صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۲۸
روزگار سیاه سربازان اجاره ای؛

یمن باتلاق مزدوران «بلک‌واتر»

با افزایش تلفات و خسارات، ائتلاف متجاوز تصمیم گرفتند نیروهای خود را به حداقل رسانده و از شرکت‌های خارجی برای اعزام مزدور به یمن درخواست کمک کنند. در سال 2013 فاش شد ارتشی از سربازان ویژه کلمبیایی تحت نظارت آمریکا و به فرماندهی ولیعهد ابوظبی تشکیل شده است.
پایگاه بصیرت: حمله نیروهای سعودی به مردم مقاوم یمن پس از ماه‌ها بمباران و محاصره و کشتار به شیوه‌های متعارف و غیرمتعارف، نتوانست اراده یمنی‌ها را به زانو درآورد. نیروهای آل‌سعود با همراهی نظامیان اماراتی از زمین و هوا و دریا مناطق مسکونی را بی‌هدف بمباران می‌کنند. ائتلاف به رهبری سعودی، پیاده نظام خود را هم به بخش‌هایی از این کشور منتقل کردند اما همانطور که اکثر کارشناسان نظامی پیش‌بینی می‌کردند، نیروهای زمینی متجاوز به سعودی توفیقی نیافتند و یگان‌هایی از نظامیان بحرین، قطر، مصر، امارات و سعودی در مناطق مختلف این کشور از جمله عدن، الجوف و مارب مستقر شدند. تلفات این نیروها (بویژه نیروهای اماراتی که حتی پسر حاکم ابوظبی نیز از در میان مجروحان بود) در یمن به حدی بود که تنها در یک حمله نیروهای مقاومت به پادگان نیروهای متجاوز در مارب، 45 اماراتی و چندین نظامی سعودی و بحرینی به هلاکت رسیدند. 

نیروهای ارتش و مردمی یمن با مقاومت 7 ماهه در برابر جنایات ائتلاف سعودی، تلفات سنگینی به متجاوزین وارد آورده‌اند که تنها بخش‌هایی از آن رسانه‌ای می‌شود

در بیش از هفت ماه تجاوز نیروهای سعودی به یمن، آل سعود نه تنها در بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یا خالد محفوظ بحاح نخست وزیر به قدرت شکست خوردند، بلکه مرزهای جنوبی خود با یمن را نیز به جبهه مقدم جنگ با انقلابیون تبدیل کرده‌اند و ده‌ها پایگاه عربستان در شهرهای مرزی به کنترل نیروهای انصارالله و ارتش یمن در آمده است.

با افزایش تلفات و خسارات، ائتلاف متجاوز تصمیم گرفتند نیروهای خود را به حداقل رسانده و از شرکت‌های خارجی برای اعزام مزدور به یمن درخواست کمک کنند؛ شرکت آدم‌کشی «بلک واتر» (که حالا با نام XE Services شناخته می‌شود) در این زمینه یکی از باسابقه‌ترین‌هاست و در مقایسه با هم‌نوعانش، حداقل چند ده‌ هزار بیشتر انسان کشته است!

سابقه استخدام مزدور برای آدم‌کشی و از نوع آمریکایی آن در میان شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس به 1957 بازمی‌گردد که عربستان سعودی از شرکت امنیتی «وینل - Vinnell Corporation» برای آموزش گارد ملی عربستان سعودی، نیروی نظامی به خدمت گرفت؛ گارد ملی عربستان با قدرتی فراتر از ارتش این کشور وظیفه سرکوب ناآرامی‌های داخلی و حفظ حکومت را برعهده دارند. در آن زمان شرکت وینل 1000 نیروی امنیتی را با قراردادی 819 میلیون دلاری، راهی عربستان کرد. وینل که متعلق به گروه «نورثروپ گرامن - شرکت عظیم خدمات هوافضا و دفاعی» است که در بیش از 50 کشور دنیا حضور داشته و عملیات کرده است؛ از جمله مشارکت در جنگ ویتنام. 

در جریان بیداری ملت‌های منطقه در سال 2011 که در بحرین نیز علیه حکومت آل خلیفه مردم این کشور قیام کردند، عربستان سعودی که حکومت حیاط خلوتش را در آستانه سقوط می‌دید و خود نیز احساس خطر کرده بود، نیروهای آموزش‌دیده توسط مزدوران شرکت وینل در گارد ملی عربستان را راهی بحرین کرد تا به وحشیانه‌ترین شیوه‌های ممکن، اعتراضات را سرکوب کنند.


نیروهای گارد ملی عربستان برای سرکوب مردم بحرین به این کشور اعزام شدند. از سال 1957 شرکت آمریکایی وینل گارد ملی عربستان را برای سرکوب آموزش داده است.

به گزارش مشرق، شرکت بلک واتر که پیش از این دولت عراق قرارداد همکاری با این شرکت را بدلیل کشتار غیرنظامیان لغو کرده بود، حالا با درخواست عربستان سعودی به مهلکه یمن وارد شده است. حدود یک ماه و اندی قبل بود که خبر ورود 800 نظامی کلمبیایی به یمن برای کمک به نیروهای سعودی منتشر شد و رسانه‌های این کشور اعلام کردند این تعداد از افسران ارتش کلمبیا در عدن مستقر شده‌اند و قرار است هفته‌ای 1000 دلار هم دستمزد دریافت کنند. در میان این نیروها البته اتباع دیگر کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و حتی اروپا و استرالیا هم حضور دارند؛ از جمله مزدوران از سودان. کلمبیا البته پایگاه عضوگیری، آموزش و تجهیز این نیروهاست و تحت پرچم این کشور، مزدوران بلک‌واتر راهی یمن شده‌اند. از این رو، بسیاری از تحلیل‌گران کلمبیا را «اسرائیلِ آمریکای لاتین» برای آمریکا می‌دانند.


موشک بالستیک توشکا ارتش یمن - هفته گذشته اصابت چند فروند از این موشک‌ به نقاط مختلف تجمع نیروهای بلک‌واتر باب‌ المندب، دست‌کم 42 کشته روی دست آن‌ها گذاشت.

یمن برای نیروهای بلک‌واتر هم به جهنم تبدیل شد. ارتش یمن در چند مورد دیگر با موشک‌های بالستیک، محل تجمع این مزدوران چندملیتی را هدف قرار داد که در یکی از این حملات، «ماسیاس باکنباه» مکزیکی فرمانده عملیاتی بلک‌واتر در یمن به همراه بیش از یکصد نیروی این شرکت در استان تعز کشته شدند و اجسادشان نیز سوخت و غیرقابل شناسایی شد؛ تعز اصلی‌ترین پایگاه نیروهای چندملیتی بلک واتر است و بیشترین تلفات را هم در همین استان متحمل شده‌اند. تنها در ماه دسامبر در دو نوبت، 60 نیروی بلک‌واتر در یمن کشته شدند.

بلک‌واتر اولین شرکت استخدام مزدور است که برای خود ارتش و جوخه ترور تشکیل داده است و نیروهای تحت امر این شرکت تحت حمایت مصونیت قضایی و عدم پیگرد برای اتهاماتی نظیر جنایت جنگی برخوردارند. نمونه این مصونیت قضایی را پس از فجایع مزدوران این شرکت در سال 2007 در فلوجه عراق شاهد بوده‌ایم. 

بلک‌واتر که به «آکادمی» یا «شرکت خدمات ایکس‌ای» تغییر نام داده است، توسط «اریک پرینس» و «آل کلارک» تأسیس شده است. پرینس پس از واگذاری شرکت به امارات نقل مکان نمود تا در آنجا از اتهاماتی که پس از رسوایی‌های پی در پی بلک‌واتر متوجه وی بودند فرار نماید. آکادمی هم‌اکنون بزرگترین شرکت در میان سه شرکت خصوصی امنیتی است که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. دولت اوباما با عقد قراردادی 250 میلیون دلاری با این شرکت، آنان را به مأموریت افغانستان و عراق فرستاد.

تأسیس این شرکت به سال 1997 بازمی‌گردد و مرکز نظامی و تأسیسات آموزشی آن مابین کارولینای شمالی و ویرجینیا واقع شده است. نیروهای بلک‌واتر آموزش‌های نظامی را بطور کامل می‌بینند اما یک ویژگی خاص آن‌ها را کمی از دیگر نیروهای نظامی نظیر ارتش آمریکا متمایز می‌کند: نداشتن حد و مرز در وحشی‌گری، خشونت و آدم‌کشی.

آمارها نشان می‌دهد تنها در سال‌های 2005 تا 2007 نیروهای بلک‌واتر در 195 درگیری شرکت داشته‌اند که در 163 مورد خودشان آغازگر درگیری بوده‌اند و به بهانه‌های واهی و مختلف، به روی افراد غیرمسلح یا نیروهای مسلح در عراق و افغانستان آتش گشوده‌اند. به عنوان مثال نیروهای بلک‌واتر در سال 2006 یکی از محافظان معاون رئیس جمهور عراق را بدون هیچ دلیلی به رگبار بسته و کشتند. یا در همان سال، نیروهای بلک واتر مستقر بر بام وزارت دادگستری عراق، سه نگهبان این ساختمان را هدف قرار دادند. ظاهرا نیروهای بلک واتر در موقعیت‌های مختلف برای تمرین تیراندازی و نشانه‌گیری، از اهداف انسانی در عراق و افغانستان استفاده می‌کردند.

 نیروهای اعزام‌شده [مزدوران بلک‌واتر] به یمن که عمدتا اتباع کشورهای آمریکای لاتین نظیر مکزیک، آرژانتین، کلمبیا و ... هستند، پیش از اعزام به یمن، در امارات تحت آموزش نیروهای اماراتی و سعودی بودند تا با شرایط جنگ در جغرافیای یمن و چگونگی مقابله با روش‌های نامنظم نیروهای مردمی (انصارالله) آشنا شوند. 

اولین گروه از نیروهای آموزش‌دیده بلک واتر در امارات، یه گروه 450 نفره از نظامیان کلمبیایی بودند که به یمن منتقل شدند. یک روزنامه آمریکایی هم این اقدام امارات در انتقال این نیروها به یمن را از زاویه‌ای دیگر، تشدید جنگ نیابتی آمریکا و ایران در منطقه تلقی کرده است. در این گزارش همچنین فاش شده است که در میان این 450 نفر، اتباعی از کشورهای پاناما، السالوادور و شیلی نیز حضور دارند. این 450 نفر غیر از 800 نفری است که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد؛ گروهی که پیش‌تر از این گروه توسط نیروهای سعودی آموزش و تجهیز و به جنوب عدن منتقل شدند. به گزارش روزنامه ال‌تیمپو چاپ کلمبیا، در ماه اکتبر هم یک گروه 100 نفره از نیروهای چندملیتی (غالبا کلمبیایی) به یمن اعزام شدند. قرارداد این نیروها فعلا سه ماهه اعلام شده است که امکان تمدید آن وجود دارد. این سربازان از بین یک گروه 1800 نفره از نیروهای چندملیتی انتخاب شده‌اند. باقی نیروهایی که در پایگاه‌های آموزشی حضور دارند هم در حال طی دوره‌های آموزشی کار با سلاح‌ها و ادوات نوین و ... برای حضور در میدان جنگ یمن هستند. 


سازمان‌های حقوق بشری در گزارش‌هایی احتمال داده‌اند که این سربازان کلمبیایی به خدمت‌گرفته‌شده در یمن، همان افرادی هستند که در کشتار 3هزار شهروند بی‌گناه در این کشور به اتهام عضویت در فارک (گروه شبه نظامی جدایی‌طلب کلمبیا) دست‌ داشته‌اند و حتی برخی از آن‌ها محکوم به حبس‌های طولانی‌مدت بوده‌اند که به منظور جنگ در یمن، آزاد شده‌اند. یکی از دلایل انتخاب سربازان کلمبیایی هم تجربه آنان در درگیری و جنگ داخلی با شبه نظامیان است که شرایط آن با وضعیت یمن شباهت‌هایی دارد. 


البته امارات پیش از این هم سابقه استخدام مزدور را داشته است. در سال 2013 فاش شد که سربازان ویژه کلمبیایی به ارتشی تحت نظارت آمریکا و به فرماندهی ولیعهد ابوظبی محمد بن زاید تشکیل شده است. به گزارش شبکه المسیره یمن، از 10 دسامبر تا کنون نزدیک به 30 مزدور بلک‌واتر کشته شده‌اند. 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از افزایش «استخدام مزدور» توسط کشورهای ثروتمند (بخوانید اعراب مرتجع منطقه به ابتکار آمریکا) نوشته است؛ کشورهایی که ترجیح می‌دهند شهروندانشان درگیر جنگ نباشند و در عوض، با استخدام سرباز، لشکرکشی کنند. خوی خون‌ریزی و لشکرکشی در آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان و قتل ده‌ها هزار شهروند بی‌گناه تنها در این دو کشور، آرام نگرفته و سازمان‌دهی برای مشارکت در آدم‌کشی در دیگر کشورهای جهان در قالب شرکت‌های خصوصی امنیتی شکل تازه‌ای به خود گرفته است. اما تلفات این نیروهای اجیرشده به حدی است که نشان می‌دهد آن‌ها در باتلاق یمن هم (همانند عراق و افغانستان) پایانی جز خروج مفتضحانه نخواهند داشت؛ افتضاحی که نیروهای اماراتی پیش از این در یمن برجای گذاشته و به شیخ‌نشین خود فرار کردند.
منبع:مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات