تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۸۸
انتقاد اوباما از فعالیت‌های ضد توافق هسته‌ای اسرائیل:

نتانیاهو در آمریکا تفرقه ایجاد می‌کند

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1394/06/11- شماره 10395- صفحه 12)

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی به شدت از تلاش‌های نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای ایران انتقاد و او را به ایجاد تفرقه در آمریکا متهم کرد.

باراک اوباما در گفتگو با روزنامه یهودی فوروارد چاپ آمریکا توضیح داد: فعالیت‌های بنیامین نتانیاهو و لابی یهودی در کنگره آمریکا بسیار نگران‌کننده است.

اوباما همچنین نتانیاهو را به سوء استفاده از یهودیان آمریکا و ایجاد تفرقه در ایالات متحده و سوء استفاده از یهودیان آمریکا متهم کرد.

وی با بیان اینکه " نتانیاهو و یهودیان کنگره، روابط اسراییل و آمریکا را به یک مساله سیاسی تبدیل کردند" بر ضرورت مذاکره در زمینه مساله کمک‌های آمریکا به اسراییل تاکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و تهدیدهای ایران علیه اسراییل گفت: نمی‌توان قدرت تخریب ارتش اسراییل را با ارتش ایران مقایسه کرد. ارتش اسراییل برتر است.

اوباما با اشاره به تعهدات امریکا به حمایت امنیتی از اسراییل مدعی شد: نمی‌توان میان ارتش آمریکا و ایران نیز مقایسه قائل شد. توافق هسته‌ای در راه جلوگیری از دست یابی ایران به اسلحه هسته‌ای امضا شد.

در همین حال وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی هم گفت که مخالفت نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران در راستای تلاش وی برای باقی ماندن در قدرت است.

"اویگدور لیبرمن" رئیس حزب تندروی مذهبی "اسراییل بیتنا" و وزیر خارجه سابق اسراییل گفت: هدف بنیامین نتانیاهو از مخالفت با اوباما در مورد ایران، باقی ماندن بر مسند حکومت است.

لیبرمن ادامه داد: سخنان نتانیاهو در مورد خطر هسته‌ای ایران، توخالی است.

وی تاکید کرد: هدف نتانیاهو از ترویج ادعاهای مربوط به خطرناک بودن توافق هسته ای، در واقع ایجاد فرصتی برای درگیری با اوباماست زیرا وی با این ترفند توانست در انتخاب اخیر پیروز شود.

وزیر خارجه سابق اسرائیل: حرف‌های نتانیاهو درباره ایران توخالی است

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییلی پیش از این با اعتراض شدید نسبت به توافق هسته‌ای ایران و مجموعه 5+1، آن را خطری برای آینده دانست.

به گفته لیبرمن، نتانیاهو نمی‌تواند تصمیم بزرگی در مورد پرونده هسته‌ای ایران بگیرد و تمام شعارهای وی در واقع در راستای تحقق اهداف سیاست داخلی‌اش بیان می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: نتانیاهو با بیان این شعارها در واقع در نظر داشت خود را دارای شخصیتی قوی معرفی کند که توانایی رو یارویی با اوباما را دارد.

لیبرمن همچنین دلیل پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر را بیانیه‌ای دانست که توسط وی در کنگره آمریکا بیان شد.

آلبرایت: رد توافق هسته‌ای، ما را منزوی و تندروهای ایرانی را قوی می‌کند

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با اعلام حمایت از توافق اخیر هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، رد آن از سوی کنگره را سبب انزوای آمریکا و قوی‌تر شدن تندروها در ایران دانسته است.آلبرایت: رد توافق ما را منزوی و تندروهای ایرانی را قوی می‌کند

آلبرایت در مقاله‌ای که در وب سایت "سی ان ان " منتشر شده است با تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه توافق اخیرهسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، این توافق را یک نتیجه برد- برد دانسته و آن را یک دستاورد دیپلماتیک و نشانه پیروزی دیپلماسی دانسته است. آلبرایت با تشریح تاریخچه‌ای از روابط خصمانه بین ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی در 37 سال گذشته نوشته است در دوره وزارت امور خارجه تلاش کرده است دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را بردارد اما ایرانی‌ها برای تغییر روابط آماده نبودند.

او سپس به تشریح دستاوردهای توافق پرداخته و نقطه مهم این توافق را دور کردن ایران از احتمال دست یابی به سلاح هسته‌ای در یک دهه آینده دانسته است. آلبرایت تاکید کرده رسیدن به این هدف برای دستگاه دیپلماسی آمریکا یک دستاورد محسوب می‌شود چون رسیدن به این هدف نه از طریق نظامی میسر و ممکن بود و نه از طریق انزوای بین‌المللی و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران.

آلبرایت در عین حال توصیه کرده است برای دوره پس از توافق ایالات متحده آمریکا باید برای مهار قدرت ایران در منطقه، ترتیبات امنیتی و نظامی جدیدی را با کمک و همراهی کشورهای متحد خود در منطقه ایجاد کند.

او همچنین بر تداوم روابط راهبردی با اسراییل تاکید کرده و نوشته است در همین چارچوب در ماه آینده برای نخستین بار جنگنده‌های فوق پیشرفته اف 35 آمریکایی در اختیار اسراییل قرار می‌گیرند.

آلبرایت آینده منطقه خاورمیانه در دهه آتی را مبهم تصویر کرده و نوشته است این منطقه‌ای است که پیش‌بینی سمت و سوی تحولات در یک دهه آتی در آن میسر نیست اما ایالات متحده آمریکا با این توافق هسته‌ای در موقعیت بهتری برای جهت دادن و مدیریت تحولات یک دهه آتی در منطقه قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در آستانه رای گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای هشدار داده است در صورت رد این توافق، تشکیل دوباره یک ائتلاف بین‌المللی به منظور اعمال تحریم علیه ایران غیر ممکن خواهد بود و ایالات متحده آمریکا در این زمینه تنها خواهد ماند.

آلبرایت تاکید کرده رد توافق علاوه بر انزوای بین‌المللی آمنریکا منجر به کاهش نفوذ منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه و جهان خواهد شد.

او تاکید کرده است بسیاری از منتقدان و مخالفان این توافق حتی یک بار هم متن کامل توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 را نخوانده و صرفا دارند انتقاد می‌کنند و این مساله برای او آزار دهنده است.

شمار نمایندگان دمکرات حامی برجام به 32 رسید

در همین حال "پاتریک مورفی" نماینده دمکرات از ایالت فلوریدای جنوبی از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد و در عین حال گفت این تصمیم دشوارترین تصمیم در مدت خدمتش در کنگره بوده است.

پایگاه اینترنتی "هافینگتون پست" با استناد به گزارش نشریه محلی "پالم بیچ پست" چاپ فلوریدا، نوشت: مورفی از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد "توافقی که روی میزم است ناقص است اما من پس از آن که به ندای وجدانم گوش دادم، تصمیم گرفتم که از این توافق به عنوان بهترین گزینه در دسترس برای توقف دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای حمایت کنم".

بدین ترتیب تعداد اعضای دموکرات حامی توافق هسته‌ای ایران (برجام) در کنگره آمریکا به 32 تن رسید.

مورفی و سناتور دمکرات "بیل نلسون" تنها اعضای کنگره از ایالت فلوریدا هستند که بصورت علنی از توافق حمایت کرده‌اند.

بسیاری از دمکرات‌هایی که هنوز درباره توافق تصمیم گیری نکرده اند، نگرانی از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی را به عنوان تردید آنها در حمایت از توافق اعلام کرده‌اند.

مورفی نیز روز دوشنبه گفت وی چنین نگرانی‌هایی را قبول دارد اما تصمیم به حمایت از این توافق به عنوان بهترین گزینه برای تضمین امنیت اسرائیل و به طور کلی منطقه گرفته است.

وی افزود: "ما باید تحریم‌های هدفمند علیه رهبران ایران و شبه نظامیانی را که به دنبال آسیب رساندن به اسرائیل و هم پیمانانمان هستند، تشدید کنیم، اما ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای این روند را بطور کلی تغییر خواهد داد و ضمن به خطر انداختن امنیت آمریکا، تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل و عامل بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه است. "متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران باید اولویت نخست ما باشد".

مورفی رقیب "آلن گرایسون" نماینده دمکرات از ایالت فلوریدا به عنوان نامزد دمکرات‌ها در یک کرسی سنا هستند که به "مارکو روبیو" نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایران تعلق داشت. گرایسون هنوز موضع خود در قبال توافق ایران را اعلام نکرده است.

عضو سابق کنگره آمریکا: رد توافق هسته‌ای فاجعه بار خواهد بود

"جیم اسلاتری" عضو سابق کنگره آمریکا از حزب دموکرات هم، در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد آمریکا نباید درگیر یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود و کنگره باید از توافق حمایت کند چون رد توافق فاجعه بار خواهد بود.

به نوشته نشریه محلی ایالت "کانزاس"، اسلاتری که شش دوره به نمایندگی از این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشته است؛ در نشستی با حضور 200 تن در دانشگاه "واشبرن" در مرکز این ایالت درباره لزوم تصویب و اجرای توافق هسته‌ای ایران و غرب موسوم به "برجام" گفت: "این توافق، توافقی است که پس از 18 ماه مذاکراتی که ایالات متحده راهبری آن را بر عهده داشته، شکل گرفته است و تمامی قدرت‌های جهان با یکدیگر توافق کرده‌اند."

"بنابراین به نظر من این بهترین توافق ممکن است. هیچ توافقی نمی‌تواند دستاوردهایی مانند این توافق حاصل کند. بنابراین به عقیده من کنگره باید از توافق حمایت کند. رد این توافق تبعات فاجعه باری خواهد داشت."

وی در عین حال خاطر نشان کرد: "این توافق یک توافق عالی و بی‌نقص نیست و اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی (ایران) را نمی‌دهد اما می‌توان در چارچوبی قانونی و قابل راستی آزمایی دریافت که در سایت‌های هسته‌ای ایران چه روی می‌دهد.

اگر ایران چرخه سوخت هسته‌ای برای غنی سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد، منطقه با خطری به مراتب بزرگ‌تر مواجه خواهد شد. ما باید هرچه می‌توانیم انجام دهیم تا آمریکا درگیر یک جنگ دیگر در خاورمیانه نشود."

جیم اسلاتری آبان ماه سال گذشته و در کنفرانس بین‌المللی "جهان علیه خشونت و افراطی گری" که 18 و 19 آبان ماه در تهران برگزار شد، حضور یافت.

وی در حاشیه آن کنفرانس در مصاحبه اختصاصی خود با ایرنا نیز از دیپلماسی بین ایران و آمریکا حمایت و تاکید کرد هیچ کدام از طرفین نباید این فرصت تاریخی را که برای دستیابی به توافق فراهم شده، از دست بدهند. اگر توافق هسته‌ای شکل گیرد، برقراری همکاری بین ایران و آمریکا در سایر زمینه‌ها نیز می‌تواند ممکن شود.

اکونومیست: توافق هسته‌ای، نوید بخش آینده ایران و شایسته حمایت کنگره است

نشریه اقتصادی اکونومیست هم نوشت: توافق هسته‌ای ایران نوید بخش آینده‌ای روشن برای ایرانیانی است که خواهان روابطی بهتر با غرب هستند و با همه اشکالاتش، شایسته حمایت سناتورهاست.

این نشریه انگلیسی در تفسیری پیرامون بحثهای داغ در کنگره آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران می‌نویسد:شور و حرارتی که در بحث‌های داغ پیرامون توافق هسته‌ای ایران موج می‌زند حقیقتا جذاب و گیراست.بدیهی است که یک چنین توافق مهمی سزاوار آن است که با دقت نظری فوق‌العاده مورد بررسی قرار گیرد. اما متاسفانه غالب مباحث پیرامون این توافق عمدتا گمراه‌کننده بوده است. به عنوان نمونه، سناتور جمهوریخواه تد کروز از امیدهای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گویدامریکا میلیاردها دلار به ایران تحویل می‌دهد و ایران هم آن را تحویل نیروهای جهادی‌اش می‌دهد تا آن را در راه کشتار آمریکاییان استفاده کنند».

به نظر می‌رسد ریشه عصبانیت شماری از منتقدان توافق، بیزاری آنها از اوباما است، نه از خود توافق. اما نکته اینجاست که در این جریان هیچ عیب و ایرادی بر کاخ سفید وارد نمی‌شود.اوباما معتقد است که مردود شمردن توافق، امریکا را در جاده جنگ با ایران قرار خواهد داد.

اما شکاکان و بدبین‌ها از روی بدبینی نقطه نظرات اوباما راجع به توافق را مردود می‌شمرند و کینه توزانه معتقدند که این دیدگاه اوباما فقط برای ایجاد وحشت در دل رای دهندگان آمریکایی است.

سرنوشت توافق ظرف 5 تا 6 هفته آینده تصمیم گیری خواهد شد و کنگره 17 سپتامبر / 26 شهریور/ در مورد آن رای گیری خواهد کرد.

نظر به خصومت جمهوریخواهان با این توافق، اوباما نیک می‌داند که احتمالا ناگزیر خواهد بود برای باطل شمردن رای منفی کنگره به توافق، متوسل به حق وتوی خود شود.

اوباما با این وتو مقابل رای کنگره خواهد ایستاد و به تبع آن اجرای تحریمها را هم معلق خواهد گذارد. اما اگر مخالفان توافق بتوانند حداکثر دو سوم آراء لازم را جمع آوری کنند؛ خواهند توانست وتوی اوباما را باطل سازند. تنها رای منفی 13سناتور دمکرات کافی است تا ضربه‌ای خسارت بار به رئیس‌جمهور هم حزبی شان وارد کند.

تا به حال تنها دو تن از این دمکراتها علیه توافق صف آرایی کرده‌اند اما اوباما هنوز آنقدرها هم به موفقیتش خوش بین نیست.

تنها یک راه برای جلوگیری از بروز آن حالت ممکن این است که کنگره و دولت به جای آنکه بر موضع خود پای بفشرند، راهی برای همکاری سازنده بر روی موضوعات مورد اشکال در توافق بیابند.

اما این در وهله اول مستلزم آن است که منتقدان توافق دست از توهم و خیال پردازی بکشند و خیال نکنند که رد کردن توافق، توافقی مطلوبتر را در پیش خواهد داشت و تحریمها را هم همزمان می‌توان تشدید کرد.

منتقدان به خاطر داشته باشند که این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست بلکه توافقی است چند جانبه میان ایران و یک جهان بزرگتر، جهانی که از این توافق استقبال کرده است.

اگر کنگره این توافق را لغو کند، امریکا خود را یکه و تنها مشغول جنگیدن در یک میدان مبارزه برای حفظ تحریمهای ایران خواهد یافت. این میدان رزم، افزون بر هزینه سنگینی که بر دوش آمریکا تحمیل می‌کند، یک میدان شکست برای آمریکا خواهد بود.

مادامیکه ایران دست به کاری فوق‌العاده تحریک آمیز نزده است نیازی هم نیست کار او را یک اعلان جنگ به حساب آوریم.

اگر کنگره توافق را تباه کند؛بعد از چند سال دیپلماسی از سر گرفته خواهد شد و توافقی به مراتب بدتر از توافق موجود به دست خواهد آمد.

در این اثنا، موافقان توافق هم به نوبه خود باید شرافتمندانه اشکالات و ایرادهای فراوان توافق را بپذیرند و در جهت رفع و یا به حداقل رساندن آن اقدام کنند. می‌توان این کار را با حداکثر جدیت و شدت عمل در اجرای مفاد توافق و تضمین اینکه همچنان دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای ناممکن است حتی پس از انقضاء مهلت اعتبار الزامات اصلی توافق، به انجام رساند.

از جمله نگرانی‌های مشروع توافق، آزاد شدن فوری 150 میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران است که امکان آن را دارد در اختیار نیروهای نیابتی ایران در منطقه مانند "حزب الله" قرار گیرد و در خدمت هرچه نیرومند کردن آنها بکار آید.

از دیگر نگرانی‌های توافق موجود این است که آیا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی به هنگام به سایت‌های مشکوک ایران را خواهند داشت، آیا الزامات کافی برای بازگشت فوری به نظام تحریمها در صورتی که ایران در کارش تقلب کند در نظر گرفته شده است؟.

همچنین مشخص نیست پیامدهای لغو تحریم هشت ساله فناوری موشکهای بالستیک ایران چه خواهد بود و یا اینکه چه چیزی می‌تواند جلوی ایران را از یورش به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بعد از انقضاء مهلت اعتبار 15 ساله توافق بگیرد.

افزون بر آن مشخص نیست چه هنگام اکثر محدودیتها منقضی می‌شوند. پاسخ صحیح به همه این نگرانی‌ها این نیست که توافق به زباله دانی افکنده شود بلکه برعکس، تقویت آن است.

لازم است در مورد دوران بعد از انقضاء توافق که پس از15 سال منقضی می‌شود نیز تصمیم گیری کرد.

حداقل به صورت جزیی هم که شده باید این موضوع در یک تعهد محکم و پایدار دولت که مورد حمایت کنگره هم باشد به بحث و تعامل گذاشته شود و تصمیم گیری شود که حتی اگر لازم باشد با استفاده از قوه قهریه مانع از آن شد که ایران حتی از آستانه هسته‌ای شدن عبور کند.

اکونومیست در ادامه مطلب می‌افزاید: در خصوص تحریمهای تسلیحاتی و موشکی، امریکا باید شفاف عمل کند و به گونه‌ای مصمم از سایر ابزارهای در دسترسش برای مهار قدرت نظامی ایران و مهار حمایتهای ایران از نیروهای نیابتی‌اش استفاده کند.

خطر تهدید یک ایران ثروتمندتر که مزاحمت‌ها و دردسرهایی بیشتر تولید خواهد کرد را فقط یک امریکای مصمم و دارای تعهدات مجدد در منطقه می‌تواند دفع کند. سرچشمه اشکالات موجود در توافق ایران، مصالحه‌هایی است که هر توافقی بالاجبار لازم است داشته باشد. اکونومیست در پایان اشاره می‌کند: در مجموع می‌توان گفت که این توافق به هدف غایی‌اش که بازداشتن ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای است رسیده است و الزامات اصلی آن در توافق منظور گشته است.

این توافق نوید بخش آینده‌ای روشن برای ایرانیانی است که خواستار روابطی بهتر با غرب هستند.هرچند که این توافق ناقص است، اما به هر روی شایستگی حمایت سناتورها را دارد.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=60242

ش.د9402445

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات