تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۷۶۹

سازمان حفاظت از اصلاحات افراطی

ترجیح مسائل سیاسی بر مسائل زیست‌محیطی همه مصیبت سازمان محیط زیست کشور در دولت یازدهم نیست، این سازمان در چند سال اخیر با ضعف‌ها و مشکلات مدیریتی در داخل مجموعه‌ سازمان نیز دست به گریبان است و نحوه مدیریت معصومه ابتکار و گروه همراه وی در درون سازمان محیط زیست انتقادهای فراوانی را برانگیخته است.
پایگاه بصیرت / منصوره خداوردی
اگر از کسی که در ایران زندگی نمی‌کند و اخبار سیاسی ایران را نمی‌داند؛ سؤال کنید که کدام یک از سازمان‌های دولتی در ایران بیشترین مباحث جنجال‌برانگیز سیاسی را در سال‌های اخیر مطرح کرده است؟ و یا اینکه بپرسیم به نظرتان، رئیس کدام سازمان دولتی در ایران مناقشه‌برانگیزترین مواضع سیاسی را اتخاذ می‌کند؟ فکر می‌کنید چه پاسخی خواهد داد؟!
پاسخ هر چه باشد، به یقین می‌توان گفت، سؤال‌شونده هرگز حدس نمی‌زند سازمان حفاظت محیط زیست ایران و رئیس آن پاسخ صحیح این پرسش‌ها باشند! موضوعی که حتی برای ما ایرانیان نیز بسیار تعجب‌آور و نپذیرفتنی است. اما متأسفانه آنچه در برابر دیدگان مردم ایران اتفاق می‌افتد بر واقعیت این مسئله، صحه می‌گذارد! وقتی مردم ما مشاهده می‌کنند که با وجود مشکلات و معضلات متعدد زیست‌محیطی که آینده اکوسیستم کشور را با مخاطره جدی روبه‌رو ساخته است رئیس سازمان محیط زیست با غفلت از آسیب‌های زیست محیطی به مسائلی چون، آزاد شدن مجرمان امنیتی می‌پردازد! هنگامی که مردم ما شاهد آن هستند که متأسفانه همزمان با روزهایی که ساکنان شهرهای جنوبی کشورمان به دلیل گرد و خاک ناشی از مشکلات محیط زیستی نفس‌شان تنگ شده است و حداقل انتظار همدردی و حضور مسئولان در شهر خود را دارند، رئیس سازمان محیط زیست به جای مسافرت به شهرهای جنوبی و پیگیری ماجرا، ابتدا با شانه خالی کردن از موضوع، دولت گذشته را مقصر معرفی می‌کند و پس از آن در یک گردهمایی سیاسی در دانشگاه صنعتی شریف حضور می‌یابد و از ضرورت رفع حصر کسانی سخن می‌گوید که کشور را به آشوب کشاندند. واقعاً برای مردم ما این سؤال پیش می‌‌آید که چگونه، درحالی که گونه‌های طبیعی و جانوری نادر در کشور رو به انقراض هستند، خانم ابتکار و سازمان متبوع او به جای آنکه با شکارهای غیر قانونی مقابله کند و مانع از اعطای مجوز شکار به اتباع خارجی شود؛ با وجود منع از سوی مراجع ذی‌صلاح، روبه‌روی خبرنگار شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس می‌نشیند و در ستایش برجام و آینده اصلاح‌طلبان در ایران سخن می‌گوید!
رویکردی که اخیراً و در جریان سفر خانم ابتکار به فرانسه و همچنین سفر هفته گذشته وی به استان یزد امتداد یافت، ادامه اتخاذ مواضع حمایتی از سران فتنه و آنچه در سفر وی به پاریس اتفاق افتاد صدای اعتراض فعالان حوزه محیط زیست را هم بلند کرد.
تنها در یک مورد، محمدباقر صدوق، شخصیت ماندگار محیط زیست کشور در یادداشتی اعتراضی به عملکرد معصومه ابتکار و انتقاد از بی‌توجهی رئیس سازمان محیط به مسائل زیست‌محیطی استان یزد در سفر اخیر وی به این استان می‌نویسد: «سرکار خانم ابتکار! کاش به جای اینکه در سفرهای استانی خود از حصر و تلاش دولت برای رفع آن سخن بر زبان برانید، برای نجات محیط بانی‌ که چند روز پیش گفت یا اعدامم کنید یا رهایم کنید، فکری می‌کردید! کاش از برنامه‌ای برای آمایش در سرزمین تشنه استان یزد می‌گفتید تا کشاورزی سنتی و صنایع آب‌بر، شیره جان این خاک را ننوشند و حیات را از دل مرغوب‌ترین زیستگاه‌های کشور نزدایند! کاش از تلاش‌تان برای تأمین آب پایدار برای یوزپلنگ آسیایی و طعمه‌هایش در «دره انجیر» و «سیاه کوه اردکان» و «کالمند بهادران» می‌گفتید! کاش از اقدامات سازمان تحت مدیریت‌تان برای جلوگیری از آسیب‌های معدن مس «دره زرشک» می‌گفتید! کاش از عزم جدی برای نجات آبشار «سپیده ندوشن» از چنگال معدن‌کاران می‌گفتید! کاش از برنامه‌ای برای توقف نابودی قنات‌های استان یزد که افتخار تاریخی مردم این سرزمین در استفاده پایدار از منابع آب هستند، می‌گفتید! کاش از تلاش برای جلوگیری از نابودی «چشمه باستانی بل» می‌گفتید که آبگیری «سد داریان» آن را تا یک‌قدمی مرگ پیش برده است! اما صد حیف که فرصت‌های پشت سر و پیش رو یکی پس از دیگری می‌سوزد و از این فرصت‌ها برای نیل به اغراض و مطامع سیاسی خود و همفکران بهره می‌برید! به راستی پاسخ نسل امروز و آینده را چگونه خواهید داد؟»
البته ترجیح مسائل سیاسی بر مسائل زیست‌محیطی همه مصیبت سازمان محیط زیست کشور در دولت یازدهم نیست، این سازمان در چند سال اخیر با ضعف‌ها و مشکلات مدیریتی در داخل مجموعه‌ سازمان نیز دست به گریبان است و نحوه مدیریت معصومه ابتکار و گروه همراه وی در درون سازمان محیط زیست انتقادهای فراوانی را برانگیخته است. به شکلی که از آغاز دولت یازدهم تاکنون چندین‌بار مجموعه این سازمان در پارک پردیسان تهران، صحنه تجمع، تحصن و اعتراضات کارمندان این سازمان به نحوه اداره سازمان محیط زیست بوده است؛ تجمعات بی‌ثمری که اگرچه معترضان توانستند در دفعات ابتدایی با اشاره به حضور ابتکار در جمع معترضان به کشتن یک سگ، رئیس خود را به میان جمع خود بیاورند، اما در آخرین مورد ابتکار حتی حاضر به حضور در جمع منتقدان خود نشد و به جای رفع مشکلات کارمندان این سازمان در توئیتر خود پیامی را منتشر کرد و مدعی شد اعتراضات کارمندان سازمان به دلیل تحریکاتی است که از خارج سازمان با اهداف سیاسی و تخریب مسئولان محیط زیست صورت می‌گیرد! سازمان حفاظت از اصلاحات افراطی
در پایان باید تأکید کرد، در حالی شاهد بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان سازمان محیط زیست هستیم که تخریب جنگل‌ها، خشکسالی، شکارهای بی‌رویه، بیابان‌زایی و... در کشور، شرایط و وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد. به علاوه سیاست‌های کلان محیط زیست که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند و تأکید فراوانی نیز بر عملیاتی شدن آن دارند که اجرای آن می‌تواند شرایط زیست‌محیطی کشور را دگرگون سازد، همچنان مغفول مانده و با بی‌مهری روبه‌روست و تنها کارهای محیط زیستی در کشور به انجام رفتارهای تبلیغاتی و نمایش‌هایی چون چاپ نماد یوز ایرانی بر روی لباس تیم ملی فوتبال یا ایده چاب نماد فلامینگو ایرانی بر روی لباس تیم ملی والیبال کشور خلاصه می‌شود. روندی که اگر امتداد یابد، در آینده نه چندان دور ما شاهد خواهیم بود که واقعاً جز چند نماد و تصویر از گونه‌های نادر طبیعی و جانوری در ایران و جز خاطره‌ای از جنگل‌های سرسبز ایران، چیزی باقی نخواهد ماند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات