
3- شتاب ایران در اجرای برجام
روزنامه تحت مالکیت کنگره آمریکا، ساعاتی پس از انتشار خبر خروج قلب رآکتور اراک نوشت: ایران با سرعتی فراتر از حد انتظار در حال اجرای تعهدات خود تحت سند «برجام» است. پایگاه اینترنتی روزنامه «هیل»، اضافه کرده است: «پیشرفت ایران، (در اجرای برجام)، سریع‌تر از آن چیزی است که تحلیل‌گران انتظار داشتند.» این روزنامه آمریکایی البته تأکید کرده است که رفع تحریم‌ها مستلزم تأیید اقدامات ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به سرلیستی محسن هاشمی در فهرست انتخابات مجلس و هاشمی‌رفسنجانی در فهرست خبرگان گفت: ما با هیچ گروهی از جمله شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ائتلاف نمی‌کنیم. فهرست ما سه بخش دارد که از اصلاح‌طلبان میانه‌رو، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو تشکیل شده است.
جمشید ایرانی، رئیس کمیته انتخابات شورای سیاست‌گذاری جبهه اعتدالگرایان گفت:‌ مرتضوی کیاسری، دبیرکل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی به ریاست ستاد انتخابات مجلس خبرگان ائتلاف اعتدالگرایان منصوب شد. وی افزود: ما شعار«اعتدال عقلانیت و طراوت» را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده‌ایم.
دبیران کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت انسجام اسلامی در نشستی سه‌جانبه بر ضرورت وحدت اصولگرایان برای دستیابی به نتیجه مطلوب در انتخابات سال جاری تأکید کردند.

▼ اخبار کوتاه
ارتش سوریه به همراه حزب‌الله و نیروهای دفاع ملی، شهر «سلمی» در ریف شمالی استان لاذقیه در شمال غرب سوریه را به کنترل خود درآوردند. یک مقام نظامی سوری به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: ارتش موفق شده‌ است اداره شهر را کاملاً در اختیار بگیرد. این شهر یکی از پایگاه‌های مهم ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» (تحت‌الحمایه ترکیه) در شمال استان لاذقیه بود که آزادی آن می‌تواند راه آزادی کل شمال لاذقیه را هموار کند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت: دلیل قطع رابطه سودان با ایران بعد از اقدام مشابه از سوی عربستان، وعده‌های پولی ریاض به خارطوم بود. این روزنامه در گزارش خود آورد: پشت حمایت‌های عمر البشیر از ریاض، میلیاردها دلار از سوی سعودی‌ها هزینه شد. تحلیلگران سودانی گزارش دادند، خارطوم که تشنه سرمایه‌گذاری سعودی‌هاست، با وعده‌های پولی ریاض بود که به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران تصمیم گرفت.
بیژن نامدار زنگنه گفت: افتتاح موفق فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نمادی از تعامل و همکاری دولت و سپاه بود و این تعامل و همکاری براساس اصول انجام شده است. وی افزود: برای تکمیل فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، مدیران و کارشناسان بسیاری، زحمات زیادی را متحمل شدند و افتتاح این فاز موجب خوشحالی تمام دست‌اندرکاران این فازها شده است.
«احمد فوزی» سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، زمان اعلامی 14 ژانویه (24 دی) برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح یمن، واقعی نیست و این نشست به تعویق افتاده است. سخنگوی بان‌کی‌مون تأکید کرد، اسماعیل ولدالشیخ، نماینده ویژه سازمان ملل درباره یمن، اکنون در تلاش برای تعیین زمانی پس از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) برای برگزاری نشست صلح است.
سیزده نفر از اقتصاددانان مجلس از گروه‌های مختلف اقتصادی مجلس درباره وضعیت ارائه برنامه و بودجه نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و تأکید کردند: به دلیل تأخیر دولت، مجلس نمی‌تواند برنامه و بودجه را تصویب کند و دولت باید بودجه چند دوازدهم را همراه لایحه بدهد.
سهراب صلاحی، رئیس سازمان بسیج اساتید در مراسم سالگرد شهادت شهید مسعود علی‌محمدی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال دور زدن لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند؛ زیرا آنها 20 بار پس از ژنو ما را تحریم کردند و مردم و مسئولان فهمیدند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات