تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۰۵
گزارش خبرگزاري آلمان از فعاليت اسلام‌گرايان افراطي در اين كشور

نئوفاشيست‌هاي تكفيري

(روزنامه همدلي - 1394/09/07 - شماره 196 - صفحه 11)

اسلام‌گرايان افراطي در آلمان براي جذب جوانان به فعاليت‌هاي جهادي به زمان زيادي نياز ندارند. گاه تنها چند هفته يا چند ماه كافي است تا اين گروه‌ها جواني ساده‌دل را جذب و سپس به سوريه اعزام كنند. هولگر مونك، رئيس اداره جنايي آلمان، درباره فعاليت افراد و گروه‌هاي جهادي توضيح داده است. او در گفت‌وگويي با روزنامه «دي‌ولت» گفته است تاكنون بيش از 750 نفر از اين افراد از آلمان به سوريه سفر كرده‌اند. حدود يك سوم از آنها به آلمان برگشته‌اند و حدود 70 نفر از آنها در زمينه رزمي داراي تجربه شده‌اند. به نظر مي‌رسد كه مضمون جهاد همچنان براي بسياري از جوانان افراطي جذاب است. نهادهاي امنيتي آلمان اعتقاد دارند كه در حال حاضر حدود 43 هزار اسلام‌گراي افراطي در آلمان اقامت دارند. اين افراد اعتقاد دارند كه امور جامعه بايد با شريعت اسلام انطباق پيدا كند.

سلفي‌گرايان

شمار پيروان سلفي در سال گذشته افزايش يافته است و به گفته مقامات امنيتي به 7900 نفر رسيده است. سلفي‌ها به برداشتي سخت‌گيرانه از شريعت اسلام گرايش دارند كه از قرآن و متون ديگر اتخاذ مي‌شود. البته همه آنها حاضر نيستند براي پياده كردن اعتقادات خود به قهر و خشونت دست بزنند اما شمار افراد خشونت‌گرا مدام بيشتر مي‌شود. برخي از جريان‌هاي ديني و همچنين واعظان در تشديد اين گرايش سهم دارند. در زير نام افراد و نهادهايي، به ترتيب الفبايي، ذكر مي‌شود كه در ميان اسلام‌گرايان افراطي آلمان صاحب نفوذ هستند.

انصار الأسير

جمعيت «انصار الأسير» به معناي «ياران اسيران» يك تشكل سلفي است كه به سود زندانيان مسلمان فعاليت مي‌كند. بيشتر اين افراد به گروه‌هاي جهادي گرايش دارند و به خاطر حمايت از فعاليت‌هاي تروريستي در آلمان و ساير كشورها زنداني شده‌‌اند. جمعيت مزبور مي‌كوشد در ميان زندانيان اعضاي تازه‌اي پيدا كند. «انصار الأسير» به مراجعان سايت اينترنتي خود توصيه مي‌كند كه با زندانيان تماس بگيرند و از آنها حمايت كنند. سايت مزبور از وضعيت زندانيان و پرونده‌هاي جزايي آنها اطلاعاتي ارائه مي‌دهند.

داعش يا «دولت خودخوانده اسلامي»

فعاليت گروه «دولت اسلامي» معروف به «داعش» در آلمان ممنوع است و بيشتر از طريق اينترنت دست به تبليغ مي‌زند. اين تشكيلات بر بخش بزرگي از عراق و سوريه مسلط است. ابوبكر بغدادي، رهبر اين جريان در سال 2014 تأسيس يك خلافت اسلامي را اعلان كرد. دهها هزار اسلام‌گراي افراطي به اين جريان پيوسته‌اند كه چند صد نفر از آنها از آلمان هستند.

دنيس كوزپرت، خواننده پيشين اهل برلين كه در موسيقي رپ فعال بود، احتمالا در سال 2012 به داعش پيوست. او در ويديوهاي تبليغاتي داعش مردم را به عمليات خرابكاري در آلمان فراخواند و به مهمترين تبليغاتچي آلماني‌زبان گروه بدل شد. گفته مي‌شود كه او در اكتبر 2015 طي حملات نيروي هوايي ايالات متحده كشته شده است. برخي از افراد افراطي همچنان براي پيوستن به داعش از‌ آلمان به عراق و سوريه سفر مي‌كنند.

حسن دباغ

حسن دباغ يك آلماني با تبار سوري است كه به عنوان مهمترين كنشگر سلفي در آلمان شناخته مي‌شود. او انسان‌ها را به مسلمان و «كافر» تقسيم مي‌كند. دباغ رئيس انجمن و امام مسجد الرحمن در لايپزيگ است. او در مسجد ياد شده به طور مستمر درس‌ها و موعظه‌هاي اسلامي برگزار مي‌كند.

در گزارش اداره اطلاعات ايالت ساكسن (2014) آمده است كه موعظه‌هاي اين فرد مي‌تواند جوانان مسلمان كم‌تجربه را به اعتقادات افراطي جذب كند. دباغ همچنين يك «آكادمي اسلامي متحرك» راه‌اندازي كرده و براي تبليغ اعتقادات خود به شهرهاي گوناگون سفر مي‌كند. برخي از موعظه‌هاي او در اينترنت در دسترس است.

انجمن «ياري به نيازمندان»

انجمن «ياري به نيازمندان» در سال 2013 به صورت رسمي در شهر نويس به ثبت رسيد. اين گروه «مددكاري» ‌هدف خود را حمايت از مسلمانان نيازمند ذكر مي‌كند، اما وزارت كشور ايالت نور در اين وستفالن، در فعاليت انجمن مزبور «رگه‌هايي از اسلام‌گرايي سلفي» ديده است. به گزارش اداره امنيتي آلمان در اكسيون‌هاي انجمن ياد شده مبلغاني ظاهر مي‌شوند كه گرايش سلفي آنها آشكار است.

ابراهيم ابوناجي

ابراهيم ابوناجي در سال 1964 در اردوگاه آوارگان نصيرات در نوار غزه به دنيا آمد. در سال 1994 تابعيت آلماني به دست آورد. با اين كه او در دوره‌هاي آموزشي خاصي شركت نكرده، اما از بانفوذترين واعظان سلفي در آلمان شناخته مي‌شود. او نوشته‌هاي خود را، كه خوانشي بي‌نهايت افراطي از شريعت را تبليغ مي‌كنند، در اينترنت منتشر مي‌كند. او مدام بر برتري مسلمانان بر «كافران» تأكيد مي‌كند.

ابوناجي سايت اينترنتي «دين حقيقي» را اداره مي‌كند. شبكه‌اي نيز به همين نام وجود دارد كه اعضاي آن در كارزار «بخوان» Lies فعال هستند. اين افراد در شهرهاي آلمان قرآن به زبان آلماني پخش مي‌كنند. در گزارش اداره امنيتي سال 2014 آمده است برخي از افرادي كه «به توزيع قرآن پرداختند، سر از سوريه درآوردند».

جمعيت اسلامي «ملي گروش»

جمعيت اسلامي «ملي گروش» به معناي «ديدگاه ملي» بزرگترين سازمان اسلام‌گرا در آلمان است كه حدود 31 هزار نفر عضو دارد و هواداراني بسي بيشتر. اين جمعيت را نجم‌الدين اربكان، سياستمدار ترك، در اواخر دهه 1960 پايه‌گذاري كرد. سران اين جمعيت «سرمايه‌داري» را علت اصلي «نظام غيرعادلانه» كنوني در جهان مي‌دانند و به پيروان خود توصيه مي‌كنند كه از دوستي با «كفار» پرهيز كنند. مصطفي كمالاك، رئيس جمعيت، «اتحاديه اروپا» را «باشگاه مسيحيان» و «انجمن جنگجويان صليبي» خوانده است. اين جمعيت در آلمان نشريه‌اي به نام «ملي گازته» منتشر مي‌كند كه در شماره ژوئن 2013 نوشته بود: «تصويب قوانيني فراتر از قوانين الهي، عملي كفرآميز است».

بريگاد لوهبرگ

در سال 2013 حدود 20 جوان از شهر دينزلاكن در ايالت نور در اين وستفالن براي شركت در جهاد به سوريه رفتند. بيشتر آنها به محله لوهبرگ تعلق داشتند و همين نام را براي دسته خود برداشتند. بنا به گزارش رسانه‌ها گروه ياد شده تحت‌تأثير مبلغي به نام مصطفي به عقايد تند و افراطي گرايش يافت. دستكم 4 نفر از جهادگران شهر دينزلاكن در سوريه كشته شدند و حداقل يكي از آنها به عمليات انتحاري دست زد. يكي از اعضاي احتمالي گروه در آغاز سال جاري دستگير شد: نيلس در نوامبر 2014 به آلمان مراجعت كرد. او قرار است در ژانويه آينده در برابر دادگاه قرار گيرد.

پيير فوگل

پيير فوگل يكي از بانفوذترين اسلام‌گرايان در آلمان است. او كه به كيش اسلام گرويده، از سال 2006 فعاليت تبليغاتي انجام مي‌دهد. او عقايد جدل‌انگيز خود را از طريق ويديوهاي اينترنتي در ميان جوانان تبليغ مي‌كند. او عقيده دارد كه حجاب براي زنان مسلمان واجب است. فوگل گفته است كه ترور و اعمال خشونت عليه افراد بي‌گناه با كيش اسلام ناسازگار است. به نظر مؤسسه پژوهشي «بنياد آموزش سياسي» فوگل به سختي رفتار اسلامي، توأم با خير و نيكي، را از رفتار غيراسلامي، همراه با شر و پليدي، جدا مي‌كند. به نظر مقامات امنيتي آلمان، باورها و آموزه‌هاي فوگل مي‌تواند برخي از جوانان را به سوي گرايش‌هاي افراطي سوق دهد.

سون لاو

سون لاو از همراهان پيير فوگل است. او كه در خانواده‌اي كاتوليك به دنيا آمده بود در حوالي سال 2000 كيش خود را به اسلام تغيير داد و چند سال بعد به سلفي‌ها گرايش يافت. او تا سال 2008 در بنياد آتش‌نشاني شهر مونشن گلادباخ شاغل بود. پس از آن مغازه‌اي براي امور اسلامي باز كرد. او مدتي رياست جمعيت «دعوت به بهشت» را عهده‌دار بود. سون لاو به گفته خودش در سال‌هاي گذشته چند بار «براي ارائه خدمات انساني» به سوريه سفر كرده است. او در سپتامبر 2014 به بركت شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك به شهرت رسيد و در شهر ووپرتال به همراه دوستان سلفي خود يك «پليس شرعي» تأسيس كرد كه مي‌كوشيد جوانان را از رفتن به «اماكن فساد» باز دارد. دادستاني آلماني از اين فرد به اتهام «نقض قانون آزادي اجتماعات» شكايت كرده است.

توحيد آلمان (جمعيت «ملت ابراهيم» سابق)

«توحيد آلمان» تشكيلات جانشين «ملت ابراهيم» است. هر دو جمعيت در آلمان ممنوع هستند اما در اينترنت همچنان به تبليغاتي سلفي ادامه مي‌دهند. جمعيت توحيد آلمان يك سايت دارد و در شبكه‌هايي مانند فيس‌بوك و يوتيوب فعال است. گروه «توحيد آلمان» در اينترنت ويديوهايي منتشر مي‌كند كه برخي از آنها جهاد را تبليغ مي‌كنند و به تنفر از دگرانديشان دامن مي‌زنند. دنيس كوزپرت، جهادگراي آلماني كه در سال 2015 در سوريه به قتل رسيد، يكي از سران اين گروه بود كه به همراه ساير اعضاي «ملت ابراهيم» به داعش پيوست.

سلول ولفسبورگ

حدود 20 جهادگرا در سال‌هاي 2013 و 2014 از شهر ولفسبورگ به عراق و سوريه سفر كردند تا در مبارزات «دولت اسلامي» شركت كنند. هم‌اكنون محاكمه دو نفر از اعضاي «سلول ولفسبورگ» به نام‌هاي ايوب و ابراهيم جريان دارد. آنها در تابستان 2014 از راه تركيه به سوريه رفته بودند. ابراهيم در برابر دادگاه تائيد كرده است كه تحت‌تأثير شخصي به نام ياسين، كه فعلا در سوريه است، به افكار افراطي گرايش يافته است. ابرهيم ارادت خود به ياسين را با اين كلمات بيان مي‌كند: «او حاضر بود به هر سؤالي جواب بدهد. همه براي او احترام زيادي قائل بودند». در صورتي كه اتهامات دو متهم ياد شده ثابت شود، ده سال زندان در انتظار آنهاست. دست كم 7 نفر از جهادگرايان حلقه ولفسبورگ تاكنون در سوريه جان باخته‌اند.

ش.د9404475

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات