صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 آذر 94 شماره 4247

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) منـطق جمـهوری اسـلامـی، همـکاری با همـه انسـان‌ها و ملـت‌هاسـت. (۱۰/۹/۹۴)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
آخرین تیرهای دشمن!

شرکت ماهواره‌ای «عرب‌ست» که دفتر مرکزی آن در «ریاض» پایتخت عربستان قرار دارد، شب گذشته پخش شبکه «المنار» را متوقف کرد. شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان است و به صورت ۲۴ ساعته اخبار، گزارش‌ها و پیام‌های مختلف حزب‌الله لبنان را در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منطقه و جهان عرب، به ویژه محور مقاومت به زبان‌های مختلف منتشر می‌کند. بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان مخاطب این شبکه هستند و با وجود توقف چندین‌باره برنامه‌های این شبکه در اروپا، همچنان مخاطبان این شبکه از طریق پایگاه اینترنتی المنار برنامه‌های آن را دنبال می‌کنند.
عرب‌ست پیش از این هم تهدید کرده بود که در صورت تغییر نکردن سیاست‌های شبکه «المیادین» دیگر شبکه نزدیک به حزب‌الله لبنان، از ادامه پخش برنامه‌های این شبکه بر روی ماهواره‌های خود جلوگیری خواهد کرد.
اما سؤال این است که چرا رژیم آل‌سعود از طریق شرکت وابسته به خودش ناچار به جلوگیری از پخش شبکه‌هایی شده است که به نوعی در خدمت صدای مقاومت در منطقه هستند؟ واقعیت این است که حمایت‌ها و کمک‌های میلیاردی عربستان و همپالگی‌هایش به گروه‌های تروریستی- که یک قلم آن تأمین حقوق ۱۰۰ هزار نفر از اعضای داعش در سوریه و عراق بود- در طول چند سال اخیر نتوانست نتایجی برای این رژیم در پی داشته باشد و این گروه‌های جنایتکار با همه سبوعیت و درنده‌خویی که از خود نشان دادند، نتوانستند روحیه مقاومت را تضعیف کنند و آن را به شکست بکشانند و هر روز خبرهایی از شکست‌های پی‌درپی آنها در سوریه و عراق منتشر می‌شود. حامیان تروریست‌ها با چنین اقداماتی، آخرین تیرهای خود را به سمت جبهه مقاومت پرتاب می‌کنند؛ اما بی‌شک افکار عمومی جهان و وجدان‌های بیدار، واقعیت‌ها را دریافته‌اند و حکام مرتجع عربی با این شگردهایی که قبلاً آزموده شده است، راه به جایی نخواهند برد.

ترجمه
ابعاد گزارش آژانس درباره گذشته هسته‌ای ایران
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «وال‌استریت ژورنال» 5 دسامبر 2015 (14 آذر) در مقاله‌ای به بررسی گزارش آژانس درباره ابعاد احتمالاً نظامی ایران و حل‌وفصل آن پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با این تعهدات تلاش کرد توافق هسته‌ای خود با ایران را بقبولاند که براساس توافق نظام بازرسی‌های بی‌سابقه درباره ایران اجرا شود. این هفته اوباما درباره ارزشمندی این بازرسی‌های دقیق صحبت کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز روز چهارشنبه «برآورد نهایی» خود درباره ابعاد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد. در واقع، آژانس درباره آزمایش‌های هسته‌ای در تأسیسات نظامی پارچین شفاف‌سازی نکرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «مطابق گزارش آژانس، «اطلاعات موجود برای آژانس از جمله نتایج تحلیل نمونه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از اظهارنظرها در مورد هدف این اتاقک (آزمایش انفجار هسته‌ای) حمایت نمی‌کند... آژانس برآورد می‌کند، فعالیت‌های گسترده ایران از فوریه 2012 در منطقه مورد نظر به‌طور جدی توانایی آژانس در انجام اقدامات مؤثر راستی‌آزمایی را کاهش داد». با وجود این، گزارش آژانس نکات بسیاری را روشن می‌کند و نتیجه‌گیری آن چنین است که تهران تا سال 2009 به تحقیقات در زمینه تسلیحات هسته‌ای ادامه داده است. این موضوع برآورد اطلاعات ملی آمریکا در سال 2007 را بی‌اعتبار می‌کند که مدعی بود، برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در سال 2003 متوقف شده و این گزارش سبب شد دولت بوش از اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران امتناع کند.»
در پایان مقاله آمده است: «این تفاوت‌ها در گزارش‌ها، مایه تحقیر کیفیت سرویس‌های اطلاعاتی غربی در زمینه رژیم‌هایی، مانند ایران است. گزارش 2014 بخش علوم دفاعی پنتاگون متذکر شد، «در سطوح مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای کوچک و نوظهور، ایران بخش‌های کلیدی قابل مشاهده را پنهان کرده است». با وجود این، دولت اوباما تأکید می‌کند، آمریکا از نیات ایران آگاهی کامل دارد.»

گزارش روز
اجتماع بی‌نظیر

نه قاب‌های تلویزیونی، نه روایت خبرنگاران و نه تصاویر خبرگزاری‌ها، هیچ یک نمی‌توانند عظمت بزرگ‌ترین اجتماع انسانی جهان را به نمایش بگذارند. باید پیاده در جاده کربلا قدم گذاشت و دل داد به مسیر حق، تا عشقی را درک کرد که  27 میلیون انسان، عاشق سید و سالار شهیدان و آزادگان جهان، با ملیت‌ها و مذهب‌های مختلف را گرد هم آورده است. امسال نیز، آسیایی و آمریکایی، اروپایی و آفریقایی، شیعه و سنی، مسیحی و یهودی و... راهی کربلا شدند تا همچون سال‌های گذشته حماسه‌ای بی‌نظیر خلق کنند؛ حماسه‌ای که بی‌شک در سال‌های آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.
اما در میان این همه شکوه و دل‌دادگی، نباید از چند نکته غافل ماند؛ اول امنیت بی‌نظیر مراسم اربعین حسینی، آن هم در عراق، جولانگاه تروریسم تکفیری و داعشی است که عناد و کینه‌ای عمیق نسبت به اهل‌بیت(ع) و محبان و زائران آنان دارند. حفظ امنیت و نظم جمعیتی قریب به 30 میلیون نفر در کشوری که زیرساخت اندکش هم در حمله‌های نظامی آمریکا و داعش خسارت جدی دیدند، کار بسیار دشواری است که محقق شده است. در حالی که در گردهمایی به مراتب کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر در کشورهای متمول، شاهد فاجعه‌های جبران‌نشدنی بوده‌ایم.
نکته دیگر که اهمیت مراسم اربعین امسال را بیشتر به نمایش گذاشت، سانسور شدید رسانه‌های غربی بود. رسانه‌های مدعی گردش آزاد اطلاعات در غرب، بر عظیم‌ترین تجمع انسانی در جهان چشم بستند و گویی انگار اصلاً چنین مراسمی وجود خارجی ندارد. چشم‌بستنی که نشان می‌دهد، امپراتوری رسانه‌ای غرب به خوبی تأثیر و اهمیت مراسم اربعین در عراق را فهمیده است و می‌داند که اگر این خبر در جهان منتشر شود، چه موج عظیمی از بیداری را به پا خواهد کرد. هر چند که حتی سانسور و سکوت هم نمی‌تواند مانع تحقق این بیداری شود.

اخبار
رویارویی این بار در حوزه نفت

  اجلاس اوپک در حالی روز گذشته در وین  به پایان رسید که مخالفت ایران با  دبیرکلی عربستان مانع از  تعیین دبیرکل جدید اوپک شد تا با نظر اعضا، «عبدالله البدری» لیبیایی که پیش از این دبیر کل اوپک بود، در جایگاه جانشین دبیرکل به فعالیت خود ادامه دهد. البته این تنها رویارویی عربستان و ایران در این اجلاس نبود و در حالی که برخی نگران کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها بودند، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد، راه‌حل این موضوع کاهش تولید کشورهایی است که در دوران تحریم ایران، به عرضه بی‌رویه روی آوردند. گفتنی است، عربستان مهم‌ترین این کشورهاست که در حال حاضر روزانه 12 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می‌کند و وزیر انرژی این کشور گفته است هیچ برنامه‌ای برای کاهش عرضه نداریم!

اخبار کوتاه 
** اجلاس سران برای تغییرات آب و هوا در حالی در پاریس برگزار شد که از ایران، معاون رئیس‌جمهور به عنوان نماینده کشور در این اجلاس شرکت کرد. حاضر نشدن روحانی در شرایطی است که وی به گسترش ارتباطات با کشورهای دیگر در فضای پسابرجام توجه ویژه‌ای دارد. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد، علت سفر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فرانسه به عنوان نماینده ایران به دلیل حساسیت‌های زیاد داخل ایران و تجربه تلخ پیشین دولت در زمینه دست دادن ظریف با اوباما بوده است. این گزارش‌ها همچنین تأکید می‌کند، حاضر نشدن رئیس‌جمهور در اجلاس به دلیل جلوگیری از التهاب بیشتر در فضای سیاست داخلی است.
** عضو فراکسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق فاش کرد، ترکیه برای جلوگیری از سرکوب داعش، مانع رسیدنِ بالگردهایی که عراق از روسیه خریداری کرده، شده است. «عمار طعمه» گفت: هشت فروند بالگردی که عراق از روسیه خریده است، هنوز به عراق نرسیده‌اند؛ زیرا مسیرِ عبور آنها از ترکیه است و ترکیه نیز به بهانه‌هایی واهی و کاملاً غیرمنطقی مانع از عبور این بالگرد‌ها می‌شود. وی تأکید کرد، فراکسیون امنیت و دفاع به وزارت دفاع و امور خارجه این کشور پیشنهاد کرد که مسیرِ دریافتِ بالگردها را تغییر دهد و آنها را به جای مسیر ترکیه، از مسیر ایران تحویل بگیرد.
** عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بسته خروج از رکود، بوی سیاست‌ می‌دهد و تورم ۶۰ درصدی برای آن در جامعه پیش‌بینی می‌شود، گفت: بررسی‌ها در طرح خرید خودرو نشان می‌دهد، 15 هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود. این افزایش نقدینگی درباره کارت خرید اعتباری کالا 32 هزار میلیارد تومان است. ابوالقاسم حکیمی‌پور با بیان اینکه بسته خروج از رکود دولت جنبه پوپولیستی دارد، یادآور شد: دولت معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها، اقتصاد شکوفا می‌شود، اما هیچ اقتصاددانی چنین اعتقادی ندارد.
** سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در واکنش به اظهارات محسن هاشمی که گفته بود «وقتی پدرم رئیس بود، مجلس هم در رأس امور بود»، گفت: «مجلس شورای اسلامی مرکب از نمایندگانی که منتخبین ملت هستند، در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای دارد. این‌گونه ادعاها که در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی را منوط به فردی که رئیس مجلس باشد، می‌دانند، متأسفانه فقط از طرف خاندان آقای هاشمی‌رفسنجانی مطرح می‌شود، چون خاندان آقای هاشمی‌رفسنجانی خودشان را صاحب این مملکت و نظام می‌دانند و معتقدند، هر جا آنها هستند، مرکز فرماندهی نظام آنجاست.»
** «مجتهد» فعال توئیتری عربستانی تأکید کرد، این کشور در 9 ماه گذشته 200 میلیارد ریال برای تجاوز به یمن هزینه کرده است و تاکنون بیش از دو هزار سرباز سعودی کشته و چهار هزار و 850 نفر از ارتش این کشور زخمی شده‌اند. وی در صفحه خود نوشت: هزینه روزانه این جنگ برای عربستان سعودی 750 میلیون ریال است که صرف گلوله، لوازم یدکی و تدارکات می‌شود. این فعال توئیتری همچنین اظهار داشت، 450 تانک و خودرو زرهی، چهار بالگرد آپاچی، یک جنگنده اف15 و سه قایق عربستانی در جریان این تجاوز نابود شده‌اند.
** محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست، ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم. مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل‌ ارائه و انتشار است.
** سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: نباید به دولت ایران به مثابه دولتی قابل اعتماد نگاه شود؛ آنها قابل اعتماد نیستند و به همین علت بود که برای کسب اطمینان از ساخته نشدن بمب در این کشور، با آنها توافقنامه امضا کردیم. «مارک تونر» ادامه داد: با این توافق، کارشناسان ما دسترسی کافی برای کسب اطمینان از ساخته نشدن بمب را خواهند داشت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات