تهران بزرگ >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۴۶

نشریه تا انتخابات شماره 1

گردآوری خبری و تحلیلی" تا انتخابات" مجموعه ای است از اخبار انتخاباتی خبرگزاریها،روزنامه ها،سایتها و شبکه های اجتماعی و در راستای دستیابی سریع و آسان به این اطلاعات است و درج اخبار گروهها و جریانات به معنای تایید رویکرد آنان نمی باشد.














































































                                             اصولگرایان

آیت‌الله موحدی کرمانی در دیداربا اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد :‌ جریان آمریکایی می‌خواهد در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نفوذ کند و هر دو نفوذ بسیار خطرناک است.آیت‌الله موحدی کرمانی در دیداربا اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی به شرایط اصولگرایی اشاره کرد و گفت: هرچه زمان می‌گذرد بیشتر پی می‌بریم که اصولگرایی در جامعه سیاسی ما هم ریشه‌دار است و هم توسعه یافته است و اصولگرایان نیروهای انقلابی هستند که دغدغه اعتلای نظام و کشور و یاری رهبری را دارند.

در هر جایگاهی اگر با خلوص نیت و صدق کارکنیم نظر عنایت و یاری خداوند حتما شامل حال ما خواهد شد، ما وظیفه داریم در راه یاری دین خدا گام برداریم اما پیروزی نهایی در دست خداوند است.

آمریکا می‌خواهد در مجلس شورای اسلامی و اگر بتواند در مجلس خبرگان نفوذ کند و هر دو نفوذ بسیار خطرناک است در این شرایط اگر کسی آماده شود و ندای هل من ناصر قرآن را پاسخ دهد بسیار ارزشمند است.

تصور نکنید مردم همین طور رأی در صندوق می‌اندازند مردم ما عموما با بصیرت هستند شما هم تلاش کنید کسانی را که فریب خورده‌اند بیدار کنید. کسانی باید به مجلس بروند که پیرو رهبری باشند و اسیر نفوذ دشمن نشوند. کيهان

باهنر ابراز امیدواری کرد لیست اصولگرایان در تهران تا پیش از ۱۵ بهمن‌ماه قطعی شود

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ابراز امیدواری کرد لیست اصولگرایان در تهران تا پیش از ۱۵ بهمن‌ماه قطعی شود. باهنر این مطلب را در جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین مطرح و گزارشی از فعالیت‌های شورای همگرایی اصولگرایان ارائه کرد. مهر

زاکاني : تعیین مصادیق در شورای ائتلاف اصولگرایان آغاز شده است

زاکانی، رئیس کمیته اجرایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان نیز با بیان اینکه تعیین مصادیق در شورای ائتلاف اصولگرایان آغاز شده است، از ایجاد زیرمجموعه‌های ذیل کمیته‌های این شورا خبر داد. در تحولی دیگر، جمعیت پیشرفت و عدالت هم که 2 روز پیش دیداری با رئیس مجلس داشت، حمایت خود را از ائتلاف اصولگرایان اعلام کرد. این تشکل به شهردار تهران نزدیک است. ايسنا

لاريجانی ،رييس مجلس در ديدار دبيركل و اعضاي شوراي مركزي جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي

لاريجانی: ما امروز به نمايندگان انقلابي، خبير و كارآمد نياز داريم. انتخاب

همانگونه كه رهبرمعظم انقلاب فرمودند تشكيل يك مجلس انقلابي و كارآمد لازمه ريل گذاري صحيح براي اداره امور كشور است.

بنده از فعاليت هاي تشكيلاتي مجموعه پيشرفت و عدالت باخبر هستم و خوشحالم كه با نشاط و پويايي و بويژه تشكيل يك قوه متفكر در قالب برنامه هاي مدون در مسير فعاليت هاي سياسي و اجتماعي گام برمي داريد.

بنده به آيت الله موحدي كرماني عرض كردم كه من از روحانيت حمايت مي كنم اما طبيعتا بدليل مسووليتم در قوه مقننه نميتوانم حضور داشته باشم همانطور كه در سازوكارهاي قبلي نيز هيچ رييس قوه اي حضور نداشته است. الان اگر رييس قوه مجريه نيز در چنين مجموعه هايي حضور داشته باشد حتما شما انتقاد مي كنيد. البته بنده اگر حزب داشتم بواسطه حزب مي توانستم شركت كنم اما حزبي هم ندارم.

رييس مجلس ضمن رد شايعه برگزاري جلسات انتخاباتي با دولت و آقاي روحاني گفت: بنده اساسا اين كار را نادرست مي دانم و با مجلس مولود دولت مخالفم.

من معتقدم سياستمدار بايد اصول داشته باشد و ابتدا حتما اصولگرا باشد و طبيعتا در مسير نيز معتقد به تصحيح و اصلاح روشها باشد و همان تعبير مقام معظم رهبري كه فرمودند راه صحيح اصولگرايي اصلاح طلبانه است فرمايش متين و منطقي است. بنابراين انقلابي گري و اصولگرايي با شعارزدگي متفاوت است.

پنجمین نشست با حضور تمام تشکل‌های اصولگرا

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با اشاره به ایجاد ۲ کارگروه جدید در پنجمین جلسه ائتلاف گفت: در این جلسه مقرر شد به زودی نشستی با تشکل‌ها و جمعیت‌های اصولگرا برای همکاری و هم‌فکری صورت گیرد.

غلامعلی حدادعادل اظهار داشت: در این جلسه کارگروه‌ها به ارائه گزارش تصمیمات خود پرداختند و همچنین دو کارگروه جدید نیز ایجاد شد تا مسائل مختلف مرتبط را دنبال کند.وی تصریح کرد: در جلسه امشب مقرر شد به زودی نشستی با حضور تمامی تشکل‌ها و جمعیت‌های اصولگرا برای هم‌فکری و همکاری برگزار شود.سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در پایان بر تأکید شورا بر لزوم تقویت وحدت اشاره کرد و گفت: افراد و جریانات اصولگرا از اظهارات اختلاف‌انگیز پرهیز کنند.

برخی نذر کرده‌اند پایداری را بکوبند/نبایدمجلس ششم دیگری تشکیل شود

دبیر کل جبهه پایداری با بیان اینکه اصولگرایان نباید به فکر رقابت با هم باشند، گفت: اگر با هم درگیر شویم انتخابات را می‌بازیم؛ ما نمی‌خواهیم دوباره مجلس ششم دیگری تشکیل شود.

آقاتهرانی : بنده مدعی هستم بسیاری از افراد اصلاً پایداری را نشناخته‌اند، اما در عین حال به خود اجازه می‌دهند همه چیز بگویند. اصلاً فکر نمی‌کنند مردم عقل دارند و قضاوت می‌کنند. در این چند وقت اخیر هرکس با بعضی‌ها مخالف شد، به نام پایداری تمام شد؛ گفتند «او پایداری است، حالا جزء اعضای شورای مرکزی باشد یا نباشد، اصلاً پایداری باشد، یا نباشد. مخالف این آقایان هرکس که می‌خواهد باشد، او پایداری و افراطی است.»

وي با اشاره به نگاه و توقعی که مردم نسبت به فهرست‌های انتخاباتی دارند، خاطرنشان كرد: باز باید به این نکته توجه کرد که وقتی لیستی بیرون آمد، اینگونه نیست هرچه من و شما گفتیم همان را عمل کنند، نباید به دست خودمان کاری کنیم تا اصول‌گرایی تکه پاره شود. ما اصولگرایان دور هم جمع شدیم تا مجلسی اصول‌گرا و ولایت‌مدار داشته باشیم. باید مانع افراد رانت‌خوار شویم، افرادی که برای خود حق ویژه قائل می‌شوند و فقط صندلی اشغال می‌کنند

زاکانی: خواب عده‌ای برای تفرقه میان اصولگرایان تعبیر نخواهد شد

وی با توجه به حاشیه‌سازی‌هایی که برخی رسانه‌ها در خصوص این همایش ایجاد کردند، گفت: خوابی که عده‌ای برای ایجاد تفرقه بین اصولگرایان دیده‌اند تعبیر نخواهد شد. این نشان می‌دهد که وحدت اصولگرایان چقدر مهم است که برخی برای تخریب آن به جعل خبر هم روی می‌آورند.

گفتنی است دومین همایش فراگیر ائتلاف اصولگرایان در یادمان شهدای هفتم تیر تهران با سخنرانی آیت الله موحدی کرمانی و غلامعلی حدادعادل برگزار شد.

هرکس که شلوغ‌تر است، امتیاز بیشتری می‌گیرد

امیر محبیان، فعال سیاسی: اصولگرایان نباید به کسی امتیاز فوق‌العاده‌ای بدهند، زیرا وقتی امتیاز می‌دهیم، داریم به افراد همراه جریان خود ظلم می‌کنیم. در جریان اصولگرایی مکانیزمی وجود دارد که بر اساس آن، هرکس که شلوغ‌تر است، امتیاز بیشتری می‌گیرد تا ساکت شود. این بازی، بازی «طغیان‌پروری» است. حیف است که جریانات آرام، مطیع و معقول را تنبیه کنیم. من حتی شنیده‌ام که آقای حبیبی از مؤتلفه گفته که «باید آماده باشیم تا برای رسیدن به وحدت، حتی از سهم و حقوق خودمان نیز بگذریم، پس اگر در این مثلث هم قرار گرفتیم، حقوق خود را به جبهه پایداری واگذار کنیم.» نام این روند «بردگی» است، نه «وحدت». اینکه شما از حقوق خود به نفع یک جریان بگذری تا وحدت ایجاد کنی، تبعیت مطلق از یک جریان دیگر به معنای وحدت، ایثار یا از خود گذشتگی نیست. (روزنامه ایران)

اصلاح طلبان

مطهري: مشارکت بالا در انتخابات آینده موجب ارتقای جایگاه نظام در جهان است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی گفت: مشارکت بالا در انتخابات آینده موجب ارتقای جایگاه نظام در جهان است، پس حتی منتقدان و مخالفان نیز شرکت کنند.علی مطهری در نطق میان ‌دستور خود ضمن شرح و نقد وضعیت فعلی دو جریان سیاسی اصلی کشور گفت: نقطه ضعف اصلی اصولگرایان کم توجهی به آزادی‌های اساسی ملت و حقوق شهروندی است و نقطه ضعف اصلاح طلبان تسامح و تساهلی است که به نام آزادی در مسائل فرهنگی دارند.وی با بیان اینکه سیاست حذف برای ما سمی مهلک است، افزود: احمدی‌نژاد با هدف حذف هاشمی رفسنجانی بر مسند ریاست جمهوری نشست، اما نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد، بلکه کشور را با مشکلات جدی روبه رو کرد. مطهری ضمن تاکید بر حفظ نقاط قوت این دو جریان سیاسی و پرهیز از ضعفهای آنها گفت: حضور خود در میدان سیاست را به عنوان راه سوم به دلیل نیاز جامعه امروز ایران به این جریان فکری و سیاسی، ضروری می‌دانیم و به همین جهت فهرست انتخاباتی ارائه خواهیم کرد.مطهری دربخش دیگری از نطق خود اعدام شیخ نمر توسط سعودی های حجاز را حاکی از بازگشت آل سعود به جاهلیت قبل از اسلام وخشونت‌های مذهبی قرون وسطی دانست و اظهارداشت: این بازگشت به جاهلیت وتعصب نژادی قبیله ای خاطره ابوجهل و ابوسفیان را زنده می کند. صدا و سیما

رده پاي يكي از متهمان پرونده كرسنت همزمان با ثبت‌نام نامزدها براي حضور در مجلس دهم

يكي از متهمان پرونده كرسنت كه همزمان با ثبت‌نام نامزدها براي حضور در مجلس دهم ثبت‌نام كرده بود، از سوي هيئت اجرايي وزارت كشور تاييد صلاحيت شده است.اين در حالي است كه شوراي نگهبان در انتخابات گذشته با توجه به همين پرونده، صلاحيت وي را براي كانديداتوري احراز نكرده است!اين فرد كه سابقه نمايندگي و حتي رياست كميسيون انرژي مجلس را در دوره‌هاي گذشته دارد، براي شركت در انتخابات مجلس دهم از يكي از استان‌هاي شرقي كشور براي شركت در انتخابات ثبت‌نام كرده است.وي متهم است كه به ازاي مسكوت نگه‌داشتن اين پرونده مهم در مجلس، يك‌ دستگاه آپارتمان گران‌قيمت در نقاط شمالي و ثروتمندنشين شهر تهران از اين شركت اماراتي دريافت كرده است. فارس

علی شکوری‌راد : مجلسی در تراز مجلس ششم دیگر تکرار نخواهد شد و نباید انتظارات را خیلی بالا برد

همزمان با مصاحبه امینی و اذعان وی به تندروی‌های مجلس ششم، علی شکوری‌راد (دیگر نماینده مجلس ششم و دبیر حزب غیرقانونی اتحاد ملت) در مصاحبه با ایسنا و درباره ترکیب مجلس دهم گفت: مجلسی در تراز مجلس ششم دیگر تکرار نخواهد شد و نباید انتظارات را خیلی بالا برد(!) اگر مجلسی مانند مجلس پنجم شکل بگیرد توفیق خوبی است.

رئیس‌ جبهه موسوم به «مستقلین و اعتدال‌گرایان» گفت: آقایان علی مطهری، محسن هاشمی، اشرفی‌اصفهانی، حضرتی، اشراقی و خانم‌ها فاطمه هاشمی و پیشگاهی‌فرد از جمله افرادی هستند که در لیست اولیه انتخاباتی جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان بوده و تأیید صلاحیت شده‌اند.قدرت‌علی حشمتیان گفت: لیست اولیه انتخاباتی که ما تهیه کردیم، قطعی نیست و لیست قطعی خود را بعد از احراز صلاحیت‌ها منتشر می‌کنیم.

کماکان سرلیست جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان آقای علی مطهری است و اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل در لیست ما جای دارند و اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تندرو به هیچ‌وجه در لیست ما جایی ندارند.

قرار دادن برخی اسامی در فهرست مستقلین در حالی است که امثال محسن هاشمی، اشرفی‌اصفهانی، حضرتی و فاطمه هاشمی جزو افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی محسوب می‌شوند و معلوم نیست با چه عنوانی می‌توان آنها را مستقل حساب کرد و با این حساب چگونه می‌توان علی مطهری را در کنار عناصر کارگزارانی یا غربگرا، مستقل دانست؟! تسنيم

سيد ابراهيم اميني :آیا می‌پذیرید اگر برخی اتفاقات مجلس ششم اتفاق نمی‌افتاد به سود جریان اصلاحات بود

سید ابراهیم ا مینی در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که «آیا می‌پذیرید اگر برخی اتفاقات مجلس ششم اتفاق نمی‌افتاد به سود جریان اصلاحات بود»، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ادعا کند در زندگی خود اشتباه نکرده است. این وضعیت برای اصلاح‌طلبان در مجلس ششم نیز وجود داشت و اصلاح‌طلبان در برخی مقاطع عملکرد اشتباهی داشتند.

به نظر من در آن مقطع زمانی اصلاح‌طلبان تجربه کافی برای حضور در مجلس و قانون‌گذاری در سطح کلان نداشتند و به همین دلیل برخی اتفاقات رخ داد که نباید رخ می‌داد.در مجلس ششم تندروی‌هایی صورت گرفت که نباید صورت می‌گرفت.

وی در عین حال تندروی‌های مجلس ششم را مربوط به کلیت اصلاح طلبان دانست و افزود: ما نباید همه اشتباهات گذشته را به مجلس ششم محدود کنیم اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته همه جریان اصلاح‌طلبی در آن نقش داشته‌اند. به همین دلیل نباید نمایندگان را از جریان کلی اصلاحات تفکیک کنیم و آنها را منشا مشکلات در آن مقطع زمانی معرفی کنیم.

امینی در عین حال در بخش دیگری از این مصاحبه، ضمن حمله به برخی اطرافیان روحانی گفت برخی افراد سبد رای آقای روحانی را فراموش کرده‌اند. این عده خیلی زود فراموش کردند آقای روحانی با حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسید و اگر حمایت اصلاح‌طلبان وجود نداشت شاید انتخابات سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد به همین دلیل برای خود در کنار جریان اصلاحات سازمان رای مستقل قائل هستند.

منظور من حزب اعتدال و توسعه است. آنها گمان می‌کنند آقای روحانی با کمک این عده و برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در انتخابات به پیروزی رسیده است.

وی همچنین درباره تعلل علی لاریجانی برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان گفت: آقای لاریجانی به صورت خواسته یا ناخواسته بازی اصولگرایان را برای ائتلاف به هم زده است. به نظر من علی لاریجانی به دنبال تقویت فراکسیون رهروان ولایت و تبدیل این فراکسیون به یک حزب یا جریان سیاسی جدید در کشور است. آرمان

جریان اعتدالگرا، تلاش های فراوانی برای ایجاد ائتلاف هایی با دو گروه در دستور کار خود قرار داده است

گروه نخست، جبهه رهروان و طیف میانه رو اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی را شامل می شود. در سوی دیگر معادله، مزه پیروزی با کمک اصلاح طلبان هنوز زیر دندان های اعتدالگرایان مانده است؛ بنابراین آنها مشتاق هستند تا بخشی از نیروهای اصلاح طلب را به سوی خود بکشند. موضوع جلسات رایزنی کارگزاران و حامیان دولت با محمدرضا عارف نیز در همین راستا قابل تفسیر است. تابناک

انتخاب و تصویب شعار در دستور کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود

الهام فخاری ،مسئول روابط عمومی شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان: انتخاب و تصویب شعار و امضای مشترک اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت در دستور کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود. ايلنا

بر اساس مصوبه شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان با شعار "امید و آرامش، رونق اقتصادی" حضور خواهند داشت و با نام "ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان(گام دوم)" در فضای رقابت انتخاباتی فعالیت خواهند کرد.

هماهنگی بیشتر برای حضور در انتخابات مجلس دهم در شهرستان‌ها

در راستای هماهنگی بیشتر برای حضور در انتخابات مجلس دهم در شهرستان‌هایی که تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب چند برابر ظرفیت حوزه انتخابیه است ،‌ میثاق نامه ای میان کاندیداهای اصلاح‌طلب امضا شده که طبق آن هر کاندیدایی که تایید صلاحیت شود و در نظرسنجی ها آرای بیشتری داشته باشد در کارزار انتخابات مجلس باقی بماند و دیگران به نفع و در حمایت از او انصراف دهند. ایسنا

علی صوفی: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مختص شهر تهران تشکیل شده

علی صوفی، رئیس ستاد تهران اصلاح‌طلبان با بیان این که ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مختص شهر تهران تشکیل شده گفت: این ستاد زیرنظر شورای عالی اصلاح‌طلبان است و سه جریان عمده را باهم تجمیع کرده است؛ یعنی شورای راهبری اصلاح‌طلبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ستاد دکتر عارف همه در شورای عالی سیاست گذاری با حدود 40 نفر عضو که جلسات آن به صورت منظم تشکیل می‌شود و ستاد جداگانه‌ای از طرف آقای خاتمی یا آقای هاشمی یا نزدیکان آن ها تشکیل نخواهد شد و تفرقه‌ای در این میان وجود ندارد ، همگی در این ستاد به فعالیت مشغول خواهند شد. صوفی همچنین گفت: تبلیغات عمومی برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات به زودی آغاز خواهد شد و تا زمانی که تبلیغات رسمی ممنوع باشد اصلاح‌طلبان نیز قانون را مراعات خواهند کرد و ان شاء ا... تا هفته آینده اولین تبلیغات ما در سطح شهر دیده خواهد شد. ایلنا

انتقاد حسین کمالی از عملکرد صدا وسیما در خصوص انتخابات

حسین کمالی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد صدا وسیما در خصوص انتخابات تصریح کرد: زمانی‌که یک رسانه باید نقش ملی ایفا کند اگر وظایف بخشی و جناحی برای خودش قائل شود، کار را مشکل می‌کند. همان‌طور که ما معتقدیم نهادهایی مثل شورای نگهبان و قوه قضاییه باید در جایگاه پدری قرار بگیرند و وارد بحث‌های جناحی و گروهی نشوند؛ از صداوسیما هم به تبعیت از همان مجموعه همین خواسته را داریم که وارد بحث‌های بخشی و سیاسی و موضع‌گیری‌ها نشود اما صداوسیمای ما در این زمینه مشکل دارد و برای اصلاح‌طلبان شرایطی که بتوانند این شرایط را تغییر دهند، وجود ندارد مگر این که وارد فضاهای مجازی شوند اما به این دلیل که در این فضاها اخبار راست و دروغ منتشر می‌شود، اثرگذاری و نتیجه لازم حاصل نمی‌شود. ما هم به‌جای روی آوردن به روش‌های غیرمتعارف باید امیدوار باشیم صداوسیما رفتارپسندیده‌تری را در پیش بگیرد. ايلنا

سید حسن رسولی، رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در گفت‌وگو با ایسنا،

درباره شایعاتی مبنی بر وجود اختلاف میان حزب کارگزاران و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: نه تنها اختلافی وجود ندارد بلکه حزب کارگزاران معیارها و شاخص های شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را به عنوان مانیفست انتخاباتی خود برای همه سلسله مراتب حزبی خود ارسال کرده است. وی همچنین تأکید کرد: حزب کارگزاران مشخصا تعیین تکلیف کرده که اگر بین یک کاندیدای کارگزارانی و یک اصلاح طلب دیگر براساس معیار رای آوری مشخص شده توسط امنای اصلاحات رای کاندیدای حزب کارگزاران پایین تر برآورد شود آن کاندیدا در حمایت از کاندیدای اصلاح طلب کنار رود و از کاندیدای غیر کارگزارانی حمایت کند. ایسنا

غلامعلی دهقان گفت «حزب اعتدال و توسعه یک حزب اصولگرا نیست

غلامعلی دهقان گفت «حزب اعتدال و توسعه یک حزب اصولگرا نیست» درباره نزدیک شدن جریان اعتدال و اصلاح‌طلبان گفت: به دو شیوه می‌توان به ماجرا نگاه کرد. یکی اختلاف فکری و مبنایی است و اختلاف دیگر تشکیلاتی است. اختلافات جریان اعتدال با اصلاحات برمی‌گردد به عملکرد برخی از اصلاح‌طلب‌ها در دوران اصلاحات که تندروی‌هایی کردند. در آن زمان اعتدال و توسعه به دوستان اصلاح‌طلب نقد داشت. به ویژه در برخوردهایی که با پدر معنوی این جریان یعنی آقای هاشمی داشتند و القابی را به کار می‌بردند. آرمان

اینکه اشاره می‌کنید ما به اصلاحات نزدیک شدیم، واقعیت این است که آنها به ما نزدیک شدند، یعنی آنها محوریت داشتند و کنشگر اصلی بودند اما اعتدال و توسعه در حاشیه بود اما اکنون اصلاح‌طلب‌ها دارند حرف‌های ما را می‌زنند و من خبر دارم که در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید اینقدر تند نرود. آنها اکنون از ما معتدل‌تر حرکت می‌کنند. می‌گویند که دولت تجربه ما را تکرار نکند. وی درباره مواضع اعضای حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: خانم فاطمه هاشمی زمانی خیلی اصولگرا بود اما تحولات پس از سال 88 ایشان را به سمت اصلاح‌طلب‌ها آورده است. مواضع ایشان تندتر شده است. آقای ترکان و آقای بانک به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌تر هستند و آقای نوبخت تقریباً بینابین است.

مسئولان امر انتخابات باید در چارچوب قانون عمل کنند

دکتر محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان: اگر بین یاران انقلاب فاصله بیفتد و وحدت و همدلی که در ابتدای انقلاب حاکم بود کمرنگ شود، فرصت برای شیطنت‌های دشمنان نظام فراهم می‌شود، به همین دلیل باید از فرصت هفته وحدت برای ترمیم برخی شکاف‌ها و تقویت انسجام و همبستگی ملی استفاده کرد. همه متصدیان انتخابات و کاندیداهای محترم باید به گونه‌ای عمل کنند که انتخابات مجلس بسیار شکوهمند و باعظمت برگزار شود. مسئولان امر انتخابات باید در چارچوب قانون عمل کنند و اجازه ندهند با اعمال سلیقه حق کاندیدایی تضییع شود. امیدوارم مسئولان نظارتی و اجرایی انتخابات با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، انتخاباتی رقابتی و آزاد که در طراز جمهوری اسلامی ایران باشد برگزار کنند. (ایسنا)

کشور به کاندیداتوری امثال بنده نیاز دارد

علی مطهری، نماینده مجلس: بعد از ۸ سال نمایندگی هم خسته‌ام و هم بی‌انگیزه اما باید تلاش کنیم نمایندگان خوش‌فکر، غیر وابسته و آزاده که وام‌دار کسی یا گروهی نباشند روی کار بیایند. احساس می‌کنم شرایط کشور هنوز به گونه‌ای است که به کاندیداتوری امثال من نیاز دارد. دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌دانم و اینکه این کار رخ بدهد یا نه خیلی روشن نیست.

در صورت رد صلاحیت اعتراض خواهم کرد اما التماس نمی‌کنم. گروه‌های مختلفی مایل‌اند اسم من در لیست‌ آن‌ها باشد و من هم مانع نمی‌شوم نامم در لیستی باشد. به احتمال قوی فهرستی تحت عنوان صدای ملت خواهیم داد و گروه مستقلان هم مایل هستند در لیست آن‌ها حضور داشته باشم. (خبرآنلاین)

لیست‌های جداگانه اصلاح‌طلبان به منزله خودکشی است

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه: سبد رأی اصولگرایانِ سنتی سر جای خودش باقی است و قبول ندارم وقتی از سبد رأی اصلاح‌طلبان کاسته می‌شود به سبد اصولگرایان ریخته می‌شود. اگرچه ممکن است شانس اصولگرایان میانه رو افزایش پیدا کند اما بعید است اگر انتخابات در شرایط مطلوبی برگزار شود اصولگرایان بتوانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. هر نوع اختلاف و شکافی میان اصولگرایان به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود. جریان‌های معتدل و میانه رو اصلاح‌طلب و جریان معتدل اصولگرا در حال نزدیک شدن به هم هستند و لذا بعید نیست که در خیلی از حوزه‌ها و حتی تهران لیست مشترکی از اصولگرایان میانه رو و اصلاح‌طلبان میانه رو ارائه شود.

لیست‌های جداگانه اصلاح‌طلبان به منزله خودکشی است و باید از تصمیم شورای سیاست¬گذاری اصلاح‌طلبان حمایت کرد. از هر تصمیمی که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بگیرد ولو اینکه با آن تصمیم مخالف باشم، حمایت می‌کنم و به آن لیست رأی می دهم. (فرارو)

رد صلاحیت افراد نباید موجب خدشه‌دار شدن انتخاب مردم شود

حجت‌الاسلام عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات: باید اعتماد به ‌نفس به گونه‌ای در خانم‌ها تقویت شود که حداقل خود خانم‌ها به نامزدهای خانم توانمند رأی دهند. باید زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا، برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان، فارغ از بحث‌های سیاسی، پیگیری کنند و نامزدهایی را معرفی کنند. تأیید و رد صلاحیت افراد نباید به گونه‌ای باشد که موجب خدشه‌دار شدن انتخاب مردم شود. اصلاح‌طلبان اگر باز هم تأیید صلاحیت نشوند نباید عقب‌نشینی کنند و با افرادی که تأیید می‌شوند باید شرکت کنند تا کشور از مجلس مناسب‌تری برخوردار شود. جریان اصلاحات به همین مقدار راضی نیست و از آرمان‌ها و اهداف اصلاح‌طلبی دست برنداشته است. دولت آقای روحانی تاکنون در حد مقدوراتش، خوب عمل کرده است. البته نه ‌اینکه همه انتظار‌ها را برآورده کرده باشد، بلکه فکر می‌کنم با وجود اینکه دولت خواستار اصلاحات جدی‌تری بود، اما بیش از آنچه تاکنون انجام شده، برای آن ممکن نبود. (آنا)

تکذیب یک شایعه از سوی اصلاح طلبان

الهام فخاری مسوول روابط عمومی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان: خبر منتشرشده توسط کانال تلگرامی که ادعا کرده بود 15 نفر از صلاح‌طلبان جدا از شورای عالی سیاستگذاری گروهی را برای شرکت در انتخابات تشکیل دادند را به کلی غیرواقعی و در راستای شایعه پراکنی های انتخاباتی دانست.ايسنا

اسامی اعضای هیات رئیسه ستاد اصلاحات (سما)

رییس ستاد: سودابه رادفرد/ سخنگو: نوید مقدم/ رئیس کمیته تهران: محمد امین شعبانیان/ رئیس کمیته شهرستان ها: کوثر فرهادی/ دبیر: امیر حسین تشکری

این ستاد که توسط جمعی از جوانان اصلاح طلب تشکیل شده است؛ حمایت از لیست نهایی اصلاح طلبان در سراسر کشور را با هماهنگی شورای عالی ستاد انتخابات اصلاح طلبان در دستور کار دارد. کمیته هایی مانند دانشجویی، اقشار، رای اولی‌ها ، رسانه، سازمان رای، تبلیغات و...از زیرمجموعه های این ستاد است. ایسنا

منتجب‌نیا: ما در سخت‌ترین شرایط ایستادیم و هزینه‌هایی مثل حصر دادیم

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه هر اصولگرای حتی افراطی، اگر لحظه ای به اصلاحات فکر کند عاشق اصلاحات می‌شود، گفت: اصلاحات یک جریان سیال مواج و مردمی است و ریشه در نبوت دارد و هرچه عقل تکامل می‌یابد اصلاح‌طلب‌تر می‌شود. ما در سخت‌ترین شرایط فریاد زدیم اصلاحات و هزینه‌هایی مثل حصر دادیم.... چکیده

شکوری راد: در صورت رد صلاحیت گسترده روحانی مداخله کند

علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، می‌گوید در صورت رد صلاحیت گسترده نامزدها از طرف شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان انتظار دارند که حسن روحانی، رئیس جمهور، در این زمینه مداخله کند.

وي افزود: اخباری که تاکنون درباره رد صلاحیت‌ها منتشر شده "نگران کننده" است.

او گفته محمدرضا عارف مذاکراتی با نهادهای ناظر داشته تا رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب را کاهش دهد. دبیر حزب اتحاد ملت گفته از حسن روحانی هم انتظار می‌رود که در صورت رد صلاحیت گسترده مداخله کند. او افزوده که آقای روحانی در این باره وعده‌هایی داده است.

مشاور رئيس دولت اصلاحات؛ مغضوب دولت روحاني

محمدرضا تاجیک مشاور رئيس دولت اصلاحات: مغضوبین عرصه سیاست و قدرتیم، پيشنهادي از دولت براي بازگشت به سياست نداشتم. عطای این نوع سیاست را به لقایش بخشیده‌ام و بر آنچه به نام سیاست در جامعه‌‌ام جاری است، گاه می‌گریم و گاه می‌خندم و گاه دگر، در حیرانی و افسوسم. در کتاب اخیرم با عنوان «مانیفست نواصلاح‌طلبی» که در حال انتشار دارم، یک فصل به نو اصلاح‌طلبی و تشکیلات پرداخته شده است. صورت مناسب تشکیلاتی پیشنهادی خود برای جریان نو اصلاح‌طلبی - که در ضمن با فرهنگ و سیاست کنونی جامعه ما همخوانی داشته باشد - را بیابم. (انتخاب)

تجربه شکسته شدن آرا در گذشته

جلالی، عضو سابق اهل سنت شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت:‌ متأسفانه ما این تجربه را داشته‌ایم که در برخی شهرها دو یا سه نفر کاندیدای اصلاح‌طلب بودند که هر کدام از آن‌ها از سوی گروهی حمایت می‌شدند که در نهایت به دلیل شکستن رأی‌ها موفق به ورود به مجلس نشدند و امیدواریم این بار این تجربه به ثمر برسد و اصلاح‌طلبان با وحدت بیشتر شرایط را برای ورود افرادی که احتمال موفقیت آن‌ها در مجلس بیشتر است، فراهم کنند. (روزنو)

اصلاحات هراسی، رویکرد اصولگرایان

صادق زيباکلام: اصولگرايان به جز «اصلاحات هراسي»، «هاشمي هراسي» «روحاني، ظريف و برجام هراسي» هيچ برنامه ديگري ندارند و هر قدر جلو می‌رویم تنها برنامه‌ای که از اصولگرايان معتدل و ميانه رو می‌بینیم حمله و تخطئه اصلاح‌طلبان است بدون اينکه برنامه عملي براي اداره کشور داشته باشند. (آریا)

پول در انتخابات نقش اول را ایفا می‌کند

صادق زیباکلام: مدت‌هاست پول نقش اول در انتخابات ایران را در بین نمایندگان ایفا می‌کند، بر این اساس هر کس پول بیشتری خرج کند شانس بیشتری برای راه‌یابی به مجلس را دارد و مجلس هفتم، هشتم و نهم نتیجه چنین انتخاباتی بوده و در مسائل زیربنایی کشور هیچ دخالتی نداشت. نمایندگانی که با صرف هزینه‌های چند صد میلیونی به مجلس راه پیدا می‌کنند هیچ‌گاه نمی‌توانند دغدغه مردم و مسائل مهم کشور را داشته باشند. (مهر)

بين داوطلبان اصلاح‌طلب اولويت با جوانان و زنان است

حسن رسولی، رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران: اصلاح‌طلبان براي ورود موفقیت‌آمیز در انتخابات مجلس پيش رو دو هدف كليدي دارند. اول رسيدن به اجماع كامل بين همه بخش‌ها و ظرفيت‌هاي جريان اصلاحات و دوم رسيدن به ليست واحد و سراسري انتخاباتي بين نامزدهاي تأیید صلاحيت شده اصلاح‌طلب و حاميان دولت. در شرايط مساوي بين داوطلبان اصلاح‌طلب اولويت با جوانان و زنان است. اصلاح‌طلبان از حيث انسجام سازماني، مديريتي و همگرايي نظري و تشكيلاتي در شرايط بي‌نظيري هستند. (پویش)

نفرین بر کسانی که بین رهبری و اصلاحات فاصله بیندازند

محمدصادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان: می‌خواستند اصلاحات را از بین ببرند، ولی اصلاحات بذری است که کاشته شده و از درون آن نهال آزادی بیرون آمده که امروز همه کشور را فرا گرفته است. اصلاحات با فکر مردم پیوند دارد و اگر کسی این تلقی را دارد که می‌شود اصلاحات را نابود کرد سخت در اشتباه است. عده‌ای می‌خواهند یک فوبیا (هراس) از اصلاحات درست کنند و این‌گونه جا بیندازند که اصلاح‌طلبان دین و اعتقاد ندارند و از واقعیت‌های جامعه دورند، هر فوبیایی هم که از اصلاحات درست کنند مردم با یک انتخابات آن را از بین می‌برند. عملکرد احزاب اصلاح‌طلب را نباید پای واژه مقدس اصلاحات گذاشت. نفرین بر کسانی که می‌خواهند بین رهبری و اصلاحات فاصله بیندازند. (ایسنا)

خبرگان

موضوع شرکت نکردن حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری

موضوع شرکت نکردن حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری در روزهای گذشته خبرساز شده است.حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله این روزنامه ضمن انتقاد از شرکت نکردن حسن خمینی در این آزمون، به شورای نگهبان توصیه کرده بود که در تأیید صلاحیت او «استثنا» قائل نشود.او همچنین اعلام کرده بود که یکی از «اعضای برجسته» هیئت رئیسه مجلس خبرگان در تماس با حسن خمینی از وی برای حضور در آزمون «دعوت کرده است».

آيت الله احمد جنتي ،دبير شوراي نگهبان: اصحاب فتنه هوس کرده‌اند که به مجلس بروند و همان‌ كارهايي را که در کف خيابان کرده‌اند و عليه ولايت فقيه و مردم مظلوم لبنان شعار سر داده‌اند در مجلس انجام دهند.

ü انتخابات امسال با سال‌هاي گذشته تفاوت زيادي دارد. شکست خوردگان ميدان سياسي، کمر بسته‌اند براي اين که دوباره بتوانند در کرسي‌هايي که نتوانسته‌اند در مجلس بنشينند قرار بگيرند تا در خصوص دولت و امور اجرايي کشور هم تصميم‌گيري کنند.

ü اين دو انتخابات اصلاً با هم قابل قياس نيست. کار خبرگان با رهبري ارتباط مستقيم دارد، رهبري ستون فقرات نظام است که اگر تقويت شود دشمنان کنار زده مي‌شوند و دوستان هم دلگرم مي‌شوند اما اگر در خبرگان مشکلي ايجاد شود در همه جا مشکل پيش مي‌آيد، اگر رهبري با درايت نظام برايش مشکلي پيدا شود همه چيز به هم مي‌ريزد. تسنيم :

تکذيب تماس تلفني در رابطه با سيد حسن خميني

وب‌سایت انتخاب با اشاره به تماس‌های تلفنی خبرنگارش با محمود هاشمى شاهرودى، محمدعلی موحدى كرمانى، احمد خاتمى، قربانعلی درى نجف‌آبادى،ابراهیم رئیسی و هاشم حسينى بوشهرى نوشت که این شش عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان اعلام کرده‌اند که هیچ تماسی با حسن خمینی نداشته‌اند.این وب سایت به نقل از «یكى از نزديكان» محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز اعلام کرد که آقای یزدی قصد داشته با حسن خمينى تماس بگيرد، اما منصرف شده است.بر اساس این گزارش یک عضو دفتر حسن خمینی نیز گفته است: «از دفتر آيت‌الله يزدى تماسى حاصل شد، ولى وقتى مى‌خواستيم ميان ايشان و حاج حسن آقا ارتباط تلفنى را وصل كنيم، دفتر آيت‌الله يزدى اعلام كرد كه ايشان منصرف شده‌اند و فرموده‌اند: مشكلى بوده است كه رفع شده است».این وب‌سایت خواستار آن شده بود که مدیرمسئول روزنامه کیهان نام این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که مدعی تماس او با حسن خمینی شده است، را اعلام کند. انتخاب

تاييد صلاحيت سيد حسن توسط يک مرجع

عبدالکریم موسوی اردبیلی، حسن خمینی «صلاحيت» حضور در مجلس خبرگان رهبری را دارد و «کارشکنی‌های صورت گرفته به جايی نخواهد رسيد». ايلنا

تماس یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، با سید حسن خمینی

خبر موثق کیهان درباره تماس یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، با سید حسن خمینی با دستپاچگی شبکه رسانه‌ای فتنه روبه‌رو شدو مدعی شده‌اند با برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان تماس گرفته و آنها خبر کیهان را تکذیب کرده‌اند. این ادعا در حالی است که خبر کیهان کاملاً موثق است و نشانه این وثاقت هم موضع آقای سید حسن‌خمینی است. کیهان

پذیرش حضور زنان در خبرگان

در گزارشی با عنوان « پذیرش حضور زنان در خبرگان» درباره حضور 8 تن اززنان در آزمون اخیر خبرگان از قول سخنگوی شورای نگهبان نوشت: برداشت من از رفتار فقها این است که وقتی آنها دعوت به آزمون می‌شوند یعنی امکان احراز بقیه شرایط هم وجود دارد و آنها می‌توانند فرآیند را پیش ببرند. یعنی این امکان به طور ضمنی پذیرفته شده است. اعتماد

اهداف دیگری پشت پرده نام‌نویسی‌های انتخابات خبرگان است

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری: به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده نام‌نویسی‌های زیاد برای انتخابات خبرگان است، بنابراین باید مراقبت بود زیرا وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است. نظارت بر عمل و بقاء شرایط موجود در رهبری از وظایف اعضای این مجلس است، بر این اساس کمیسیون مربوطه تحقیقاتی درباره دیدار‌ها، ملاقات و سخنان رهبر انجام می‌دهد و این وظیفه تاکنون به بهترین صورت انجام شده است. جامعه هیچ‌گاه نباید به سوی دو قطبی شدن پیش برود. (فارس)

تلاش جامعه مدرسین بیشتر روی مجلس خبرگان است

حسن غفوری فرد، عضو حزب موتلفه: ظاهراً جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خیلی انگیزه برای مجلس شورای اسلامی ندارند و بیشتر تمرکزشان روی مجلس خبرگان است.تا به حال این‌طور بوده است که معمولاً اصولگرایان برای انتخابات خبرگان شرکت می‌کردند و انتخاب می‌شدند؛ اما این بار، اصلاح‌طلبان فعال‌تر هستند و گروه‌های مختلف هم فعال شدند؛ بنابراین تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیشتر روی مجلس خبرگان است. (آنا)

خبرگان همه توان خود را صرف صیانت از ولایت‌فقیه و عمود خیمه نظام می‌کنند . محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در ثبت‌نام برای انتخابات خبرگان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران ثمره تلاش همه ایرانیان جهت استقرار یک نظام سیاسی مبتنی بر اسلام و متکی بر آرای عمومی و بسترساز آزادی است و کارآمدی نظام برای تمام ناظران به اثبات رسیده است. ولایت‌فقیه نشانه وحدت ملی و تبلور همه نیروهای معتقد به نظام است.

اعضای مجلس خبرگان می‌توانند خود را صرف صیانت از ولایت‌فقیه و عمود خیمه نظام کنند و در راستای تعالی کشور و سعادت مردم گام بردارند. با توجه به سابقه، تجربه و کارنامه برای داوری افکار عمومی وارد صحنه شدم و معتقدم می‌توانم به اندازه خودم به وظایف عمل کنم. (فارس)

باید افرادی به خبرگان بروند که امتحان خود را به‌خوبی داده باشند

سرلشکر رحیم صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا: جوانان و ملت ما باید با یک فهم و بصیرت سیاسی و یک آگاهی افرادی را که عالم، مؤمن به انقلاب، کارآمد نسبت به اساس انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه هستند، انتخاب کنند.

افرادی باید به مجلس راه پیدا کنند که برای حل مشکلات کشور و نظارت بر قوای سه‌گانه توانمند باشند. در خبرگان نیز باید افرادی متدین با فهم و درک قانون اساسی و ولایت‌فقیه راه پیدا کنند. باید افرادی به مجلس خبرگان بروند که در مقابل فتنه 78 و 88 مواضعی مشخص و انقلابی اتخاذ کرده و امتحان خود را در روی صحنه و پشت‌صحنه به خوبی داده باشند. (تسنیم)

برخی از موضع‌گیری‌های شبکه‌های خارجی پیرامون انتخابات خبرگان رهبری

به میزانی که سید حسن از میراث پدربزرگش فاصله بگیرد و نگرش متفاوتی را با تعهد به نوگرایی دینی و رویکرد اصلاح‌طلبانه در سیاست ارائه دهد، می‌تواند نقش مثبتی را در دوران گذار مسالمت‌آمیز به دمکراسی ایفا کند. قابل درک است که عقلانیت و جایگاهی که او در آن قرار دارد اجازه نمی‌دهد تا در برابر پدربزرگش بایستد اما می‌تواند خود را از سایه نام او بیرون آورده و با تکیه به سرمایه و توانمندی شخصی خودش چهره دیگری از خمینی‌ها را به افکار عمومی عرضه کند. رادیو زمانه

جایگاه ویژه [آقای] هاشمی در استقرار، تثبیت و تداوم جمهوری اسلامی و نقش مؤثر او در رهبر شدن [آیت‌الله] خامنه‌ای، احتمال رد صلاحیت او را نامحتمل می‌سازد؛ اما ارزیابی‌ها از اردوگاه تندروها، دال بر این است که نمی‌توان تأیید صلاحیت او را قطعی دانست.

ایران وایر: هاشمی بازیگری بامهارت است که همواره تلاش کرده بین آیت‌الله خامنه‌ای حقوقی و آیت‌الله خامنه‌ای حقیقی مرزبندی کند. بی‌بی‌سی: از میان فقهای خبرگان، [حضرات آیات] یزدی و جنتی از مخالفان جدی هاشمی هستند و [حضرات آیات] شاهرودی، مؤمن، شب‌زنده‌دار و مدرسی تبریزی در گروه مخالفان علنی وی دسته‌بندی نمی‌شوند، خروجی این ترکیب به معنای تأیید صلاحیت هاشمی خواهد بود. بی‌بی‌سی

آغاز بررسی صلاحیت‌های غیرعلمی برخی از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری

نجات‌الله ابراهیمیان : با توجه به اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها فعلاً باقی مانده است، هنوز نتایج آماری دقیقی نداریم. در حال حاضر هم صلاحیت علمی و هم سایر شرایط داوطلبان (صلاحیت‌های غیرعلمی) در دست بررسی است؛ چرا که برخی از داوطلبان چون وضعیتشان از جهت صلاحیت علمی روشن و محرز است، بررسی سایر شرایط آنها توسط اعضای شورای نگهبان آغاز شده و در دست انجام است.

وي افزود:بعد از اتمام مهلت یک ماهه بررسی صلاحیت این داوطلبان، تا حدود دو هفته دیگر یعنی چهار یا پنج بهمن ماه نتایج بررسی‌ها اعلام می‌شود.
رجانیوز

مجلس خبرگان باید محل اجماع بزرگان نظام باشد

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: اعضای مجلس خبرگان رهبری باید خودی باشند، یعنی اصل نظام و مساله ولایت فقیه را قبول داشته باشند. مجلسی که قرار است رهبر جامعه یعنی عالی‌ترین شخص نظام را انتخاب کند باید یک مجلس بسیار سنگین و عالی‌رتبه باشد.

وي در پاسخ به این سئوال که وظایف خبرگان رهبری را چه می‌دانید و نظرتان درباره نظارت بر رهبری چیست؟ اظهار کرد: در قانون اساسی تصریح نشده که خبرگان وظیفه نظارت دارد، اما عزل و نصب رهبر جزو وظایف مجلس خبرگان آورده شده است که لازمه آن داشتن نوعی نظارت است.

وی با بیان اینکه این نظارت مجلس خبرگان بر رهبر، نوعی نظارت کلان است گفت: نظارت‌های جزیی و ریز به ریز و نظارت استصوابی به لحاظ مبنایی و نظری درست نیست چون مقام عالی حاکم بر کشور، ولی فقیه است، پس اینگونه نظارت را بخواهیم بالاتر از رهبری ببریم به لحاظ رهبری خود را برتر از ولی فقیه نشانده‌ایم و چنین چیزی ممکن نیست.

اخبار کلي انتخابات

انتقاد آیت‌الله جنتی از تعداد بالای ثبت‌نامی در انتخابات

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: متأسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها چه در خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی بسیار بالا رفته است. سؤال ما این است که آیا همه کسانی که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند خود را مجتهد می‌دانند؟ یا کسانی که حتی یک صفحه به زبان عربی نمی‌توانند قرائت کنند با چه انگیزه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند چرا این‌طور این افراد زحمت درست می‌کنند. (جماران)

مسئولان از اظهارنظر شخصی در نحوه مدیریت کشور بپرهیزند

آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری: تجربه 30 ساله نشان داده مدیریت شورایی کاربرد ندارد و قادر به گشایش بن‌بست‌ها نیست چنانکه عدم کارایی این روش را در شورای عالی قضا، شورای فرماندهی سپاه و... مشاهده کردیم. باید به صورت جدی مسئولان، مدیران و کارگزاران در مورد تدابیر و نحوه مدیریت کشور باید از اظهارنظر شخصی بپرهیزند.

از نظر فقهی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیز کافی نیست چرا که آحاد مکلفان و افرادی که واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند، شرکت در انتخابات برای آن‌ها واجب عینی به شمار می‌رود. انتخابات عرصه‌ای برای رقابت‌ میان کاندیداها نیست بلکه نامزدهای چون هم‌رزمانی در این میدان حضور می‌یابند و اسلحه خویش را به سوی دشمن مشترک نشانه می‌گیرند. (فارس)

برای همزمانی انتخابات خبرگان با مجلس ‌دغدغه‌هایی داریم‌ آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری: شاکله اسلامیت و روحانیت در مجلس خبرگان وجود دارد، اما همزمانی انتخابات آن با مجلس شورای اسلامی دغدغه‌هایی را به وجود آورده است. گاهی می‌دیدیم که این امور با موازین اسلامی فاصله‌هایی دارد، بنابراین نگران هستیم که این شائبه در مجلس خبرگان رهبری نیز به وجود بیاید و با شأن و شخصیت روحانیت و علما سازگاری نداشته باشد. انتخابات خبرگان نباید از فضای عمومی انتخابات مجلس شورای اسلامی تأثیر بپذیرد. (قدس آنلاین)

شورای رهبری را امری ناشدنی و نادرست می‌دانم

استاد جاودان، استاد اخلاق: افراد مختلفی از سر حسن ظن به این بنده پیشنهاد شرکت در مجلس خبرگان داده و حتی اصرار زیاد ورزیده‌اند.

این بنده در عین حال که به اصل ولایت‌فقیه اعتقاد راسخ دارد و شورای رهبری را امری ناشدنی و نادرست می‌داند به دلیل مشکلات جدی مزاجی و دلایل دیگر از پذیرفتن درخواست آن عزیزان معذور بوده‌ام.

در شرایط امروز ایران و جهان هیچ شخص دیگری جز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی توانائی مدیریت اسلامی - عقلانی کشور و مقابله با دشمنان آن را ندارد. (خبرگزاری دانشجو)

نقل یکی از سایت‌ها از نزدیکان بیت امام (ره)

یکی از نزدیکان بیت امام (ره) مطرح کرد: درباره این خبری که منتشر شده به نقل از حاج حسن آقا که در جواب آقای قالیباف گفته‌اند: «من مستقل آمده‌ام و درباره بازی سیاسی برخی جناح‌ها حواسم هست!»، بایست گفت، مستقل آمدن ایشان امری بدیهی است و رسماً هم از سوی ایشان اعلام شده است؛ ضمن اینکه شأن و جایگاه ایشان و نسبت ایشان با حضرت امام (ره) نیز ایجاب می‌کند که از مشی و مرام امام پیروی کرده و همین را بگویند.

حاج حسن آقا عالمی روشن و آگاه به مسائل روز هستند و طبیعی است که آن‌چنان که در این خبر ادعا شده «حواسشان هست» به اتفاقات و مسائل مختلف. این ادعا که آقای قالیباف گفته باشد «وارد بازی‌های سیاسی بقیه نشوید» متأسفانه آن‌قدری سخیف است که بعید می‌دانم حتی خود آقای قالیباف آن را نقل یا تائید کند، چون ایشان هم جایگاه و خود را می‌دانند و نسبت به شأن حاج سید حسن آقا آگاهی کامل دارند.

اساساً چنین دیالوگ ادعایی میان این دو بزرگوار وجود نداشته و اساساً تکذیب می‌شود. انتشار این قبیل خبرها، حاکی از القائات و شبهه سازی‌های جریان‌های سیاسی در ایام رقابت‌های انتخاباتی باشد.

چون نمی‌توانند از راه‌های صحیح رقابت منطقی و اصولی داشته باشند چنین اخباری را مستمسک قرار می‌دهند تا به‌زعم خود تأثیر خود را بر افکار عمومی بگذارند. (انتخاب)

سؤالاتی آسان از برادر سید حسن خمینی

دکتر محمدصادق کوشکی در یادداشتی خطاب به سید حسن خمینی نوشت: چند سال پیش، موسسه تنظیم و نشر اقدام به چاپ دیوان اشعار امام به صورت طلاکوب و با هزینه هر جلد 150 دلار (در شمارگان 3 هزار جلد) نمود! آیا از این اقدام خبر دارید و آن را تأیید می‌کنید؟ هزینه‌هایی که موسسه تحت امر شما برای فیلم «فرزند صبح» انجام داده چقدر است؟

سرنوشت این فیلم به کجا انجامید؟ چرا فردی مانند (غ.ر) که در وبلاگ شخصی‌اش انواع اهانت‌ها و اتهامات را به صراحت به ساحت قدسی حضرت امام (ره) نسبت داده در پژوهشکده تحت امر شما به تدریس مشغول است؟ آیا سخنان و مواضع خودتان را هم جهت با مواضع حضرت امام (ره) و یادگار ایشان می‌دانید؟

اگر دانشجو یا طلبه‌ای از شما در خصوص دلیل تفاوت‌های فاحش فکری میان شما و این دو بزرگوار پرسش کند، چه پاسخ خواهید داد؟ احتمالاً می‌دانید که اطرافیان مرحوم منتظری چه کینه‌ای از یادگار امام (سید احمد خمینی) داشتند و حتی در جزوات و مکتوبات غیرقانونی خود ایشان را به جعل دست خط امام متهم کردند! تاکنون موضعی از شما و موسسه در این خصوص ندیده و نشنیده‌ایم! (مشرق)

همه کاندیدا بایست مرزبندی خود را با فتنه مشخص کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، دادستان کشور: همه کسانی که کاندیدای مجلس شورای اسلامی و یا خبرگان رهبری می‌شوند، باید مرزبندی خودشان را با فتنه گران به صورت شفاف و صریح روشن کنند.

کاندیدا و نمایندگان باید خود را نماینده مردم با بصیرت بدانند و آگاه باشند که مردم دشمن را به خوبی می‌شناسند. موضع‌گیری‌های با بصیرتی با اقتدا به مقتدای خودشان چه دیروز امام راحل و چه امروز رهبری که بصیرت آفرینی داشتند، داشته باشند و این مرزبندی‌ها از اولویت‌ها است که در عرصه انتخابات مطرح می‌شود. (فارس)

حدود 42 درصد داوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هيئت نظارت استان ها تأييد شده اند.

به نقل از شوراي نگهبان قانون اساسي صلاحيت حدود 30 درصد از داوطلبان احراز نشد و حدود 25 درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شدند. شماري از داوطلبان نيز انصراف دادند در عين حال با توجه به بررسي مجدد به شکايات داوطلبان، احتمال دارد تعدادي به تأييد صلاحيت ها اضافه شود. (فرارو)

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ما ظرفیت هایی در قانون داریم برای داوطلبانی که رد صلاحیت می‌شوند از جمله اینکه می‌توانند به شورای نگهبان مراجعه کنند و آنها طبق قانون می‌توانند در زمان‌های مشخص مراجعه کنند و اعتراضات خود را اعلام کنند. وي افزود ٤٩٨ نفر از نامزدی انتخابات انصراف دادند و ٨١٠ نفر نیز رد صلاحیت شدند گفت: این تعداد در مقایسه به سال‌های نشان از بودن روندی کاملا طبیعی و قانونی دارد.

استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات جرم است

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که ستاد انتخابات کشور چه برخوردی با مسئولان دولتی که از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده می‌کنند، خواهد داشت، تصریح کرد: امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد از بودجه عمومی کشور بوده و بیت‌المال است از این رو هیچ کس حق ندارد از این امکانات له و یا علیه کسی استفاده کند، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، نیروی انتظامی، صداو سیما، شهرداری‌ها و سایر نهادها از این دست جزء سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی هستند که نمی‌توانند امکاناتی را در اختیار کاندیدایی قرار دهند و اگر این کار را کنند قطعا جرم است و ستاد انتخابات با آنها برخورد خواهد داشت.

763 نفر از کاندیداها سابقه محکومیت داشتند

از میان 12 هزار و 46 داوطلبی که در انتخابات مجلس ثبت نام کردند 763 نفر دارای سابقه محکومیت بودند و تعدادی از این افراد محکومیت‌های عادی مانند تصادف، دعاوی خانوادگی و یا چک‌های برگشتی داشتند، هیات‌های اجرایی کسانی را که جرائم عادی داشتند مورد بررسی بیشتر قرار دادند و به تحقیقات محلی در خصوص آنها توجه بیشتری نشان دادند و تعدادی را از این میان تایید صلاحیت کردند با این وجود با استعلام‌های 4 گانه ثبت احوال، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور و همچنین تحقیقات محلی 810 نفر رد صلاحیت شدند و 498 نفر هم از انتخابات مجلس انصراف دادند.

ابعاد مسأله «حق الناس» در انتخابات
مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ۱۳۹۴/۱۰/۱۴

۱1

تأیید افراد «صالح«

داوطلبی که نامزد انتخابات میشود اگر آدم صالحى است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید.

۲2

اغماض نکردن از «صلاحیت‌های قانونی»

اگرچنانچه در این مجلس - چه مجلس خبرگان، چه مجلس شوراى اسلامى- آدمى باشد که صلاحیّت قانونى ورود را نداشته باشد و ما از این اغماض و صرف‌نظر کنیم، رعایت و دقّت نکنیم و او وارد بشود، این هم باطل کردن حقّ مردم است.

۳3

حفظ «امانت» در آرای مردم

آن کسانى که اداره‌ى صندوقها به عهده‌ى آنها است، باید کمال امانت را رعایت کنند؛ یعنى در این زمینه‌ها اندک‌تخلّفى، خیانت در امانت است.

۴4

پذیرش «نتیجه انتخابات«

وقتى‌که [انتخابات] به یک نتیجه‌اى رسید و مراکز قانونى تصدیق کردند، پذیرش این نتیجه [حقّ‌النّاس است‌]؛ ضدّ آن کارى که در سال ۸۸ انجام شد. در سال ۸۸ یک حرف منکری مطرح کردند که تقلّب شده است و باید این انتخابات برهم بخورد.

۵5

»رعایت حق» در فهرستهای پیشنهادی

آن کسانى که این فهرستها را میدهند، واقعاً رعایت حق را بکنند؛ مسئله‌ى رفیق‌بازى و جناح‌بازى و مانند این چیزها را دخالت ندهند.

۶6

دقت در بررسی «فهرستها» و انتخاب «افراد«

مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرستهایی را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسی پیشنهاد شده؛ آن کسانی را که مورد اعتمادند، قابل اطمینانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند.

نکاتی درباره انتخابات
مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

۱

شرکت حدّاکثری در انتخابات

مردم همه شرکت کنند در انتخابات حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند.

۲

فواید حضور مردم در انتخابات

شرکت در انتخابات موجب میشود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند؛ ملّت ایران در چشم ملّتهای دیگر آبرو پیدا کند، اعتبارش بالا برود، در چشم دشمنانش ابّهت پیدا کند ملّت ایران.

۳

رأی به فهرستهای قابل اعتماد در انتخابات

ببینیم این فهرستی که به ما داده میشود، این فهرست را چه کسی دارد به ما میدهد. بدانیم اینها متدیّنند، بدانیم انقلابى‌اند، بدانیم در خطّند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند.

۴

تلاش برای انتخاب درست

همه سعی کنند درست انتخاب کنند. ممکن است این سعی به نتیجه برسد و انتخاب ما درست باشد؛ ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد، غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد.

۵

اهمیت مجلس شورای اسلامی

مجلس خیلی مهم است؛ هم از لحاظ قوانین، هم از لحاظ ریل‌گذاری برای حرکت دولتها هم در مسائل بین‌المللی.

۶

خصوصیات مجلس خوب

مجلسی مستقل، آزاد و شجاع باشد ؛ همان‌جوری که مردم شعار میدهند، داخل مجلس شعار بدهند؛ همان‌جوری که مردم میخواهند، در داخل مجلس موضع‌گیری کنند.

۷

اهمیت مجلس خبرگان

آن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، آن روز باید مجلس خبرگان رهبر انتخاب بکنند؛ چه کسی را انتخاب خواهند کرد؟... کسی که کلید حرکت انقلاب دست او است.

۸

تأثیر مجلس خبرگان در حفظ انقلاب

آیا مجلس خبرگان کسی را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمه‌ی دشمن بِایستد، به خدا توکل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ یا کسی را انتخاب میکنند که جور دیگری است؟

۹

اهمیت شاخصهای انقلابیگری در انتخابات

بدانیم شاخصها چیست، شاخصهاى انقلابیگرى را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخّص بکنیم، از کسانى که مطّلع‌تر از ما هستند بپرسیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات