تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۸۱

مصيبت شب يارانه

(روزنامه اعتماد - 1394/05/27 - شماره 3319 - صفحه 4)

گروه اقتصادي| يارانه نقدي مرداد ماه درحالي شب گذشته به حساب‌ها واريز شد كه دولت باز هم تعدادي از دريافت‌كنندگان را از ليست حذف كرده است. حذف پردرآمدها كه از ماه دوم سال با متوقف كردن پرداخت براي ٢٠٠ هزار نفر آغاز شد همچنان در دستور كار قرار داشته و گويا دولت هر ماه تعدادي را شناسايي و به ليست حذف شده‌ها اضافه مي‌كند و در مقابل هم به معترضان اعلام مي‌كند كه مي‌توانند با ثبت اعتراض خود در سايت دوباره يارانه خود و خانواده‌شان را برقرار كنند. از آنجا كه طرح خودانصرافي انجام شده در سال گذشته نشان داد ٧٦ ميليون نفر از جمعيت كشور خواهان دريافت يارانه هستند، به نظر مي‌رسد تمام حذف شده‌ها با ثبت اعتراض‌شان دوباره به جمع يارانه‌بگيران مي‌پيوندند و فقط هر ماه دولت دور باطل حذف و اضافه را انجام مي‌دهد. در اين ميان گويا اعلام تعداد حذف شده‌ها جزو اطلاعات محرمانه است چراكه همه مسوولان از عنوان كردن اين آمار طفره مي‌روند.

اين ماجرا را مي‌توان حتي از صحبت‌هاي علي طيب‌نيا وزير اقتصاد نيز برداشت كرد. وزير اقتصاد با حضور در جمع خبرنگاران بار مالي يارانه‌ها را هر ماه سه هزار و چند ميليارد تومان اعلام كرد تا از روي رقم دقيق واريزي كه او اعلام مي‌كند نتوان تعداد حذف شده‌ها از ليست دريافت‌كنندگان را محاسبه كرد. از ابتداي سال مشخص بود كه براي پرداخت يارانه، دولت با ١٢ هزار ميليارد تومان كسري مواجه است.

براي جبران اين كسري مجلس پيشنهاد داد شش ميليون نفر از دريافت‌كنندگان يارانه كه جزو پردرآمدها محسوب مي‌شوند از ليست حذف شوند و به اين ترتيب منابع و مصارف يارانه‌ها با هم جور دربيايد. هرچند اين يك تكليف قانوني بود اما دولت به دليل تبعاتي كه اين حذف در پي داشت تا ماه دوم از سال اجراي اين تكليف را به تعويق انداخت و وقتي هم كه پروژه حذف عملياتي شد، پردرآمدها در گام نخست ٢٠٠ هزار تا ٤٠٠ هزار نفر عنوان شدند كه بخشي از اين حذف شده‌ها نيز با اعتراض به حذف دوباره به ليست بازگشتند.

اگرچه خبر حذف تعدادي از يارانه‌بگيران از سوي دولت اعلام شد اما اين خبرها بدون اطلاعات دقيق و با اعداد و ارقام متفاوت بود. در برخي خبرها از حذف ٢٠٠هزار نفر صحبت شد يا به گفته غلامرضا كاتب، سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس دولت در خرداد ماه از حذف ٤٠٠ هزار نفر خبر داده بود، اما از همين تعداد حذف شده نيز به دليل اعتراضات بالا، تعدادي دوباره به ليست دريافت‌كنندگان بازگردانده شدند.

باز هم دولت با وجود اعلام خبر بازگرداندن تعدادي از اين افراد از اعلام آمار خودداري كرد. در پي تماس‌هاي مكرر يزداني، رييس سازمان هدفمندي يارانه‌ها پرسش خبرنگار «اعتماد» را بي‌پاسخ گذاشت و هرگونه گفت‌وگو در اين زمينه را به زماني ديگر موكول كرد. پيگيري از ساير مسوولان ديگر نيز پاسخ پرسش‌هاي مطروحه را نداد و عموما با اين جمله كه روي اخبار هدفمندي حساسيت وجود دارد، پاسخ به اين پرسش‌ها را به زماني ديگر موكول ‌كردند. كاتب نيز در اين گفت‌وگو از عدم ارايه اطلاعات صحيح به مجلس گلايه كرده و اظهار مي‌كند: يك ماه پيش مسوولان در كميسيون برنامه از حذف ٤٠٠ هزار نفر صحبت كردند اما ديگر هيچ آمار جديدي به مجلس نرسيده است. حالا مشخص نيست دولت براي حذف ميليوني يارانه‌بگيران چه زماني اقدام خواهد كرد.

حذف شده‌هاي مرداد مي‌توانند اعتراض كنند

اخبار حذف پردرآمدهاي مرداد ماه را در لابه‌لاي صحبت‌هاي معاون رفاهي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌توان در كنار تاكيد او بر امكان اعتراض و دريافت مجدد يارانه در شهريور ديد.

احمد ميدري ضمن اشاره به روند رسيدگي به اعتراضات دريافت‌كنندگان يارانه نقدي، گفت: كساني كه يارانه آنها در ماه گذشته حذف شده است اين ماه يارانه خود را مجدداً دريافت خواهند كرد و كساني كه از مردادماه يارانه آنها حذف شود، مي‌توانند براي ثبت اعتراضات خود به سامانه www.yaraneh١٠.ir مراجعه كنند. معاون رفاهي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: مراجعه‌‌كنندگان به سامانه www.yaraneh١٠.ir

مي‌توانند علت حذف خود را نيز مشاهده كنند. ميدري تاكيد كرد: پس از ثبت اعتراضات از سوي خانواده‌ها يا يارانه‌هاي آنها عودت داده شده يا حذف شده‌اند كه اگر به آنها عودت داده شده باشد يارانه مرداد آنها پس از پرداخت يارانه شهريور ماه پرداخت و يارانه شهريور طبق روال پرداخت خواهد شد. وي تاكيد كرد: كساني كه يارانه آنها از شب گذشته حذف شده است مي‌توانند از سه‌شنبه هفته آينده به سامانهwww.yaraneh١٠.ir مراجعه و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند. معاون رفاهي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين پرسش كه ميزان اعتراضات در ماه‌هاي گذشته تا چه اندازه‌اي بوده است، گفت: ميزان اعتراضات در حد كمي بوده و در ماه‌هاي مختلف ميزان عودت‌شدگان متفاوت بوده است.

ميدري گفت: تا به امروز پيگيري اعتراضات و عودت يارانه به خانواده‌ها با تاخير انجام مي‌شده است چرا كه ما اعتقاد داريم كه براي اين كار نبايد سرعت را فداي دقت كنيم اما پس از اين قطعا با سرعت بيشتري به كار خود ادامه خواهيم داد. وي در ادامه در خصوص يارانه افراد شاغل در خارج از كشور، گفت: درصد قابل توجهي از ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز به حذف يارانه خود معترض بوده‌اند اما در قانون مصوب شده ايرانيان مقيم خارج از كشور كه در ساير كشورها كارگري مي‌كنند مي‌توانند يارانه دريافت كنند. معاون رفاهي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پايان خاطرنشان كرد: اين افراد نيز مي‌توانند به سامانه www.yaraneh١٠.ir مراجعه و نسبت به دريافت كارت اشتغال در خارج از كشور اقدام كنند كه در اين صورت نه تنها يارانه كارگران در خارج از كشور حذف نخواهد شد بلكه از برخي از معافيت‌ها نيز استفاده خواهند كرد.

بار سنگين يارانه‌ها بر دوش دولت

در شرايطي كه دولت براي تامين درآمدهاي خود با موانع بزرگي مانند ميزان فروش و قيمت نفت مواجه است؛ تعهد پرداخت سه هزار و ٥٠٠ ميليارد توماني يارانه در هر ماه بار سنگيني است كه علي طيب‌نيا از سختي‌هاي پرداخت آن مي‌گويد. وزير جوان اقتصادي دولت كه اين روزها در معرض استيضاح قرار دارد؛ شب‌هاي پرداخت يارانه را شب مصيبت عظماي دولت عنوان مي‌كند. طيب‌نيا در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، اظهار داشت: دولت ماهانه سه هزار و چند ميليارد تومان يارانه مي‌پردازد و شب‌هايي كه قرار است يارانه بپردازيم، شب مصيبت عظماي دولت است.

پرداخت ١٩٦ هزار ميليارد تومان يارانه در چهار سال و هشت ماه

پنجاه و چهارمين يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوارها در حالي شب گذشته واريز شد كه مجموع پرداختي دولت بابت هدفمندي يارانه‌ها از ابتدا تاكنون از مرز ١٩٦ هزار ميليارد تومان گذشته است.

يارانه مرداد ماه بدون احتساب حذف شده‌ها به ٧٦ ميليون و ٥٧ هزار و ٤٣٠ نفر پرداخت شده است. دولت در ارديبهشت و خرداد ماه سال جاري تعداد ٢٠٠ هزار نفر از جمعيت يارانه بگير ٧٦ ميليون و ٢٦٠ هزار نفره را قطع كرد ولي مشخص نيست از اين تعداد حذف شده، يارانه چند نفر مجدد برقرار شده است. هرچند نخستين واريزي يارانه در آذر ماه ٨٩ صورت گرفت البته آن واريزي بابت دو ماه پيش رو يعني دي و بهمن صورت گرفت اما اكنون واريزي يارانه‌ها با ٢٨ روز تاخير نسبت به نخستين واريزي انجام مي‌شود. در پنج ماه نخست واريزي يارانه‌ها هر ماهه ٤٤ هزار و ٥٠٠ تومان اما از ابتداي خرداد ماه ٩٠ اين مبلغ به ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان رسيد.

همچنين در ٣٠ خرداد ٩١ مبلغ ٢٨ هزار تومان بابت يارانه نان توسط دولت دهم به حساب سرپرستان خانوار واريز شد. دولت دهم ٥ اسفند ٩١ نيز در اقدامي عجيب و جنجالي مبلغ ٨٥ هزار تومان نيز به عنوان عيدانه جبراني به حساب سرپرستان خانوار واريز كرد! با محاسبه يارانه مرداد ماه از ابتدا تاكنون هر ايراني مبلغ دو ميليون و ٤٥٧ هزار تومان بابت هدفمندي يارانه‌ها دريافت كرده است. اگر اين مبلغ را براي يك خانواده پنج‌نفره در نظر بگيريد متوجه خواهيد شد اين خانواده از هدفمندي يارانه‌ها تاكنون حدود ١٢ ميليون تومان از دولت دريافت كرده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=22994

ش.د9402163

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات