تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۶۷
نگاه انتقادي فائزه هاشمي به جايگاه زنان در فضاي سياسي

زنان مي‌توانند ژنرال سياسي باشند

(روزنامه آرمان - 1394/06/26 - شماره 2855 - صفحه 3)

از همان ابتداي دهه70 كه فراتر از انتساب به آيت‌ا... در پي نقش‌آفريني مستقل در صحنه سياسي برآمد، در قالب فعاليت‌هاي سياسي و رسانه‌اي به دنبال احياي حقوق زنان بود و اين رسالت را براي خود تعريف و ترسيم كرد، اكنون و پس از دو دهه با وجود پيشرفت‌هاي چشم‌نواز نسبت به آن دوران در عرصه‌هاي مختلف معتقد است كه زنان همچنان نتوانسته‌اند همسنگ و همطراز با توانايي‌ها و پتانسيل‌هاي خود به جايگاه متوازن و مقبولي در صحنه سياسي دست يابند. فائزه هاشمي در همايش روز جهاني صلح كه در سالن همايش حزب اراده ملت برگزار شد، با اشاره به نقش احزاب در توسعه كشور گفت: احزاب ما مانند احزاب كشورهاي توسعه‌يافته نيستند ولي اميدواريم به سمتي برويم كه احزاب واقعي را در ايران پايه‌گذاري كنيم و احزاب ما نقش خود را در مشاركت سياسي ايفا كنند.

وي با بيان اينكه هر چه به جنگ‌ها، نا آرامي‌ها و خشونت‌ها نگاه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه بخش عمده‌اي از اين اتفاقات توسط مردم صورت مي‌گيرد، افزود: اگر زنان در مديريت‌ها و تصميم‌سازي‌ها بيشتر حضور پيدا كنند، دنيا بيشتر به سمت صلح و آرامش حركت خواهد كرد. اين عضو حزب كارگزاران تاکید کرد: اگر قرار است دنيا و ايران به صلح برسند، زنان مي‌توانند نقش اساسي در اين زمينه داشته باشند و اگر زنان ميدان پيدا كنند، مي‌تواند جهان را به سمت صلح ببرند.

هاشمي با اشاره به موضوع اعتدال و برابر آفريده شدن زنان و مردان در خلقت گفت: متاسفانه در جامعه زنان پياده‌نظام و مردان ژنرال هستند؛ پس از اينكه حزب كارگزاران به ترميم و بازسازي خود اقدام كرد تصميم گرفته شد كه زنان در شوراي مركزي حزب مشاركت بيشتري داشته باشند كه من از اين موضوع راضي هستم. وي ادامه داد: ما در جامعه سقف‌هاي شيشه‌اي ايجاد كرديم كه اين سقف‌ها همان فرهنگ مرد‌سالاري است و البته بخشي از اين فرهنگ را زنان ايجاد كرده‌اند و متاسفانه تبعيض ميان زنان و مردان، اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد.

نگاه حذفی به زنان زیاد است

هاشمي با بيان اينكه هر جا زنان را کنار زدیم، به همه جا ضربه زديم، تصريح كرد: بخش عمده‌اي از مشكلات ما به دليل عدم وجود زنان در حيطه تصميم‌گيري و مديريت است؛ برای مثال مي‌گويند كه زنان را در استاديوم‌هاي ورزشي راه نمي‌دهند چرا كه مردها در آنجا بي‌اخلاقي مي‌كنند؛ بايد به آنها گفت مردان را از استاديوم‌ها بيرون كنيد و زنان را به آنجا راه دهيد تا آنها نيز آرام شوند. وي گفت: نگاه حذفي درباره زنان در جامعه زياد است. به فلان مدیر مي‌گويند كه چرا خانم‌ها را مديركل نمي‌كنيد و او پاسخ مي‌دهد كه چون ما شب‌ها در استخر يا مجموعه ورزشي تصميم‌گيري مي‌كنيم و خانم‌ها نمي‌توانند به آنجا بيايند آنها را مدير نمي‌كنيم! بنابراين ما به جاي اينكه شرايط كاري را اصلاح كنيم، خانم‌ها را حذف می‌کنیم. وی با تاكيد بر اهميت موضوع اعتدال در زمينه رعايت حقوق مرد و زن خاطرنشان كرد: اعتدال مهم است و اگر قرار است كه به توسعه همه‌جانبه دست پيدا كنيم، نياز است خانم‌ها در تصميم‌گيري‌ها حضور يابند. هاشمي ادامه داد: امروزه سياست‌ها به سمت زن در خانواده رفته كه به نظر ما صحیح نیست.

بيشتر اين مشكلات مربوط به فرهنگ و عرف جامعه است. البته قوانيني داريم كه تبعيض‌هايي ايجاد كرده است ولي بايد يادمان باشد حق گرفتني است و بدون استمرار در تلاش هيچ چيز درست نمي‌شود. وي با بيان اينكه تاریخ مبارزات زنان در ايران به دوره قاجار بر مي‌شود خاطرنشان كرد: ضمن توجه به گذشتگان بايد يك گام به جلو برويم. بخش عمده‌اي از مشكلات ما به خود زنان بازمی‌گردد چرا كه در خانواده خودمان از ابتدا به عنوان يك مادر به فرزند دخترمان مي‌گوييم كه اين كار را نكن ولي به فرزند پسرمان اجازه مي‌دهيم كه هر كاري كه مي‌خواهد انجام دهد. اين عضو حزب كارگزاران با اشاره به توصيه پدرش گفت: ما زنان به خودمان راي نمي‌دهيم. هميشه آقاي هاشمي به من مي‌گويد كه اگر خود زنان كه نيمي از جمعيت را تشكيل مي‌دهند به خودشان راي دهند، ۳۰۰ نماينده مجلس زن مي‌شود. بنابراين ما به توانايي‌هاي خودمان اعتقادي نداريم.

صدای زن در رسانه‌های ما نیست

هاشمي با اشاره به فعاليت مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب در دوره‌‌ آقاي روحاني فعال شده و ليست‌هايي را براي حضور در كابينه يازدهم ارائه داد تا از زنان به عنوان وزير يا مشاور استفاده شود ولي وقتي از آنها پرسيديم كه چرا از زنان استفاده نشد به ما گفتند كه خودتان با هم اختلاف داريد و پشت سر هم حرف مي‌زنيد. وي با اشاره به طرح‌هاي احمدي‌نژاد براي ايجاد تسهيلات براي زنان افزود: طرح‌هايي كه در دوره آقاي احمدي‌نژاد مانند مرخصي زايمان ۹ ماهه، دوركاري و اشتغال نيمه وقت، وجود داشت، مضر بود و خانم مولاوردي معاون رئيس‌جمهور چندي پيش آمار دادند كه ۴۶هزار نفر از زنان به خاطر مرخصي زايمان از كارشان اخراج شدند و اين موضوع نتيجه اجراي قانون بود؛ قانون اجرا شد اما الزامات كار فراهم نشد. اين عضو حزب كارگزاران خاطرنشان كرد: برخي امتيازات به ظاهر فريبنده و دفاع از بانوان است اما به شرطي كه حقوق ما را تامين كند و برخي از اين امتيازات به ضرر برنامه‌هاي بلندمدت است.

هاشمي با تاكيد بر اينكه بايد فرهنگ مردانه از بين برود و نگاه به مرد و زن يكسان شود، با طرح اين پرسش كه چرا خانم‌ها به خودشان راي نمي‌دهند، گفت: چون در يك شهر مديركل، استاندار و فرماندار و تمام مسئولان مرد هستند و بيشتر در رسانه‌ها نشان داده مي‌شوند و شناخته شده‌اند و در حقيقت جامعه مردان را می‌شناسد ولي زنان را نمي‌شناسد و وقتي كسي را نشناسيم، به وي راي نخواهيم داد و به همين دليل بود كه من روزنامه زن را ايجاد كردم كه البته ۱۰ ماه بيشتر دوام نداشت و توقيف شد. وي گفت: من روزنامه زن را ايجاد كردم چرا كه معتقدم صداي زن در رسانه‌هاي ما نيست و اگر هست اندك است.

توافق کردیم ۳۰ درصد لیست‌ها زنان باشند

اين عضو حزب كارگزاران تاكيد كرد: هدف بايد فرهنگسازي باشد و فرهنگ مردانه و مردسالاري بايد تغيير كند. ما انتخابات پيش رو را داريم و در اين انتخابات مي‌گوييم كه زنان مي‌توانند كانديدا شوند. هم‌اكنون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در استان‌ها در حال شكل‌گيري است و زنان بايد در اين شوراها نقش پررنگي داشته باشند و مطالبه‌گر بوده و جامعه را حركت دهند. وي با اشاره به وجود ليست‌هاي سنتي در انتخابات تاكيد كرد: در ليست‌هاي سنتي از ۳۰ كانديدا فقط ۵ كانديدا زن هستند اما ما در مجمع زنان اصلاح‌طلب به توافق رسيده‌ايم كه از ليست‌ها ۳۰ درصد را زنان تشكيل دهند.

البته خانم‌ها بعد از وقايع سال۸۸ نگران هستند كه اگر به عنوان خانم اصلاح‌طلب سياسي معرفي شوند، چه اتفاقي برايشان مي‌افتد و كسي به آنها اعتراض مي‌كند؟ هاشمي با اشاره به موضوع تایید صلاحيت‌ها خاطرنشان کرد: الان قرار نيست كه اصلاح‌طلبان به كسي توصيه‌اي كنند كه كانديدا شوند و مهره‌هاي ما بعد از تاييد صلاحيت‌ها وارد ميدان مي‌شوند و قرار نيست الان افراد خود را بسوزانيم. البته تخريب‌ها درباره اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها زياد است و خانم‌ها اين تصور را دارند كه اگر وارد عرصه سياست شوند، چگونه مي‌توانند سر بلند كنند.

http://armandaily.ir/?News_Id=128134

ش.د9404107

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات