صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۸۰

روزنامه‌اعتماد:نظام‌تک‌حزبی‌دستاوردمجلس‌آینده

مدیر مسوول روزنامه اعتماد تاکید کرد: دستاورد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید تدوین یک نظام حزبی باشد.
پایگاه بصیرت: الیاس حضرتی در سلسله نشست های گفتمان فردا با موضوع شاخصه های مجلس کارآمد که در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حاما برگزار شد، از حضور جوانان فهیم ، عاقل و دوراندیش که با تشکیل حزب اراده ملت ایران با کار جمعی که حیاتی ترین موضوعات سیاسی است و جزو پایه ای ترین کارهای توسعه پایدار به حساب می آید به میدان آمده اند،ابراز خرسندی کرد.
وی افزود: در حالی 9 دوره مردم پای صندوق های رأی آمده اند و مجلس پرکار و پرانرژی داشته ایم که امروز در کشور با مشکلات وحشتناکی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: در حالی کشور ما بزرگ ترین ذخایر گازی دنیا را دارد که در صادرات گاز صفر هستیم و در شرایطی که جزو چهار کشور نخست منابع نفتی هستیم که در این حوزه نیز رو به نزول می باشیم .
مدیرمسوول روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور ما در برخورداری از منابع گردشگری در میان ده کشور نخست دنیا است شاهد آن هستیم که در جذب گردشگری رتبه ما منفی بوده و گردشگران ما به کشورهای دیگر می روند و یا باوجودآنکه ازنظر نرخ دانشجو و میزان فارغ التحصیل در هر 100 هزار نفر از اروپایی ها جلوتر هستیم اما ایران در حال صدور دکترا به خارج است و در مهاجرت نخبگان جزو اولین ها هستیم.

**شاخص اعتماد در کشور 10 است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از میزان شاخص اعتماد در کشور گفت : تحقیقات و پژوهش های مرکز استراتژیک ریاست جمهوری حاکی از آن است که شاخص اعتماد در کشور 10 است درحالی که این شاخص در اسکاندیناوی 70 است.
حضرتی تصریح کرد: این شاخص اعتماد نشان می دهد هیچ کس به دیگری اعتماد ندارد و همه از یکدیگر تصویری از دزد و خائن و خیانت کار دارند و مسیر اعتماد از قول و حرف مرد به سفته و چک رسید و امروز دیگر چک ها هم اعتباری ندارند.
وی یادآور شد: اعتماد سرمایه اجتماعی کشور و ملت است و پایین بودن آن در پوسته کشور با شهری پر از طلاق، فرار از خانه ، تصادفات نشان داده می شود آن چنان که در انجام پروژه ها طولانی ترین زمان صرف می شود و در به هم ریختگی مناسبات فضای اجتماعی ، عدم تعهد به پیمان و بروز خشونت اول هستیم.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود : به عنوان نماینده ای که در دوره های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی حضور داشتم تجربه این را داشته ام که 80 درصد انرژی 80 درصد نمایندگان صرف مسائلی می شود که ربطی به امور نمایندگی ندارد.
حضرتی با بیان این که در 25 سالگی به عنوان جوان ترین نماینده وارد مجلس شورای اسلامی شده ام، گفت: در آن زمان مرحوم حائری زاده تأکید کرد شمشیر نماینده ، زبان نماینده است و اگر نماینده ای از این شمشیر استفاده کرد، نماینده خوبی است.
صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد تصریح کرد: نماینده مردم باید از حقوق حقه ملت دفاع کند و حقایق را بر لب براند و دفاع از حقوق ضایع شده ملت را فریاد بزند برای احیای حقوق تلاش کند.
حضرتی با ابراز نگرانی از این که 80 درصد انرژی بخش عمده ای از نماینده ها به مسائل ریز و جزئی سپری می شود ، اذعان کرد: البته نمایندگان تهران معمولاً در مجلس کارآمدتر هستند و به مسائل ملی و موضوعات کلان و ملی می پردازند.

**مهم ترین واحد هر حزب ، واحد آموزشی است
وی با بیان این که بخشی از مسائل را پذیرفته ایم اما با بخشی از آن هم کنار نیامده ایم، افزود: در برخی مسائل بلاتکلیف هستیم آن چنان که برای مطبوعات مجوز می دهیم و باطل می کنیم ، با نظام پارلمانی کنار آمده ایم اما حاضر به پذیرش نظام حزبی نیستیم.
حضرتی تصریح کرد: نظام پارلمانی منهای نظام حزبی همین وضعیتی می شود که عمده وقت تعداد قابل توجهی از نمایندگان در مجلس به امور نمایندگی ربطی ندارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر به نظام حزبی گردن ننهیم، همچنان این غافله لنگ لنگان می رود و نتیجه آن می شود که هنوز محورهای توسعه در این کشور مشخص نیست و شکل برنامه توسعه به برنامه عمرانی تبدیل می شود که در آن خبری از توسعه و تعیین معیارها نیست.
وی با اشاره به مجوز فعالیت چند صد حزب ، این موضوع را یک شوخی در مملکت عنوان کرد و گفت: حزب برآیند تفکر موجود جامعه است درحالی که این اعداد، نه برآیند قومیتی است و نه برآیند تفکر جامعه می باشد.
حضرتی با تأکید بر اینکه حزب دانشگاه و مرکز و محل کادر سازی است، تصریح کرد: مهم ترین واحد هر حزب ، واحد آموزشی است که زیربنای تأسیس حزب و تداوم آن می باشد درحالی که این موضوع در احزاب تعطیل است و به آن توجه نمی شود.
صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه اعتماد، واحد آموزشی قوی در حزب را عاملی برای حرکت در مسیر توسعه عنوان کرد و گفت: آموزش وپرورش قوی است که موجب رشد فرهنگ عمومی و نظام می شود و نیروی انسانی در آن تعالی می یابد و سبب می شود یک حزب در کشاکش روزگار و سختی ها و مشکلات ، انسجام تشکیلاتی خود را حفظ کند و از هدف دور نشود و وفاداری در حزب و حفظ افراد برای آن مهم باشد.
حضرتی با ابراز امیدواری به اینکه خانواده اصلاح طلب بتوانند از کوچه های تاریک عبور کنند، خاطرنشان کرد: دستاوردهای مجلس آینده، تدوین یک نظام حزبی است که در آن بیش از پنج حزب میانه ، مستقل ، ملی و مذهبی و راست و چپ وجود نداشته باشد اما این احزاب امکان فعالیت ریشه دار و قوی را داشته باشند.
وی با اشاره به دستاوردهای سال 92 که حجت الاسلام والمسلمین روحانی با پشتیبانی رهبری و با حمایت ملت و درایت بدنه دولت ، توانستند از پیچ خطرناک عبور کنند، گفت: امروز از دستی که گلوی ما را می فشرد ، رهاشده ایم و باید در مسیر بازسازی اقتصادی و سیاسی حرکت کرده و زمینه ایجاد بستر و توسعه پایدار اصولی و علمی ایجاد شود.

**مجلس کارآمد با سمت و سو دادن به احزاب شکل می گیرد
حسن رنجبر رییس ستاد انتخابات حزب اراده ملت ایران نیز در این نشست با اشاره به تجربه 37 ساله نظام جمهوری اسلامی به عنوان مدلی از ساختار حکومتی، گفت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که نیازمند اصلاحات در ساختار نظام سیاسی کشور هستیم.
وی اظهار داشت: بررسی مجلس کارآمد را باید از نظام سیاسی شروع کنیم چراکه تا تعریف درستی از ساختار و نظام سیاسی نداشته باشیم به طورقطع صحبت کردن از مجلس کارآمد بی مورد است.
رنجبر با یادآوری این که بیش از یک صد سال از فعالیت مجلس در ایران می گذرد، به بررسی نظام های سیاسی و شکل مجلس در این نظام ها پرداخت و گفت: نظام های سیاسی دنیا در سه دسته ریاستی، پارلمانی و نیمه ریاستی ـ نیمه پارلمانی تقسیم می شوند.
وی درباره ویژگی های نظام ریاستی گفت: این نظام به صورت جمهوری است به طوری که رییس دولت، رییس حکومت است که رأی خود را از مردم می گیرد و به عنوان رییس جمهوری منتخب فعالیت می کند آن چنان که در نظام ریاستی، مجلس به صورت مستقیم در انتخاب حکومت و رئیس کشور نقشی ندارد بلکه مردم انتخاب می کنند.
رنجبر اضافه کرد: بدین ترتیب در این نظام، پارلمان بر اساس اصل تفکیک قوا، در کنار رئیس حکومت حضور دارد و برای اعمال حاکمیت مردم، مجلس در قبال رأی اعتماد به کابینه دولت اعمال قدرت می کند.
عضو شورای سیاست گذاری حزب اراده ملت بابیان اینکه نظام ما نیز تقریباً نظام ریاستی است، خاطرنشان کرد: گرچه در این نظام رییس جمهوری بارأی مردم و کابینه بارأی مجلس انتخاب می شود و مجلس هم بر رئیس جمهور و قوه مجریه نظارت دارد اما تجربه گذشته نشان داده که این نظارت کارآمد نبوده است.
وی تأکید کرد: نظارت مجلس دقیق نبوده است و دولت ها به اشکال مختلف قوانینی را که باب میلشان نبوده، به درستی اجرا نکرده اند.
رنجبر با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند «مجلس در رأس امور است» به طرح این پرسش پرداخت که آیا به واقع سازوکار و بستر اینکه مجلس در رأس امور قرار بگیرد، طراحی شده است؟
رییس ستاد انتخابات حزب اراده ملت ایران به تشریح سازوکار فعالیت نظام پارلمانی پرداخت و گفت: در این نظام، مردم به احزاب و نامزدهای حزبی رأی می دهند و احزاب نیز بر اساس میزان رأیی که از مردم گرفته اند، پارلمان را تشکیل می دهند آن چنان که معمولاً رئیس حزبی که بیشترین نماینده را دارد، رئیس حکومت، رئیس جمهور و رئیس دولت می شود.
عضو شورای سیاست گذاری حزب اراده ملت افزود: در نظام پارلمانی، مجلس در انتخاب رئیس جمهور یا نخست وزیر نقش برجسته و اول را دارد چراکه این فرد رأی خود را از مجلس می گیرد.
رنجبر اضافه کرد: در نظام پارلمانی، مجلس در رأس امور است اما بر اساس این ویژگی ها در نظام ریاستی مجلس در رأس امور نیست و این موضوع در رفتار بروز و ظهور داشته است.
وی بابیان این که نظام نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی، ترکیبی از دو نظام است، در ادامه اذعان کرد: نظام سیاسی بحث های مفصلی دارد که یکی از بسترهای مهم آن این است که مجلس کارآمد باید چگونه مجلسی باشد؟
رنجبر در پاسخ به این پرسش اطهار کرد: در نظام پارلمانی، پشت سر هر نماینده یک حزب با برنامه و استخوان دار حزبی وجود دارد که در طول دوران مختلف، با مردم زندگی کرده است آن چنان که مردم افراد را نمی شناسند بلکه احزاب را می شناسند و به احزاب رأی می دهند.
رییس ستاد انتخابات حزب اراده ملت ایران در پاسخ به این پرسش که چرا در جامعه ما، حزب قوام و دوام پیدا نمی کند، گفت: در ساختار سیاسی نظام ما برای حزب، جایگاه این چنینی تعریف نشده و پارلمان ما متکی به افراد است که نتیجه آن صرف شدن 80 درصد انرژی بخش قابل توجهی از نمایندگان در اموری است که ربطی به نمایندگی ندارد.
عضو شورای سیاست گذاری حزب اراده ملت خاطرنشان کرد: در نظام پارلمانی، هر عضو مجلس، نماینده یک تشکل و حزب سیاسی است به طوری که این احزاب دارای برنامه و مانیفست بوده و برای آن ها حوزه سیاست خارجی و داخلی تعریف شده است آن چنان که آن ها می دانند از حوزه اقتصاد چه می خواهند و مسائل فرهنگی برای آن ها مشخص است.
رنجبر با اشاره به اینکه امروز ساختار نظام سیاسی کشور نیازمند اصلاحات است، افزود: در دوره اصلاحات، لوایح دوگانه ارائه می شد چراکه در این دوره اعتقاد وجود داشت که رییس جمهوری تدارکات چی است و موضوع مباحث انتخاباتی و افزایش اختیارات رییس جمهوری مطرح شد.
وی همچنین به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه که در آن تأکید کرده بودند که در آینده دور، اصلاح ساختار نظام حکومتی کشور می تواند در دستور کار قرار بگیرد، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه رهبری سیاست های کلان و کلی نظام را تائید می کند، باید گفت صحبت از مجلس کارآمد و قوام و دوام احزاب و مطبوعات نیازمند مبانی و زیرساخت است و تا زیرساخت وجود نداشته باشد، این دور باطل ادامه دارد.
رییس ستاد انتخابات حزب اراده ملت ایران درباره دیگر مشکلات کنونی مجلس سخن گفت و خاطرنشان کرد: همچنان نمایندگان مجلس ما، تفکر ملی ندارند و دنبال حل وفصل موارد جزئی، ریز و غیرضروری هستند آن چنان این وضعیت سبب شده تا سیاست در جامعه با پارادوکس جدی مواجه باشد.
رنجبر با اشاره به نگاه دولت های هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد گفت در هرکدام از این دوره های هشت ساله هر فردی که به روی کارآمد به دنبال طرحی نو در انداختن بود و هر وزیر یک برنامه توسعه نوشت آن چنان که همه می خواستند مسائل را از نو بسازند و فکر می کردند تا قبل از این مملکت، برنامه نداشته است چراکه مبانی تئوریک مطرح نبود.
وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان داد که با برنامه ذهنی نمی شود مملکت را اداره کرد و همین بحث هایی که از دل کنش ها بیرون آمد منجر به آن شد که صحبت از مجلس کارآمد ایجاد زیرساخت و بستر مطرح شود.
عضو شورای سیاست گذاری حزب اراده ملت اضافه کرد: بدین ترتیب مجلس کارآمد و با سمت وسو دادن به احزاب شکل می گیرد به طوری که مطبوعات در این نظام سیاسی قوام پیدا می کنند و سیاست گذاری طویل المدت می شود و سیاست فرصت می کند بازندگی مردم عجین شود اما در غیر این صورت همه چیز در حد سؤال و ذهنیت باقی می ماند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات