صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۳۷

نقش شهید همدانی در مهار فتنه 88

خیلی از بسیجی‌ها در اغتشاشات سال 88 آسیب دیدند، در آن سال یک بلوک بتونی روی سر پاسداری افتاد که او یک سال در کما بود اما شهید همدانی به هیچ وجه اجازه استفاده از اسلحه را ندادند.
پایگاه بصیرت: سردار شهید حسین همدانی یکی از قدیمی ترین فرماندهان سپاه بود که در ایام فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88، فرماندهی سپاه تهران بزرگ را برعهه داشت؛ سپاهی که در کنترل آشوب‌ها و اغتشاشات آن سال نقشی مهم ایفا کرد.

اما برخورد نیروها در مقابله با افراد در میدان فتنه چگونه بود و فرمانده آنها در این باره چه تدبیری انیشیده بود؟

آنچه در زیر می‌خوانید خاطرات چند تن از دوستان و هم‌رزمان سردار شهید حسین همدانی در بررسی نقش وی در مهار بحران سال 88 است.

سردار حسین همدانی چند ماه قبل، در حین انجام ماموریت در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*رعایت اخلاق در برخورد با فتنه‌گران

سردار حسین بهشتی رئیس بسیج مساجد و محلات کشور با اشاره به اقدامات مفید همدانی گفت:‌کارهای سردار همدانی فوق‌العاده تخصصی و دقیق بوده و با درایت و تجربه امور را اداره می‌کرد.

سردار همدانی همیشه تاکید می‌کرد در مواجهه با افراد حتی اغتشاشگران حتما اخلاق رعایت شود. در آن مقطعی که حادثه عاشورا اتفاق افتاد خود سردار به شخصه در میدان حاضر بود و مانند یک رزمنده بسیجی در صحنه مهار اغتشاشات حضور میدانی داشت. این طور نبوده که در قرارگاه بنشیند و فرماندهی کند.

*فرمانده‌ای که در وسط معرکه بود

محسن فرجی افسر همراه شهید همدانی درباره اولین اقدامی که سردار همدانی در برخورد با اغتشاشات سال88 انجام دادند، گفت: اولین اقدام وی این بود که اغتشاشات را جداسازی کرد یک عده را فریب خورده و یک عده را معاند خواند.

شهید همدانی گفت که نقش معاندان و کسانی که در قضیه انتخابات بازی خوردند بسیار متفاوت است. افراد فریب‌خورده را باید  از طریق کارهای فرهنگی،‌آگاه‌سازی توسط روحانیون مساجد و علما هدایت و متوجه کرد که الحمدلله با کارهای فرهنگی که از طریق بسیج مساجد، بسیج اصناف و بازاریان انجام شد توانست زیرسازی این مسئله را به خوبی انجام دهد.

در اغتشاشات خیلی از بسیجی‌ها آسیب دیدند در آن سال یک بلوک بتونی روی سر پاسداری افتاد که ایشان را به مدت یک سال به کما برد. با این حال شهید همدانی به هیچ وجه اجازه استفاده از اسلحه را ندادند، اعتقاد داشتند همین که بچه‌های بسیجی حضور داشته باشند فتنه‌گران حساب کار دست‌شان می‌آید.

شهید همدانی در اوج شلوغی‌ها شخصا وسط معرکه حاضر می‌شد تا بداند اوضاع چگونه است. کمتر فرمانده‌ای بود که در بطن شلوغی ها حاضر شود و به اوضاع رسیدگی کند.

شهید همدانی در تمام مراحل این اعتراضات و اغتشاشات در صحنه حاضر بودند. ایشان در سال 88 کارهای فرهنگی زیادی انجام داده‌اند.

حاج حسین روحیه‌ای انقلابی داشتند. بارها پیش می‌آمد که همه ما کم می‌آوردیم. گاهی می‌شد ساعت 12 شب شهید همدانی می‌گفت که به فلان منطقه برویم و سر بزنیم. از طرفی هم تمایل زیادی به استفاده از ماشین نداشت. خیلی‌ وقت‌ها با موتور برای سرکشی‌ها می‌رفت. حتی یک روز برای شرکت در یک جلسه به سمت در ورودی ناجا آمدیم. دژبانی ما را راه‌ نداد. دژبانی باور نمی‌کرد می‌گفت شما دروغ می‌گویید. مگر سردار با موتور به جلسه می‌آید. شهید همدانی خیلی متواضع و بی‌ریا بود.

* شهید همدانی بر دل‌ها حکومت می‌کرد

علی ثابت از بسیجیان سپاه محمدرسول‌الله (ص) نیز گفت: سردار همدانی مردم را از فتنه‌گران تفکیک می‌کرد. گاهی که در اتاق مانیتورینگ می‌نشست و به تصاویر دوربین‌ها نگاه می‌کرد با اینکه خودش شخصا به خیابان‌ها می‌آمد و از نزدیک با اتفاقات روبرو می‌‌شد من به یاد دارم روز عاشورا ایشان در خیابان‌ها حضور داشت و با موتور در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کرد. کما اینکه ایشان از قبل احتمال می‌داد فتنه‌گران عزاداری سیدالشهدا (ع) را بر هم بزنند و تبدیل به یک گردهمایی سیاسی کند. 

به همین دلیل از روزهای قبل آمادگی لازم را فراهم کرده بود. شهید همدانی نقش مهمی در شناسایی و پیش‌بینی حرکات فتنه‌گران داشت. شاخصه گذاری برای تشخیص عوام و خواص از یکدیگر و شناسایی حرکات احتمالی کار هر کسی نیست از طرف دیگر مدیریت ایشان در مهار اوضاع نقش به سزایی در خاموش کردن آتش افروزی‌های جریان فتنه داشت.

9 دی که همه مردم به صحنه آمدند وی هم با خانواده به عنوان یک فرد عادی بین مردم در مراسم شرکت کردند.با این حال که همه صحنه‌ها را مدیریت می‌کرد. با اینکه زیردستان ایشان، هم‌قطاران و فرماندهان دیگری هم بودند اما مدیریت اصلی با سردار همدانی بود. ایشان هر روز ساعت 5 و 4 صبح مشغول به کار می‌شد و ساعت 12 شب می‌خوابید. بعضا شب‌های زیادی پیش می‌آمد که تا صبح بیدار بود. دو سه شب پیش از عاشورا نظریه پردازان فتنه به بهانه شرکت در مراسم روضه و به اسم عزاداری سیدالشهدا میتینگ سیاسی برگزار می‌کردند. دو سه باری سردار همدانی شخصا برای شناسایی به آن محل آمده و سرکشی کرده بود. شهید همدانی تهران را در اوج شلوغی‌ها تحویل گرفت و ساکت و آرام با کمترین خسارت به مردم و جامعه تحویل داد. می‌توان گفت که یکی از عوامل شکل‌گیری حماسه نهم دی 88 و ابراز برائت مردم از فتنه‌"ران در عاشورای همان سال مدیون تدبیر شهید همدانی بود.

اگر بینش مدبرانه و اقدام متبحرانه سرلشکرهمدانی در فتنه 88 نبود. مشخص نبود امروز دشمن با ما چه می‌کرد. در واقع با درایت شهید همدانی توانستیم با کمترین آسیب از فتنه8 88 عبور کنیم و 9 دی را بیافرینیم.

کیاست شهید بزرگوار حاج حسین همدانی بود که راه‌های نفوذ فرهنگی، امنیتی، و مراقبت از افکار و حراست از انگیزه‌های انقلابی و مذهبی اجازه نشر بیش از پیش فتنه را در سطح جامعه و پخش ان را در مراکز علمی، پژوهشی و محافل عمومی مجدانه مسدود و چشم فتنه را در سال 88 کور کرد.

*نقش شهید همدانی در خلق حماسه 9 دی

جواد قربانی فرمانده گردان امام علی (ع) دوباره زحماتی که سردار همدانی در مهار فتنه 88 کشید اظهار داشت: زحمات وسیعی که ایشان متحمل شدند به خلق حماسه 9 دی کمک کرد. فرض کنید که اگر او معتقد بود که با مردم کف خیابان خشن برخورد کند قطعا 9 دی اتفاق نمی‌افتاد. آن ریزشی که از طرف مقابل انجام شد به دلیل بصیرت بالایی بود که سردار همدانی به کار گرفت او با عملکرد خوب خود سبب ریزش شدید جبهه مخالف شد و در راه جذب نیروهای خودی شناخت پایگاه‌ها، بصیرت‌افزایی مردم چاپ مقالات و نشریه‌های جدید تلاش بسیاری کرد.

وجودش برای بچه‌های سپاه مجموعه حزب‌الله مجموعه بسیجیان منطقه و تهران و کل کشور سبب برکت بود و شهادت حق او بود از خاطرات وی به یاد دارم که همیشه پس از نماز سجده رفته ومی‌گفتند:‌اللهم ارزقنا شهاده فی سبیلک و گریه می‌کردند. یک روز یکی از دوستان بسیجی به شوخی به ایشان گفت حاج‌آقا شما دیگر پیر شدی. پیرمرد که نمی‌تواند جبهه برود. پس شهید نمی‌شود. وی اینک در چشم‌هایش حلقه زد و گفت: شما دعا کنید خدا به این پیرمرد توفیق شهادت بدهد.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات