تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۷۳

آيت‌الله هاشمي: سكوت در مقابل مفاسد ديروز، مانع‌تراشي براي دولت فعلي

(روزنامه همدلي - 1394/08/19 - شماره 181 - صفحه 2)

گروه سياست: آيت‌الله هاشمي را بايد از منتقدان جدي دولت‌هاي نهم و دهم به حساب آورد. نقدهاي اين سياستمدار تند و گزنده است. در سپهر سياسي ايران هميشه جانب احتياط را در دست دارد؛ آرام و متين سخن مي‌گويد، اين اوصاف، بسياري را آزرده خاطر كرده است؛ هميشه مي‌خواهند روزه سكوت او را بشكنند. اما او سخنانش را با لحن آرام و سنگين مي‌زند، هنوزم انتقاد مي‌كند و انتقادات او راهبردي است و براي هر سياستمداري روشن و براي قاطبه مردم راهنماست. آيت‌الله اين بار نيز به سراغ مخالفان خود رفته است. مخالفاني كه به گفته او كساني هستند كه تا ديروز مقابل مفاسد ساكت بودند، اما امروز براي دولت فعلي مانع‌تراشي مي‌كنند:

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: همان كساني كه تا ديروز در مقابل بي‌قانوني‌ها و فسادهاي اداري و مالي به بهانه حمايت از دولت سكوت مي‌كردند، امروز از هر موقعيتي براي مانع‌تراشي در برنامه‌هاي دولت فعلي براي پيشرفت كشور استفاده مي‌كنند. به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در ديدار جمعي از برگزيدگان چهار دوره جشنواره ملي تجليل از تلاشگران كيفيت، با اشاره به دستورات قرآن براي انجام «عمل صالح»، گفت: مسلمانان بايد به گونه‌اي زندگي كنند تا مردمي كه شرايط آن‌ها را مي‌ببينند، جذب شوند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز تأسف از عقب‌ماندگي‌هاي اقتصادي و صنعتي جهان اسلام، گفت: اين حالت دقيقاً برخلاف قرآن و شعارهاي اسلام است كه «الاسلام يعلو و لا يعلا عليه» و «وَأنتُمُ الأعْلَوِْنَ إن كُنتُم مُؤمِنِينَ».

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، توجه به ارتقاي كيفيت را باعث ارتقاي جايگاه مسلمانان در جامعه دانست و افزود: مسلمانان كيفيت و آموزه‌هاي خوب تمدن‌هاي بشري در اقصي نقاط جهان را گرفتند و با تركيب آن‌ها و تلفيق آن با فرهنگ اسلامي، بهترين تمدن را خلق كرده بود كه متأسفانه بعدها به خاطر بعضي از مسايل سياسي و اجتماعي و به ويژه اختلافات مذهبي دچار افول شد. وي با بيان تفاوت‌هاي حرف و عمل و تأثيرات عمل صالح در زندگي انسان‌ها و حتي تغيير نگاه ديگران نسبت به امت صالح، گفت: بعضي‌ها با استفاده‌هاي منفي و ترويج دنياگريزي، به بهانه تصوف، دنيا را كاروانسراي دو در مي‌خوانند، اما انسان براساس صراحت‌هاي قرآني، بايد دنيا را بسازد و بر مناكب آن سوار شود.

گرچه عمر انسان در دنيا در مقابل عمر در آخرت نزديك به صفر است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر احترام متصوفان، به مقطعي از تاريخ اين گروه در زمان امام صادق(ع) اشاره كرد و گفت: گروهي از سران تصوف رفته بودند كه با امام صادق(ع) احتجاج و مناظره كنند و مي‌خواستند كيفيت بالاي زندگي امام را نكته منفي جلوه دهند، اما امام با استناد به آيات و روايات ثابت كرد كه بنا نبود جهان اسلام از لحاظ زندگي مادي عقب باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تعبير «زينت قرار دادن آسمان توسط قرآن را» درسي براي رفتن به سوي زيبايي‌ها دانست و با يادآوري توصيفات «بهشت» در فرهنگ گفتاري و نوشتاري اسلام، گفت: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَهَ الله الّتيَ أخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الْطِّيبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُواْ»، بهترين سند براي اين است كه زيبايي‌هاي زمين و آسمان براي مومنين است و خداوند، جواب معترضين را مي‌دهد كه اين نعمت‌ها در قيامت به شكل خالص در اختيار مومنين است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با تأكيد مجدد بر توجه به «عمل صالح در اسلام»، گفت: تفسير امروزي اين تعبير، انجام كارها به بهترين شكل و براساس بهترين كيفيت است تا جهان اسلام و كشورهاي اسلامي در كنار مكارم اخلاق و پرهيز از رذيلت‌هاي اخلاقي، الگوي ديگران باشند.

وي با طرح اين سؤال كه «مگر خداوند بهترين نعمت‌ها را براي كافران خلق كرده است؟»، به ترويج دنياگريزي در كشور اشاره كرد و گفت: با اين نگاه، خيلي از مواردي كه مي‌تواند باعث ارتقاي كيفي زندگي مسلمانان شود، تبديل به ضد ارزش مي‌شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نقش كيفيت در همه ابعاد زندگي، بر اهميت آن در صنعت تأكيد كرد و گفت: در جامعه‌اي كه همه كارها با برنامه و براي ارتقاي كيفيت باشد، اختلافات طبقاتي به نفع نيازمندان اصلاح مي‌شود. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رضايت مردم را اولين نتيجه ارتقاي كيفي كارها دانست و با توجه به نقش رضايت عمومي در تقويت و تداوم نظام، گفت: حكومت‌هاي دموكراسي برخلاف ديكتاتورها، همه چيز را براي مردم مي‌خواهند و مردم صاحبان اصلي همه بخش‌هاي جامعه هستند كه امروزه از آن به بخش خصوصي تعبير مي‌كنند.

وي با يادآوري سياست‌هاي كلي نظام و همچنين اصلاح اصل 44 قانون اساسي، گفت: تقويت بخش خصوصي، تقويت حضور مردم در جامعه است كه باعث ارتقاي اقتدار نظام مي‌شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري مخالفت‌هاي متعصبانه با بخش خصوصي در سال‌هاي اول انقلاب اسلامي، به تلاش بعضي‌ها براي دولتي كردن مواردي از بخش خصوصي به جا مانده از رژيم پهلوي اشاره كرد و گفت: حتي مي‌خواستند چند مدرسه بخش خصوصي را هم دولتي كنند، اما خيلي زود متوجه شديم كه شرط برگشت كيفيت به كارها، ورود بخش خصوصي است و با همين برنامه، دانشگاه آزاد اسلامي را تأسيس كردم كه امروز گستردگي كمي و ارتقاي كيفي آن زبانزد خاص و عام است. وي با توصيه دست‌اندركاران برگزاري جشنواره ملي تجليل از تلاش‌گران كيفيت به جديت در كارها، گفت: ايران با مجموعه‌اي از امتيازات مي‌تواند براساس آيات و روايات الگوي ديگران باشد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ابراز تأسف از اقدامات كساني كه جلوي پيشرفت‌‌هاي كمي و كيفي كشور را مي‌گيرند، به معترضان و تخريب‌گران فضاي فعلي كشور، مخصوصاً شرايط پس از برجام اشاره كرد و گفت: همان كساني كه تا ديروز در مقابل بي‌قانوني‌ها و فسادهاي اداري و مالي به بهانه حمايت از دولت سكوت مي‌كردند، امروز از هر موقعيتي براي مانع‌تراشي در برنامه‌هاي دولت فعلي براي پيشرفت كشور استفاده مي‌كنند. در آغاز اين ديدار، رياحي، دبير كل جشنواره پنجم ملي كيفيت، با تأكيد بر اينكه كيفيت، زيرساخت توسعه پايدار است، گفت: نهضت كيفيت در ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با انديشه‌هاي ناب امام راحل و ديگر بزرگان دوران شكوفايي خود را از سال 1376 آغاز كرده است.

وي خواستار تدوين سياست‌هاي كلي كيفيت كشور به منظور كمك به بخش دولتي و غيردولتي، بررسي كارشناسي و فقهي غذاي حلال و ايجاد نظام اندازه‌گيري نرخ كيفيت محصول از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام شد. جاسبي، رئيس شوراي كيفيت نيز با تأكيد بر اينكه بايد كيفيت را به سطح استاندارد جهاني برسانيم، گفت: مشكل اصلي جامعه در حال حاضر اين است كه متأسفانه برخلاف اصل 44 قانون اساسي در عمل به بخش غير دولتي و مردمي خيلي بها داده نمي‌شود. وي افزود: افزايش كيفيت مستلزم سپردن كارها و امور به دست مردم است.

نعمت‌زاده، وزير صنعت و معدن و تجارت و برگزيده دوره چهارم نيز ضمن ارائه گزارشي كامل از نحوه ارتقاي كيفيت در كشور اظهار داشت: ما بايد به دنبال الگوهاي كيفي در اطراف خود و جهان پيرامون باشيم و از افراد كيفي هم از داخل و هم از خارج كشور استفاده كنيم. همچنين از هفته‌نامه كيفيت رونمايي و پايگاه خبري كيفيت طي مراسمي افتتاح و تنديس كيفيت و لوح زرين «و ان يكاد» به نمايندگي از برگزيدگان جشنواره ملي تلاشگران كيفيت به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اهدا شد.

ش.د9404359

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات