تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۴۴
«اعتماد» از مهم‌ترین تحولات گروه‌های سیاسی گزارش می‌دهد

١٢ حزب، ١٢ اتفاق


گروه احزاب: «ساختار سیاسی ایران مبتنی بر فعالیت احزاب نیست، احزاب در ایران رشد نکرده یا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتی از این دست سخنان نخستین تمام کسانی است که در ایران می‌خواهند شرایط احزاب را تحلیل کنند. با این حال همین احزاب فعلی هم در سپهر سیاسی ایران نقش و اثرگذاری خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرین روز هفته را با مروری بر مواضع و جهت‌گیری‌های مهم احزاب و فعالان سیاسی کارنامه سیاسی یک هفته‌ای آنان را منتشر کند. فعالیت‌های احزاب سیاسی در ایران طی ماه‌های گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفرینی جدی در فرآیند انتخابات مجلس هستند.

از این منظر رصد فعالیت‌های احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌تواند نقشه راه آنها برای انتخابات مجلس را نمایان کند. از سوی دیگر این کارنامه وضعیت انسجام و انشقاق دو جریان اصلی کشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نمای کلی از رقابت‌های سیاسی را نیز نشان می‌دهد. احزاب ایرانی هفت ماه پرتلاش برای انتخابات را پیش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اکثریت کرسی‌های بهارستان را در اختیار بگیرند.

هفته شلوغ ندا با بازنشر یک مصاحبه

اهالی ندا هفته جاری را تحت تاثیر مصاحبه سید صادق خرازی، رییس شورای مرکزی خود سپری کردند. مصاحبه‌ای که اگرچه به دو هفته قبل با هفته‌نامه مثلث برمی‌گشت اما بازنشر هماهنگ آن توسط رسانه‌های اصولگرا در هفته گذشته منجر به بروز واکنش‌های تندی از سوی برخی اصلاح‌طلبان شد.

نقش اول حزب ندا این روزها نه دبیرکل که رییس شورای مرکزی آن است. سید صادق خرازی پس از آنکه عباراتی گفته بود مبنی بر گرا دادن برخی افراد به دشمن در گفت‌وگویی با «اعتماد» نسبت به نقدهایی از او شده بود، پاسخ داد.

او در این گفت‌وگو صراحتا اتهامات وارد شده به اصلاح‌طلبان از جانب خود را رد کرد و گفت که «از جمله مصاحبه‌ام با مثلث نه نسبتی به اصلاح‌طلبان بر می‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح شده است. اگر روزنامه یا مجله‌ای برای بهره‌برداری یا شیطنت، کار خاصی انجام می‌دهد نه به من مربوط است و نه به حزب و بچه‌های ندا.»

با این حال حاشیه‌های ندا بیش از زمین اصلی سیاست در فضای مجازی دنبال می‌شود. عده‌ای از جوانان اصلاح‌طلب با راه‌اندازی کمپینی از او خواسته‌اند تا لیست افرادی که خائنانه به دشمن‌ گرا می‌دادند را منتشر کند. این کمپین البته هنوز با هیچ واکنشی از سوی خرازی مواجه نشده است.

همچنین برخی حامیان این حزب با حضور جدی در فضای مجازی نسبت به بازنشر سخنان خرازی واکنش نشان داده و انتقاد از اظهارات خرازی را به برگزاری موفق نشست رسانه‌ای خرازی با حضور اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی درخصوص برجام ربط داده‌اند.

خرازی ضمن رد هرگونه اتهام افکنی علیه اصلاح‌طلبان یک بار دیگر اعلام کرد ذیل محوریت رییس دولت اصلاحات سیاست‌ورزی را پی‌می‌گیرد.

مانیفست کارگزاران از زبان دبیرکل

حزب کارگزاران سازندگی پنجشنبه هفته پیش در مرکز همایش‌های رایزن همایشی تحت عنوان راهبرد مذاکره ملی به بهانه بیستمین سالگرد تاسیس این حزب برگزار کرد. آنها همچنین در همان روز موفق شدند یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی خود را به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در این نهاد غیر دولتی معرفی کنند.

در همایش سراسری کارگزاران که پیش‌کنگره هم به آن می‌گفتند سرشاخه‌های اصلی سراسر کشور این حزب حضور داشتند. آنها آمده بودند تا در فاصله سه ماه مانده به کنگره و هفت ماه مانده به انتخابات مجلس اصلی‌ترین مواضع حزب را دریافت کنند و خط سیاسی ابلاغی در تهران را برای اجرا به شهرستان محل فعالیت خود ببرند اما چهره شاخص همایش کسی جز اسحاق جهانگیری نبود که نشان داد حتی اگر معاون اول رییس‌جمهور شده باشد فراموش نمی‌کند که رییس شورای مرکزی حزب است. به همین دلیل ساده اسحاق جهانگیری صبح پنجشنبه در مرکز همایش‌های رایزن حاضر شد تا با حضور او این گردهمایی رنگ و بوی رسمی‌تری به خود بگیرد.

در این گردهمایی غلامحسین کرباسچی باز هم از مذاکره ملی گفت؛ مذاکره‌ای که می‌تواند پرونده‌های پیچیده‌ای مانند حصر و برخی محکومت‌های قضایی را هم حل کند. او از لزوم تحزب گفت و باور و ایمان کارگزاران به اینکه قرار نیست هر کس پست و سمتی گرفت هم حزبی‌هایش را اتوبوسی سر کار ببرد.

او البته شاید مهم‌ترین حرف‌های این سال‌هایش را هم به زبان راند. با صراحت و بدون کمترین نگرانی دوره ٢٥ ساله بعد از امام را برای ایران درخشان توصیف کرد تا یکی از گام‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای ترمیم رابطه با حاکمیت را او برداشته باشد اما آنچه کرباسچی گفت و کمتر شنیده شد «بازنگری در مواضع کارگزاران با توجه به شرایط جدید» بود.

گسترش شبکه کشوری حزب اسلامی کار

حزب اسلامی کار رفته رفته شبکه کشوری خود برای انتخابات مجلس را ساماندهی می‌کند. آنها که به طور سنتی جایگاهی محفوظ در لیست نهایی اصلاح‌طلبان دارند این‌بار تلاش می‌کنند تا با حفظ جایگاه قبلی نسبت به تعمیق شبکه سراسری خود تلاش بیشتری داشته باشند تا ضمن فعالیت گسترده در شهرستان‌ها بتوانند چهره‌های منتسب به خود را در حوزه‌های انتخابیه مورد اجماع کلی قرار دهند. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حسین کمالی ،دبیرکل این حزب نسبت به دو اتفاق مهم کشور موضع‌گیری کرد. حسین کمالی که حالا با رای اصلاح‌طلبان یکی از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب است با توجه به انتخابات این نهاد غیر دولتی گفت: هنوز صحبت درباره تاثیرگذاری احزاب در انتخابات‌های پیش‌رو دشوار است. امیدواریم برگزاری انتخابات شورای مرکزی و از سرگیری فعالیت خانه احزاب در آینده نتایج مثبتی به‌همراه داشته‌ باشد.

البته هنوز صحبت درباره تاثیرگذاری احزاب در انتخابات‌های پیش‌رو دشوار است و در آینده بهتر می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد. بنابر دستور جلسه، برگزاری انتخابات شورای مرکزی در دستور کار قرار گرفت و پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه جلسه کنونی و اعلام اسامی کاندیداهای سه فراکسیون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، انتخابات اصلی شورای مرکزی خانه احزاب برگزار شد و اعضای اصلی و علی‌البدل و بازرسان انتخاب شدند.

پیشنهادها و انتقادهایی بنابر کمیسیون ماده ١٠ قانون احزاب درباره متن اساسنامه نیز مطرح است که باید پس از مشخص‌شدن هیات رییسه خانه احزاب در یک مجمع فوق‌العاده مورد بررسی قرار بگیرد. او همچنین در مورد تاثیر توافق هسته‌ای برجایگاه و موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت: بدون تردید موضع‌گیری گروه‌های سیاسی و نزدیکی نظرات آنها با نظرات عامه مردم در امور انتخاباتی بی‌تاثیر نیست. اصولا سیاست، میدان گفت‌وگو برای رسیدن به تفاهم است لذا اینکه لاریجانی با عارف یا هر شخص سیاسی دیگری به گفت‌وگو برای تفاهم و تعامل بنشینند، نکته مثبتی است.

نخستین جلسه مذهبی هیات ایثارگران در جماران

هفته گذشته بود که جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران از تشکیل هیات ایثارگران خبر داد؛ هیاتی با اهداف صرفا مذهبی و بانیان اصلاح‌طلب. شب شهادت امام جعفر صادق حسینیه جماران از ساعت هشت شب میزبان عزادارانی بود که عمدتا چهره‌های سیاسی و فعالان اصلاح‌طلب بودند. از رییس دولت اصلاحات و تعدادی از وزرای کابینه‌اش تا سیدحسن خمینی به حسینیه جماران رفتند. سیدمحمدرضا خاتمی، سیدعلی خمینی، عبدالواحد موسوی‌لاری، جواد اطاعت، فیض‌الله عرب‌سرخی و الیاس حضرتی حضور داشتند. درابتدای این دیدار حجت‌الاسلام پروازی از اعضای شورای مرکزی هیات ایثارگران انقلاب اسلامی اعلام کرد که هیات ایثارگران انقلاب اسلامی به توسعه خود می‌اندیشد و از این‌رو بنا دارد خود را در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز معرفی کند.

پس از پایان سخنان کوتاه این عضو هیات ایثارگران انقلاب اسلامی، سیدحسن خمینی از جا برخاست و همه از جمله رییس دولت اصلاحات که کنار دست او نشسته بود از جا برخاستند تا یادگار بنیانگذار انقلاب برای میهمانان خود خطابه بخواند. سیدحسن خمینی در این سخنرانی گفت: مردم دوره ائمه می‌دیدند که زور با حکومت وقت بوده و تزویر هم با چهره‌های دیندار و پیشانی‌های پینه‌بسته و بعضا با سابقه اهل وعظ، محراب و منبر به چشم می‌خورد و لذا در ملاک‌گذاری‌ها دچار سردرگمی می‌شدند.

مردم اگر می‌خواستند به چهره‌ها رجوع کنند همه آنها ظاهرالصلاح بودند و این‌گونه نبود که فقها و بزرگان دیگر جریانات منکرات علنی و رسمی مرتکب شوند. سیدحسن خمینی با اشاره به مفهوم امانت در حدیث امام‌صادق(ع) گفت: امانت هر حقی از دیگران است که اختیار ما است و من و شما حق نداریم بدون اجازه در حق آنها تصرف کنیم. امانت اصل حکومت است و گروهی نمی‌تواند آن را گرفته و رها نکند و بگوید هرچه ما می‌گوییم باید عملی شود.

اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در غرب کشور

محسن رهامی و سید هادی خامنه‌ای دو عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در هفته جاری به غرب کشور سفر کردند در همایش اصلاح‌طلبان کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب به ایراد سخنرانی پرداختند.

در شهرستان اسلام‌آباد غرب سید هادی خامنه‌ای به علت کسالت نتوانست سخنرانی کند اما برخی سایت‌های خبری از لغو سخنرانی وی خبر دادند که حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور با رد برخی شایعات مبنی بر لغو سخنرانی یکی از اصلاح‌طلبان در گیلانغرب گفت: هیچ سخنرانی در این شهر لغو نشده است. آخرین سخنرانی که در گیلانغرب برگزار شد متعلق به حجت‌الاسلام محسن رهامی بود و وی سخنرانی خود را به انجام رساند. محلی که برای سخنرانی رهامی در نظر گرفته شده بود مکانی دولتی بود که به همین دلیل، با دستور فرماندار این استان برای جلوگیری از ایجاد شبهه در اعلام بی طرفی، تغییر داده شد. این سخنرانی بدون هیچ مشکل و حاشیه‌ای انجام شده است.

رهامی در سخنرانی خود با اشاره به صبر و حوصله و منش و پیامبر اسلام(ص) اصلاح‌طلبان را به وحدت و همدلی و تحمل برخی فشار‌ها دعوت کرد. رییس کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان کشور با انتقاد از اختلاس و فریبکاری‌های دولت قبل افزود: بیش از ١٨٠ هزار میلیارد تومان در دولت قبل به طور کامل ناپدیده شده است. همچنین سید هادی خامنه‌ای در جمع اصلاح‌طلبان ایلام سید هادی خامنه‌ای اهداف اصلاح‌طلبان را احیای ارزش‌های انقلاب عنوان و ابراز کرد: در حال حاضر انقلاب اسلامی در اثر گذشت زمان و حضور فرصت طلبان دچار فرسودگی شده است و رسالت اصلاح‌طلبان این است که اجازه ندهند این ارزش‌ها زود به فراموشی سپرده شوند.

این نشست‌ها البته حواشی عجیبی نیز به دنبال داشت که از جمله آن برخی سخنان تقطیع‌شده محسن رهامی بود که وی هرگونه توهین به رییس‌جمهور در سخنرانی‌اش را تکذیب کرد.

انتقاد عارف و هشدار موسوی‌لاری

چهره‌های غیرحزبی جریان اصلاحات نیز هفته پرکاری را پشت سر گذاشتند. محمدرضا عارف در این هفته دو سخنرانی در جمع خبرنگاران و فعالان اصلاح‌طلب استان فارس داشت. او در جمع خبرنگاران با انتقاد از طرح شایعه رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان گفت که جریان اصلاحات آمادگی حذف غیرقانونی حتی یک نفر را هم ندارد. چند روز بعد در جمع فعالان سیاسی استان فارس نیز گفت که باید در انتخابات پیروز شویم و برای این پیروزی چاره‌ای جز اجماع نداریم. او این روزها از یک سو با چهره‌های موثر اصلاحات در تماس و رایزنی است و از سوی دیگر برای فعالان استانی سخنرانی می‌کند تا بتواند هماهنگی و انسجام اصلاح‌طلبان را حفظ کند. همچنین در این هفته فعالان استان فارس به دیدار عبیدالواحد موسوی‌لاری، رییس شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان و وزیر کشور دولت اصلاحات رفتند. او نیز در دیدار با آنها بر لزوم انسجام اصلاح‌طلبان تاکید کرد و البته گوشه چشمی نسبت به فساد و بی‌تدبیری‌های دولت گذشته داشت.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه «اصولگراها تلاش می‌کنند بگویند هشت سال دولت قبل ربطی به ما ندارد»، گفت: این در حالی است که آن زمان از همه ظرفیت‌های دینی، مرجعیت و حتی دعای امام زمان(عج) برای حمایت از دولت استفاده کردند. این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات اظهار کرد: عده‌ای با مجموعه رسانه‌ای تلاش می‌کنند اصلاحات‌هراسی به راه بیندازند و چهره‌ای از اصلاحات بسازند که اگر بیاید چه می‌شود. پس از بازنشر گسترده اظهارات تعجب‌برانگیز خرازی در رسانه‌های اصولگرا پایگاه خبری ندای ایرانیان با رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی مصاحبه‌ای در این خصوص ترتیب داد که او گفت: برخی با دروغ در جهت القای تفکر انشقاق در میان اصلاح‌طلبان هستند.

اصلاحات هیچ‌زمانی متحدتر از امروز نبوده است. هیچگاه بزرگانی چون خاتمی، هاشمی و دیگر فعالان شناخته‌شده، فریب خبرسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها را نمی‌خورند. به هر حال متاسفانه کسانی هم هستند که به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اصلاح‌طلبان می‌دانند که ندای ایرانیان برای انشقاق یا هر چیز دیگری نیامده است. رقابت سیاسی از‌‌ همان ابتدای انقلاب وجود داشت. آنچه امروز می‌بینید بازگشایی عقده‌هایی است که به دلایل شخصی و سیاسی به وقوع می‌پیوندد. متاسفانه برخی دشمنی شخصی و جناحی خود را جایگزین منافع ملی کردند و به عرصه رقابت سالم ضربه زدند.

نهادی تازه به نام شورای هماهنگی اصولگرایان

اصولگرایان هفته جاری را با یک خبر مهم به اتمام می‌رسانند. آنها برای انتخابات مجلس نهاد تازه‌ای ساخته‌اند به نام شورای هماهنگی اصولگرایان. آن‌طور که از سخنان چهره‌های ارشد این جریان سیاسی برمی‌آید شورای هماهنگی اصولگرایان قرار است محور عملیاتی اتحاد آنان در انتخابات پیش رو باشد. پس از آنکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صراحتا اعلام کرد در فرآیند انتخابات دخالتی نخواهد داشت جریان راست سنتی که ظرفیت‌های جامعه روحانیت را ناکافی می‌دانست اقدام به ساخت این نهاد تازه کرد تا اقطار مختلف اصولگرایی را ذیل آن تعریف کند. بادامچیان، رییس ستاد انتخابات حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ایجاد شورای هماهنگی فراگیر اصولگرایان گفت: در حزب موتلفه اسلامی درصدد همگرایی و همراهی با همه اصولگرایان و ارزش‌گرایان هستیم و امیدواریم بتوانیم شورای هماهنگی فراگیر اصولگرایان را تشکیل دهیم و در آن با همه چهره‌ها و شخصیت‌های اصولگرا به فعالیت بپردازیم.

محمد نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه نیز در این خصوص گفت: نگاه ما به تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت روحانیت است و ما معتقدیم در شورای هماهنگی اصولگرایان همه طیف‌های اصولگرایی از جمله سه تشکل یاد شده باید حضور داشته باشند به این جهت که در انتخابات مجلس شورای اسلامی اصولگرایان با صدا و فهرست واحد ورود پیدا کنند.

همچنین کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از موافقت جبهه پایداری، حزب موتلفه و جمعیت ایثارگران با پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان خبر داد. او درباره جلسه هیات رییسه تشکل متبوعش گفت: در این جلسه، آخرین مباحث مربوط به همگرایی اصولگرایان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد آقای مهندس باهنر به عنوان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، وحدت و همگرایی اصولگرایان را با محوریت علما و روحانیت دنبال کند.

میرزابابا مطهری‌نژاد، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از تشکیل این شورا استقبال کرد و گفت: اصلاح‌طلبان با تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان می‌توانند با جریان منسجمی رقابت کنند. تشکیل شورای همگرایی، حق اصولگرایان است. از نگاه من، اختلافات و شکاف‌ها میان اصولگرایان به گونه‌ای است که این شورا می‌تواند به هماهنگی خوبی در این جریان منجر شود. در انتخابات اسفند ٩٤ در اصولگرایان سه جریان وجود خواهد داشت؛ جریان‌هایی با محوریت جامعتین، دولت محمود احمدی‌نژاد و همچنین مستقلین که البته هنوز این جریان به بازی گرفته نشده است.

پرسش موتلفه از کارگزاران حزبی اسلامی هستید یا لیبرال؟

مدیران حزب موتلفه هفته شلوغ و پر کاری را پشت سر گذاشتند. آنها از یک طرف همچون هفته‌های قبل هم با ایثارگران و پایداری نشست داشتند و هم آنکه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار میزبان خبرنگاران رسانه‌های مختلف بودند. جدای از این محمد نبی حبیبی، دبیرکل این حزب گفت‌وگوهایی را درباره مسائل مختلف انجام داد. اما شاید از مهم‌ترین اخبار مربوط به حزب موتلفه جایی بود که محمد نبی حبیبی در پایان نشست دبیران این حزب در مورد برگزاری همایش حزب کارگزاران سخن گفت و از کارگزارانی‌ها خواست تا مشخص کنند که حزب کارگزاران یک حزب اسلامی است یا یک حزب لیبرال دموکرات: «چندی پیش جناب آقای محمد هاشمی از حزب کارگزاران کناره‌گیری کرد و علت آن هم این بود که گفت: «لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست» ما در چارچوب قانون اساسی حزب تشکیل دادیم.

بنابر این ما یک حزب سیاسی مسلمان بودیم، آنجایی که در تعارض بین اسلام و مسائل دیگر پیش می‌آید ما موظف هستیم اسلام را بپذیریم و مردم را فریب ندهیم». حبیبی افزود: خوب بود در همایش کارگزاران به این شبهه‌ای که آقای محمد هاشمی مطرح کردند پاسخ قانع‌کننده داده می‌شد. بالاخره حزب کارگزاران یک حزب لیبرال است یا یک حزب اسلامی؟ لازم بود در این نشست گویندگان وفاداری خود را به خط امام و اسلام و نظام بازخوانی و این شبهه را رفع می‌کردند. اینکه سخنگوی حزب کارگزاران چند سال پیش حزبش را مدافع لیبرال دموکراسی اعلام کرده بود، باید از طرف هم‌حزبی‌های ایشان توضیح داده شود.

اسدالله بادامچیان، رییس کمیته انتخابات حزب موتلفه هم در نشست خبری این هفته به مسوولیت اجرایی دولت در خصوص برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: در انتخابات‌های پیش‌رو دولت تنها مسوولیت اجرایی و برگزاری انتخابات را دارد. قدرت دولت باید در راستای احقاق حقوق ملت باشد و نه احقاق حقوق یک جناح. بادامچیان ادامه داد: امیدوارم دولت یازدهم نخواهد که مجلس دولت فرموده شکل بگیرد. بلکه باید به دنبال مجلس مردم فرموده باشد. وی خاطرنشان کرد: دولت باید مراقبت کند که وظایف خودش را به نحو احسن انجام دهد. محمدعلی امانی، قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در جمع تحریریه نشریه شما تاکید کرد: امروز حزب همه سرمایه‌اش را برای رساندن جریان اصولگرایی به وحدت گذاشته است. شما در خط مقدم هستید و ان‌شاءالله شهدا هم شما را دعا می‌کنند.

لیست جامعه روحانیت برای انتخابات خبرگان بسته شد

هر چند برخی اخبار حکایت از آن داشت که جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس خبرگان وارد مصادیق نخواهد شد اما سید رضا تقوی، قائم مقام جامعه روحانیت طی گفت‌وگویی اعلام کرد که جامعه روحانیت نسبت به انتخابات خبرگان بی‌تفاوت نیست. تقوی در همین مصاحبه درباره برنامه جامعه روحانیت مبارز برای انتخاب مجلس خبرگان رهبری، گفته بود: قطعا جامعه روحانیت مبارز نسبت به انتخابات خبرگان بی‌تفاوت نیست و در حال تلاش و بررسی برای انتخاب کاندیداهایی در‌راستای انتخابات مجلس خبرگان هستند. همین جملات کافی بود تا حسین ابراهیمی یکی دیگر از اعضای ارشد جامعه روحانیت خبر از بسته شدن لیست اصولگرایان برای انتخابات خبرگان رهبری بدهد.

وی با اشاره به اینکه مساله انتخابات در جای دیگر و با سازوکار دیگر و برنامه‌ریزی مرتبط به خودش ساماندهی می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در رابطه با انتخابات خبرگان رهبری ساماندهی لازم صورت گرفته است. وی بیان داشت: برای انتخابات خبرگان رهبری لیست‌ها بسته‌شده و در استان‌ها هم کاندیداها تا حدودی مشخص‌شده‌اند. وی بابیان اینکه برای انتخابات مجلس در حال تمهید و سازوکارهای لازم ساماندهی هستیم، ادامه داد: به این منظور افرادی از جریانات مختلف اصولگرا حضور پیدا می‌کنند تا بتوانیم سازوکاری را که پاسخگو باشد بر اساس ملاک‌ها و معیارها تعیین کنیم و مصادیق آن در آینده مشخص می‌شود. وی در خصوص رای جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی تاکنون تصمیم جامعه روحانیت اتفاق‌نظر برای آقای رییسی است و از طرف جامعه روحانیت برای انتخابات خبرگان کسی دیگر معرفی نخواهد شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: برای انتخابات مجلس هنوز هیچ تصمیم و اتفاق‌نظری برای فردی خاص در استان‌ها گرفته نشده است. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه هیچ دغدغه‌ای در همگرایی بین اصولگرایان وجود ندارد، گفت: در سازوکار انتخابات باید ببینیم که اینها چقدر باهم خواهند بود و اگر حرف‌وحدیثی باشد در تعیین مصداق خواهد بود. ابراهیمی در ادامه در خصوص فعالیت محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات پیش رو بیان داشت: احمدی‌نژاد با اصولگرایان ظاهرا همراهی ندارد. وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد جلساتی جدا از اصولگرایان دارد، تصریح کرد: افرادی هستند که هم در جلسات احمدی‌نژاد شرکت می‌کنند و هم در جلسات همگرایی؛ اما احمدی‌نژاد فعلا کارش را مستقل دنبال می‌کند. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز افزود: باید دید که احمدی‌نژاد درنهایت می‌خواهد چه کند و منتظر اعلام موضع وی هستیم.

حمایت حزب مردم‌سالاری از سرلیستی عارف

حزب مردم‌سالاری در هفته‌ای که گذشت میزبان محمدرضا عارف بود. همین دیدار کافی بود تا فردایش مصطفی کواکبیان، دبیرکل این حزب را متقاعد سازد که از سر لیستی عارف در انتخابات مجلس حمایت کند.

کواکبیان طی اظهاراتی درباره پیشنهاد غلامحسین کرباسچی برای معرفی ناطق نوری به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: بعید می‌دانم آقای ناطق نوری بخواهد سرلیست اصلاح‌طلبان باشد ضمن اینکه ایشان خودش هم این را قبول نکرده است. نظر آقای کرباسچی این بود که آقای ناطق نوری حلقه وصل خوبی است در صورتی که خود ایشان این را بپذیرد.

وی افزود: نظرات در این رابطه متفاوت است من هم معتقدم اگر ایشان با این عنوان در انتخابات آینده حضور یابد خوب است، اما ظاهرا خودش این را نمی‌خواهد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد ما معتقدیم اگر همه‌چیز براساس قانون پیش برود حتما اکثریت مجلس دهم با اصلاح‌طلبان خواهد بود.

این نماینده سابق مجلس درباره اعتراض نمایندگان به برخی انتصاب‌های صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم تصریح کرد: براساس آیین‌نامه مجلس این حق نمایندگان است که در مورد عملکرد و وظایف وزرا سوال و استیضاح کنند، اما نباید اختیارات وزیر را هم زیرسوال برد؛ چرا که به هر حال وزرا حق عزل و نصب دارند و در هیچ جای قانون هم نیامده که اگر کسی در مجلس رای اعتماد نگرفت نباید جای دیگر شغلی به او داد. کواکبیان در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد اصلاح‌طلبان به عارف نیز اظهار کرد: در مورد آقای عارف وعده‌ای داده نشده بود، بلکه بحثی بود که ایشان به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، اما بعدا آقای ولایتی در این باره مطرح شد.

وی در پایان درباره حضور محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم تاکید کرد: ‌این موضوع به خود ایشان بستگی دارد و اگر واقعا بخواهد در این انتخابات حضور داشته باشد باید از این موضوع استقبال کرد. دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان ناطق نوری یا عارف را به عنوان سرلیست خواهند پذیرفت، تاکید کرد: باید ببینیم که خود این افراد این آمادگی را دارند یا خیر و بعدا بحث سرلیست را مطرح کرد.

بیانیه حزب اعتماد ملی استان تهران برای بازگشایی خانه احزاب

در جوامع جدید و نظام‌های متکی به آرای مردم، نهادهای مدنی و سیاسی و فعالیت آزاد احزاب و رسانه‌ها در شمار مهم‌ترین شاخص توسعه سیاسی محسوب می‌شود و بی‌گمان تشکل خانه احزاب در چارچوب قانون اساسی یکی از اضلاع دولت پاسخگو و کار آمد در منظومه سیاسی است. تشکل خانه احزاب، پس از آنکه در نیمه دهه‌٨٠ همچون اکثر نهادهای دیگر به محاق رفت و باندسالاری غیرپاسخگو در غیاب احزاب بر سریر قدرت تکیه زد، کمتر کسی می‌پنداشت که تعطیلی خانه احزاب نزدیک به یک دهه به طول بینجامد. در آن سال‌های بی‌قانونی، سیاست گریزان قصد داشتند ریشه‌های فرهنگ سیاسی و تحزب در ایران را بخشکانند و روند متوقف شدن خانه احزاب تنها یک نمونه از این پروژه محسوب می‌شد.

پس از سپیده‌دمان دولت تدبیر و امید، بازسازی خانه احزاب در صدر مطالبات سیاسی لایه‌های جمعی قرار گرفت و خانه احزاب فعالیت خود را کلید زد. حزب اعتماد ملی استان تهران با استقبال از این اقدام دولت و دیگر فعالان اجتماعی و سیاسی امیدوار است پرونده متراکم مطالبات داخلی همچون پرونده پیروزمندانه مذاکرات هسته‌ای رقم بخورد و بخشی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور در پیگیری مطالبات عرصه داخلی به جریان درآید. حزب اعتماد ملی استان تهران، فعالیت خانه احزاب را نقطه عطفی در اجرایی شدن حاکمیت قانون اساسی می‌داند و دیدگاه خود را در مورد بازگشایی خانه احزاب در سه محور زیر اعلام می‌دارد:

١- حزب به منزله یک تشکل مدرن سیاسی خاستگاه و ماهیت جمعی دارد، در حالی که فقدان و خلأ احزاب در هرم سیاسی هر جامعه‌ای آسیب و پیامدهای منفی بی‌شماری همچون سیاستگذاری غلط، برنامه‌ریزی نامتوازن، سوءاستفاده‌های کلان مالی و رانتی و در یک کلام جایگزینی باندهای سازمان یافته به جای فعالیت احزاب شناسنامه‌دار را ایجاد می‌کند.

٢- خانه احزاب به منزله مرکز رسمی و قانونی برخورد اندیشه‌ها و تضارب صداهای متفاوت هنگامی در معادلات کشور اثرگذار است که هر یک از گرایش‌های سیاسی این امکان را بیابد که در فضای سالم و بدون ترس از تهدیدهای پیدا و پنهان، پرسشگری ، نقادی و... را از مسوولان کشور بدون هراس خواستار شوند و بستر سیاسی کشور را برای مشارکت تمام اندیشه‌ها و صداها زیر سقف قانون محقق سازد.

٣- حزب به عنوان یک نهاد عقلانی وظیفه دارد بخش مهمی از مطالبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم را پیگیری و نمایندگی کند و خانه احزاب به منزله ماوای اهالی سیاست بیش از هرچیزی فضای رقابت سازنده را در چرخش سالم مدیریت کلان سیاسی به عهده بگیرد. این مهم زمانی محقق می‌شود که خانه احزاب امکان حضور تمام جریان‌های سیاسی را در چارچوب کاری خود پذیرا شود و شرایط را برای مطالبات فرومانده رییس دولت و دلسوزان نظام فراهم سازد.

پایان کشمکش‌های خانه احزاب

کشمکش‌ها بالاخره پایان یافت تا خانه احزاب پس از چند سال تعطیلی با شناخت اعضای شورای مرکزی رسما کار خود را آغاز کند. آخرین روز کاری هفته گذشته سه فراکسیون اصولگرایان، معتدلین و اصلاح‌طلبان نامزدهای اصلی خود را معرفی و در رای‌گیری‌های درون فراکسیون اعضای منتخب خود برای عضویت در شورای مرکزی خانه احزاب را معرفی کردند.

اصلاح‌طلبان توانستند نمایندگان احزاب اصلی خود را به شورای مرکزی بفرستند. در رای‌گیری درون فراکسیونی مصطفی کواکبیان از حزب مردمسالاری، یدالله طاهرنژاد از حزب کارگزاران، حسین کمالی حزب اسلامی کار، احمد حکیمی‌پور اراده ملت، مهدی علیخانی، حسین کاشفی و محمدجواد حق‌شناس وارد شورای مرکزی شدند. اما اصولگرایان با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند. محمد نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه رای نیاورد و این پایان ماجرا نبود. محسن کوهکن، حسن بیادی، کمال سجادی و احمد کریمی اصفهانی نیز رای نیاوردند تا فراکسیون اصولگرایان هفت عضو شورای مرکزی را این گونه معرفی کند: حسن غفوری‌فرد، شهاب‌الدین صدر، حسین کنعانی‌مقدم، میرباقری، خانمحمدزاده، روح‌الامینی و بوربور.

اعتدالیون نیز با معرفی هفت عضو خود نشان دادند بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان گرایش دارند تا اصولگرایان. قدرتعلی حشمتیان با ٧٤ رای، غلامعلی دهقان با ٥٦ رای، اسلامی‌تبار با ٥٦ رای، تبرایی با ٥٢ رای، شریف با ٥١ رای، میرمحمدی با ٤٦ رای و محمد نیشابوری با ٤٤ رای اعضای شورای مرکزی خانه احزاب خواهند بود که با عنوان مستقلین شناخته خواهند شد. اعضای هیات رییسه خانه احزاب در نخستین جلسه شورای مرکزی انتخاب خواهند شد.

علیمحمد غریبانی که ریاست جلسه را به‌عهده داشت در مورد شیوه کار این‌گونه توضیح داد: انتظار همه این بود که این جلسه با تنش و اختلاف نظر شدید همراه باشد و تا برگزاری مجمع عادی همه نگران بروز این مشکلات بودیم اما بعد از انتخابات مجمع، هیات رییسه عادی انتخاب شدند و فضا به گونه‌ای اداره شد که هیچ گونه تنش و اختلاف نظری وجود نداشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات