صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۴۵

عقب نشینی شیطان

این تحریم‌ها قرار بود روز چهارشنبه اعمال شوند ولی کاخ سفید بعد از آنکه با واکنش قاطع رئیس‌جمهور ایران مواجه شد، اعلام کرد این تحریم‌ها فعلاً اعمال نمی‌شوند.
پایگاه بصیرت: دولت آمریکا اِعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزمایش موشک عماد توسط نیروهای مسلح ایران را معلق کرد. این تعلیق بعد از آنکه رئیس‌جمهور روحانی به وزیر دفاع دستور داد بالا بردن توان موشکی کشور با قدرت ادامه یابد، صورت گرفت.

این تحریم‌ها قرار بود روز چهارشنبه اعمال شوند ولی کاخ سفید بعد از آنکه با واکنش قاطع رئیس‌جمهور ایران مواجه شد، اعلام کرد این تحریم‌ها فعلاً اعمال نمی‌شوند. قبل از این، اخباری مبنی بر احتمال اضافه شدن 11 شرکت و فرد ایرانی و خارجی به فهرست تحریم‌های تازه آمریکا به بهانه آزمایش موشک عماد، منتشر شده بود. یک مقام عالی رتبه آمریکا شب جمعه اعلام کرد:‌ با توجه به تلاش‌های سیاسی مرتبط با ملاحظات امنیت ملی آمریکا، بررسی فهرست افراد جدید توسط دولت آمریکا ادامه دارد.

رئیس جمهور روحانی روز پنجشنبه طی نامه مهمی به وزیر دفاع دستور داد تولید انواع موشک‌ها با سرعت و جدیت بیشتر ادامه یابد. وی بر این نکته نیز تاکید کرد که: برنامه موشکی ایران به هیچ وجه جزئی از برجام نیست و دولت ایران درباره برنامه‌های موشکی خود با کسی مذاکره نمی‌کند و با تاکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت.

عقب‌نشینی دولت آمریکا در برابر اراده قاطع دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ادامه تقویت توان موشکی خود، موجب شد جمهوریخواهان، دولت اوباما را متهم کنند که واکنش لازم را در برابر موضعگیری رئیس‌جمهور ایران نشان نداده و اراده کافی برای مقابله با ایران را ندارد. مک پامپئو، نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران است گفته: «اگر تحریم‌های اعلام شده رئیس‌جمهور آمریکا اعلام نشود، نشان دهنده درجه‌ای از سستی است که اوباما حتی قبلاً نیز از خود نشان نداده بود.»

از این سخنان پیداست که جمهوری‌خواهان، عامل اصلی تحریکاتی هستند که به تصمیمات خلاف برجام دولت آمریکا منجر می‌شود. با اینحال، دولت جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند، در زمینه این قبیل تخلفات و نقض عهدها فقط دولت آمریکا را مسئول می‌داند. هنگامی که یک دولت تعهداتی را می‌پذیرد، طرف مقابل فقط آن دولت را مسئول انجام آن تعهدات می‌داند و کاری به مسائل جانبی و حاشیه‌ای و فشارهای پشت پرده و آنچه رقبا انجام می‌دهند ندارد. 

اکنون دولت جمهوری اسلامی، صرفاً دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات برجام می‌داند و به همین دلیل، هنگامی که اخبار احتمال اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه ایران به بهانه آزمایش‌های موشکی شنیده می‌شود، طبیعی است که هم دولت ایران و هم ملت ایران، آن را از چشم خود دولت آمریکا ببینند و نقض برجام به حساب بیاورند. در این زمینه، مسئولان ایرانی به مقامات آمریکائی هشدارهای لازم را داده بودند و بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که پس از توافق هسته‌ای و رسمیت یافتن برجام، اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران را نقض برجام می‌دانند و با آن مقابله خواهند کرد. اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه گفت: «چنین اقداماتی، یکجانبه، خودسرانه و غیرقانونی است و جمهوری اسلامی ایران در این مورد به دولت آمریکا تذکر داده است» نیز به همین نکته اشاره دارد.

نکته بسیار مهمی که در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا حتماً باید مورد توجه باشد و هرگز نباید از آن غفلت شود اینست که توافق هسته‌ای ایران با گروه کشورهای 1+5 که دولت آمریکا نیز یکی از آنهاست، به معنای پایان یافتن خصومت آمریکا با ایران نیست. این توافق، به این معناست که جمهوری اسلامی ایران فقط یکی از موضوعات فیمابین را حل و فصل کرده و طبعاً آمریکا را همچنان «شیطان بزرگ» می‌داند که مثل گذشته درصدد اعمال خصومت و سلطه می‌باشد و از خوی شیطانی خود جدا نشده است. به همین دلیل، وظیفه حتمی مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران اینست که با هوشیاری تمام، کلیه تحرکات آمریکائی‌ها را رصد نمایند و در موارد لازم برای مقابله قاطع با شیطنت‌ها اقدام کنند، دقیقاً همان کاری که رئیس‌جمهور روحانی با دستور قاطع به وزیر دفاع در مورد تقویت سریع و جدی توان موشکی کشور انجام داد و موجب عقب‌نشینی شیطان شد.

از این واقعیت نیز نباید غافل باشیم که برجام مخالفان زیادی دارد که مصمم هستند مانع اجرای آن شوند. همه می‌دانند که صهیونیست‌ها در راس مخالفان برجام قرار دارند و تحرکات جدید در آمریکا که منجر به سخن گفتن از تحریم‌های جدید علیه ایران شد نیز به آنها مربوط می‌شود. این، نشان می‌دهد که باید اجرای برجام، جدی گرفته شود و موانعی که بر سر راه آن ایجاد می‌کنند را باید از بین برد، اما در این راه هیچ چیز نباید به تضعیف توان دفاعی کشور منجر شود. ما می‌دانیم که آمریکا، صهیونیست‌ها و سایر جهانخواران، مطامع زیادی در منطقه خاورمیانه دارند و برای رسیدن به این مطامع از ارتکاب هیچ جنایتی خودداری نخواهند کرد. آنچه اکنون در فلسطین، یمن، سوریه، عراق، بحرین و افغانستان می‌گذرد، روشن‌ترین سند جنایت این جهانخواران و ایادی منطقه‌ای آنهاست. بنابر این، جمهوری اسلامی ایران باید تا می‌تواند بنیه دفاعی خود را قوی‌ترکند و در این مسیر به هیچ کشوری اجازه ایجاد کوچک‌ترین مانعی را ندهد.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات