صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۰۲

ابعاد گزارش آژانس درباره گذشته هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی «وال‌استریت ژورنال» ۵ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۴ آذر) در مقاله‌ای به بررسی گزارش آژانس درباره ابعاد احتمالاً نظامی ایران و حل‌وفصل آن پرداخت و نوشت: [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو
یادداشت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «وال‌استریت ژورنال» ۵ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۴ آذر) در مقاله‌ای به بررسی گزارش آژانس درباره ابعاد احتمالاً نظامی ایران و حل‌وفصل آن پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با این تعهدات تلاش کرد توافق هسته‌ای خود با ایران را بقبولاند که براساس توافق نظام بازرسی‌های بی‌سابقه درباره ایران اجرا شود. این هفته اوباما درباره ارزشمندی این بازرسی‌های دقیق صحبت کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز روز چهارشنبه «برآورد نهایی» خود درباره ابعاد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد. در واقع، آژانس درباره آزمایش‌های هسته‌ای در تأسیسات نظامی پارچین شفاف‌سازی نکرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «مطابق گزارش آژانس، «اطلاعات موجود برای آژانس از جمله نتایج تحلیل نمونه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از اظهارنظرها در مورد هدف این اتاقک (آزمایش انفجار هسته‌ای) حمایت نمی‌کند... آژانس برآورد می‌کند، فعالیت‌های گسترده ایران از فوریه ۲۰۱۲ در منطقه مورد نظر به‌طور جدی توانایی آژانس در انجام اقدامات مؤثر راستی‌آزمایی را کاهش داد». با وجود این، گزارش آژانس نکات بسیاری را روشن می‌کند و نتیجه‌گیری آن چنین است که تهران تا سال ۲۰۰۹ به تحقیقات در زمینه تسلیحات هسته‌ای ادامه داده است. این موضوع برآورد اطلاعات ملی آمریکا در سال ۲۰۰۷ را بی‌اعتبار می‌کند که مدعی بود، برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده و این گزارش سبب شد دولت بوش از اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران امتناع کند.»
در پایان مقاله آمده است: «این تفاوت‌ها در گزارش‌ها، مایه تحقیر کیفیت سرویس‌های اطلاعاتی غربی در زمینه رژیم‌هایی، مانند ایران است. گزارش ۲۰۱۴ بخش علوم دفاعی پنتاگون متذکر شد، «در سطوح مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای کوچک و نوظهور، ایران بخش‌های کلیدی قابل مشاهده را پنهان کرده است». با وجود این، دولت اوباما تأکید می‌کند، آمریکا از نیات ایران آگاهی کامل دارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات