صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۹۱
آخرین گفت‌وگوی فارس با شهید توری معاون شیخ زکزاکی:

تحولات‌نیجریه‌برای‌قطع‌نفوذانقلاب‌اسلامی

شیخ محمد محمود توری، امام جمعه شهر کانو و معاون شیخ زکزاکی که نامش در میان شهدای حمله یکشنبه ارتش نیجریه به محل زندگی رهبر جنبش اسلامی این کشور است، معتقد بود، غرب و رژیم صهیونیستی دنبال غلبه بر شیخ زکزاکی و جنش اسلامی هستند.
پایگاه بصیرت / سجاد اسلامیان
پایگاه بصیرت: وقتی دیروز نام شیخ محمدمحمود توری امام جمعه شهر کانو و معاون شیخ زکزاکی را در میان شهدای حمله یکشنبه ارتش به محل زندگی رهبر جنبش اسلامی نیجریه دیدم به یاد سخنان او در سال گذشته افتادم.

وی سال گذشته در جریان کنگره بین المللی «جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در قم حاضر شده بود و با توجه به حوادث مربوط به ربایش دختران نیجریایی توسط گروهی موسوم به «بوکوحرام» ضروری بود نگاه و ایده یکی از مسئولان جنبش اسلامی را جویا شوم.


شهید توری در پاسخ به این سوال که آیا شما با این تحلیل موافقید که حادثه ربایش دختران نیجریایی و حمله به تظاهرات روز قدس در نیجریه تلاش برای قطع نفوذ انقلاب اسلامی در نیجریه است، گفت: این کلام به واقع صحیح است؛ غرب و اسرائیل به دنبال غلبه بر شیخ زکزاکی و بر جنش اسلامی به رهبری شیخ زکزاکی هستند لذا غرب و صهیونیست‌ها با تاثیرگذاری بر ارتش نیجریه از ارتش این کشور برای دستگیری و از بین بردن شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی استفاده کرده‌اند و این آن چیزی است که رخ داده است.

توری افزود: البته الحمدالله جایگاه مردمی شیخ زکزاکی و جایگاه مردمی جمهوری اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب روزانه رو به افزایش است.

وی با اشاره به تلاش غرب در خاورمیانه برای تفرقه بین شیعه و سنی و تلاش در آفریقا برای درگیری بین مسلمانان و مسیحیان، در پاسخ به این سوال که آیا شاهد جنگی بین مسلمان و مسیحی در نیجریه هستیم، گفت: آنچه می‌گویید شدید نیست و مشکل بزرگی بین مسلمانان و مسیحیان در نیجریه وجود ندارد احیانا برخی مشکلات عادی شکل می‌گیرد اما مسئله به جای بزرگی نرسیده است که از آن بترسیم و مشکل بزرگی درنخواهد گرفت.

به گزارش فارس، در حمله بامداد روز یکشنبه نیروهای ارتش نیجریه به منزل شخصی شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» چندین نفر از نزدیکان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند و آخرین اطلاعات حاکی از دستگیری وی توسط ارتش این کشور است.

در حالی که برخی منابع خبری از کشته شدن 500 نفر در درگیری‌های دیروز خبر می‌دهند، جنبش اسلامی نیجریه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان حمله نیروهای ارتش این کشور به محل اقامت شیخ زکزاکی، چندین عضو ارشد این جنبش از جمله شیخ محمدمحمود توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیده‌اند.

همچنین «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی و سید علی پسر وی نیز در میان ده‌ها شهید حملاتی هستند که از شب گذشته صورت گرفته و امروز نیز ادامه یافت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات