تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۸۳
از سوي سيدحسن خميني مطرح شد:

انتقاد از رواج دروغگويي در کشور

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/01 - شماره 3834 - صفحه 15)

يادگار گرامي‌امام با انتقاد از رواج دروغگويي و بي ادبي در کشور گفت: نيازمند نهضت بازگشت به گفتار مؤدبانه هستيم.به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني طي سخناني در مراسم رونمايي از تمبر نودمين سال انتشار روزنامه اطلاعات با بيان اين که بزرگترين سرمايه يک رسانه اعتماد مخاطبان آن است، اظهار کرد: رسانه‌اي که اعتماد مخاطب را ندارد، صرفا يک بوق تبليغاتي است که ممکن است ديده و شنيده شود، اما به عنوان يک رسانه و منبع امين براي کسب اطلاعات و اخبار محسوب نمي‌شود.

وي افزود: در زندگي خودمان يا در طول عمر بشريت همواره ديده‌ايم و خوانده‌ايم که رسانه‌هاي مختلف سخن گفته‌اند؛ از روزهايي که شعرا بزرگترين رسانه‌هاي عصر خود بوده و در دربار شاهان قصيده مي‌سرودند تا روزي که رسانه‌هاي مکتوب، حقيقي و مجازي پيدا شده‌اند؛ اما گاهي انسان از مطالب برخي رسانه‌ها براي کسب آگاهي بهره نمي‌برد، بلکه از آنها استفاده مي‌کند تا بر خلاف سخن و پيام آن‌ها عمل کند يا اينکه صرفا از نظرات آن‌ها مطلع شود.

يادگار امام در تبيين شرايط ايجاد اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه‌ها، «صداقت» را به عنوان اولين عامل در اين راستا ذکر کرد و افزود: دروغ دشمن اعتماد است؛ اعتماد در طول يک عمر به دست مي‌آيد و به شبي از دست مي‌رود. بنابراين، با گفتن يک دروغ، رسانه‌ در چشم مخاطب فرو مي‌ريزد. بنابراين به هيچ قيمتي يک رسانه نبايد دروغ بگويد جز وقتي که قصد انتحار دارد.

وي تصريح کرد: شايد بتوان سر يک نفر را براي هميشه يا سر جمعي را براي مدتي کلاه گذاشت اما سر همه را براي هميشه نمي‌توان کلاه گذاشت.سيدحسن خميني در همين زمينه ادامه داد: در دادگاه‌ها هنگام سوگند ياد کردن گفته مي‌شود «قسم مي‌خورم راست بگويم، جز راست نگويم و همه راست را بگويم». مثلاً اگر من از شما بپرسم آيا شما فلان فرد را ديده‌ايد که چاقو به دست براي کشتن فلان فرد وارد شد؟ اگر شما فقط پاسخ مثبت بدهيد و نگوييد که او در نهايت فرد مورد نظر را به قتل نرساند، همه واقعيت را نگفته‌ايد؛ ضمن آنکه به همراه اين پاسخ هيچ دروغي هم نبايد بگوييد، بلکه بايد عين حقيقت و تمام حقيقت را بازگو کرد و جز حقيقت سخني را بيان نکرد.

اگر رسانه جز به اين روش عمل کند هويت خود را از دست مي‌دهد و اصولاً هر تريبوني اگر اينگونه نباشد ديگر اثر يک رسانه را ندارد.يادگار امام «دلسوزي» براي مخاطب را ديگر عامل جلب اعتماد از سوي رسانه عنوان کرد و گفت: يکي از شروط تبليغ اين است که مخاطب حس نکند قرار است چيزي گير مبلّغ بيايد؛ همان گونه که به فرموده قرآن در آيات متعدد، پيامبر(ص) از مردم اجري براي خود نخواستند.وي ادامه داد: اگر مخاطب احساس کند قرار است سودي عايد گوينده شود اين سؤال براي او پيش مي‌آيد که قرار است چه کلاهي بر سر من برود که در ازايش اين سود نصيب گوينده شود.

سيدحسن خميني تصريح کرد: گوينده اگر بتواند به شنونده بباوراند که در آنچه مي‌گويد نفعي ندارد اثر سخن چندين برابر مي‌شود.وي گفت: علت تأثير پيامبران در طول تاريخ اين بوده است که وقتي سخن مي‌گفته‌اند مخاطب احساس نمي‌کرد که جز مصيبت و سختي قرار است چيز ديگري گير آن‌ها بيايد.

يادگار امام در ادامه با بيان اين که رسانه و گوينده نبايد منافع شخصي خود را لحاظ کنند به نقش مهم شجاعت به عنوان يکي از ديگر از عوامل مؤثر در جلب اعتماد مخاطب اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مخاطب احساس ‌کند يک رسانه شجاعت لازم را ندارد و همه حقيقت را نمي‌گويد به سمت کساني مي‌رود که شجاع‌تر هستند؛ بنابراين رسانه‌ غيرشجاع اعتماد مخاطب را به دست نمي‌آورد و اين امر فقط شامل روزنامه‌ها و ساير رسانه‌ها نمي‌شود بلکه در مورد هر کسي که داراي مخاطب است صدق مي‌کند.

وي با بيان اين که شجاعت وجه امتياز کساني است که توانسته‌اند تاريخ را تکان دهند، افزود: سال‌ها پيش در کنگره‌اي طي بحثي گفتم که امام قدرت را شرط «تنجز» مي‌دانستند و بر همين اساس وارد انقلاب شدند اما ديگران قدرت را شرط «فعليت» مي‌دانستند و به همين دليل وارد گود نشدند؛ پس از آن سخنراني وقتي از تريبون پايين آمدم مرحوم آيت‌الله توسلي به بنده گفت همه اين سخنان درست است اما علت واقعي در پيروزي انقلاب اين بود که امام نمي‌ترسيد و بقيه مي‌ترسيدند.

اين سخن براي من تلنگري بود که شجاعت نقطه تمايز دهنده انسان‌ها از يکديگر است.سيدحسن خميني يادآور شد: ما در زندگي خود ديده‌ايم که برخي انسان‌ها نمي‌هراسند. اين گونه افراد همانند برخي صفات ديگر شجاعت را در جوهره خود دارند اما اينگونه نيست که صفت شجاعت قابل تربيت نباشد، بلکه مي‌توان آن را در انسان پرورش داد و بايد اين کار را انجام داد.

وي با بيان اين که شجاعت مرزي ميان تهّور و جبن است، افزود: اين که سخن نگفتن من ريشه در کداميک از خصلتهاي ترس،‌ طمع و... دارد، بر هيچکس جز خود انسان روشن نيست، زيرا خود ما علت تامّه تمام افعال هستيم.يادگار امام تصريح کرد: در مقوله شجاعت علاوه بر نقش گوينده، نظام حاکم نيز مسئوليت دارد و نبايد هزينه سخن گفتن آنقدر بالا باشد که بيان برخي مسائل نيازمند شجاعت باشد.

وي افزود: برخي ممکن است خطوط قرمز را مضيّق ببينند که باعث بالا رفتن هزينه کار مي‌شود و اين موضوع مربوط به مسئولين امر است. سيدحسن خميني در ادامه سخنان خود «تخصص» را ديگر لازمه اعتماد مخاطبان به رسانه دانست و گفت: اگر مخاطب، يک نشريه مربوط به حوزه پزشکي را مطالعه مي‌کند بايد بداند که آن رسانه در حوزه خود تخصص واقعي و توانايي لازم را دارد.يادگار امام با تأکيد مجدد بر اعتماد به عنوان بزرگترين سرمايه يک رسانه گفت: متأسفانه دروغ‌گويي به مقدار زيادي در جامعه ما شايع شده است و فکر مي‌کنيم العياذ بالله هدف وسيله را توجيه مي‌کند در حالي که هيچ هدفي نشر اکاذيب و فرهنگ دروغ‌گويي را توجيه نمي‌کند.وي ادب را ديگر شاخصه لازم براي اعتماد مخاطب به رسانه عنوان کرد و گفت: برخي فکر مي‌کنند اگر پرخاشگر باشيم تأثير‌گذارتر هستيم در حالي که عمق تأثير همواره از آن رسانه‌هايي بوده است که با ادب عجين بوده‌اند.

وي با بيان اين که نيازمند نهضت بازگشت به گفتار مؤدبانه هستيم، تصريح کرد: رواج ادبيات تلخ که به اين مقدار شاهد آن هستيم، جامعه را از سرمايه‌هاي خودش تهي مي‌کند. يادگار امام با بيان اين که ادب از ويژگي‌هاي روزنامه اطلاعات است، گفت: هم شخص جناب آقاي دعايي که مظهر تواضع است و هم مجموعه مؤسسه اطلاعات داراي اين ويژگي هستند. البته اين مجموعه نود ساله را نمي‌توان يک دست دانست زيرا در طول چندين دهه فراز و نشيب‌هاي زيادي داشته اما به جرأت مي‌توان گفت اطلاعات در جاي‌جاي تاريخ ما حضور دارد.وي با اشاره به تحولات مختلف در روزنامه اطلاعات گفت: اين روزنامه در تاريخ خود مقاله‌اي موهن رشيدي مطلق را دارد که گرچه توسط عوامل ديگري نگاشته شده بود، اما ريشه چاپ آن در اين روزنامه به عدم شجاعت مديريت آن برمي‌گشت که توانايي «نه» گفتن نداشت.

اما اطلاعات در دوره‌هاي بعد تاريخ نقشي ارزشمند در دوران جنگ ايفا کرد و در سالهاي اخير برخي تيترهاي به ياد ماندني را در حافظه‌ها حک کرد؛ اين روزنامه تاريخ مدوني را پيش روي ما گذاشت که ارزش کار آن زندگي در کنار جامعه ايران در طول اين نود سال است.سيدحسن خميني ادامه داد: تورق روزنامه اطلاعات در اين نود سال اطلاعات را به عنوان خط روزنامه‌اي تاريخي که در کنار مردم جلو آمده است نشان مي‌دهد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=226735

ش.د9402165

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات