تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۳۵
توصیه مجلسی و حضور خبرگاني برنامه قوه عاقله سياست ايران

هاشمی؛ گرمای حماسه زمستان

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان ـ 1394/06/18 ـ شماره 2848 ـ صفحه 3)

آیت‌ا... هاشمی و تنها آیت‌ا... هاشمی! شاید غلو باشد اگر گفته شود مدار سیاست بر محور او می‌چرخد اما یک مدار هست که محوری جز آیت‌ا... هاشمی ندارد و آن هم محور اعتدال است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افرادی بودند که تعبیر به محور می‌شدند مانند محو تندروی، محور تحجر، محور دشمنی و غیره اما آیت‌ا... هاشمی از همان ابتدا در محور اعتدال تعریف شد و جالب اینکه پس از گذشت این همه سال محوریت او نه تنها کمرنگ نشد بلکه روز به روز پررنگ تر از همیشه شد چنانکه اصلاح طلبانی که سالها به نام گروه چپ معروف بودند از فرصتی برای هجمه و انتقاد به آیت‌ا... هاشمی غافل نمی‌شدند اما امروز همان نسل است که از آیت‌ا... هاشمی درخواست دارد به آنها کمک فکری برای موفق شدن‌هایشان بدهد. آن نسل اصلاح‌طلب همان است اما آیت‌ا... هاشمی تغییری نداشته است. آنچه سبب این تغییر شد مبرز شدن تاثیرات اعتدالی آیت‌ا... بر فضای سیاسی کشور بود که این تاثیر به بخش‌های دیگر هم سرایت کرد. نمونه واضح این تاثیرات زیاد دور نیست؛ همین انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را باید در نظر داشت.

انتخاباتی که طیف حامی رئیس‌جمهور قبلی با معرفی فردی که بسیاری از ویژگی‌های او را دارا بود درصدد تداوم همان مشی گذشته بودند و آنگاه بود که آیت‌ا... هاشمی احساس خطر کرد و خود به صحنه وارد شد که به دلایلی این مسیر ادامه نیافت اما تدبیر او که از روحانی خواسته بود از انتخابات کنار نرود کارساز شد و آیات هاشمی و سیدحسن خمینی چنان رفتار کردند که جامعه میانه‌رو ایران تکلیف خود را دانست و روی برگه‌های رای خود نام روحانی را ثبت کرد. ملت دو سال است که به انتخاب خود احسنت می‌گوید و روحانی که نشستنش بر کرسی ریاست‌جمهوری را وامدار اعتدال آیات هاشمی و سیدحسن خمینی است سعی دارد پاسخ این اعتماد به اعتدال را به بهترین شکل بدهد و با اصلاح رفتارها و عملکردهای اشتباه دولت گذشته مسیری را برای توسعه بیش از پیش کشور بگشاید که توافق هسته‌ای گشوده شدن این مسیر را کلید زد.

حماسه در گروه عاقله سیاست ایران

و اما اکنون انتخاباتی دیگر در راه است و گروه‌های سیاسی از چندی پیش فعالیت‌های خود را برای حضور در بهارستان آغاز کرده‌اند. بی‌تردید نخستین گام دو گروه سیاسی مراجعه به نظرات و دیدگاه‌های آیت‌ا... هاشمی در مورد انتخابات بوده است و پس از آن مراجعه حضوری به او و درخواست برای کمک تا حماسه 24خرداد92 را در زمستان94 کامل کنند. این دو گروه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها هستند که رمز پیروزی خود را اجرای توصیه‌های بزرگان می‌دانند. آیت‌ا... هاشمی هم بارها اثبات کرده که برای پیشرفت کشور و نشاندن لبخند رضایت بر لب مردم از تلاش و امری دریغ نخواهد کرد چنانکه در انتخابات92 هم که ثبت‌نام کرد تاکید داشت فقط برای مردم این تصمیم را گرفته است تا آنها بدانند هاشمی در جهت تحقق خواست آنها کوتاهی نخواهد کرد.

درخواست‌هایی که هر روز یا به شکل مستقیم، یا با واسطه و به صورت نامه و تلفن به دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رسد در مقایسه با سالهای قبل رشد چشمگیری داشته است و اگر درخواست‌های قبلی، اصرار بر حضور وی بود اما این بار می‌خواهند تا هاشمی راهکار خلق حماسه را به آنها نشان دهد. او به نقل از مطهری، قوه عاقله سیاست کشور است و همگان با آگاهی از این جایگاه درخواست‌های خود را از او مطرح می‌کنند. به طور حتم یکی از توصیه‌های آیت‌ا... هاشمی برای مجلس آینده، همراستا بودن با دولت است چرا که او می‌داند هماهنگ نبودن دولت و مجلس چه تبعاتی برای کشور دارد و در نهایت با تدابیر هاشمی باید منتظر حماسه‌ای دیگر بود که نام آن حماسه، اعتدال زمستانی است.

اعلام زودهنگام حضور در مجلس خبرگان

حماسه مجلس در زمستان زمانی کامل می‌شود که با حماسه دیگری که انتخابات آن هم در زمستان برگزار می‌شود همراه شود و آن هم انتخابات مجلس خبرگان است. بزرگانی در این روز خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند که به عملکرد خود طی سالهای سال در حوزه علوم دینی و اخلاقی اطمینان دارند و مطمئن هستند اگر به مجلسی بروند که مهمترین تصمیمات در آن اتخاذ می‌شود در این راستا حرکت خواهند کرد. اکنون بسیاری به حضور آیت‌ا... هاشمی در این انتخابات اطمینان دارند چرا که او سالها نایب‌رئیس و رئیس آن را بر عهده داشت. پس آیت‌ا... هاشمی بیش از سایرین دلسوز این مجلس و جایگاه آن است. علی مطهری روز گذشته به طلوع گفت: «آقای هاشمی قوه عاقله مجلس خبرگان رهبری است. من فکر می‌کنم ایشان برای توجه دادن علما و مردم به اهمیت مجلس خبرگان آینده، زودتر اعلام کاندیداتوری کردند. هجمه‌ها علیه آقای هاشمی به خاطر تأثیرگذاری ایشان است. برای خبرگان خوب است مجتهدانی که اهمیت و وظایف و میزان تأثیرگذاری مجلس خبرگان را درک می‌کنند و دوستان دانای انقلاب هستند کاندیدا شوند.»

دو بال پرنده اعتدال

اکنون اگر آیت‌ا... هاشمی پرنده اعتدال سیاست ایران تصویر شود باید در نظر داشت این پرنده با دو بال قوی پرواز قدرت مانور بیشتر و بهتری را در آسمان سیاست خواهد داشت بنابراین سیدحسن خمینی و حسن روحانی را باید دو بالی دانست که در تکمیل حماسه همراه آیت‌ا... هاشمی هستند . حسن روحانی سال‌هاست که بر صندلی مجلس خبرگان می‌نشیند و با این جایگاه غریب نیست. او حتی زمانی که به دلیل مسئولیت‌های ریاست جمهوری به حضور در مجلس خبرگان دعوت می‌شود از اولین نفرات است که حضور پیدا می‌کند. روحانی به خوبی آگاه است که سیاست در مجلس خبرگان بی‌معناست یعنی به صرف سیاست‌ورزی نباید کوله بار حضور در این مجلس را بست بلکه به گفته رئیس فعلی مجلس خبرگان، این مجلس تکیه‌گاه دین مردم است و از قداست خاصی برخوردار است. روایت آیت‌ا... سیدحسن خمینی اما متفاوت است. او تاکنون حضوری به عنوان نماینده در مجلس خبرگان نداشته است و هر سال درخواست‌های حضور در انتخابات مجلس خبرگان را به آینده موکول کرده بود اما به نظر می‌رسد امسال دیگرمانند گذشته مخالفت جدی نخواهد کرد چرا که می‌داند پازل حماسه زمستانی با حضور او کامل‌تر خواهد شد. بسیاری از بزرگان کشور از او خواسته‌اند تا با حضور در مجلس خبرگان اندیشه‌های امام خمینی را بازخوانی و از دانش و علم و بیش از همه از میانه‌روی‌هایش در این نهاد استفاده کند. از سوی دیگر شنیده شده که آیت‌ا... هاشمی امسال از سیدحسن خمینی خواسته تا در این انتخابات حضور پیدا کند و بعید است او این دعوت را بی‌پاسخ بگذارد.

http://armandaily.ir/?News_Id=127232

ش.د9402517

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات