صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۷۸۲

قطعنامه شورای امنیت علیه «داعش»

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته قطعنامه ای را صادر کرد که با قرار دادن داعش در کنار القاعده، تلاش خواهد کرد حمایت مالی از داعش را متوقف کند.
پایگاه بصیرت: نشست نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته برگزار شد. اما این بار این وزرای دارایی بسیاری از کشورها بودند که برای نخستین بار در این نشست شرکت می کردند؛ جلسه ای که با هدف تصویب قطعنامه ای سرسختانه در مبارزه با کمک های مالی و تأمین بودجه مورد نیاز گروه تروریستی داعش تشکیل شده بود.
پیش نویس قطعنامه پیشنهادی در بستن مسیرهای تأمین مالی داعش در ابتکار عملی مشترک توسط آمریکا و روسیه ارائه شده بود و سرانجام شب گذشته پس از بحث های طولانی، وزرای دارایی کشورهای عضو شورای امنیت، در این نشست، با اجماع قطعنامه پیشنهادی را با هدف قطع کمک های مالی به گروه تروریستی داعش تصویب کردند.
این قطعنامه بر آن است تا تمام درآمدهای این گروه تروریستی از فروش نفت و اشیاء باستانی قاچاق شده از سرزمین های تحت اشغالشان و نیز دیگر فعالیت های غیرقانونی و جنایی آنها را قطع کند.
قطعنامه جدید شورای امنیت، این گروه تروریستی را هم ردیف با گروه القاعده قرار می دهد و تمامی محدودیت ها و تحریم های اعمال شده علیه گروه القاعده از این پس علیه گروه تروریستی داعش و وابستگان آنها نیز اعمال می گردد.
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین نشست شورای امنیت در سطح وزرای دارایی کشورهای عضو ، سخنرانی کرد.
وی در اظهاراتش در این نشست گفت: «در دنیای امروز، تروریست ها قادرند بسیار سریع و آسان حرکت کنند و از نقطه ای به نقطه دیگر جابه جا شوند اما از موفقیت در دستیابی به منابعی که برای اقدامات شنیع خود بسیار فاصله دارند.»
دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: «همزمان با تلاش گروه های تروریستی برای گسترش و نوآوری در اقدامات شنیع خود، جامعه بین المللی نیز باید عملکرد مناسب و قابل قبولی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم داشته باشد.»
بر اساس این گزارش، بان کی مون در این سخنرانی سعی بر آن داشت تا توصیه هایی در خصوص اجرای این قطعنامه و ایجاد انگیزه برای کشورهای بیشتر در خصوص اقدام علیه سازمان های تروریستی ارائه دهد.
تحریم های تصویب شده در این قطعنامه نه تنها نیروهای گروه تروریستی داعش بلکه تمام افراد مرتبط با این گروه و تمام کسانی که از این گروه حمایت می کنند را تهدید می کند.
بنا بر گزارش «یورو نیوز»، گروه تروریستی داعش ماهانه حدود 73 میلیون یورو درآمد دارد و جزء ثروتمندترین ها در دنیا به حساب می آید.
«جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا که ریاست این نشست را برعهده داشت اعلام کرد، قطع منابع درآمدی داعش از سیستم مالی بین المللی «برای مبارزه موثر با این گروه تروریستی بسیار خشن ضروری است».
وی افزود: «این قطعنامه گامی حیاتی بود، اما آزمون حقیقی زمانی است که هر یک از ما باید اقداماتی را پس از مرحله تصویب قطعنامه انجام دهیم. لازم است تا هر یک از کشورها در اجرای موثر و معنادار این قطعنامه همکاری های لازم را به عمل آوریم.»
«آدم زوبین» مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته در اندیشکده «چتم هاوس» انگلیس اعلام کرده بود، واشنگتن در حال همکاری با دولت عراق است تا مانع از دسترسی این گروه تروریستی به منابع مالی باشد که این گروه جمع آوری کرده است.
بنا بر گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقامات ترکیه و عراق اعلام کرده اند که در تلاش هستند تا جریان نفت تولید شده در مناطق تحت کنترل داعش را متوقف ساند.
بر اساس این قطعنامه، از این پس کمیته نظارت بر تحریم های اعمال شده علیه گروه القاعده تحت عنوان «کمیته تحریم های القاعده و داعش» به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
این قطعنامه همچنین گروه داعش را گروهی تروریستی جداشده از القاعده معرفی می کند و تأکید دارد، «هر فرد حقیقی، گروه، مسئول و یا نهادی که از داعش یا القاعده حمایت کند»، مشمول تحریم های سازمان ملل شامل توقیف دارایی ها، ممنوعیت سفر و تحریم های تسلیحاتی خواهد شد.
قطعنامه تصویب شده روز گذشته در شورای امنیت، از تمام 193 کشور عضو سازمان ملل می خواهد تا «با حضوری فعالانه تر» اسامی مشمولین فهرست تحریم های جدید را تهیه کنند. در این قطعنامه به کشورهای عضو 120 روز مهلت داده شده تا به اجرای تحریم ها بپردازند.
این قطعنامه همچنین در خصوص عدم اجرای قطعنامه های مربوط به تحریم های پیشین از سوی برخی از کشورها نیز «ابراز نگرانی فزاینده» می نماید. بر اساس جملات قید شده در این قطعنامه جدید، نگرانی فزاینده ای در خصوص عدم اجرای دقیق قطعنامه های پیشین علیه گروه های تروریستی وجود دارد.
بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، شورای امنیت روز گذشته هشدار داد که برخی کشورها در اجرای تحریم هایی که مدت هاست علیه گروه تروریستی داعش وضع شده، شکست خورده اند، از همین رو تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در قطعنامه جدید اقدامات سرسختانه تری برای قطع کامل کمک های مالی به این گروه تروریستی تدبیر شود.
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل که به نمایندگی از مسکو در این نشست حاضر بود، در سخنرانی خود تأکید کرد: «متأسفانه تعهداتی هستند که توسط تمام کشورها و در هر نقطه از دنیا اجرا نمی شوند.»
وی افزود: «مسئولیت ویژه ای برای سرکوب کانال های تأمین مالی گروه تروریستی داعش به ویژه در کشورهای همسایه عراق و سوریه وجود دارد».
بنا بر این گزارش، در سال 2013 شورای امنیت قطعنامه ای علیه داعش صادر کرده بود که این گروه را به عنوان شاخه ای از گروه تروریستی القاعده تلقی می کرد اما قطعنامه جدید به اصلاح این بند پرداخته و این گروه را در کنار گروه القاعده به صورت جداگانه تحریم می کند.
این قطعنامه نتیجه 18 ماه بررسی رژیم تحریم های اعمال شده علیه القاعده بوده است.
وزیر خزانه داری آمریکا که به دلیل ریاست دوره ای واشنگتن در ماه دسامبر، ریاست این جلسه را برعهده داشت، اعلام کرد که گروه داعش حدود 500 میلیون دلار از فروش نفت در بازار سیاه و نیز میلیون ها دلار دیگر از غارت اموال و دارایی های مردم در سرزمین هایی که اشغال کرده بدست آورده است.
نماینده روسیه نیز اعلام کرد، این گروه سالانه 250 میلیون دلار از فروش کود فسفات، 200 میلیون دلار از فروش دانه های گیاهی و نیز 100 میلیون دلار از فروش سیمان درآمد دارد.
وی افزود: سران این گروه ماهانه 30 میلیون دلار به خرید تسلیحات و مهمات نظامی از شرکت های فعال در شرق اروپا اختصاص داده اند.
بنا بر این گزارش، در حال حاضر 243 فرد حقیقی و 74 نهاد حقوقی در فهرست تحریم های القاعده و داعش قرار دارند که شامل تحریم های تسلیحاتی، توقیف دارایی و ممنوعیت سفر می شوند.
کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که 22 هزار جنگنجوی خارجی از 100 کشور جهان با گروه های تروریستی القاعده و داعش در عراق و سوریه مرتبط هستند.
منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات